Tesla on tavallisiin autoihin verrattuna aivan ylivoimainen juuri 0-100 kiihdytyksissä koska vääntö pysyy kokoajan samana, toisin kuin perinteisissä autoissa joissa vääntö laskee vaihteiston takia 1-2 kertaa.
Tuohan on puute eikä etu. Välityksiä vaihtamalla saadaan hyödynnettyä moottorin teho laajemmalla nopeusalueella. Nyt Teslan moottorin teho jää hyödyntämättä alahaisissa nopeuksissa. Jos Teslassa olisi välityksiä, niin niillä renkaalle saataisiin lisää vääntöä. Tesla käyttää toki niin tehokasta moottoria, että sen kanssa pärjää ilman vaihtuvia välityksiäkin.
Sitä että tehoa ei oikeasti ole, se on vain erään ihmisen keksimä määritelmä.
Nämä perusteesi menevät vain koko ajan kummallisemmiksi. Newton ja metri ovat ihmisen määrittelemiä molemmat. Onko nyt niin, ettei newtonmetri ole olemassa? Kuka muuten määritteli vääntömomentin? sähköautoakaan ei varmaan sitten oikeasti ole, koska ihmisen määrittelemä käsitehän tuokin on.
Sinä näköjään et luovuta. Kyllä newtonmetri olemassa on, se nimenomaan on konkreettinen eikä sitä LASKETA mistään, toisin on tehon kanssa.
Tesla on tavallisiin autoihin verrattuna aivan ylivoimainen juuri 0-100 kiihdytyksissä koska vääntö pysyy kokoajan samana, toisin kuin perinteisissä autoissa joissa vääntö laskee vaihteiston takia 1-2 kertaa.
Tuohan on puute eikä etu. Välityksiä vaihtamalla saadaan hyödynnettyä moottorin teho laajemmalla nopeusalueella. Nyt Teslan moottorin teho jää hyödyntämättä alahaisissa nopeuksissa. Jos Teslassa olisi välityksiä, niin niillä renkaalle saataisiin lisää vääntöä. Tesla käyttää toki niin tehokasta moottoria, että sen kanssa pärjää ilman vaihtuvia välityksiäkin.
Ei, sähkömoottorin etu on siinä että kaikki voima on käytössä heti, ei tarvitse luistatella kytkintä eikä odotella että päästään vääntöalueelle. Voimaa on käytössä aina ja heti.
Jos teslaan laittaisi vaihteiston, missä ei ole mitään järkeä, vääntömomentti kasvaisi niin järjettömän suureksi että renkaat ei pystyisi sitä enää tiehen välittämään, luistonesto olisi kovilla.
Ei, sähkömoottorin etu on siinä että kaikki voima on käytössä heti, ei tarvitse luistatella kytkintä eikä odotella että päästään vääntöalueelle. Voimaa on käytössä aina ja heti.
Jos teslaan laittaisi vaihteiston, missä ei ole mitään järkeä, vääntömomentti kasvaisi niin järjettömän suureksi että renkaat ei pystyisi sitä enää tiehen välittämään, luistonesto olisi kovilla.
Ei enemmän tehoa käyttöön tuottava välitys missään nimessä tarkoita mitään tehoalueen odottelua ja kytkimen luistattelua. Kun välitys tarjoaa enemmän tehoa, niin voimaa on käytössä enemmän, joka tarkoittaa nopeampaa kiihtyvyyttä.
Tuskinpa Teslan on saavuttanut mitään absoluuttista suorituskyvyn rajaa. Ainakin monet polttomoottoriauton onnistuvat siirtämään Teslaa enemmän momenttia tiehen. Sähkömoottorin ei nyt pitäisi ainakaan vaikeuttaa luistoneston toimintaa.
Tuskinpa Teslan on saavuttanut mitään absoluuttista suorituskyvyn rajaa. Ainakin monet polttomoottoriauton onnistuvat siirtämään Teslaa enemmän momenttia tiehen. Sähkömoottorin ei nyt pitäisi ainakaan vaikeuttaa luistoneston toimintaa.
Ei Tesla mitään absoluuttista rajaa ole saavuttanut mutta vääntöä on jo 85P mallissa niin paljon että pelkästään renkaat vaihtamalla kiihtyvyys parenee puoli sekuntia, vakiorenkailla vääntöä on siis liikaa. En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.
Sinä näköjään et luovuta. Kyllä newtonmetri olemassa on, se nimenomaan on konkreettinen eikä sitä LASKETA mistään, toisin on tehon kanssa.
Katsotaanpa vähän yksikköjä, mistä newtometri on muodostettu.
Toisin sanoen etäisyydeksi päiväntasaajalta Pohjoisnavalle olisi näin tullut tasan 10 000 kilometriä. Ensimmäinen prototyyppi perustui vuoden 1790 mittauksiin, mutta se poikkesi määritelmästä jonkin verran ja jäi hiukan liian lyhyeksi. Tämä johtui siitä, ettei laskelmissa otettu huomioon maapallon litistymistä navoilta.
Metrin määritelmä uusittiin vuonna 1960 vastaamaan jo 1900-luvun alussa käyttöön otettua interferometristä määritelmää, joka perustui valon aallonpituuteen. Vuonna 1960 vahvistetun määritelmän mukaan metri oli 1 650 763,73 kertaa sen oranssinvärisen säteilyn aallonpituus tyhjiössä, joka syntyy krypton-86-atomin siirtyessä kvanttitilasta 2p10 tilaan 5d5.
Myöhemmin mittaustekniikan kehityttyä ajan mittaus saavutti suuremman suhteellinen tarkkuuden kuin pituuden mittaus. Tämän vuoksi metrille vahvistettiin sen nykyinen määritelmä Pariisissa pidetyssä Yleisessä paino- ja mittakonferenssissa (CGPM, Conférence Générale des Poids et Mesures) vuonna 1983.
Yksi newton on voima, joka antaa yhden kilogramman massalle kiihtyvyyden 1 m/s2.[2] Newton on siis johdannaisyksikkö, jonka määritelmä perustuu perusyksikköjen kilogramma, metri ja sekunti määritelmiin. Käytännössä newton on se voima, jolla maapallo vetää pinnallaan olevaa noin 102-grammaista kappaletta puoleensa - voima on kappaleen paino.
Molemmat yksiköt ovat yhtä pelkkää ihmisen määritelmää. joiden takana on aika tukevaakin laskentaa. Ja mitä tapahtuu, kun mitataan momenttia dynossa? Siellä mittaillaan esimerkiksi sähkövirtoja, joista laskeskellaan momenttia. Tarkoittaako tämä sitä, ettei tuollaisessa mittauksessa saatua tulosta voi pitää tosiolevaisena? Ei tietenkään. Asiat eivät muutu todellisista epätodellisiksi, vaikka niiden mittaamisessa pitäisi käyttää laskutikkua.
Newtonmetri on konkreettinen eikä sitä LASKETA mistään, toisin on tehon kanssa.
Eikös tällä logiikalla vääntömomenttikin ole vain voiman ja varren pituuden tulo eikä siten lainkaan olemassa? Minä ainakin joudun laskemaan sekä voimia, vääntöjä että tehoja.
Löytyisiköhän jostakin kiihtyvyyskäyriä, joiden avulla voisi vertailla sellaisten sähköauton ja polttomoottoriauton kiihtyvyyksiä, joiden moottorien huipputehot ovat likimain vastaavat. TM:ssä oli Teslan käyrä, mutta yhtä tehokasta polttomoottoriautoa en löytänyt. Jonkun verran pienempitehoisella moottorilla varustettu BMW ainakin kesti melko hyvin Teslan kyydissä 0-50 km/h, minkä BMW voi käyttää pienintä vaihdetta.
Mielenkiintoista olisi nähdä samalla myös akselitehot. Sähköautolla se toki nousee lineaarisesti, mutta polttomoottorilla ja vaihteistolla käyrä on varmasti mielenkiintoisempi. Mahtaisivatko käyrät leikata toisensa jollain tai joillakin nopeuksilla.
Ilmeisesti polttomoottoriauto ei saa 0-100 km/h kiihdytyksessä kovin suurta etua vaihteistosta, kun vain paria pienintä vaihdetta ehtii käyttää.
Asiat eivät muutu todellisista epätodellisiksi, vaikka niiden mittaamisessa pitäisi käyttää laskutikkua.
Jotkut asiat ovat konkreettisia, toiset laskennallisia, molemmat voivat silti ainakin teoriassa olla olemassa. Tehon yksikkö on hyvä tapa kertoa ihmisille mikä on jonkin laitteen äärimmäinen suorituskyky, auton kohdalla se kertoo lähinnä kuinka suuri huippunopeus on mahdollista.
Ajatellaan tilanne jossa kaksi yhtä vahvaa ihmistä vääntää kättä, kyseessä on pattitilanne jossa kummankaan käsi ei liiku.
Tapahtuuko kyseisessä esimerkissä vääntöä vai tehoa?
Löytyisiköhän jostakin kiihtyvyyskäyriä, joiden avulla voisi vertailla sellaisten sähköauton ja polttomoottoriauton kiihtyvyyksiä, joiden moottorien huipputehot ovat likimain vastaavat. TM:ssä oli Teslan käyrä, mutta yhtä tehokasta polttomoottoriautoa en löytänyt. Jonkun verran pienempitehoisella moottorilla varustettu BMW ainakin kesti melko hyvin Teslan kyydissä 0-50 km/h, minkä BMW voi käyttää pienintä vaihdetta.
Youtubessa on video missä yli 500 hevosvoimainen BMW M5 ei pysy Teslan kyydissä varttimaililla.
Youtubessa on video missä yli 500 hevosvoimainen BMW M5 ei pysy Teslan kyydissä varttimaililla.
Senpä takai olisikin kiva tietää mistä se johtuu. Minun löytämässäni videossa BMW tumpuloi lähdössä, mutta muutoin kulkivat suht samaa kyytiä.
Voi tietysti olla, että pienillä nopeuksilla Tesla käyttää nimellisvääntöä suurempaa vääntöä, kun sähkökone periaatteessa antaa miten paljon vääntöä tahansa, jos vain jännite ja virta riittää, eikä kone ehdi sulaa.
Youtubessa on video missä yli 500 hevosvoimainen BMW M5 ei pysy Teslan kyydissä varttimaililla.
Senpä takai olisikin kiva tietää mistä se johtuu.
Se johtuu siitä että Teslassa on enemmän voimaa. Vääntöä. Sen lisäksi, vaikka BMW:ssä on enemmän tehoa, sitä ei ole heti lähdossä, vaihtamiset vie aikaa ja jatkuva polttomoottorista johtuva vääntövaihtelu ei ainakaan auta asiaa.
Tesla painaa selvästi enemmän mutta voittaa silti.
Jotkut asiat ovat konkreettisia, toiset laskennallisia, molemmat voivat silti ainakin teoriassa olla olemassa. Tehon yksikkö on hyvä tapa kertoa ihmisille mikä on jonkin laitteen äärimmäinen suorituskyky, auton kohdalla se kertoo lähinnä kuinka suuri huippunopeus on mahdollista.
Ajatellaan tilanne jossa kaksi yhtä vahvaa ihmistä vääntää kättä, kyseessä on pattitilanne jossa kummankaan käsi ei liiku.
Tapahtuuko kyseisessä esimerkissä vääntöä vai tehoa?
Tuo vääntömomentti kertoo kiihtyvyyden ja teho huippunopeuden on yksi yleisimpiä harhakuvitelmia. Pelkästä väännön arvosta ei ole mitään apua kummassakaan laskussa, mutta teho kuvaa jo melko hyvin noita molempia suorituskyvyn arvoja.
Esimerkistäsi voisi varmasti etsiä tehoja, voimia ja momentteja, riippuen vain siitä, mitä asiaa katsotaan.
Voi tietysti olla, että pienillä nopeuksilla Tesla käyttää nimellisvääntöä suurempaa vääntöä, kun sähkökone periaatteessa antaa miten paljon vääntöä tahansa, jos vain jännite ja virta riittää, eikä kone ehdi sulaa.
Teslan vääntö on aina vakio joka riippuu nopeudesta.
Kirjoitin tuossa aiemmin että Teslassa on liikaa vääntöä liikkeelle lähdössä, se ei tarvitse sitä enää lisää.
Jotkut asiat ovat konkreettisia, toiset laskennallisia, molemmat voivat silti ainakin teoriassa olla olemassa. Tehon yksikkö on hyvä tapa kertoa ihmisille mikä on jonkin laitteen äärimmäinen suorituskyky, auton kohdalla se kertoo lähinnä kuinka suuri huippunopeus on mahdollista.
Ajatellaan tilanne jossa kaksi yhtä vahvaa ihmistä vääntää kättä, kyseessä on pattitilanne jossa kummankaan käsi ei liiku.
Tapahtuuko kyseisessä esimerkissä vääntöä vai tehoa?
Tuo vääntömomentti kertoo kiihtyvyyden ja teho huippunopeuden on yksi yleisimpiä harhakuvitelmia.
En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.
Kiihtyvyys alle yhden kilometrin nopeuksissa ei nyt ole muutenkaan erityisen mielenkiintoinen seikka, eikä missään nimessä ensimmäinen suorituskyvyn mittari. Pyörivien massojen ansiosta noissa nopeuksissa polttomoottorikin antanee aika suuria momentteja ulos. Paljon riippuu siitä, paljonko konetta kierrätetään ennen liikkeelle lähtöä.
En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.
Kiihtyvyys alle yhden kilometrin nopeuksissa ei nyt ole muutenkaan erityisen mielenkiintoinen seikka, eikä missään nimessä ensimmäinen suorituskyvyn mittari.
Ei tietenkään ole, se vain kuvastaa kuinka paljon voimaa Teslassa on. Vastaavaan vääntöön tuossa nopeudessa pystyy vain kuorma-auton moottoreilla. Kiihtyvyys ei silti niissä häikäise.
Youtubessa on video missä yli 500 hevosvoimainen BMW M5 ei pysy Teslan kyydissä varttimaililla.
Senpä takai olisikin kiva tietää mistä se johtuu.
Se johtuu siitä että Teslassa on enemmän voimaa. Vääntöä. Sen lisäksi, vaikka BMW:ssä on enemmän tehoa, sitä ei ole heti lähdossä, vaihtamiset vie aikaa ja jatkuva polttomoottorista johtuva vääntövaihtelu ei ainakaan auta asiaa.
Tesla painaa selvästi enemmän mutta voittaa silti.
Ja tuo oli sitten labratesti jossa kaikki muuttujat olivat vakiot? Ja siis kerrataan vielä selvyyden vuoksi: väität että M5:n kuski EI mokaa lähtöä??
Miksi Tesla painaa niin paljon enemmän vaikka siinä on vähemmän varusteitakin? Miten käy kun noita kahta verrataan pidemmässä suorituskykymittauksessa, esim. muutamalla ratakierroksella?
Löytyisiköhän jostakin kiihtyvyyskäyriä, joiden avulla voisi vertailla sellaisten sähköauton ja polttomoottoriauton kiihtyvyyksiä, joiden moottorien huipputehot ovat likimain vastaavat.
Ilmeisesti polttomoottoriauto ei saa 0-100 km/h kiihdytyksessä kovin suurta etua vaihteistosta, kun vain paria pienintä vaihdetta ehtii käyttää.
Golfissahan on aika tehoiltaan aika lähelle osuvia malleja.
En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.
Kiihtyvyys alle yhden kilometrin nopeuksissa ei nyt ole muutenkaan erityisen mielenkiintoinen seikka, eikä missään nimessä ensimmäinen suorituskyvyn mittari.
Ei tietenkään ole, se vain kuvastaa kuinka paljon voimaa Teslassa on. Vastaavaan vääntöön tuossa nopeudessa pystyy vain kuorma-auton moottoreilla. Kiihtyvyys ei silti niissä häikäise.
Ollaan siis jo menty pitkälle järkevän keskustelun tuolle puolen ritsa-inttämiseen. Ota askel taaksepäin ja katso onko sinun kirjoituksissa yhtään mitään järkeä.
Nyt puhut jo jostain lähdön väännöstä. Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Pystyykö todella heti nolla kierroksista lähtien!? Muistaakseni Ladoissa on ollut kytkin ja vaihteisto, sen lisäksi moottorin tyhjäkäynti taitaa olla tuhannen luokkaa mutta korjaa ihmeessä jos Ladoilla pystyy tosiaan sutimaan heti paikaltaan lähdössä välittömästi sillä hetkellä kun moottori alkaa pyöriä.
Anteeksi, pystyy kyllä, peilijäällä kun heittää renkaiden alle kuumaa vettä, olet oikeassa.
Miksi Tesla painaa niin paljon enemmän vaikka siinä on vähemmän varusteitakin? Miten käy kun noita kahta verrataan pidemmässä suorituskykymittauksessa, esim. muutamalla ratakierroksella?
Kyllä se vain on harhaa. Itsekin joskus lapsena pähkäilin, että mahtaakohan se olla noin. Jos olet eri mieltä, niin kerro toki, että milla laskulla voidaan moottorin tuottamasta väännöstä laskea kiihtyvyys. Noihin laskuihin tarvitaan aina kaveriksi valityksiä tai pyörimisnopeustietoja, jolloin meillä onkin käsillä teho. Tehosta taasen pystyy suoraan laskemaan kiihtyvyyttä.
Et näköjään tajunnut, että vastasin jo kysymykseesi. Esitit jonkin monimutkaisen "koneen" epämääräisen tilanteen, josta helposti löytyy kaikkia mainitsemiani asioita. Jos et määrittele, että mitä yksityiskohtaa tarkoitat, niin ei tuohon voi millään yksittäisellä ilmiöllä voi vastata.
Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Pystyykö todella heti nolla kierroksista lähtien!? Muistaakseni Ladoissa on ollut kytkin ja vaihteisto, sen lisäksi moottorin tyhjäkäynti taitaa olla tuhannen luokkaa mutta korjaa ihmeessä jos Ladoilla pystyy tosiaan sutimaan heti paikaltaan lähdössä välittömästi sillä hetkellä kun moottori alkaa pyöriä.
Niinno, onhan kytkimen ja vaihteiston käyttö ihan liian vaikeata joillekin...
Saahan ihan perusauton automaatillakin sutimaan paikallan ihan helposti, niissäkin on siis jo ihan liikaa vääntöä!
Miksi Tesla painaa niin paljon enemmän vaikka siinä on vähemmän varusteitakin? Miten käy kun noita kahta verrataan pidemmässä suorituskykymittauksessa, esim. muutamalla ratakierroksella?
Tesla painaa siksi että se on sähköauto.
Tazzari Zero on myös sähköauto mutta painaa alle 600kg akkuineen. Eli miksi siis Tesla painaa niin paljon?
Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Pystyykö todella heti nolla kierroksista lähtien!? Muistaakseni Ladoissa on ollut kytkin ja vaihteisto, sen lisäksi moottorin tyhjäkäynti taitaa olla tuhannen luokkaa mutta korjaa ihmeessä jos Ladoilla pystyy tosiaan sutimaan heti paikaltaan lähdössä välittömästi sillä hetkellä kun moottori alkaa pyöriä.
Niinno, onhan kytkimen ja vaihteiston käyttö ihan liian vaikeata joillekin...
Et nyt ymmärtänyt, Teslan ja Ladan ero on siinä että Teslassa on kaikki voima mitä moottorista lähtee käytettävissä sillä hetkellä kun renkaat alkavat pyöriä, Ladassa ei näin ole vaikka olisi minkälainen kytkinvirtuoosi, vaikka saisi kierrokset pidettyä lähdön aikana vakiona niin renkaat sutii, ja jos renkaat ei sudi niin moottori menee polvilleen.
Miksi Tesla painaa niin paljon enemmän vaikka siinä on vähemmän varusteitakin? Miten käy kun noita kahta verrataan pidemmässä suorituskykymittauksessa, esim. muutamalla ratakierroksella?
Tesla painaa siksi että se on sähköauto.
Tazzari Zero on myös sähköauto mutta painaa alle 600kg akkuineen. Eli miksi siis Tesla painaa niin paljon?
Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Pystyykö todella heti nolla kierroksista lähtien!? Muistaakseni Ladoissa on ollut kytkin ja vaihteisto, sen lisäksi moottorin tyhjäkäynti taitaa olla tuhannen luokkaa mutta korjaa ihmeessä jos Ladoilla pystyy tosiaan sutimaan heti paikaltaan lähdössä välittömästi sillä hetkellä kun moottori alkaa pyöriä.
Niinno, onhan kytkimen ja vaihteiston käyttö ihan liian vaikeata joillekin...
Et nyt ymmärtänyt, Teslan ja Ladan ero on siinä että Teslassa on kaikki voima mitä moottorista lähtee käytettävissä sillä hetkellä kun renkaat alkavat pyöriä, Ladassa ei näin ole vaikka olisi minkälainen kytkinvirtuoosi, vaikka saisi kierrokset pidettyä lähdön aikana vakiona niin renkaat sutii, ja jos renkaat ei sudi niin moottori menee polvilleen.
Nolla kierroksilla Lada ei ole käynnissä....
Lähtee kiihtymään melkein heti kun sen saa mahdollisesti käyntiin.
Esitit jonkin monimutkaisen "koneen" epämääräisen tilanteen, josta helposti löytyy kaikkia mainitsemiani asioita. Jos et määrittele, että mitä yksityiskohtaa tarkoitat, niin ei tuohon voi millään yksittäisellä ilmiöllä voi vastata.
Miten kädenväännöstä voi laskea tehon jos liikettä ei ole?
ritsa:
Tuohan on puute eikä etu. Välityksiä vaihtamalla saadaan hyödynnettyä moottorin teho laajemmalla nopeusalueella. Nyt Teslan moottorin teho jää hyödyntämättä alahaisissa nopeuksissa. Jos Teslassa olisi välityksiä, niin niillä renkaalle saataisiin lisää vääntöä. Tesla käyttää toki niin tehokasta moottoria, että sen kanssa pärjää ilman vaihtuvia välityksiäkin.
NHB:
Sinä näköjään et luovuta. Kyllä newtonmetri olemassa on, se nimenomaan on konkreettinen eikä sitä LASKETA mistään, toisin on tehon kanssa.
NHB:
Ei, sähkömoottorin etu on siinä että kaikki voima on käytössä heti, ei tarvitse luistatella kytkintä eikä odotella että päästään vääntöalueelle. Voimaa on käytössä aina ja heti.
Jos teslaan laittaisi vaihteiston, missä ei ole mitään järkeä, vääntömomentti kasvaisi niin järjettömän suureksi että renkaat ei pystyisi sitä enää tiehen välittämään, luistonesto olisi kovilla.
ritsa:
Ei enemmän tehoa käyttöön tuottava välitys missään nimessä tarkoita mitään tehoalueen odottelua ja kytkimen luistattelua. Kun välitys tarjoaa enemmän tehoa, niin voimaa on käytössä enemmän, joka tarkoittaa nopeampaa kiihtyvyyttä.
Tuskinpa Teslan on saavuttanut mitään absoluuttista suorituskyvyn rajaa. Ainakin monet polttomoottoriauton onnistuvat siirtämään Teslaa enemmän momenttia tiehen. Sähkömoottorin ei nyt pitäisi ainakaan vaikeuttaa luistoneston toimintaa.
NHB:
Ei Tesla mitään absoluuttista rajaa ole saavuttanut mutta vääntöä on jo 85P mallissa niin paljon että pelkästään renkaat vaihtamalla kiihtyvyys parenee puoli sekuntia, vakiorenkailla vääntöä on siis liikaa. En kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mikä polttomoottori tuottaa vaihteiston avullakaan 600nm vääntöä alle 1km/h nopeudella.
ritsa:
Katsotaanpa vähän yksikköjä, mistä newtometri on muodostettu.
Molemmat yksiköt ovat yhtä pelkkää ihmisen määritelmää. joiden takana on aika tukevaakin laskentaa. Ja mitä tapahtuu, kun mitataan momenttia dynossa? Siellä mittaillaan esimerkiksi sähkövirtoja, joista laskeskellaan momenttia. Tarkoittaako tämä sitä, ettei tuollaisessa mittauksessa saatua tulosta voi pitää tosiolevaisena? Ei tietenkään. Asiat eivät muutu todellisista epätodellisiksi, vaikka niiden mittaamisessa pitäisi käyttää laskutikkua.
ritsa:
Eikös tällä logiikalla vääntömomenttikin ole vain voiman ja varren pituuden tulo eikä siten lainkaan olemassa? Minä ainakin joudun laskemaan sekä voimia, vääntöjä että tehoja.
Löytyisiköhän jostakin kiihtyvyyskäyriä, joiden avulla voisi vertailla sellaisten sähköauton ja polttomoottoriauton kiihtyvyyksiä, joiden moottorien huipputehot ovat likimain vastaavat. TM:ssä oli Teslan käyrä, mutta yhtä tehokasta polttomoottoriautoa en löytänyt. Jonkun verran pienempitehoisella moottorilla varustettu BMW ainakin kesti melko hyvin Teslan kyydissä 0-50 km/h, minkä BMW voi käyttää pienintä vaihdetta.
Mielenkiintoista olisi nähdä samalla myös akselitehot. Sähköautolla se toki nousee lineaarisesti, mutta polttomoottorilla ja vaihteistolla käyrä on varmasti mielenkiintoisempi. Mahtaisivatko käyrät leikata toisensa jollain tai joillakin nopeuksilla.
Ilmeisesti polttomoottoriauto ei saa 0-100 km/h kiihdytyksessä kovin suurta etua vaihteistosta, kun vain paria pienintä vaihdetta ehtii käyttää.
NHB:
Jotkut asiat ovat konkreettisia, toiset laskennallisia, molemmat voivat silti ainakin teoriassa olla olemassa. Tehon yksikkö on hyvä tapa kertoa ihmisille mikä on jonkin laitteen äärimmäinen suorituskyky, auton kohdalla se kertoo lähinnä kuinka suuri huippunopeus on mahdollista.
Ajatellaan tilanne jossa kaksi yhtä vahvaa ihmistä vääntää kättä, kyseessä on pattitilanne jossa kummankaan käsi ei liiku.
Tapahtuuko kyseisessä esimerkissä vääntöä vai tehoa?
Avaruusvektori:
Youtubessa on video missä yli 500 hevosvoimainen BMW M5 ei pysy Teslan kyydissä varttimaililla.
ritsa:
Senpä takai olisikin kiva tietää mistä se johtuu. Minun löytämässäni videossa BMW tumpuloi lähdössä, mutta muutoin kulkivat suht samaa kyytiä.
Voi tietysti olla, että pienillä nopeuksilla Tesla käyttää nimellisvääntöä suurempaa vääntöä, kun sähkökone periaatteessa antaa miten paljon vääntöä tahansa, jos vain jännite ja virta riittää, eikä kone ehdi sulaa.
Avaruusvektori:
Se johtuu siitä että Teslassa on enemmän voimaa. Vääntöä. Sen lisäksi, vaikka BMW:ssä on enemmän tehoa, sitä ei ole heti lähdossä, vaihtamiset vie aikaa ja jatkuva polttomoottorista johtuva vääntövaihtelu ei ainakaan auta asiaa.
Tesla painaa selvästi enemmän mutta voittaa silti.
ritsa:
Tuo vääntömomentti kertoo kiihtyvyyden ja teho huippunopeuden on yksi yleisimpiä harhakuvitelmia. Pelkästä väännön arvosta ei ole mitään apua kummassakaan laskussa, mutta teho kuvaa jo melko hyvin noita molempia suorituskyvyn arvoja.
Esimerkistäsi voisi varmasti etsiä tehoja, voimia ja momentteja, riippuen vain siitä, mitä asiaa katsotaan.
Avaruusvektori:
Teslan vääntö on aina vakio joka riippuu nopeudesta.
Kirjoitin tuossa aiemmin että Teslassa on liikaa vääntöä liikkeelle lähdössä, se ei tarvitse sitä enää lisää.
NHB:
Ei ole.
Et sitten näköjään pystynyt vastaamaan.
ritsa:
Kiihtyvyys alle yhden kilometrin nopeuksissa ei nyt ole muutenkaan erityisen mielenkiintoinen seikka, eikä missään nimessä ensimmäinen suorituskyvyn mittari. Pyörivien massojen ansiosta noissa nopeuksissa polttomoottorikin antanee aika suuria momentteja ulos. Paljon riippuu siitä, paljonko konetta kierrätetään ennen liikkeelle lähtöä.
https://www.youtube.com/watch?v=kYA4egSYASU&list=UUYCgq9pdIv95dnjMPFdk_DQ
Vaikka tehottomampi Tuscan S mokaa lähdön totaalisesti niin sen jälkeen meno on tasaista, ja pian kiihtyykin selvästi Teslaa nopeammin.
NHB:
Ei tietenkään ole, se vain kuvastaa kuinka paljon voimaa Teslassa on. Vastaavaan vääntöön tuossa nopeudessa pystyy vain kuorma-auton moottoreilla. Kiihtyvyys ei silti niissä häikäise.
ritsa:
Ja tuo oli sitten labratesti jossa kaikki muuttujat olivat vakiot? Ja siis kerrataan vielä selvyyden vuoksi: väität että M5:n kuski EI mokaa lähtöä??
Miksi Tesla painaa niin paljon enemmän vaikka siinä on vähemmän varusteitakin? Miten käy kun noita kahta verrataan pidemmässä suorituskykymittauksessa, esim. muutamalla ratakierroksella?
Avaruusvektori:
Golfissahan on aika tehoiltaan aika lähelle osuvia malleja.
81 kW ottomoottori, 0-100 km/h 9,9 s
81 kW dieselmoottor, 0-100 km/h 10,5 s
85 kW sähkömoottori, 0-100 km/h 10,4 s
92 kW ottomoottori, 0-100 km/h 9,1 s
ritsa:
Ollaan siis jo menty pitkälle järkevän keskustelun tuolle puolen ritsa-inttämiseen. Ota askel taaksepäin ja katso onko sinun kirjoituksissa yhtään mitään järkeä.
Nyt puhut jo jostain lähdön väännöstä. Tässä uutinen: Ladakin pystyy sutimaan paikaltaan lähtiessä, siinä on siis sinun mukaasi jo liikaa vääntöä, ei tarvitse enempää!!
Putput:
Pystyykö todella heti nolla kierroksista lähtien!? Muistaakseni Ladoissa on ollut kytkin ja vaihteisto, sen lisäksi moottorin tyhjäkäynti taitaa olla tuhannen luokkaa mutta korjaa ihmeessä jos Ladoilla pystyy tosiaan sutimaan heti paikaltaan lähdössä välittömästi sillä hetkellä kun moottori alkaa pyöriä.
Anteeksi, pystyy kyllä, peilijäällä kun heittää renkaiden alle kuumaa vettä, olet oikeassa.
Putput:
Tesla painaa siksi että se on sähköauto.
ritsa:
Kyllä se vain on harhaa. Itsekin joskus lapsena pähkäilin, että mahtaakohan se olla noin. Jos olet eri mieltä, niin kerro toki, että milla laskulla voidaan moottorin tuottamasta väännöstä laskea kiihtyvyys. Noihin laskuihin tarvitaan aina kaveriksi valityksiä tai pyörimisnopeustietoja, jolloin meillä onkin käsillä teho. Tehosta taasen pystyy suoraan laskemaan kiihtyvyyttä.
Et näköjään tajunnut, että vastasin jo kysymykseesi. Esitit jonkin monimutkaisen "koneen" epämääräisen tilanteen, josta helposti löytyy kaikkia mainitsemiani asioita. Jos et määrittele, että mitä yksityiskohtaa tarkoitat, niin ei tuohon voi millään yksittäisellä ilmiöllä voi vastata.
ritsa:
Niinno, onhan kytkimen ja vaihteiston käyttö ihan liian vaikeata joillekin...
Saahan ihan perusauton automaatillakin sutimaan paikallan ihan helposti, niissäkin on siis jo ihan liikaa vääntöä!
Oleellista kamaa taas TM:n keskustelupalstalla...
ritsa:
Tazzari Zero on myös sähköauto mutta painaa alle 600kg akkuineen. Eli miksi siis Tesla painaa niin paljon?
Putput:
Et nyt ymmärtänyt, Teslan ja Ladan ero on siinä että Teslassa on kaikki voima mitä moottorista lähtee käytettävissä sillä hetkellä kun renkaat alkavat pyöriä, Ladassa ei näin ole vaikka olisi minkälainen kytkinvirtuoosi, vaikka saisi kierrokset pidettyä lähdön aikana vakiona niin renkaat sutii, ja jos renkaat ei sudi niin moottori menee polvilleen.
Putput:
ritsa:
Nolla kierroksilla Lada ei ole käynnissä....
Lähtee kiihtymään melkein heti kun sen saa mahdollisesti käyntiin.
NHB:
Miten kädenväännöstä voi laskea tehon jos liikettä ei ole?
teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4
Teslojen vääntö/tehokäyrät, "about" koska virallisia en ole huomannut.