Kuuluisi oikeasti autotekniikan puolelle, mutta täällä herättää varmaan enemmän keskustelua...
Honda esitteli vähän aikaa sitten uutta voimansiirtotekniikkaansa ja palettiin kuuluu kolme uutta moottoriarkkitehtuuria (1,0, 1,5- ja 2-litraiset turbot). Noi moottorit nyt on aika peruskauraa tekniikkansa suhteen, mutta ehkä mielenkiintoisin uutuus on tämä uusi kaksoiskytkinvaihteisto momentinmuuntimella.
Edit: Linkki uupui -> http://tinyurl.com/lazr76r
Todella mielenkiintoinen konsepti. Joitain patenttihakemuksiahan tällaisesta yhdistelmästä on jo tehty ennenkin (mm. GM), mutta tämä on ensimmäinen sovellus tuotantoautoon. Hienoa nähdä, että vaihteistojenkin saralla ideoidaan uutta eikä kaikki aloitteet tyssää heti alkuunsa, kuten mm. ZeroShift.
Vaikuttaa hyvältä rakenteelta kaiken kaikkiaan. Rakenne on tietysti vähän monimutkaisempi kuin perus-DCT, mutta edutkin on selvät. Momentinmuunnin korjaa kaksoiskytkinvaihteistojen suurimmat ongelmat, jotka liittyy mm. ryömintämoodin toimintaan ja liikkeellelähtöihin. Momentinmuuntimen kanssa voidaan luopua ongelmallisista DMF-vauhtipyöristä ja potentiaalisesti pienentää ajokytkinten kytkinten kokoa. Muuntimen kanssa kuivatkin kytkimet on periaatteessa lähes ikuisia. Toisaalta kytkimiä on vain kaksi toisin kuin planeetta-automaateissa, joissa kytkimiä on useita ja ne ovat vaihteistokotelon sisällä.
Teoriassa siis Hondan rakenne yhdistää täysautomaatin hyvät puolet DCT:n salamannopeisiin vaihtoihin. Kytkimillähän tavan automaatitkin vaihtavat, mutta tietyistä syistä johtuen (mm. useamman kytkimen samanaikaiset vaihdot) planeetta-automaattia on vaikea saada vaihtamaan yhtä nopeasti kuin DCT:tä.
Hienojahan nämä uudet planeetta-automaatitkin ovat (mm. ZF 9HP ja Aisinin 8-vaihteinen poikittaismoottoreihin), mutta on vain ja ainoastaan hyvä asia, etteivät OEM-vaihteistomarkkinat muodostu kahden alihankkijan duopoliksi. Onnea ja menestystä siis myös Mersun 9-portaiselle, Fordin sekä GM:n yhteistyönä suunnitelemille 8- ja 10-vaihteisille, Hyundain 10-portaiselle automaatille sekä VW:n 10-portaiselle DSG:lle.
Ajatuksia?
Mielenkiintoinen haiteistohan tuo on. vähänhän se lmomentimuunnin lisää monimutkaisuutta, mutta toisaalta edutkin ovat potentiaalisesti merkittävät. Nyt näyttää tuon kilpailun suhteen hyvältä. Esimakua saa vaikka Getragin hiljattain esittelemästä 7DCT300:sta.
NHB:
Juu. Periaatteessa lienee ihan mahdollista modata nykyisiin DCT-vaihteistoihin melko pienellä vaivalla kaksoismassavauhtipyörän (DMF) tilalle tällainen moderni ultralitteä momentinmuunnin. Tästä on paremman kestävyyden lisäksi hyötynä myös se, että ajokytkimiä ohjaava mekatroniikka voidaan ainakin periaatteessa tehdä jonkin verran "tyhmemmäksi" ja sitä kautta myös vähemmän häiriöalttiiksi.
Pienet heitot kytkinten täyttöjen ramppauksessa tai kuivien kytkinten siirtomekanismeissa ei myöskään aiheuta samanlaisia ongelmia kuin joissain nyky-DCT:eissä, kun mekatroniikka ei joudu koville etsiessään 1-vaihteen kytkimen tuntumaa liikkeellelähdöissä. Tästähän ainakin osittain on ollut DSG:n kanssa kyse. Kehityspaukut voi siis laittaa vaihtoihin 1:stä eteenpäin, vaikka vaihdot nyt ei ole nykyisilläkään laatikoilla ollut ongelma.
Tuo momentinmunnin mahdollistaa kaksoiksytkinvaihteiston käytön myös raskaan perävaunun vetoon ja etenkin sen peruuttamisen, jossa DSG:n kytkimet yleensä poltetaan.