Petoksen taannoisen toiveen takia aloitan uuden ketjun, koska Jukesta jutustelu uhkaa mennä sivuraiteelle.
opi304:
Primeran korvaaminen Qashqailla on mielestäni kummallista kehitystä nykyisessä ilmastotilanteessa. Esimerkiksi uusi malli on 300kg painavampi kuin edeltäjänsä. Miten muutos vaikuttaa vaikkapa kulutukseen? Mahtaako moinen panzerwagen käytännössä mennä alle 10 l/100km muuten kuin alamäessä ja myötätuulessa? ECE-lukemat on varmaankin saatu laboratoriossa kikkailtua kohdilleen.
Tosin Qashqain kilohinta on selvästi Primeraa alempi...
Vertaatko etuvetoista Primeraa ja nelivetoista QQ:ta?
Qashqai 1,6-bensakoneella (etuveto) on suht taloudellinen ainakin TM:n koeajon perusteella. Maantiellä menee muistaakseni testin mukaan 6,5 litralla. Eikä 2-litrainen nelivetodieselkään ihan mahdottomia kuluta, kun sitä taannoin TM:ssä verrattiin Scoutiin. Saman verran kuluttaa kuin yleisimmät katumaasturit. Normin mukainen 1,5 dieselin 139 g/km kuulostaa jo ihan hyvältä. Testiä en autosta sillä koneella ole nähnyt.
Onko jollain jo omia kokemuksia Qashqaista? Taannoisen koeajoni perusteella auto oli pääosin oikein miellyttävä, vain muutama juttu hiukan häiritsi. Näkyvyys taakse ja takaviistoon on surkea, takapenkki ei sovi minulle ja lisäistuimet turhat. Pitäisi ainakin tarvittaessa saada pois autosta, jolloin tavaratilaa saisi enemmän. Ja vaikka auto on korkea (yli 160 cm), takaluukku jää liian alas. Pää osuu 180 pituisella luukun reunaan. Sitten lasikatto vakiona on myös turha. Se madaltaa pääntilaa takana, nyt tila riittää juuri ja juuri, mutta yhtään väljyyttä ei ole.
Ajettavuus (2-litrainen bensamalli) miellyttävä ainakin normaalissa ajossa. Rallia en ajanut. Ajoasento hyvä ja muutenkin kuskin paikalla kaikki kunnossa. Tuolla koneella kulutus varmaan suht kova, mutta sen suhteen parempiakin versioita mallistossa löytyy, kuten edellä totesin. Melutaso kohtuullinen ainakin kapeammilla 16"-kesärenkailla. Varusteluvaihtoehtoja kuten myös kone/vaihteisto-yhdistelmiä useimmille varmaan riittävästi. Se kaivattu diesel-automaattikin löytyy (ainakin tuolloin oli), jopa nelivedolla.
Omat kokemukset koskevat siis +2 mallia. Lyhyeen versioon en tutustunut. TM:n testeissä, joihin alussa viittasin, oli lyhyt malli.
Jos otetaan 2.0 pensakoneella varustetut etuvetoiset mallit, niin Q on omamassassa n.50kg ja kokonaismassassa n.140kg P:tä heavympi. Kulutukset on ainakin paperilla toisinpäin -mikä on vaikeaa uskoa. Ehkä käytännössä painavamman ja suuremmalla poikkipinta-alalla esiintyvässä autossa teoreettinen EU-kulutus ja käytännön kulutus ovat kauempana toisistaan. Tietysti onhan Q:n pitkäiskuinen, täysalumiininen MR20DE-moottori 4 vuotta uudempi kuin P:n QR20DE. Muuten sen 1.5dCi:n CO2-arvo on 149g/km -ainakin Nissan.fi:n mukaan.
Itse en ole innostunut möhkö-linjan autoista -jenkeissä myyvät kuitenkin hyvin. Siellä tosin kyseessä on 2500kg:n omapainoiset isolohko-V8 hirviöt, mutta kyllä sielläkin itku pääsi kun pensan hinta kävi PERÄTI 0.70/litran tasolla!! Nyt se ei maksa enään kuin 0.50/l.
TM:n testien mukaan 1,6 l bensa-Qashqai kuluttaa maantiellä 6,6 l/100 km. Kaupungissa 8,0 l. Tasaisella 100 km/h nopeudella 7,8 l.
Nelivetoinen automaattidiesel-Qashai vie maantiellä 7,0 l, kaupungissa 8,1 ja tsaisessa 100 km/h nopeudessa 7,7 l.
Primeran 1,8 litrainen bensafarkku vei koeajossa maantiellä 7,3 l , kaupungissa 9,8 l ja 100 km/h nopeudessa 8,0.
2-litrainen automaatti (bensa) vei vastaavissa tilanteissa 7,9/9,7/8,2.
En siis sanoisi, että Qashqai vie enemmän kuin Primera.
Qasqai +2 tuottaa päästöjä 149 g. Lyhyt malli ilman hiukkassuodatinta 139, sudattimella 146 g.
TM koeajoi etuvetoisen Qashqai 1,6 Visian keväällä 2007 (TM 11/07) ja silloin koeajon keskikulutus oli 7,8 l/100km.
Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus 6,7 l/100km.
Penteles:
Eiks toi koeajon keskikulutus oo jotain sellasta mitä Taneli Taatelintallaaja kokee jokapäiväisessä elämässä?? Siis sillon kun vedetään 50/50 kaupunkia/maantietä. Ja mitä isompi klöntti se auto on, sitä suurempi on toi ero EU-numeroiden ja käytännön välillä.
Jokatapauksessa: Bensa on pensselien pesua varten!
Kesällä hyvä pesuaine tosiaan mutta talvella kovalla pakkasella ainoa joka syttyy moteissa (kaasun lisäksi)?
Jos pitäis ostaa suht´ pieni nelivetoinen automaattidiesel (max. 2-litrainen, mieluummin alle) katumaasturiluokasta, mikä muu se voisi olla kuin Qashqai?
Renault Koleos? Taitaa "laatukin" olla samaa tasoa...
Zagarat:
Vertaile teknisiä tietoja vaikkapa täältä:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tZR98l46z2yKIIji06UEmmQ&output=html
Mielenkiintoinen taulukko. Ihmeen pienet kulutuslukemat esittää Volvo XC60 vaikka kone on iso. Miten lienee käytännön elämässä?
Nissanin laadusta on kokemusta enkä ole siitä huolissani. Renaultiin en koske.
Mutta sitten tulee vielä yksi keskeinen pointti: hinta!
Taloudellisin vaihtoehto taitaisi olla BMW:n X1, mutta ei kylläkään halvin.
tuo rellu koleos tulee etelä-koreasta joten laatu voi olla eritasolla tai sitten ei...?