Autojen muotoilu

6 kommenttia

On tietenkin aika hölmöä valittaa, että nykyautot ovat kuin samasta muotista tehtyjä ja ettei niillä ole identiteettiä, mutta en varmaan ole ainoa joka on hieman pettynyt automuotoilijoiden aikaansaannoksiin.



Otetaan vaikka esimerkiksi Chrysler Sebring.



Uusi Sebring on varmasti hyvä auto, mutta miksi siitä piti tehdä samanlainen kuin euro ja japsi autoista?



Edellinen korimalli (2001-2006) oli yksi harvoista tai jopa ainoa joka erosi massasta.



Siinä oli aitoa Amerikan henkeä jos näin voi sanoa ja se erosi positiivisella tavalla katukuvassa, mutta mielipiteet vaihtelevat ja joku toinen voi nähdä asian aivan toisin ja se on tietysti hyvä asia. :smile:





image

  
  • Minua ei milloinkaan ole haitannut samankaltaisuus, vaikka aiheesta on valitettu ainakin 80-luvulta saakka. Enemmän ihmetyttää muotoilijoiden halu piirtää epätasapainoisia koreja. Farkuissa tuo korostuu. Yleensä keula on ihan ok, mutta takapää kuin eri autosta. Linjakkaaseen etuosaa ympätään raskas perä (esim. edellisen polven Accord). Samoin halu muurata umpeen takaosa ja hävittää näkyvyys etenkin takaviistoon kummastuttaa muuten turvallisuutta korostavassa ilmapiirissä. Kolmas asia on se, ettei d- ja d-pilareita saada samansuuntaisiksi, jolloin auton linjakkuus ja tasapainoisuus säilyisi. Perä piirretään edeltävän pilarin antamaa linjaa pystympään tai loivempaan. Ehkä joihinkin vetoavaa vauhdikkuutta tai persoonallisuutta (kuten yleensä epätasapainoista muotoisua kuvataan) siinä saadaan, mutta tyylikkyys on menetetty.

      
  • Muotoilua näkyvyyden kustannuksella.



    Tuossa on jo oikea syy valittaa. :open_mouth:



    Ennenvanhaan autot oli kuulema helpompi parkeerata, kun muodot olivat kulmikkaat ja lasit pystysuorat, mutta nyky-autot ovat niin pallomaisia, että ei edes etupäätä ole helppo nähdä.



    Volvo S80:iä ei uskalla peruuttaa ellei olisi tutkaa käytössä, koska takaosaa ei näe kunnolla edes taustapeilien avulla.



      
  • Itse antaisin kyllä Chryslerin tapauksessa muotoilupalkinnon ensimmäisen sukupolven 300c:lle, johon verrattuna Sebring on perus sämpylä. Kun firma ajautuu konkurssiin ja toiminta jatkuu uuden omistajan kautta, niin siinä vaiheessa yleensä tehdään jotain muutoksia. Ymmärtääkseni uutta Sebringiä ei ole eikä tule ja sen korvasi uusi malli eli 200.



    Aina puhutaan nykyautojen samankaltaisuudesta, mutta itse en oiekin tiedä, että milloin kansanautot olisivat olleet erityisen yksilllisiä. Saman aikakauden saman luokan autot ovat muistuttaneet toisiaan aina enemmän ja vähemmän. Mun mielestä nykypäivänäkin esimerkiksi tuoreet Auris, Focus ja Golf erottuvat toisistaan, vaikka autot ovat juuri samasta luokasta.

      
  • Tämä on yksi lempiaiheitani. Makuasioista en kiistele mutta objektiivisesti mitattavista kyllä. Istukaas joskus 200-700 -sarjan Volvoon tai saman aikakauden bemariin niin yllätytte kuinka hyvän näkyvyyden autoon saa, joka suuntaan. Ford Sierra -farmarissa oli hyvin suunnitellut c- ja d-pilarit, molemmat lähes pystyt.

    Turvallisuus on toisaalta parantunut, toisaalta mennyt huonompaan. Näkyvyys on yksi juttu, ja oletteko huomanneet kuinka takavalot ovat monesti pienentyneet? Esim. aikoinaan takavalojen kokoa kasvattaneen Saabin nykyisessä 9-5 mallissa on mitättömät sokeripalan kokoiset tuikut. Peruutusvaloilla ei useinkaan ole kuin merkkivalon arvo ja etuvilkut on upotettu näkymättömiin muiden lamppujen sekaan. Ja missä ovat valojen pyyhinpesurit?

      
  • Etuvilkkujen sijoitus on tosiaan yksi nykymuodin merkillisyyksiä. Moottoripyöräilijöiden tapaa käyttää kaukovaloja päivällä moititaan juuri siksi, että vilkut ei näy. Kuitenkin muotoilijat upottavat vilkut syvälle umpioihin aivan ajovalon viereen samalla seurauksella. Kiertoliittymissä asia korostuu, koska vilkku jää ikäänkuin katveeseen liittymään tulevan näkökulmasta.



    Audissa ja ehkä jossain muissakin autoissa insinöörit ovat ratkaisseet taiteilijoiden tuottaman ongelman siten, että vilkun kytkemisen yhteydessä samalla puolella oleva ajo- tai huomiovalo himmenee. Tuo on mielestäni mitä älyttömintä teknistä kikkailua kaiken kustannuspaineen keskellä, missä autovalmistajat painivat. Mutta ehkä tietyssä asiakaspiirissä tällainenkin ominaisuus on myyntivaltti.

      
  • vkassi:



    Uusi Sebring on varmasti hyvä auto, mutta miksi siitä piti tehdä samanlainen kuin euro ja japsi autoista?

    Edellinen korimalli (2001-2006) oli yksi harvoista tai jopa ainoa joka erosi massasta.




    "uusi" Sebring ei ole kovin uusi enää kun valmistus on loppunut pari vuotta sitten, mutta eipä toi edellinen korimallikaan mikään ihmeellisesti muotoiltu ollut, nykyinen Sebringin korvaaja 200nen on myös aika pliisu.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit