EDIT: muistimpa väärin tilaamani koon, itse asiassa koko on vielä epämukavampi, eli 245/35/19 ja 285/30/19. Uskalsin ottaa nuo kun luin TM:n vertailun autostani juuri noilla renkailla ja sinun autostasi 20" saman kokoisilla renkailla: "Nämä autot ovat alunperinkin suunniteltu isoillekkin renkaille, ja mukavuus säilyy hämmästyttävän hyvänä. Toki nyt puhumme urheiluautoista, joten pumpulimaista menoa on turha odottaa, mutta harmillinen pauke ja tärinä loistavat poissaolollaan."
Muistatkos minkä merkkiset renkaat XK:ssa on ensiasennusrenkaina?
No jos ei hintaa ajatella ihan senttitasolla niin mikä on ko. rengaskoon vaihtoväli? Paljonko mittariin kertyy kilometrejä yhdellä rengaskerralla tai rengasparilla jos renkaita ei voi vaihtaa etu-taka-akseleiden kesken?
Toissakesänä ajoin uudella sarjalla 14tkm ja silloin kului muistaakseni edestä reilu 1mm ja takaa noin 2mm. Eli takarenkailla ajaisi tuon perusteella 8mm->4mm tasoon noin 30tkm, pidempäänkin jos kehtaa kuluneemmillakin ajaa. Eturenkailla taas ajaisi helposti 50tkm.
Onko sulla kokemusta Pirellin ajomukavuudesta? Hyvin nekin näyttivät testissä pärjänneen, mutta saksankielen taitoni ei riitä siihen, että ymmärtäisin mitä noiden mukavuudesta sanottiin.
Ei ole kokemsuta Pirellistä, eikä 19" koosta muutenkaan. Käsittääkseni tuossa testissä ei juuri mukavuutta arvioitu, ainakaan pisteissä en nähnyt sellaista kohtaa.
Muistatkos minkä merkkiset renkaat XK:ssa on ensiasennusrenkaina?
Muistaakseni juurikin nuo PZero Rossot.
No tuohan lupaisi hyvää, jos perinteisesti hyvin kriittisesti isoihin renkaisiin suhtautuva TM pitää noita kohtuullisina mukavuudeltaan vieläpä koossa 20".
Lisäisin tuohon vielä numerosta 5/2004 farmariMeganen 1.9 dci:n koska se sijoittuu jaetulle seiskatilalle kulutuksella 6,6 litraa. Automalli on hiljainen vaikkei jutusta ilmennyt desibelejä. "Erityisen kiitoksen Renault ansaitsee äänieristyksestään, sillä myös rengasmelu jää tavanomaista pienemmäksi"
Malli on poistumassa uuden tilalta mutta käytettynä saanee edullisesti koska ei ole enää myyntitilastojen kärjessä oleva merkki.
Penteles kuinka hyvä kooste. Tuosta jo löytyy moneen koko- ja hintaluokkaan sopivia autoja, jos tärkeimpänä valintakriteerinä pidetään kulutusta. Meluttomuus on paitsi mukavuutta myös pitkällä matkalla turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Meluisa auto nostaa kuljettajan verenpainetta ja samalla vaivuttaa horrokseen.
Lisäisin tuohon vielä numerosta 5/2004 farmariMeganen 1.9 dci:n koska se sijoittuu jaetulle seiskatilalle kulutuksella 6,6 litraa. Automalli on hiljainen vaikkei jutusta ilmennyt desibelejä. "Erityisen kiitoksen Renault ansaitsee äänieristyksestään, sillä myös rengasmelu jää tavanomaista pienemmäksi"
Malli on poistumassa uuden tilalta mutta käytettynä saanee edullisesti koska ei ole enää myyntitilastojen kärjessä oleva merkki.
Meganen tapauksessa lienee muitakin syitä miksi sitä saa edullisesti käytettynä
Meganen tapauksessa lienee muitakin syitä miksi sitä saa edullisesti käytettynä
Katsastustilastoissa Laguna on pelottava mutta Megane on suunnilleen samoissa Astran kanssa (jonka myynti kanssa romahti). Huolto Meganessa taitaa olla kerran kahdessa vuodessa joten ei sinällään ole ihme jos katsastuksessa ennemmän vikaa löytyy kuin niissä jotka huolletaan useammin.
Tätäkö tarkoitit ja osuiko arvioni oikeaan suuntaan?
Eihän kestävyydellä ole monesti mitään tekemistä jälleenmyyntiarvon kanssa. Jaguar S-type on siitä mitä loistavin esimerkki. Käytettynä saa todella halvalla, vaikka on luokkansa kestävimmästä päästä. Ennakkoluulota painavat Jaguarin kanssa ja painanevat myös rellun tapauksessa.
Jaguar S-type on siitä mitä loistavin esimerkki. Käytettynä saa todella halvalla, vaikka on luokkansa kestävimmästä päästä.
Varmasti ihan totta että ennakkoluulot vaikuttaa, mutta minusta ei voi jättää huomiotta tuota S-Typen retrotyyliä, joka varmasti myös jakaa mielipiteitä. Uskoisinpa että sen myötä auto on vähän liian erikoinen useimmille keskimääräisen "hajutonta ja mautonta" autoa etsiville.
Suhtautuisin erittäin suurella varauksella noihin TM.n mittaamiin melutasoihin. Vai onko monikin sitä mieltä, että 7- ja 5-sarjan bemarit ovat yhtä äänekkäitä kuin kolmonen ja että 3-sarjalainen on S-mersua hiljaisempi?
Samanlaisissa olosuhteissa noita lukuja ei varmasti ole ajettu.
235+255:
Kyllä uskallan väittää, että S-typen äärettömän huonon jälleenmyyntiarvon takana on suurimmilta osin ennakkoluulot. Olenkin sitä mieltä, että käytetty S-type on fiksuimpia ostoksia mitä voi tehdä. Tyyli varmasti karkottaa osan ostajista.
Samanlaisia ennakkoluuloja on kyllä muitakin merkkejä kohtaan.
Kuten aiemminkin todettu, mittareilla mitatut meluarvot (dB (A)) eivät kerro koko totuutta.
Vielä ei ole kehitetty täysin ihmiskorvaa vastaavaa mittaustapaa (vaikka kuussakin on käyty )
Paljon riippuu siitä millaiselta melu kuulostaa ihmisen korvaan ja ihmisiäkin on erilaisia.
Välttämättä 1-2 dB:n erot eivät vielä ratkaise paremmuutta ja lopullisen eron jokainen voi käydä itse kuulemassa koeajolla samalla tieosuudella (mikäli mahdollista).
Kuitenkin on hyvä että mittaus suoritetaan koeajon yhteydessä, on se kuitenkin suuntaa antava.
Eivät toki kerro pelkät desibelit melun sävystä mitään. Uskallan kuitenkin väittää, että pelkkien desibelienkin valossa S400 CDI sekä 5- että 7-sarjalaiset ovat 3-sarjaa hiljaisempia.
Olenkin sitä mieltä, että käytetty S-type on fiksuimpia ostoksia mitä voi tehdä.
Enpä väitä vastaan, isä ajelee tollasella ja toistaiseksi ei ole ollut mitään mainittavia ongelmia. V8- tai jopa R-versio vois olla kyllä melko mielenkiintoinen tulevaisuudessa.
Toi on jo liian vanha ja prefaceliftinä liian ruma sisältä. Hinta toki hyvä jos vain tekniikkaa kiinnostaa. R näytti kyllä maukkaalta.
Samaa mieltä. Ruma se on sisältä kuin saatana.
Mielestäni kohtuuhintainen kuitenkin.
V8-koneha tuossa uudistui oliko se nyt 2002 vai 2003. Kasvoi 4.2 litraiseksi. Samalla automaatit uudistuivat ZF:n kuusiportaiseen, joka oli silloin uusinta uutta ja huimasti parempi kuin edeltävä neliportainen. Sisusta meni samalla uusiksi.
Mutta käytettynä tuosta saisi mielestäni ihan kelpo pelin.
Noihin TM:n melumittauksiin kannattaa edelleenkin suhtautua suurella varauksella. Sen tasoisia kummallisuuksia siellä on.
En onnistunut löytämään tuota LS430:n testiä, mutta LS600hL:n vertailun viime vuoden kesäkuulta:
TM 7/2003. Kulutuksesta ei ole tuossa mittausta, mutta melu näkyy tässä:
Lexus LS 430 - 62 63
Lexus LS 600h L 10,6 67 68
Lexus IS 220d 7,7 68 69
Lexus RX 400h 10,5 69 70
LS 430 alla oli 225/55R17 Dunlop SP Sport 270 renkaat. Mersu S430 meni vielä 1 dB hiljaisemmin sekä edessä että takana, siinä 16" Michelinit.
Mielenkiintoista!
Reilu kaksi vuotta myöhemmin (TM 20/2005) koeajetusta MB 500 Lang'ista TM kertoo näin:
"Mercedes-Benzin insinöörit ovat tehneet paljon työtä ajomelujen pienentämiseksi. Siksi onkin hienoa kertoa, että uusi Ässä 500 on hiljaisin auto, mitä TM-koeajoissa on mitattu."
Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
Käytetäänkö koeajoissa eri alustaa kuin muissa testeissä kuten Vertailu, Ajettua jne?
Eiköhän mittalaitteet ole samat.
Edit.
Tuo vertailu, mistä Lexus LS430 meluarvot ovat, on tehty jossakin etelässä (Saksassa?) ja ilmeisen sileällä asvaltilla koska meluarvot ovat vielä 200 km/h nopeudessakin vain 73 74, Mersulla 73 73. Joten nämä eivät ole vertailukelpoisia TM:n Suomessa tekemille mittauksille.
Meteliä on, oman kokemukseni mukaan dB luvut lienevät kohdallaan, mutta kova kulutuslukema (120km/h) ihmetyttää. Nollasin lämpimän auton mittarit, päästelin tovin (75km) tasan tuota vauhtia (vakionopeudensäätimellä, GPS-tarkastettuna) ja ajotietsikka esitteli 5,7L keskikulutusta. Myötätuulta tai merkittäviä mäkiä ei pätkällä ollut, renkaina 245/45/18 bridgestonet eco-paineistettuna (2,6/2,7). Eco-paineet eivät varmasti kahta litraa pudota, eli mikähän kaikki tähän tulokseen vaikuttaa?
Vastaava testi 80km/h nopeudella tuotti 4,9L, joka on lähelle tehtaan ilmoittamaa maantiekulutusta (4,8L). Tässäkin käytin GPS-nopeutta, auton nopeusmittari heitti 5% molemmissa testeissä.
Kulutustesteissä aikas toimiva systeemi on ajaa GPS:n kanssa tankillinen tietyllä keskinopeudella ja sitten katsoa, kuinka paljon tankkiin menee tavaraa. Tulee heittoa ja välillä paljonkin. Kyllähän sitä saa tietokoneelle edullisia lukemia kun resetoit mittarin mäen päällä ja ajat rauhallisesti tasanopeutta mieleiseesi pisteeseen. Tilanne muuttuu heti, kun otat auton tallista ja käyt ajamassa 100 km lenkin maantiellä ja katsot palatessasi tallissa, että paljonko vei.
Ihan alkoi naurattamaan, kun eräs tuttava kehui kuinka V70 2.4D meni maantiellä 3.7 litralla. Jos nyt vaikka lisäisi tuohon 25%, niin ollaan reaalimaailman lukemissa. Suomalainen auto-ohjelma lähti ajamaan Focuksen eco-mallilla jotain 80 km/h nopeuksia ja eikös kulutus ollut siinäkin 15-20% yli ilmoitetun.
Auton todellisen sekakulutuksen saa halpolla selville, kun kurkkaa ajo-tietokoneelta jonkun 7-8000km keskikulutuksen ja lisää siihen 5% mittaus+markkinointivirheitä. Keskikoon diesel perhefarkkujen sekakulutukset on 5.5-7.0 litran välissä mallista ja ympäristöstä riippuen.
Aika hyvän keskikulutuksen saa kun laittaa jonain päivänä mittarinlukeman ylös ja tankin täyteen. Sitten ajanjakson lopussa pistää tankin taas täyteen ja ynnää kaikista ostokuiteista litrat ja katsoo matkamittarista lukemat. TM:n testistä voi tarkistaa halutessaan mittarivirheenkin. Noista saa todellisen kulutuksen, eikä ole väliä menikö jommalla kummalla tankkauskerralla muutama desi enemmän, pitkällä aikavälillä tuolla ei ole väliä.
individual:
Muistatkos minkä merkkiset renkaat XK:ssa on ensiasennusrenkaina?
lawnmover:
Toissakesänä ajoin uudella sarjalla 14tkm ja silloin kului muistaakseni edestä reilu 1mm ja takaa noin 2mm. Eli takarenkailla ajaisi tuon perusteella 8mm->4mm tasoon noin 30tkm, pidempäänkin jos kehtaa kuluneemmillakin ajaa. Eturenkailla taas ajaisi helposti 50tkm.
individual:
Ei ole kokemsuta Pirellistä, eikä 19" koosta muutenkaan. Käsittääkseni tuossa testissä ei juuri mukavuutta arvioitu, ainakaan pisteissä en nähnyt sellaista kohtaa.
individual:
Muistaakseni juurikin nuo PZero Rossot.
simppa:
No tuohan lupaisi hyvää, jos perinteisesti hyvin kriittisesti isoihin renkaisiin suhtautuva TM pitää noita kohtuullisina mukavuudeltaan vieläpä koossa 20".
Päivitys TM:n koeajamien autojen kulutuslukemat, etu- ja takaosan meluarvot (Volvo V50 1,6d DRIVe Momentum ei ollut meluarvoja):
Merkki/Kulutus 120 km/h/Melu dB (A) 120 km/h Etu/Taka
1 BMW 320d Business 5,9 66 67
2 Volvo V50 1,6d DRIVe Momentum 6,0 - -
3 Volkswagen Jetta 2,0 TDI 6,1 71 72
4 Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70
5 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business 6,3 68 68
6 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy 6,5 72 74
7 Kia Ceed 2,0 CRDi EX Sporty Wagon 6,6 72 74
8 Mercedes-Benz C 200 CDI A 6,7 68 68
9 Skoda Superb 2,0 TDI Elegance 6,8 69 69
10 Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector 6,8 70 71
11 BMW 525dA 6,9 67 68
12 Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline 6,9 70 71
13 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline 6,9 73 75
14 BMW 530 dA 7,0 66 67
15 Toyota Prius 7,0 70 72
16 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 7,1 70 71
17 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A 7,2 67 67
18 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business 7,2 68 69
19 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression 7,2 70 72
20 Renault Megane 1,5 dCi FAP 90 hv Expression 7,2 70 72
21 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan 7,2 74 73
22 Subaru Impreza 20 TD Sport 7,4 72 74
23 Volvo S40 D5 Momentum 7,5 70 69
24 Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A 7,5 70 71
25 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 7,5 72 73
26 Lexus IS 220d 7,7 68 69
27 Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance 7,7 69 70
28 Fiat 500 1,2 Lounge 7,7 74 75
29 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo 7,8 71 72
30 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance 7,8 73 74
31 Subaru Justy 1,0 Sport 7,8 75 73
32 Alfa Romeo 159 2,4JTDm 7,9 69 73
33 Honda Jazz 1,4i Comfort 7,9 72 73
34 Toyota RAV4 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport 8,0 70 71
35 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Sport & Style 8,0 71 73
36 Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A 8,1 68 69
37 Seat Ibiza 1,6 Sport 8,3 74 74
38 Suzuki Splash 1,0 GLS 8,4 71 72
39 Ford Fiesta 1,25 Trend 8,4 73 73
40 BMW 730 dA 8,5 66 67
41 Audi A4 1,8 TFSI Business 8,5 67 68
42 Toyota Avensis 12,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S 8,5 69 69
43 Honda CR-V 2,2 i-CTDi Elegance Plus 4WD 8,5 70 70
44 Peugeot 407 2,0 Confort 8,6 68 69
45 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 8,6 70 70
46 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ 8,6 73 74
47 Citroen C6 2,7 V6 Hdi Exclusive 8,7 68 67
48 Subaru Forester 2,0 TD XE 8,7 71 74
49 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang 8,8 67 67
50 Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive 8,8 69 72
51 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline 8,9 69 69
52 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 8,9 69 71
53 Volvo XC60 2,4D AWD Momentum 9,1 68 68
54 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 9,1 69 70
55 Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156 Exclusive 9,1 72 72
56 Peugeot 4007 2,2 HDI Premium 9,1 72 72
57 Mazda 6 2,0 Elegance 6MT 4-0V 9,2 68 71
58 BMW 116i 9,2 69 69
59 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion 9,2 69 70
60 Nissan X-Trail 2,0 dCi SE A 4x4 9,3 70 71
61 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite 9,3 73 74
62 Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive 9,4 69 74
63 Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium 9,4 72 74
64 Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring 9,6 70 70
65 Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A 9,7 68 68
66 Chevrolet Captiva 2,0 D AWD LT 7h A 9,7 71 71
67 Opel Antara 2,0 CDTI Enjoy 110 kW A 9,7 72 72
68 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A 9,9 70 70
69 Chrysler 300C V8 HEMI 10,0 67 68
70 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quatro S tronic 10,0 67 69
71 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang 10,4 67 69
72 Subaru Impreza 2,0R 10,4 70 72
73 Lexus RX 400h 10,5 69 70
74 Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique 10,5 69 70
75 Subaru Forester 2,0 X Exclusive 10,5 72 71
76 Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
77 BMW X6 35d 10,8 67 68
78 Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4 11,3 69 70
79 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE 13,3 68 71
80 Volvo XC 90 13,7 68 71
Hieno lista, kiitos vaivannäöstä.
Lisäisin tuohon vielä numerosta 5/2004 farmariMeganen 1.9 dci:n koska se sijoittuu jaetulle seiskatilalle kulutuksella 6,6 litraa. Automalli on hiljainen vaikkei jutusta ilmennyt desibelejä. "Erityisen kiitoksen Renault ansaitsee äänieristyksestään, sillä myös rengasmelu jää tavanomaista pienemmäksi"
Malli on poistumassa uuden tilalta mutta käytettynä saanee edullisesti koska ei ole enää myyntitilastojen kärjessä oleva merkki.
Penteles kuinka hyvä kooste. Tuosta jo löytyy moneen koko- ja hintaluokkaan sopivia autoja, jos tärkeimpänä valintakriteerinä pidetään kulutusta. Meluttomuus on paitsi mukavuutta myös pitkällä matkalla turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Meluisa auto nostaa kuljettajan verenpainetta ja samalla vaivuttaa horrokseen.
lawnmover:
Meganen tapauksessa lienee muitakin syitä miksi sitä saa edullisesti käytettynä
TC05:
Katsastustilastoissa Laguna on pelottava mutta Megane on suunnilleen samoissa Astran kanssa (jonka myynti kanssa romahti). Huolto Meganessa taitaa olla kerran kahdessa vuodessa joten ei sinällään ole ihme jos katsastuksessa ennemmän vikaa löytyy kuin niissä jotka huolletaan useammin.
Tätäkö tarkoitit ja osuiko arvioni oikeaan suuntaan?
Eihän kestävyydellä ole monesti mitään tekemistä jälleenmyyntiarvon kanssa. Jaguar S-type on siitä mitä loistavin esimerkki. Käytettynä saa todella halvalla, vaikka on luokkansa kestävimmästä päästä. Ennakkoluulota painavat Jaguarin kanssa ja painanevat myös rellun tapauksessa.
simppa:
Varmasti ihan totta että ennakkoluulot vaikuttaa, mutta minusta ei voi jättää huomiotta tuota S-Typen retrotyyliä, joka varmasti myös jakaa mielipiteitä. Uskoisinpa että sen myötä auto on vähän liian erikoinen useimmille keskimääräisen "hajutonta ja mautonta" autoa etsiville.
Laitetaampa paremmuuslista kun tärkeimpänä kriteerinä on etumelu..
Merkki/Kulutus 120 km/h/Melu dB (A) 120 km/h Etu/Taka
1 Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
2 BMW 320d Business 5,9 66 67
3 BMW 730 dA 8,5 66 67
4 BMW 530 dA 7,0 66 67
5 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang 8,8 67 67
6 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A 7,2 67 67
7 Chrysler 300C V8 HEMI 10,0 67 68
8 BMW 525dA 6,9 67 68
9 Audi A4 1,8 TFSI Business 8,5 67 68
10 BMW X6 35d 10,8 67 68
11 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quatro S tronic 10,0 67 69
12 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang 10,4 67 69
13 Citroen C6 2,7 V6 Hdi Exclusive 8,7 68 67
14 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business 6,3 68 68
15 Mercedes-Benz C 200 CDI A 6,7 68 68
16 Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A 9,7 68 68
17 Volvo XC60 2,4D AWD Momentum 9,1 68 68
18 Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A 8,1 68 69
19 Lexus IS 220d 7,7 68 69
20 Peugeot 407 2,0 Confort 8,6 68 69
21 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business 7,2 68 69
22 Volvo XC 90 13,7 68 71
23 Mazda 6 2,0 Elegance 6MT 4-0V 9,2 68 71
24 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE 13,3 68 71
25 Skoda Superb 2,0 TDI Elegance 6,8 69 69
26 Toyota Avensis 12,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S 8,5 69 69
27 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline 8,9 69 69
28 BMW 116i 9,2 69 69
29 Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4 11,3 69 70
30 Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance 7,7 69 70
31 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 9,1 69 70
32 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion 9,2 69 70
33 Lexus RX 400h 10,5 69 70
34 Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique 10,5 69 70
35 Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70
36 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 8,9 69 71
37 Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive 8,8 69 72
38 Alfa Romeo 159 2,4JTDm 7,9 69 73
39 Renault Koleos 2,0 dCi Dynamique Executive 9,4 69 74
40 Volvo S40 D5 Momentum 7,5 70 69
41 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A 9,9 70 70
42 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 8,6 70 70
43 Honda CR-V 2,2 i-CTDi Elegance Plus 4WD 8,5 70 70
44 Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring 9,6 70 70
45 Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline 6,9 70 71
46 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 7,1 70 71
47 Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A 7,5 70 71
48 Toyota RAV4 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport 8,0 70 71
49 Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector 6,8 70 71
50 Nissan X-Trail 2,0 dCi SE A 4x4 9,3 70 71
51 Toyota Prius 7,0 70 72
52 Subaru Impreza 2,0R 10,4 70 72
53 Renault Megane 1,5 dCi FAP 90 hv Expression 7,2 70 72
54 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression 7,2 70 72
55 Chevrolet Captiva 2,0 D AWD LT 7h A 9,7 71 71
56 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo 7,8 71 72
57 Volkswagen Jetta 2,0 TDI 6,1 71 72
58 Suzuki Splash 1,0 GLS 8,4 71 72
59 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Sport & Style 8,0 71 73
60 Subaru Forester 2,0 TD XE 8,7 71 74
61 Subaru Forester 2,0 X Exclusive 10,5 72 71
62 Opel Antara 2,0 CDTI Enjoy 110 kW A 9,7 72 72
63 Peugeot 4007 2,2 HDI Premium 9,1 72 72
64 Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156 Exclusive 9,1 72 72
65 Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 7,5 72 73
66 Honda Jazz 1,4i Comfort 7,9 72 73
67 Kia Ceed 2,0 CRDi EX Sporty Wagon 6,6 72 74
68 Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy 6,5 72 74
69 Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium 9,4 72 74
70 Subaru Impreza 20 TD Sport 7,4 72 74
71 Ford Fiesta 1,25 Trend 8,4 73 73
72 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance 7,8 73 74
73 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ 8,6 73 74
74 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite 9,3 73 74
75 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline 6,9 73 75
76 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan 7,2 74 73
77 Seat Ibiza 1,6 Sport 8,3 74 74
78 Fiat 500 1,2 Lounge 7,7 74 75
79 Subaru Justy 1,0 Sport 7,8 75 73
80 Volvo V50 1,6d DRIVe Momentum 6,0 - -
Suhtautuisin erittäin suurella varauksella noihin TM.n mittaamiin melutasoihin. Vai onko monikin sitä mieltä, että 7- ja 5-sarjan bemarit ovat yhtä äänekkäitä kuin kolmonen ja että 3-sarjalainen on S-mersua hiljaisempi?
Samanlaisissa olosuhteissa noita lukuja ei varmasti ole ajettu.
235+255:
Kyllä uskallan väittää, että S-typen äärettömän huonon jälleenmyyntiarvon takana on suurimmilta osin ennakkoluulot. Olenkin sitä mieltä, että käytetty S-type on fiksuimpia ostoksia mitä voi tehdä. Tyyli varmasti karkottaa osan ostajista.
Samanlaisia ennakkoluuloja on kyllä muitakin merkkejä kohtaan.
Kuten aiemminkin todettu, mittareilla mitatut meluarvot (dB (A)) eivät kerro koko totuutta.
Vielä ei ole kehitetty täysin ihmiskorvaa vastaavaa mittaustapaa (vaikka kuussakin on käyty )
Paljon riippuu siitä millaiselta melu kuulostaa ihmisen korvaan ja ihmisiäkin on erilaisia.
Välttämättä 1-2 dB:n erot eivät vielä ratkaise paremmuutta ja lopullisen eron jokainen voi käydä itse kuulemassa koeajolla samalla tieosuudella (mikäli mahdollista).
Kuitenkin on hyvä että mittaus suoritetaan koeajon yhteydessä, on se kuitenkin suuntaa antava.
Eivät toki kerro pelkät desibelit melun sävystä mitään. Uskallan kuitenkin väittää, että pelkkien desibelienkin valossa S400 CDI sekä 5- että 7-sarjalaiset ovat 3-sarjaa hiljaisempia.
simppa:
Enpä väitä vastaan, isä ajelee tollasella ja toistaiseksi ei ole ollut mitään mainittavia ongelmia. V8- tai jopa R-versio vois olla kyllä melko mielenkiintoinen tulevaisuudessa.
Yllättävää että Lexsus laatuautona on noinkin meluisa mittauksen mukaan:
19 Lexus IS 220d 7,7 68 69
33 Lexus RX 400h 10,5 69 70
Kolmellakympillähän noita ärriä rupeaa saamaan. Tässäkin varsin hyvältä vaikuttava yksilö:
http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type/2541901
Noita V8-malleja sitäkin edukkaammin. Alle kahdellakympillä saa jo varsin kohtuullisilla kilsoilla:
http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type/2282770
Itsellänikin on Jaguar kestänyt varsin hyvin. Ei kyllä ole S-type, mutta tuolla samalla remmiahdetulla kasilla kuitenkin.
Penteles:
Noi ei todellakaan edusta parasta hiljaisuutta Lexuksen mallistossa. 2003 vuonna testattu LS430 on ihan eri sfääreissä hiljaisuuden suhteen.
simppa:
Toi on jo liian vanha ja prefaceliftinä liian ruma sisältä. Hinta toki hyvä jos vain tekniikkaa kiinnostaa. R näytti kyllä maukkaalta.
235+255:
En onnistunut löytämään tuota LS430:n testiä, mutta LS600hL:n vertailun viime vuoden kesäkuulta:
Lexus LS 600h L 10,6 67 68
Lexus IS 220d 7,7 68 69
Lexus RX 400h 10,5 69 70
235+255:
Toi on jo liian vanha ja prefaceliftinä liian ruma sisältä. Hinta toki hyvä jos vain tekniikkaa kiinnostaa. R näytti kyllä maukkaalta.
Samaa mieltä. Ruma se on sisältä kuin saatana.
Mielestäni kohtuuhintainen kuitenkin.
V8-koneha tuossa uudistui oliko se nyt 2002 vai 2003. Kasvoi 4.2 litraiseksi. Samalla automaatit uudistuivat ZF:n kuusiportaiseen, joka oli silloin uusinta uutta ja huimasti parempi kuin edeltävä neliportainen. Sisusta meni samalla uusiksi.
Mutta käytettynä tuosta saisi mielestäni ihan kelpo pelin.
Noihin TM:n melumittauksiin kannattaa edelleenkin suhtautua suurella varauksella. Sen tasoisia kummallisuuksia siellä on.
Penteles:
TM 7/2003. Kulutuksesta ei ole tuossa mittausta, mutta melu näkyy tässä:
Lexus LS 430 - 62 63
Lexus LS 600h L 10,6 67 68
Lexus IS 220d 7,7 68 69
Lexus RX 400h 10,5 69 70
LS 430 alla oli 225/55R17 Dunlop SP Sport 270 renkaat. Mersu S430 meni vielä 1 dB hiljaisemmin sekä edessä että takana, siinä 16" Michelinit.
235+255:
Mielenkiintoista!
Reilu kaksi vuotta myöhemmin (TM 20/2005) koeajetusta MB 500 Lang'ista TM kertoo näin:
"Mercedes-Benzin insinöörit ovat tehneet paljon työtä ajomelujen pienentämiseksi. Siksi onkin hienoa kertoa, että uusi Ässä 500 on hiljaisin auto, mitä TM-koeajoissa on mitattu."
Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
Käytetäänkö koeajoissa eri alustaa kuin muissa testeissä kuten Vertailu, Ajettua jne?
Eiköhän mittalaitteet ole samat.
Edit.
Tuo vertailu, mistä Lexus LS430 meluarvot ovat, on tehty jossakin etelässä (Saksassa?) ja ilmeisen sileällä asvaltilla koska meluarvot ovat vielä 200 km/h nopeudessakin vain 73 74, Mersulla 73 73. Joten nämä eivät ole vertailukelpoisia TM:n Suomessa tekemille mittauksille.
Meteliä on, oman kokemukseni mukaan dB luvut lienevät kohdallaan, mutta kova kulutuslukema (120km/h) ihmetyttää. Nollasin lämpimän auton mittarit, päästelin tovin (75km) tasan tuota vauhtia (vakionopeudensäätimellä, GPS-tarkastettuna) ja ajotietsikka esitteli 5,7L keskikulutusta. Myötätuulta tai merkittäviä mäkiä ei pätkällä ollut, renkaina 245/45/18 bridgestonet eco-paineistettuna (2,6/2,7). Eco-paineet eivät varmasti kahta litraa pudota, eli mikähän kaikki tähän tulokseen vaikuttaa?
Vastaava testi 80km/h nopeudella tuotti 4,9L, joka on lähelle tehtaan ilmoittamaa maantiekulutusta (4,8L). Tässäkin käytin GPS-nopeutta, auton nopeusmittari heitti 5% molemmissa testeissä.
Kulutustesteissä aikas toimiva systeemi on ajaa GPS:n kanssa tankillinen tietyllä keskinopeudella ja sitten katsoa, kuinka paljon tankkiin menee tavaraa. Tulee heittoa ja välillä paljonkin. Kyllähän sitä saa tietokoneelle edullisia lukemia kun resetoit mittarin mäen päällä ja ajat rauhallisesti tasanopeutta mieleiseesi pisteeseen. Tilanne muuttuu heti, kun otat auton tallista ja käyt ajamassa 100 km lenkin maantiellä ja katsot palatessasi tallissa, että paljonko vei.
Ihan alkoi naurattamaan, kun eräs tuttava kehui kuinka V70 2.4D meni maantiellä 3.7 litralla. Jos nyt vaikka lisäisi tuohon 25%, niin ollaan reaalimaailman lukemissa. Suomalainen auto-ohjelma lähti ajamaan Focuksen eco-mallilla jotain 80 km/h nopeuksia ja eikös kulutus ollut siinäkin 15-20% yli ilmoitetun.
Auton todellisen sekakulutuksen saa halpolla selville, kun kurkkaa ajo-tietokoneelta jonkun 7-8000km keskikulutuksen ja lisää siihen 5% mittaus+markkinointivirheitä. Keskikoon diesel perhefarkkujen sekakulutukset on 5.5-7.0 litran välissä mallista ja ympäristöstä riippuen.
Aika hyvän keskikulutuksen saa kun laittaa jonain päivänä mittarinlukeman ylös ja tankin täyteen. Sitten ajanjakson lopussa pistää tankin taas täyteen ja ynnää kaikista ostokuiteista litrat ja katsoo matkamittarista lukemat. TM:n testistä voi tarkistaa halutessaan mittarivirheenkin. Noista saa todellisen kulutuksen, eikä ole väliä menikö jommalla kummalla tankkauskerralla muutama desi enemmän, pitkällä aikavälillä tuolla ei ole väliä.
jupu.com:
Auto oli Fiesta Econetic ja kulutus Geitelin suorittamassa rauhallisessa maantieajossa 4,04 ltr/100 km.
Valmistaja lupaa maantiellä Fiestalle 3,6 l/100km, eli auto vei 12% luvattua enemmän.
Mitä ihmettä tuossa on? VW 1,4 TDI on päässyt jo vuosia takaperin alle tuon kulutuksen! Entäs Lupo jne? Taitaa tuo kehitys polkea aloillaan?