Autoluokat

36 kommenttia
«1

Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään, siis pikkuauto-alempi keskiluokka ylempi keskiluokka jne. yms.

Uusimman TM:n sivuilla on taas listattu autoja eri luokkiin ja jotenkin minun on vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa autojen ryhmittelystä.

Esim. BMW:n 1-sarja ja Mersun A-sarja on luokiteltu alempaan keskiluokkaan, vaikka molemmat ovat selvästi kokonsa puolesta pikkuautoja. Siis jos vertaa autoihin joita on listattu pikkuautoiksi.

Bemarin 3-sarja on listattu ylempään keskiluokkaan kun taas samaa kokoa olevia ja isompiakin löytyy alemmasta keskiluokasta.

Autojen hintakaan ei vaikuta olevan selittävä kriteeri ryhmityksille

Löytyykö joltain tai jostain luokitteluun selkeät perusteet?

  
  • Mitkäs kolme kuuluikaan premium autoihin :smirk:

      
  • m_yrsky:

    Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään
    a. pikkuautoihin
    b. alempaan keskiluokkaan
    c. ylempään keskiluokkaan
    d. jne.




    mikahe:


    Euro Car Segment:
    A: mini cars
    B: small cars
    C: medium cars
    D: large cars
    E: executive cars
    F: luxury cars
    S: sport coupés
    M: multi purpose cars




    m_yrsky:

    Löytyykö joltain tai jostain luokitteluun selkeät perusteet?




    Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin! Tuo wiki-lista suomennettuna olisi minun mielestäni näin:

    A: miniautot

    B: pikkuautot

    C: keskikokoiset autot

    D: isot autot

    E: johtoportaan autot (häh??? ja miten liittyy kokoon?)

    F: luksusautot (häh?? ja miten liittyy kokoon?)

    S: urheilucoupet

    M: yleiskäyttöiset autot (niinku mitä? Ja miten liittyy kokoon?)



    Miten tuosta voi löytää ja määritellä sen kummemmin "ylemmät" ja "alemmat" tai "keskiluokan" (keskikoko ei ole minusta sama kuin keskiluokka!)?



    Ja miksi niin pitäisi tehdä, jos kerta luokat on virallisesti tuossa koon mukaan, mukamas?

      
  • mikahe:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Car_segments


    Audilta ei ole päässyt esimerkkimalliksi kuin A8 ja TT.

      
  • Kumppani:


    Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin!




    Mitäköhän tuohon tunteen purkaukseen taas sanoisi... Kokeillaan nyt kuitenkin uudelleen tuota Mikahen linkkiä:



    "A-segment is defined by European Commission[1] as the first segment in European market car classification (mini cars)."



    "B-segment is defined by European Commission[1] as the second segment in European market car classification (small cars)."



    "C-segment is defined by European Commission[1] as the third segment in European market car classification. It approximately corresponds to Compact Car segment in North America, or Small Family Car in British English acceptation."



    "D-segment (or large cars) is defined by European Commission[1] as the fourth segment in European market car classification. It approximately corresponds to Mid-size car and Entry-level luxury car segment in North America, or Large family car or Compact executive car in British English acceptation.



    In Europe, they are mainly offered with sedan version, for which the size is approximately between 4,400 mm (173 in) and 4,500 mm (177 in)."





    jne.



    niinku häh? mitä häh? häh? miten? miten häh?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      
  • Opelixi:

    Mitäköhän tuohon tunteen purkaukseen taas sanoisi...




    Kuten olemme huomanneet, niin ei sinusta kyllä mitään suurta ihmistuntijaa ole löytynyt vielä. Mitäkähän tuohon sinun "arvioosi" taas sanoisi....



    Mutta todetaanpahan vain, että pieleen meni taas. Ja ihan turha änkätä "tietäväsi". Kun et, niin et. Minä täällä päässä tiedän kyllä sinua paremmin omat fiilikseni, vai mitä luulet?

      
  • Opelixi:


    "A-segment is defined by European Commission[1] as the first segment in European market car classification (mini cars)."

    "B-segment is defined by European Commission[1] as the second segment in European market car classification (small cars)."

    "C-segment is defined by European Commission[1] as the third segment in European market car classification. "

    "D-segment (or large cars) is defined by European Commission[1] as the fourth segment in European market car classification.In Europe, they are mainly offered with sedan version, for which the size is approximately between 4,400 mm (173 in) and 4,500 mm (177 in)."


    jne.

    niinku häh? mitä häh? häh? miten? miten häh?!!!




    Et onnistu myöskään olemaan nokkela, saati hauska.



    Joskus sinultakin ihan selvästi lipsahtaa tuo luetun ymmärtäminen metsään: selitäpäs siis, miten tuosta selviää juuri se, mitä aloittaja kysyi? Ja minä jatkoin.



    Missä mainitaan (suoraan englanniksi käännettynä ) sanat "upper" tai "lower" esim? Mikä tuossa tekstissä viittaa sanaan "keskiluokka"?



    Style66:sta lainatakseni, mitkäs kuuluukaan premium-autoihin tai mitä eroa on luxury- ja executive-autoilla siihen suhteutettuna?



    "jne"

      
  • Kumppani:



    Et onnistu myöskään olemaan nokkela, saati hauska.

    Joskus sinultakin ihan selvästi lipsahtaa tuo luetun ymmärtäminen metsään: selitäpäs siis, miten tuosta selviää juuri se, mitä aloittaja kysyi? Ja minä jatkoin.

    Missä mainitaan (suoraan englanniksi käännettynä ) sanat "upper" tai "lower" esim? Mikä tuossa tekstissä viittaa sanaan "keskiluokka"?

    Style66:sta lainatakseni, mitkäs kuuluukaan premium-autoihin tai mitä eroa on luxury- ja executive-autoilla siihen suhteutettuna?

    "jne"




    Ihan turhaan selittelet omaa tyhmyyttäsi, kun se ei ole minun vikani. Kyse oli siitä, millä perusteella autot jaetaan kuhunkin luokkaan ja tarjotusta linkistä tuohon löytyy harvinaisen selvä vastaus, jos vähänkään omaa kielitaitoa.

      
  • Opelixi:

    Kyse oli siitä, millä perusteella autot jaetaan kuhunkin luokkaan




    Aivan! Aiheesta on vain poimittu nyt näkövinkkeli lehtijuttujen perusteeella: jos se kerran olisi noin helppoa käyttää taulukkoa, niin miksi hämmennetään? Sen sinä nyt vain unohdit heti kättelyssä.



    Opelixi:

    …tarjotusta linkistä tuohon löytyy harvinaisen selvä vastaus, jos vähänkään omaa kielitaitoa.




    Minulla on kyllä kielitaitoa, mutta onko TM:llä ja sinulla joku ihan oma luokkajako? Selitä minulle mitä eroa on näillä:

    - alempi keskiluokka

    - keskiluokka

    - ylempi keskiluokka



    ....ja miten se ilmenee tuosta wikitaulukosta.



    Miksei TM käytä sitten niitä mielestäsi niin ”selviä” jakoja segmentteihin? Sitähän aloittaja kysyy. Olen nähnyt käytettävän C-segmenttiä, mahdollisesti B:kin. Mutta haepas Opelixi viisasteltavaksesi yksikin TM-artikkeli, jossa mainitaan segmentti A, D , F, J tai M.



      
  • Mikahe teki näköjään fiksusti pelkästään linkittäessään Wiki määrittelyt ja jättäessään oman arvionsa omaksi tiedokseen :smile:



    m_yrsky:

    Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään
    a. pikkuautoihin
    b. alempaan keskiluokkaan
    c. ylempään keskiluokkaan
    d. jne.




    Kumppani:

    Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin!


    Kyllä se selviää todella hyvin, juuri siitä kohdasta, mistä lehtijutussa, tieteellisessä julkaisussa tai teknisessä selostuksessa parhaimmillaa pääasia yleensäkin ilmenee.



    Eli heti alusta:

    "Vehicle segments in Europe do not have formal characterization or regulations. Models segments tend to be based on comparison to well-known brand models."



    Segmenttejä ei ole tarkoitettukaan asettamaan autoja kokojärjestykseen, koska segmentoinnissa on mukana markkinoinnin kokemuspohjaista tietoa.



    Samalla tavoin muidenkin tuotteiden markkinoijat segmentoivat omat tuotteensa kilpailijoitaan vastaan. Segmentoinnin tarkkuuden ohella koko tuotteen onnistuminen sattaa joskus riippua tämän segmentointityön laadusta. Jos tuote profiloidaan väärän segmentin pohjalta, se saattaa osoittautua kilpailukyvyttömäksi sekä kuvitellussa väärässä segmentissä että väärien segmentointivalintojen vuoksi myös siinä segmentissä, mihin kyseisellä tuotteella olisi oikeasti ollut mahdollisuuksia.



    Jos joku osaa antaa tähän yksikäsitteisen totuuden, voi olla markkinointialalla hyviä hommia tiedossa?



    Ostajan kannalta taas tilanne on aivan eri. Segmentit ovat valmistajien oma käsitys viiteryhmästä, johon he tuotettaan haluavat verrata. Jos ostaja löytää viiteryhmä ulkopuolelta omaan tarpeeseensa paremman vaihtoehdon, niin antaa mennä vain.



    Segmenteillä sen sijaan ei voi todistaa, että Corolla on suuremman pituutensa vuoksi BMW 1-sarjaa parempi auto.

      
  • 740 GLE:

    Kyllä se selviää todella hyvin, juuri siitä kohdasta, mistä lehtijutussa, tieteellisessä julkaisussa tai teknisessä selostuksessa parhaimmillaa pääasia yleensäkin ilmenee.
    Eli heti alusta: "Vehicle segments in Europe do not have formal characterization or regulations. Models segments tend to be based on comparison to well-known brand models."




    Tiesitkö muuten, että tuossa yhteydessä sana BRAND ei tarkoita markkinointitermiä brändi, vaan automerkkiä? Eli tuossa sanotaan suomeksi, että "segmenttejä vertaillaan, tai ne pohjautuvat tunnettujen merkkien määrättyihin malleihin". Sanooko sinulle termi "golf-luokka" esimerkiksi mitään?



    740 GLE:

    Segmenttejä ei ole tarkoitettukaan asettamaan autoja kokojärjestykseen, koska segmentoinnissa on mukana markkinoinnin kokemuspohjaista tietoa. Samalla tavoin muidenkin tuotteiden markkinoijat segmentoivat omat tuotteensa kilpailijoitaan vastaan.




    Tarkoitat siis tuohon taulukkoon viitaten mukamas edelleenkin, että yksi valmistaja tekee segmentti A:n autoja ja toinen vain segmentti J:n?



    Sinun pitäisi kyllä selittää sitten tuon oman selvästikin teoriasi perusteella miten tähän brändimaailmaan sijoittuvat nuo Euro Car Segmentit. Niissä kun kuitenkin puhutaan autojen koosta: "small cars", "large cars" jne. Sinusta niillä siis tarkoitetaan jotakin sen suuntaista kuin imagoltaan pieniä tai keskikokoisia, tai suuria?



    740 GLE:

    Ostajan kannalta taas tilanne on aivan eri. Segmentit ovat valmistajien oma käsitys viiteryhmästä, johon he tuotettaan haluavat verrata. Jos ostaja löytää viiteryhmä ulkopuolelta omaan tarpeeseensa paremman vaihtoehdon, niin antaa mennä vain




    Minusta sinä olet karannut sivupolulle, ymmärtänyt siis jotenkin hassusti.



    Palataanpa takaisin. Edelleen puhutaan kyllä autojen kokoluokituksesta, ihan niinkuin jenkkien ja brittienkin taulukossa. Eurooppalaisittain esim. D-segmentti vertautuu kooltaan nimenomaan johonkin jenkkiauton kokoluokkaan (ei imagoon tai brändiin).



    Kokoluokitus varmasti elää, siitä ei liene epäselvyyttä. Luokat kieltämättä hämärtyvät sitä mukaa kun ensin ollaan menty aina vain surempiin autoihin fyysiseltä kooltaan saman mallin kehityskaaressa, otetaan nyt vaikka Golf I vs. Golf viimeisin. Ja nythän on muotia taas downsizing.



    Puhumattakaan mitä soppaa kaikenmaailman "crossoverit" aiheuttaa kokoluokituksessa.



    740 GLE:

    Jos joku osaa antaa tähän yksikäsitteisen totuuden, voi olla markkinointialalla hyviä hommia tiedossa?




    Minusta sinä ja Opelixi olette kumpikin yrittäneet todistaa, että "asia on ihan selvä". Jos sinun teoriaasi (joka minusta on väärinymmärrys) uskoisi, niin ei ole mitään selvää, yksikäsitteistä totuutta. Siis kumpi? Vai mitä jos unohtaisit mielikuvakäsitykset autoista, kun puhutaan kuitenkin kokoluokituksesta?



    Osaatko sinä kertoa mistä TM pystyy tunnistamaan "ylemmät" ja "alemmat" tuosta niin selvästä taulukosta, jossa ei Euroopan osalta ole määritelty "upper" tai "lower" mitenkään?

      
  • Kumppani:

    Minusta sinä ja Opelixi olette kumpikin yrittäneet todistaa, että "asia on ihan selvä".




    Kyse oli siitä, että mitä Mikahen tarjoamasta linkistä selviää. Sinun mielestäsi ei selvinnyt mitään ja minun mielestäni siitä löytyy vastaus alkuperäiseen kysymykseen.



    Mikahe onnistui siis vastaamaan kysymykseen yhdellä lauseella, kun sinä taasen olet täyttänyt palstan kysymyksillä, nopeasti laskettuna lähempänä kolmekymmentä kysymysmerkkiä.



    niinku häh? mitä häh? häh? miten? miten häh?!!!

      
  • Opelixi:

    Kyse oli siitä, että mitä Mikahen tarjoamasta linkistä selviää.




    Laitetaanpa se tähän:

    miten autoluokat määritellään, siis pikkuauto-alempi keskiluokka ylempi keskiluokka jne. Uusimman TM:n sivuilla on taas listattu autoja eri luokkiin ja jotenkin minun on vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa autojen ryhmittelystä.



    Esitäpäs siis kysyjälle TM:n kirjoitusta ja tuota taulukkoa vertaillen, että autoluokat ovat molemmissa samat ja yhtenevät. Pystytkö? Veikkaan, että luistelet pois.



    Opelixi:

    Sinun mielestäsi ei selvinnyt mitään.




    Sinulle itsellesi ominaiseen tyyliin esitän kysymyksen: missä minä väitän, ettei selviäisi mitään?



    Mutta vastaako se kysyjän kysymykseen, jossa viitataan TM:n kirjoitukseen ja mm. näihin "ylempiin" ja "alempiin"? Onko TM:llä oma luokituksensa vai juuri tuo? Minä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että hämäävää voi olla hyvinkin.



    Osaatko vastata? Pitäisi olla helppo tehdä vertailu ja todistaa asia. Sitä helpompi, jos luokat ovat suomeksi ja englanniksi vielä samat, eikö vain? Selvään asiaan pitäisi saada selvä vastauskin.



    Minä haluan siis sinun tulkintasi. Minulla on kuulemma käsitys, vaikka olen esittänyt vain kysymyksiä, joilla perään myös yhdenlaista selkeyttä, jos mahdollista.

    Pelkkä linkki ei minulle riittänyt.



    Sinä et vain huomaa eroa väitteen ja (suorastaan johdattelevan) kysymyksen välillä. Taaskaan.

      
  • Kumppani:


    Sinulle itsellesi ominaiseen tyyliin esitän kysymyksen: missä minä väitän, ettei selviäisi mitään?




    Ensimmäisen kirjoituksesi ensimmäisessä lauseessa:



    Kumppani: "Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin!"



    Mitä tulee sinun (ei siis keskustelun aloittajan) kysymyksiin, niin kerrotko nyt esimerkkinä muutaman sellaisen automallin, mistä et tiedä mihin luokkaan se kuuluu?



    Minua kiinnostaisi myös kuulla alkuperäisen kysyjän eli M_rskyn kommentti siihen, että tyydyttikö saadut vastaukset vai tarvitseeko hän lisäinformaatiota. Sinä kaikesta huutelusta huolimatta tuskin olet hänen asianajaja vai olenko väärässä?

      
  • m_yrsky:

    Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään, siis pikkuauto-alempi keskiluokka ylempi keskiluokka jne. yms.
    Uusimman TM:n sivuilla on taas listattu autoja eri luokkiin ja jotenkin minun on vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa autojen ryhmittelystä.
    Esim. BMW:n 1-sarja ja Mersun A-sarja on luokiteltu alempaan keskiluokkaan, vaikka molemmat ovat selvästi kokonsa puolesta pikkuautoja. Siis jos vertaa autoihin joita on listattu pikkuautoiksi.
    Bemarin 3-sarja on listattu ylempään keskiluokkaan kun taas samaa kokoa olevia ja isompiakin löytyy alemmasta keskiluokasta.

    Löytyykö joltain tai jostain luokitteluun selkeät perusteet?


    Olisko noi ihan vain auton pituuden mukaan luokiteltu?



    A-Mersu ja BMW:n 1-sarja ovat noin 4,3 metrin pituisina selkeästi golf-kokoluokan autoja ja jopa puoli metriä tyypillisiä pikkuluokan autoja (Micra, Polo, Swift, Yaris) pidempiä. Akseliväleissäkin on melko selvä ero: 2,7 m vs. 2,4-2,5 m.



    3-sarjan BMW on yli 4,6 metriä pitkä ja akseliväli yli 2,8 metriä. Montako pidempää löydät tuosta alemmasta keskiluokasta? No, ainakin Chevy Orlandon ja Zafira Tourerin nostaisin kyllä itse ylempään keskiluokkaan selvästi yli 4,6-metrisinä.

      
  • Kumppani:

    Tarkoitat siis tuohon taulukkoon viitaten mukamas edelleenkin, että yksi valmistaja tekee segmentti A:n autoja ja toinen vain segmentti J:n?


    Tämä on sinun kuvitelmasi. Minä en niin sanonut.



    Kumppani:

    Sinun pitäisi kyllä selittää sitten tuon oman selvästikin teoriasi perusteella


    Minulla ei ole muuta teoriaa, kuin että segmentointi ei pohjaudu puhtaasti kokoon, vaan myös markkinanäkemykseen.



    Kumppani:

    Minusta sinä olet karannut sivupolulle, ymmärtänyt siis jotenkin hassusti.


    Saattaa olla, koska olen ollut tuotesegmentoinnin suunnittelussa vain teknisenä asiantuntijana sitä työkseen tekevien kaupallisen koulutuksen saaneiden ammattilaisten tukena.



    Siitä huolimatta kaino ehdotukseni, että kenties segmentointi ei ole pelkästään metrin mitalla tehtävää tiedettä on saanut täälläkin jonkinlaista kannatusta:



    Kumppani:


    E: johtoportaan autot (häh??? ja miten liittyy kokoon?)
    F: luksusautot (häh?? ja miten liittyy kokoon?)
    S: urheilucoupet
    M: yleiskäyttöiset autot (niinku mitä? Ja miten liittyy kokoon?)


    Kumppani:

    (keskikoko ei ole minusta sama kuin keskiluokka!)?
      
  • FARwd:

    Olisko noi ihan vain auton pituuden mukaan luokiteltu?


    Mielestäni ei ja tarjoan evidenssikseni tästä kategoriat executive - luxury ja luxury - sport coupe.



    Myös multi purpose car voi olla vaikea määritellä eksaktisti?



    Akseliväli on olennainen mitta, mutta ei sovellu aivan sellaisenaan eri rakenteilla ja eri tavoitteilla suunniteltujen autojen, kuten tasapainoisen takavetoisen ja poikittaismoottorisen etuvetoisen vertailuun.

      
  • Vastasinkin vain m_yrskyn esittämään kysymykseen TM 20/2012 s. 84-86 artikkelissa olleesta luokituksesta:



    Minikokoiset autot (Fiat 500, Ford Ka, VW Up, Toyota Aygo, Mini ym.)

    Pikkuautot (Micra, Yaris, Rio, Swift, A1, Polo, Clio ym.)

    Alempi keskiluokka (Golf, A3, MB A, Auris/Corolla, i30, Volvo V40 ym.)

    Ylempi keskiluokka (A4/A5, BMW 3-sarja, MB C, Volvo 60, Avensis ym.)

    Isot autot (A6/A7, BMW 5-sarja, MB E/CLS, Volvo S80/V70 ym.)

      
  • Sinulle itsellesi ominaiseen tyyliin esitän kysymyksen: missä minä väitän, ettei selviäisi mitään?



    Opelixi:

    Ensimmäisen kirjoituksesi ensimmäisessä lauseessa: "Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin!"




    Niin, verrattuna TM:n tekstiin, kun siitä lähdettiin aloittajan toimesta just liikkeelle, höh! Mikahe toi vain yhden listan TM:n tilalle, meniskö tällä jakeluun? Ja mielestäni vertailussa ei selvinnyt edes se, miksi TM käyttää "omaa kokoluokitustaan", joka juuri voi aiheuttaa sekavuutta, jota M_yrsky ihmetteli. Ja aina uudestaan: mikä "ylempi" ja "alempi"? Onko logiikkaa?



    Opelixi:

    Mitä tulee sinun kysymyksiin, niin kerrotko nyt esimerkkinä muutaman sellaisen automallin, mistä et tiedä mihin luokkaan se kuuluu?




    Sinultakaan ei tähän saa vastausta: eroavatko nuo luokat linkissä ja TM:ssa? Ei olisi paha myöntää tai todistaa muuta, mutta luistelet koko ajan ohi. Oletko nähnyt "Kattavaa J-luokan vertailua", "TM laittoi D-luokan järjestykseen" TM:n sivuilla?



    Vertaapa tätä FARwd:n laittamaa listaa:

    Minikokoiset autot (Fiat 500, Ford Ka, VW Up, Toyota Aygo, Mini ym.)

    Pikkuautot (Micra, Yaris, Rio, Swift, A1, Polo, Clio ym.)

    Alempi keskiluokka (Golf, A3, MB A, Auris/Corolla, i30, Volvo V40 ym.)

    Ylempi keskiluokka (A4/A5, BMW 3-sarja, MB C, Volvo 60, Avensis ym.)

    Isot autot (A6/A7, BMW 5-sarja, MB E/CLS, Volvo S80/V70 ym.)



    Tähän linkistä löytyvään:

    A: miniautot

    B: pikkuautot

    C: keskikokoiset autot

    D: isot autot

    E: johtoportaan autot

    F: luksusautot

    S: urheilucoupet

    M: yleiskäyttöiset autot



    Samaa mieltä? Ovatko yhtenevät? Puuttuuko TM:n listasta? Miksi TM käyttäisi omia luokkia?

      
  • Kumppani:


    Niin, verrattuna TM:n tekstiin, kun siitä lähdettiin aloittajan toimesta just liikkeelle, höh! Mikahe toi vain yhden listan TM:n tilalle, meniskö tällä jakeluun? Ja mielestäni vertailussa ei selvinnyt edes se, miksi TM käyttää "omaa kokoluokitustaan", joka juuri voi aiheuttaa sekavuutta, jota M_yrsky ihmetteli. Ja aina uudestaan: mikä "ylempi" ja "alempi"? Onko logiikkaa?




    Tuo on siis sinun tapasi myöntää olleesi väärässä.

    Aloittaja kysyi millä perusteilla autot jaetaan luokkiin. Kyse ei ollut TM:n listauksesta, vaan yleisellä tasolla, vaikka esimerkkinä olikin TM:stä poimittu. Mikahe:n linkistä käy ihan selvästi ilmi perusteita miten autoja jaetaan eri luokkiin.



    Keskustelun aloittaja ja alkuperäinen kysyjä ei ole ensimmäisen viestin jälkeen ottanut osaa keskusteluun, joten tällä hetkellä tiedämme ainostaan sen, että sinulle asiat ovat epäselviä etkä osaa englantia, niin voisit lopettaa tuo toisen puolesta puhumisen.



    Kumppani:


    Sinultakaan ei tähän saa vastausta: eroavatko nuo luokat linkissä ja TM:ssa? Ei olisi paha myöntää tai todistaa muuta, mutta luistelet koko ajan ohi. Oletko nähnyt "Kattavaa J-luokan vertailua", "TM laittoi D-luokan järjestykseen" TM:n sivuilla?




    Minulla ei ole TM:ää nyt käsillä joten en voi vastata. Toistan kysymyksen, että kerrotko pari esimerkkiä automalleista mistä et tiedä, mihin luokkaan ne luokiteltaisiin?

      
  • Opelixi:

    Tuo on siis sinun tapasi myöntää olleesi väärässä.




    Ei, vaan se oli opelixilankaa. Sen luulisi olevan paksumpaa kuin rautalanka, mutta en vain mistään tunnu löytävän tarpeeksi paksua sinulle. Voi hyvät hyssykät sun vääntämistesi kanssa.



    Opelixi:

    Aloittaja kysyi millä perusteilla autot jaetaan luokkiin. Kyse ei ollut TM:n listauksesta, vaan yleisellä tasolla.




    Mitä tämä sinun mielestäsi tarkoittaa: Uusimman TM:n sivuilla on taas listattu autoja eri luokkiin ja jotenkin minun on vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa autojen ryhmittelystä.



    Minusta siinä on sekä "yleistä" että juuri TM:n tekstiin viittaavaa. Muutenhan hän ei olisi edes kysynyt! Ymmärrätkö?



    Ja vaikka olisi ollutkin, niin silti sinä et vaan osaa vastata kysymykseen, jonka voi tiivistää kaiken edellä kerrotun jälkeen näin: eroavatko TM:n ja linkin luokitukset ja jos, niin miksi ja millä logiikalla? Koska se on se asian ydin.



    Opelixi:

    tällä hetkellä tiedämme ainostaan sen, että sinulle asiat ovat epäselviä etkä osaa englantia, niin voisit lopettaa tuo toisen puolesta puhumisen.




    Saan minä kysellä muuten ihan omasta puolestanikin, enkö vain? Ikäänkuin jatkokyselynä, jota täällä kyllä harrastetaan ihan yleisesti.



    Sinä osaat olla vastaamatta kaikilla kielillä, mutta kaikkea kiertelyä käyttäen pitää yrittää kommentoida. Eikös ole kummallista? Mitä tulee kielitaitooni, niin voit todellakin lopettaa arvailut minusta kaikin tavoin. Sinä et vaan osu. Koskaan.



    Miksi vaivaudut edes??? Miten se edistää keskustelua? Se on todettu, että sinä olet ainoa ritsan kanssa henkilöön menevä kirjoittaja ja tuo on yksi sen esiintymismuoto. Etkö osaa vain kommentoida ja vastakommentoida asiasta, eikä kirjoittajasta?? Yritä edes!



    Opelixi:

    Toistan kysymyksen, että kerrotko pari esimerkkiä automalleista mistä et tiedä, mihin luokkaan ne luokiteltaisiin?




    Tuo kysymyksesi on täysin epäoleellinen. Sinusta minä en ymmärrä kuitenkaan, joten siksi olen toistuvasti pyytänyt selvittämään perusteita. Ei onnistu sinulta.



    Vaikka näin: ylemmät ja alemmat keskiluokan autot. Siksi, että niitä ei mainita kuin TM:ssä, mutta ei eurospekseissä. Onko logiikkaa? Ja taas meni useita metrejä opelixilankaa....

      
  • Kumppani:


    Ei, vaan se oli opelixilankaa. Sen luulisi olevan paksumpaa kuin rautalanka, mutta en vain mistään tunnu löytävän tarpeeksi paksua sinulle. Voi hyvät hyssykät sun vääntämistesi kanssa.




    Vituttaako noin paljon, kun munasit itsesi? Kysyit:



    Kumppani: "missä minä väitän, ettei selviäisi mitään?"



    Kun ensimmäisessä kirjoituksesi ensimmäinen lause:



    Kumppani: "Ei ainakaan tuosta mikahen laittamasta linkistä selviä asia yhtään sen kummemmin!"



    Kumppani:


    Mitä tämä sinun mielestäsi tarkoittaa: Uusimman TM:n sivuilla on taas listattu autoja eri luokkiin ja jotenkin minun on vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa autojen ryhmittelystä.




    Niin, mitä luulet sen tarkoittavan, kun luet tuota edeltäneen lauseen: "Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään, siis pikkuauto-alempi keskiluokka ylempi keskiluokka jne. yms. "



    Kumppani:


    Saan minä kysellä muuten ihan omasta puolestanikin, enkö vain? Ikäänkuin jatkokyselynä, jota täällä kyllä harrastetaan ihan yleisesti.




    Tottahan toki saat kysellä ja etpä sinä paljoa muuta ole tehnytkään lukuunottamatta toisten puolesta puhumista, mitä valitettavan paljon harrastat myös ja sitä en pidä kovin järkevänä, että huutelet typeriä juttujasi toisten nimiin.



    Kumppani:


    Opelixi:
    Toistan kysymyksen, että kerrotko pari esimerkkiä automalleista mistä et tiedä, mihin luokkaan ne luokiteltaisiin?


    Tuo kysymyksesi on täysin epäoleellinen. Sinusta minä en ymmärrä kuitenkaan, joten siksi olen toistuvasti pyytänyt selvittämään perusteita. Ei onnistu sinulta.




    Kysymys on todellakin oleellinen, sillä jos luokittelu on oikeasti niin vaikeaa, kuin annat sen ymmärtää, niin silloinhan sinullä pitäisi olla läjäpäin esimerkkejä niistä automalleista mitä, et osaa luokitella. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tiedät varsin hyvin mihin luokkaan mikäkin kuuluu, mutta silti jatkat mölyämistä.

      
  • Opelixi:

    Vituttaako noin paljon, kun munasit itsesi?




    Ei vituta mikään muu kuin se, että sinä keskityt väärin asioihin, joissa olet väärässä vielä. Ja se, ettei tarpeeksi paksua opelixilankaa löydy.



    Ja kun mennään siihen varsinaiseen asiaan:

    Opelixi:

    Niin, mitä luulet sen tarkoittavan, kun luet tuota edeltäneen lauseen: "Olen pidempään ihmetellyt miten autoluokat määritellään, siis pikkuauto-alempi keskiluokka ylempi keskiluokka jne. yms. "




    Ja nuo termithän olivat siis TM:n käyttämät, jota et taaskaan huomannut, saati vertaillut linkin eurospekseihin, joissa ei mm. mainita "ylempi" tai "alempi" tms. Kun tuon minun ja sinun kommenttisi yhdistää ja muistaa aloittajan tekstin "vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa", niin vastauksesi on: (ja tähän sitten käsityksesi siitä, miksi TM:n ja linkin luokitukset, mahdollisesti epäloogisesti eroavat, tai sitten eivät. Saat spekuloida syitä ihan vapaasti)



    Noin helppoa se olisi, mutta ei suju! Vituttaako kun ns. selvä asia onkin selvä1 ja selvä2, etkä osaa kertoa miksi?



    Kertaa tuo lista vielä alla ennenkuin vastaat, kiitos. Se oli jo ensimmäisessä kommentissani, joissa vertasin TM-luokitusta ja linkin luokitusta. Tuo mitä yrität epätoivoista epätoivoisemmin väittää tuossa edellä, tarkoitti oikeasti siis ihan yksinkertaisesti, ettei mikahen linkki selvittänyt sen kummemmin TM:n luokituksia, saati perusteita tms. ja sitä aloittajan peräänkuuluttamaa logiikkaa, tai sen puutetta kenties.



    Opelixi:

    Kysymys on todellakin oleellinen, sillä jos luokittelu on oikeasti niin vaikeaa, kuin annat sen ymmärtää, niin silloinhan sinullä pitäisi olla läjäpäin esimerkkejä niistä automalleista mitä, et osaa luokitella. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tiedät varsin hyvin mihin luokkaan mikäkin kuuluu, mutta silti jatkat mölyämistä.




    Sinä täällä mölyät, sen sijaan että vastaat oman käsityksesi. Keskity asiaan, Opelixi, keskity!



    Solvaaminen on oikeasti ihan sivuseikka, jos kuvittelet olevasi jotenkin fiksumpikin kirjoittaja.



    ----------------

    TM:

    a. pikkuautoihin

    b. alempaan keskiluokkaan

    c. ylempään keskiluokkaan

    d. jne.



    Euro Car Segment:

    A: mini cars

    B: small cars

    C: medium cars

    D: large cars

    "jne"

      
  • Koska opelixilta ei ole tulossa kuitenkaan muuta kuin solvauksia tyhjentävän vastauksen sijaan, niin minun puolestani aihe saa jäädä tähän. Tämän selvemmin minä en kykene asiaani esittämään. Tuskinpa tämä jatkuu kymmentä sivua muutenkaan.



    Hei hei Opelixi :wave:

      
  • Muistuu mieleen "kumppanin" mielipaha aikaisemmista väännöistä luokista. Taisi olla niin, että hänen automalliaan ei noteerattu ns. parempaan luokkaan. Taitaa myös olla niin,että ilmaisut "alempi luokka" vs ylempi luokka ovat hänelle liian raflaavia, eli persoonattomampi ilmaisu olisi neutraalimpi. Small cars vs medium cars jne.

      
  • Kumppani:


    Ei vituta mikään muu kuin se, että sinä keskityt väärin asioihin, joissa olet väärässä vielä. Ja se, ettei tarpeeksi paksua opelixilankaa löydy.




    Niin, missä kohtaa olen ollut väärässä? Ja mitä keskittymiseen tulee, niin sinultahan se ei onnistu ollenkaan.



    Kumppani:


    Ja nuo termithän olivat siis TM:n käyttämät, jota et taaskaan huomannut, saati vertaillut linkin eurospekseihin, joissa ei mm. mainita "ylempi" tai "alempi" tms.




    Lienee ihan ymmärrettävää, että kun täällä kirjoitetaan asioista suomeksi ja tällöin on kääntäjästä kiinni. Jos tuo on sinulle liian vaikeata käsittää, niin unohda ylemmät ja alemmat ja keskity pelkkiin kirjaimiin.



    Kumppani:


    Kun tuon minun ja sinun kommenttisi yhdistää ja muistaa aloittajan tekstin "vaikea löytää johdonmukaista logiikkaa", niin vastauksesi on: (ja tähän sitten käsityksesi siitä, miksi TM:n ja linkin luokitukset, mahdollisesti epäloogisesti eroavat, tai sitten eivät. Saat spekuloida syitä ihan vapaasti)




    Kuten olen jo aika monta kertaa todennut, niin Mikahen linkistä löytyy kaikki mahdollinen tieto, mitä aiheeseen liittyy. Sinun mukaasihan sieltä ei löytynyt mitään, mutta jos osaisit englantia ja käyttää selainta eli klikata niihin sinisellä oleviin autoluokkiin, niin ehkä sinullekin joskus se selviäisi, mutta jos ei riitä kapasiteetti, niin se ei vain sitten riitä.

      
  • Kumppani:

    Koska opelixilta ei ole tulossa kuitenkaan muuta kuin solvauksia tyhjentävän vastauksen sijaan, niin minun puolestani aihe saa jäädä tähän. Tämän selvemmin minä en kykene asiaani esittämään. Tuskinpa tämä jatkuu kymmentä sivua muutenkaan.

    Hei hei Opelixi :wave:




    Tyhjentävä vastaus tuli jo toisessa kirjoituksessa:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Car_segments



    Hei, hei vain ja toivottavasti tällä kertaa ymmärrät pysyä poissa.

      
  • Voisiko opelixi valistaa että mistä tuosta linkistä löytyy alkuperäisen kysyjän ylempi keskiluokka jne jos lista on kerran selkeä?



      
  • En väittänyt jaottelua selkeäksi, vaan vastausta:



    Euro Car Segment



    Vehicle segments in Europe do not have formal characterization or regulations. Models segments tend to be based on comparison to well-known brand models. For example, a car such as the Volkswagen Golf might be described as being in the Ford Focus size class, or vice versa. The VW Polo is smaller, so it belongs one segment below the Golf, while the bigger Passat is one segment above.



    The segments defined[1] are:



    A: mini cars

    B: small cars

    C: medium cars

    D: large cars

    E: executive cars

    F: luxury cars

    S: sport coupés

    M: multi purpose cars

    J: sport utility cars (including off-road vehicles)



    http://en.wikipedia.org/wiki/Car_segments



    C-segment is car size classification defined by the European Commission[1] as the third-largest segment (above the A-segment and B-segment) in the European market. The C-segment corresponds approximately to the Compact Car segment in North America and the Small Family Car in British English terminology.



    The C-segment includes only hatchback, sedan and Station Wagon configurations — as the European Commission reserves the M-segment for Multi-Purpose Cars and J-segment for Sport Utility Cars (including Off-road Vehicles), Light Commercial Vehicles, compact Sport Utility Vehicles (C-SUV's), compact Crossover Utility Vehicles (C-CUV's).



    As the "segment" terminology became more common in the United States, in 2012 the New York Times described the differences, saying "today’s small cars actually span three main segments in the global vehicle market. The tiny A-segment cars include the Chevy Spark and Smart Fortwo. They’re extremely short and very light. Slightly larger are B-segment cars like the Ford Fiesta and Chevy Sonic. The A- and B-cars are known as subcompacts. In the C-segment — typically called compacts — are the largest of the small cars. Examples include the Toyota Corolla, a perennial sales leader, as well as the Ford Focus, Chevy Cruze, Hyundai Elantra, Honda Civic and Volkswagen’s Golf and Jetta." [2]

    European Market in 2011[3] and beginning 2012[4]



    C-segment in Europe, following above definition, was in 2011 the second most popular segment in the region (after B-segment), with approximately 3 millions vehicles sold.



    C-segment is currently the most popular car in Europe, the Volkswagen Golf, which alone sold approximately 500 thousand units in 2011. Also, Opel Astra sold over 300 thousands units in Europe. The Renault Megane sold approximately 250 thousand units.



    The German market Volkswagen Group dominated the segment with a 31% share, through 4 different models: other than the Volkswagen Golf, the Skoda Octavia, the Audi A3 and the Seat Leon.



    D-segment (or large cars) is defined by European Commission[1] as the fourth segment in European market car classification. It approximately corresponds to Mid-size car and Entry-level luxury car segment in North America, or Large family car or Compact executive car in British English acceptation.



    In Europe, they are mainly offered with sedan version, for which the size is approximately between 4,400 mm (173 in) and 4,500 mm (177 in).

    European Market in 2011[2]



    D-segment in Europe, following above definition, was in 2011 the fifth most popular segment in the region, with approximately 1.5 millions vehicles sold.



    Leader of segment was the Volkswagen Passat. Volkswagen Group led the segment with 31% of the sales, togheter with Audi A4, Skoda Superb and Seat Exeo.



    This segment has a lot of space for luxury brands as Mercedes and BMW, with successful models like Mercedes C-Class and BMW 3-series.



    Opel Insignia is currently holding the fifth position in the segment.



    Among the latest new models proposed in this segment, PSA Peugeot Citroen debut with the luxury brand DS with the Citroen DS5. Hyundai Group proposed since 2011 through its controlled Kia brand, the Kia Optima (successor of the Kia Magentis).





    http://en.wikipedia.org/wiki/C-segment



    http://en.wikipedia.org/wiki/D-segment

      
  • MMS:

    mielipaha...hänen automalliaan ei noteerattu ns. parempaan luokkaan.


    Rispektiä ei voi ostaa, se pitää ansaita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit