Täällä on pitkään väännetty premium-autoista ja siitä, onko sellaisia olemassakaan. Muutamat kirjoittajat ovat hehkuttaneet japanilaisten autojen luotettavuutta ja jotkut ovat jopa väittäneet, että käsitettä premium ei ole olemassakaan ainakaan automaailmassa. Japanilaiset autot ovat erittäin luotettavia ja sitä tuskin kukaan kiistää. Itse kuitenkin ajattelisin, että useimmat premiumit ovat, tai ainakin ne pyritään suunnittelemaan ja tekemään niin, että kuluvat osat ovat keskivertoautoa kestävämpiä. Täysin selvää on, että mitä kalliimpi premium, sitä monimutkaisempaa ja uudempaa tekniikkaa se sisältää, eivätkä ne näin ollen aina loista luotettavuustilastoissa. On hieman helpompaa rakentaa luotettava Nissan Micra, kuin luotettava S Mersu kaikilla mahdollisilla herkuilla.
Ruostesuojaus on yksi esimerkki tällaisesta mekaanisesta laadusta, joka ei heti päälle näy, mutta jonka ajan kanssa huomaa. Tässä uusi lista parhaiten ruostetta kestävistä nykyautoista. Listan kärjessä on Audeja, mutta esimerkiksi BMW, Mersu ja Volvo ovat myös todella hyvin suojattuja. Listan hänniltä sitten löytyvätkin lähes kaikki japsimerkit, mutta tuskinpa tämä kenellekään olikaan yllätys.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288594396031.html
Ja kun joku tämän kuitenkin toteaa, niin sanon jo heti, että Mersun vuosituhannen vaihteen ruosteongelmat ovat toki tiedossani. Tässä on kuitenkin se ero japseihin, että Mersun osalta huono suojaus oli "suunnitteluvirhe", joka korjattiin. Japanilaiset eivät välitä huonosta suojauksesta mitään. Toki tämä on ihan ymmärrettävää, sillä tuskin japsien tärkein markkina on Suomi, jossa on vaikeat olosuhteet, sekä poikkeuksellisen vanha autokanta. Ruostesuojaus kertoo kuitenkin omaa karua kieltään japanilaisten joiltain osin heikosta mekaanisesta laadusta.
Eikö kukaan tartu trollin syöttiin? Ruvetkaa nyt joku jankaa sen kanssa muuten sen viikonloppu on ihan pilalla. Heitän avauksen peliin mitä niillä Audin pelleillä tekee kun koko muu tekniikka tunnetusti hajoo alle 100tkm DSG ja TFSI ym.
Auton voi ruostesuojata, ei maksa kovinkaan paljon.
Julle 66kW (watin tunnus kirjoitetaan muuten isolla W:llä ), mikä viestissäni oli trollia? En minä ole kyseistä tutkimusta tehnyt.
Täällä on kovasti väitetty, että premiumissa maksetaan pelkästä ilmasta, mutta ainakin ruostesuojaus on näemmä kohdallaan niihin japseihin verrattuna. Siinä nyt oli vain yksi esimerkki.
Ja mielestäni hieman kehno selitys, että auton voi ruostesuojata jälkikäteen. Eikä se nyt edes ole aivan halpaa puuhaa, vaan käsittääkseni lähemmäs tuhannen euron hinnasta puhutaan hieman autosta riippuen. Korjatkaa jos olen väärässä hinnan suhteen.
Jostain syystä olen tänä kesänä kiinnittänyt huomiota siihen, että erityisen useat uudehkot VW:t ovat olleet pintapelleiltään monesta kohtaa ruosteessa, vaikka niiden pitäisi olla ruosteenkeston suhteen parhaasta päästä.
Hintaa ei pidä arvioida yksittäisen nimikkeen perusteella. Hintaa voi arvioida, kun tarjoukset autosta on saatu. Kun viimeksi ostin uuden auton, oli premium vertailussa. Japsiin laskin kyllä ruostesuojauksen, mutta Bemariin paljon muita varusteita, joita siinä ei vakiona ollut. Japsissa ne oli. Hintaeroksi jäi n. 15 ke. Verottomana. Merkki on ruosteen suhteen markkinoiden kenties heikoin. Auto on kohta 10 vuotias ja merkkejä ruosteesta on. Mutta jos se vielä 3-4 vuotta pysyy kasassa, alkaa kilometrejä olla sen verran, että vaihto tulee ajankohtaiseksi. Jälleenmyyntiarvo on tuossa vaiheessa käytännössä nolla, joten auton voi periaatteessa vaikka paalata siinä vaiheessa.
Ruostuminen on ollut auton pahin pettymys, koska odotin suojauksen hoitavan asian. Mutta toisaalta auto on tehnyt sen tehtävän, jonka sille asetin. 10 vuotta alunperin sitä ajattelin pitää, mutta mitään syytä vaihdolle ei nyt ole. 15 ke kalliimmasta Bemarista en olisi saanut mitään lisäarvoa, eikä 13 vuotiaalla, 300 tkm ajetulla Bemarillakaan jälleenmyyntiarvo päätä huimaa.
Onhan ennaltaehkäisevä alustan massaus paljon halvempaa kuin ruostuneen pohjan korjaus. Ja vaatii se tuolloin sen massauksen myös, minkä tosin kyseiseen työhön rutinoitunut ammattilainen tekee korjaustöiden päätteeksi automaattisesti. Kyllä hyvin hoidetun auton jälleenmyyntiarvo on paljon parempi kuin vastaavan laiminlyödyn. Yksi massaus ei kymmeneen vuoteen riitä kyllä homma toistetaan tuona aikana ainakin pariin kertaan huolellisen tarkastuksen jälkeen. Suomen talvisten olosuhteiden rankkuus höystettynä suolakylvyillä pitää huolen siitä, että huonosti hoidetut autot ovat ensimmäiseksi paalissa. Ja ne mitkä sinne ensiksi joutuu ovat varsin hyvin kaikkien automiesten tiedossa.
Oma mottoni on ollut aina se, että auton eteen tehdään kaikki se mitä vain voi rahaa säästämättä ja se todella kannattaa voin sen kokemuksesta sanoa.
Kuinka moni on joutunut hitsailemaan uutta peltiä autoonsa viime aikoina? Laitetaan nyt auton iälle raja alkamaan vaikka 90-luvun puolivälistä. Kun tuo valmistusmaa tuntuu olevan tässä keskustelussa aihe, niin auton valmistusmaan voisi samalla ilmoittaa ja miksei myös merkinkin.
NHB:
Vastaus kysymykseen en viime aikoina enkä koskaan johtunee siitä hyvästä pidosta. Japanilaisista autoista ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta niiden omistajien kertomuksia olen kuullut. Laatu on tiettävästi ruostumisen suhteen parantunut onko riitävästi siitä en osaa sanoa. Merkin voi mielestäni myös avoimessa keskustelussa kertoa olen siitä samaa mieltä.
Oikeita käytettyjä autoja tutkineessa vertailuissa pahimmiksi ruostujiksi mainittiin Mazda, Ford ja Mercedes Benz.
Omalla kohdalla ylivoimaisesti pahin ruostuja on ollut VW Vento 90-luvulta.
Herbert:
Ymmärsinkö oikein, että käytät lähes kymmenen vuoden takaista vertailuasi jonkin sortin todisteena nykypremiumien kalleudesta ja varustepuutteista?
Et ymmärtänyt.
NHB:
Kuten on ollut esillä, Mazda, Mersu ja Ford ovat merkkejä, joita on isolla prosentilla korjattu. Ensimmäisen polven kutosesta veikkaan, että lähes 100% on jo korjattu. Kolmonen ja vitonen samoin. Fordin Mondeo ja Focus 90-luvulta lienee samoissa luvuissa. Valmistusmaa ei siis ole tämän asian suhteen olennainen juttu.
Siinä olet aivan oikeassa, että valmistusmaa ei ole olennainen. Paremmin tähän sopii puhua valmistajan kotimaasta. Veikkauksia otetaan vastaan R-kioskeissa.
En mitenkään aktiivisesti korjaamoiden nurkissa maleksi, mutta Peugeot 406 helmojen vaihdossa on tullut nähtyä viimeksi. Yllätyin kyllä miten pehkaa oli, ja merkkikin yllätti.
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-20-000-audi-a6-i-riskzonen-33820
http://www.vibilagare.se/reportage/mercedes-aklass-rostade-efter-6-ar
Auton ruostumista voi hyvin tutkia parkkipaikoilla ja kyllä Mazdat ovat monesti aika ruosteisia. Hiukan yllättäen esim. varsin tuoreita Volkkareita näkee luukuistaan ruostuneina. En kuitenkaan yleistäisi noin rankasti, että koskisi kaikkia japskeja. Onko joku nähnyt Lexuksessa ruostetta? ...Toyotissakin saa mennä 90-luvun malleihin jos aikoo alkavaa ruostumista havaita - ja nuokin yleensä huonosti hoidetuissa autoissa.
Mekaaniset osat ovat monien japskien lujuuden taustalla: ei kulu tukivarret tai laakerit. Ei yleensä tarvitse koneremontteja tai vetarien vaihtoja ensimmäiseen puoleen miljoonaan kilsaan. Saati, että taka-akseli pitäisi vaihtaa kulumisen vuoksi ennen 200tkm ajoa.
Yhden Audin omistaneena en voi kun ihmetellä kuka idiootti pitää sitä "premiumina"...
Kyllähän tuo on pitkälti kiinni siitä milLainen on auton omistaja/haltija/käyttäjä, koska huonolla hoidolla pilaa minkä tahan sa auton.
Ei kai juurikaan nykyisissä autoissa törmätä selkeisiin suunnittelu virheisiin , jotka johtava ennenaikaisiin ruostumisiin?
TM Pistokoeajoissa löytyy ruoste ongelmia jo muutaman vuoden ikäisistä vähän ajetuista Audi A6 ja A3 malleista. Muista ongelmista en viitsi edes kirjoittaa
https://tekniikanmaailma.fi/autot/pistokoeajot/audi-a3-2002-2012,1
https://tekniikanmaailma.fi/autot/pistokoeajot/audi-a6-avant-quattro-2004-2011,1
finman:
Ehkä Mazdan, Fordin ja Mersun omistajat sitten keskimäärin laiminlyövät autojensa hoidon. En kyllä ymmärrä, että miksi ongelma kohdistuu juuri noiden merkkien omistajiin. Osaatko sinä sanoa?
Ajattelija2013:
Mistä sitten johtuu että japsimerkit ruostuu muita herkemmin vaikka niitä tehdään Euroopassa ja pohjoisen olotkin huomioiden?
http://www.ajovalo.net/Valmistusmaat.htm
Penteles, mitä se auton valmistusmaa mihinkään vaikuttaa? Autosta tehdään sellainen kuin on suunniteltu. Jos suunnittelijat eivät huomioi ruosteensuojausta, niin tuskin sitä tehtaalla omin päin parannetaan.
VAG laittoikin oikein hyvän linkin käytetystä A6 Audista. Sieltä voi katsoa, että suurin osa Audin omistajista on todella tyytyväisiä valintaansa. Audi on myös hyvin todennäköisesti seuraavankin auton merkkinä. Kiitos VAGille siitä, että välillä Audista saadaan oikeaa tilastotietoa oikeilta käyttäjiltä, eikä tarvitse aina vain lukea satuja kaikenlaisilta nimettömiltä nettiprovoilta.
Eräs keskustelija myös jokin aika sitten narisi Audin nopeasti kuluvasta sisustasta. VAGin linkissä sisustusta kehutaan erinomaiseksi. Tosin kaikkihan sen ymmärsivät, että kyseinen juttu oli vain provoa.
Audit ruostuvat?
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2827756
ton bilääkärin raporteilla ei ole mitään virkaa, ei ruostumista voi tutkia etukäteen, jos tota tutkii niin ihan viturallaan ovat arviot , esim jos kattelee Mazdaa tai Mersua, parempi katsoa niitä tutkimuksia jossa katsotaan oikea ruostuminen
Ajattelija2013:
Kannattaa tarkistaa miten tyytyväisiä muitten merkkien käyttäjät ovat autoonsa sitten huomaa että Audin omistajat ovat paljon vähemmän tyytyväisiä kuin premium merkien omistajat.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/pistokoeajot/audi-a6-avant-quattro-2004-2011,3#kuvagalleria
https://tekniikanmaailma.fi/autot/pistokoeajot/bmw-5-sarja-2003-2009,3
JulleVAG, oliko noissa nyt mielestäsi merkittäviä eroja?
Ajattelija2013:
Siinä on se normaali ero joka erottaa taviksen premiumista.
740 GLE:n tavaratilan pohjaan hitsattiin paikka jo alle 10-vuotiaana. Auto on galvanoitua ikäluokkaa ja paikka tarvittiin säännöllisesti 3 vuoden välein ruoste-estokäsiteltyyn autoon käsittelyn vuoksi, eikä siitä huolimatta.
Kotelosuojauksen ymmärrän ja yhden auton luukut ja ovet olen käsitellyt tällekin syksylle. Mutta paksuun sitkeään massaan auton pohjassa suhtaudun nykyisin epäluuloisesti.
Niin kauan kun kaikki on täydellistä, ei ongelmaa ole, mutta pieni kolo massan alle peitettynä tekee ison reijän muutamassa vuodessa.
Niinpä niin. .