Hiljainen pikkuauto

19 kommenttia

Kun autokantani siirtyy tarpeiden mukaisesti yhä pienempään kokoluokkaan, tulee etsittäväksi mahdollisimman hiljainen (sisämelultaan) pikkuauto.

Kun ei voi kaikkia mahdollisia koeajella, kysäisempä kokemuksia. Mikä on pikkuauto (Polo/Yaris -kokoluokka) hiljaisimmasta päästä? Vai voiko pikkuautoa ollenkaan tehdä hiljaiseksi?

  
  • Mulla on ollut nyt viim. parin vuoden aikana tusinan verran erilaisia pirssejä koe- ja vuokra-ajossa (plus sitten omistetut autot), niistä seitsemän on ollut B-segmentin kokoluokkaa.



    Tähän asti mun makuuni uusikorinen Citroën C3 on ollut ylivoimaisesti kaikkein hiljaisin, voittaa hiljaisuudessaan jopa Toyota Avensiksen ja Volvo V50:n. Tämä C3 on myös -etenkin dieselinä- ällistyttävän hyvä ajaa maantiellä. Vaatii tietenkin bulkkisuomalaiselta normaalia enemmän ennakkoluulottomuutta.



    Kakkoseksi listalle pistäisin Ford Fiestan, mikä sekin on kokonaisuutena aika toimivan tuntuinen paketti. Kolmantena Peugeot 207. Pahin pettymys on toistaiseksi ollut VW Polo (uusi), aika kallis auto ja jotenkin peltipurkkinen tunnelma sisällä. Plus sitten sitä mekkalaakin tunkeutuu ohjaamoon yllättävän paljon. Hyvä toki ajaa.

      
  • Minäkin veikkaan, että ranskalaiset on niitä hiljaisimpia pikkuautoissa. On toki aika vakuuttavaa jos päihittää Avensiksen ja V50 mitkä ovat omassa luokassaan erittäinkin hiljaisia autoja.

    Sen sijaan tuosta Fiestasta - en tiedä mitä tälle mallivuodelle on tehty, mutta pirun meluisa oli ainakin faceliftaamaton malli.

      
  • Oxalainen:

    Tähän asti mun makuuni uusikorinen Citroën C3 on ollut ylivoimaisesti kaikkein hiljaisin.




    Onkohan TM:n koeajossa ollut 7/2010 tätä uusinta mallia oleva C3, siinä moitittiin rengasmelutason olevan korkeataajuista kohinaa ja ilmavirran äänistä mainittiin erityisesti tuulilasin tienoilta.

      
  • Alkuperäistä rengaskokoa kannattaa myös syynätä eli valita sellainen malli, johon mahtuu mahdollisimman paljon kumia vanteen ja asfaltin väliin.



    Uusi Ford Fiesta ainakin vaikutti melultaan siedettävältä, mutta vaikea koeajo-olosuhteita on vakioida.

      
  • Tässä TM:n mittaamia sisämeluja tältä vuosituhannelta. Luettelossa on autot jotka uutena on maksanut alle 30 tuhatta euroa.



    Merkki ja malli : Etumelu dB(A) 120km/h nopeudessa : Hinta : Melu mitattu.



    Mazda6 2,0 Elegance 6MT 4-ov : 68  : 28990 17.12.2007
    
    Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique : 68 : 28405 25.11.2009
    Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi : 68 : 28397 Kesä 2009
    Renault Mégane Sport Tourer 1,4 T Dynamique : 68 : 22626 Syksy 2011
    Renault Megane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique : 68 : 23729 Syksy 2009
    Toyota Avensis 1,8 Valvematic : 68 : 29372 Kevät 2012
    Volkswagen Passat 1,4 TSI : 68 : 29380 Kevät 2012
    BMW 116i : 69 : 27900 30.09.2004
    BMW 116i : 69 : 28500 Kesä 2005
    Citroën C5 1,6 HDi Dynamique : 69 : 28200 16.06.2008
    Citroën C5 2,0i VTR Berline : 69 : 26990 Syksy 2006
    Hyundai i40 1,6 GDI : 69 : 28990 Kevät 2012
    Mazda6 2,0 : 69 : 29413 Kevät 2012
    Peugeot 3008 1,6 HDi Sport : 69 : 28529 13.08.2009
    Peugeot 3008 HDi 110 FAP Sport : 69 : 28907 Syksy 2010
    Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 : 69 : 20990 05.03.2008
    Peugeot 308 SW Active VTi 120 : 69 : 23461 Syksy 2011
    Renault Mégane 1,4 TCe Dynamique : 69 : 23084 Kevät 2010
    Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style : 69 : 29967 16.07.2009
    Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG : 69 : 29450 27.11.2008
    Volkswagen Jetta 1,2 TSI Comfortline : 69 : 23596 30.03.2011
    Volvo V50 1,6 : 69 : 27600 Kesä 2005
    Audi A3 Compact Coupé 1,4 TFSI Business : 70 : 28937 22.10.2012
    BMW 116i Urban Line : 70 : 28786 17.08.2011
    Citroën C4 150 THP Luxury Vision Berline : 70 : 24988 Kevät 2010
    Citroën C4 2,0 VTR : 70 : 23990 Syksy 2006
    Fiat Bravo 1,4 120 Dynamic : 70 : 20987 Kevät 2010
    Ford Focus Wagon 1,0 EcoBoost Titanium : 70 : 25193 Syksy 2012
    Ford Focus Wagon Trend 1,6 92 kW : 70 : 22849 Syksy 2011
    Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi : 70 : 29495 Kevät 2011
    Honda Civic 1,8 Sport : 70 : 23900 Syksy 2006
    Kia Cee’d 1,6 EX : 70 : 20990 Kevät 2007
    Kia Rio 1,4 LX : 70 : 15990 Kesä 2006
    Lancia Delta 2,0 Multijet 165 : 70 : 29990 28.01.2009
    Mercedes-Benz A 170 : 70 : 27900 Kesä 2005
    Nissan Qashqai 1,5 dCI Acenta Connect : 70 : 27485 Syksy 2010
    Opel Astra 1,4 Enjoy Turbo Ecotec : 70 : 22897 Kevät 2010
    Opel Astra 1,8i Enjoy : 70 : 21700 Syksy 2006
    Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo 88 kW : 70 : 23716 Syksy 2011
    Opel Meriva Enjoy 1,4 Ecoflex : 70 : 22539 Kesä 2011
    Peugeot 308 1,6 VTi Premium : 70 : 20990 Kevät 2008
    Renault Grand Scénic dCi 130 Dynamique : 70 : 29689 Kesä 2012
    Renault Grand Scenic Expression 1,9 dCi FAP : 70 : 29723 Kevät 2011
    Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression : 70 : 21579 26.03.2009
    Skoda Fabia 1,2 HTP Fun : 70 : 15990 Kesä 2006
    Skoda Octavia 1,2 TSI Elegance DSG Autom. : 70 : 23774 Syksy 2010
    Subaru Impreza 2,0R : 70 : 27900 14.11.2007
    Toyota Auris 1,6 Linea Sol : 70 : 23490 Kevät 2007
    Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical : 70 : 27100 14.04.2003
    Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra : 70 : 21400 13.04.2007
    Toyota Corolla 1,6 Linea Terra : 70 : 23100 Kesä 2007
    Volkswagen Golf Comfortline 1,6 TDI BlueMotion Technology DSG 5-ov. : 70 : 26702 22.11.2012
    Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline : 70 : 28130 20.08.2007
    Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,2 TSI 77 kW : 70 : 23991 Syksy 2011
    Audi A1 1,4 TFSI Ambition S tronic : 71 : 27042 27.08.2010
    Audi A3 Sportback 1,6 : 71 : 26380 Kesä 2005
    Chevrolet Cruze Station Wagon 1,4T LT Launch Edition : 71 : 24327 Syksy 2012
    Citroën C3 Picasso VTi 120 Exclusive : 71 : 21686 Syksy 2009
    Citroën C3 Picasso VTi 95 Collection : 71 : 17989 Kesä 2011
    Citroën C4 VTi 120 Confort : 71 : 21513 01.03.2011
    Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate : 71 : 21222 28.06.2010
    Fiat Bravo 1,4 T-Jet Dynamic : 71 : 20990 Kevät 2008
    Fiat Doblò Panorama 2,0 Multijet Emotion : 71 : 27993 05.11.2010
    Ford B-Max 1,0 EcoBoost Titanium : 71 : 24423 22.11.2012
    Ford Focus 1,6 TDCi Econetic : 71 : 22520 Syksy 2008
    Honda Insight 1,3 Elegance : 71 : 26694 03.09.2009
    Hyundai Getz 1,4 GLS AC : 71 : 16300 Kesä 2006
    Kia Cee´d Sportswagon 1,6 EX : 71 : 23790 Syksy 2012
    Kia Cee'd SW 1,6 ISG TX Eco Dynamics : 71 : 21990 Syksy 2011
    Kia Cee’d 1,6 GDI DCT EX 5-ov. : 71 : 24489 21.05.2012
    Kia Rio 1,4 ISG EX 5-ov. : 71 : 16990 13.10.2011
    Kia Soul Street Burner : 71 : 19490 Syksy 2009
    Mazda Mazda5 Dynamic 6MT 5d 1,6 TD : 71 : 28938 Kevät 2011
    Mitsubishi ASX 1,8 DID Invite : 71 : 26989 Syksy 2010
    Mitsubishi Colt 95 Insport ClearTec : 71 : 16995 Syksy 2011
    Nissan Note 1,4 Acenta : 71 : 19142 Kesä 2011
    Nissan Qashqai 1,6 Visia : 71 : 23830 11.05.2007
    Opel Astra 1,6 Enjoy Edition : 71 : 24100 Kevät 2007
    Opel Corsa 1,2 Enjoy : 71 : 16450 31.10.2006
    Opel Meriva 1,4 T ecoFLEX Enjoy : 71 : 22746 31.07.2010
    Peugeot 207 1,4 16V Trend : 71 : 17990 Kesä 2006
    Peugeot 207 1,4 16V Trendy : 71 : 17990 18.05.2006
    Peugeot 307 1,6 Premium Plus : 71 : 21890 Kevät 2007
    Seat Leon 1,4 TSI Style : 71 : 21979 Kevät 2010
    Škoda Roomster 1,2 TSI 105 Elegance : 71 : 21530 Kesä 2011
    Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Adventure : 71 : 27476 Syksy 2010
    Suzuki Splash 1,0 GLS : 71 : 12900 07.10.2008
    Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol : 71 : 21500 Kevät 2008
    Toyota Auris 1,6 Linea Sol : 71 : 21948 Kevät 2010
    Toyota Auris 1,6 Linea Sol Plus : 71 : 25450 16.02.2007
    Toyota Auris 1,8 HSD Linea Sol Plus : 71 : 29874 Syksy 2010
    Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline : 71 : 23360 Kevät 2008
    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov : 71 : 17896 15.09.2009
    Volvo V40 D2 Kinetic : 71 : 29100 14.08.2012
    Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive : 72 : 20990 19.05.2009
    Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1,4 MultiAir : 72 : 25989 Kesä 2010
    Chevrolet Aveo 1,2 LT : 72 : 15897 Syksy 2011
    Chevrolet Epica 2,0 LS : 72 : 25900 Syksy 2006
    Chevrolet Kalos 1,4 SX : 72 : 15750 Kesä 2006
    Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX : 72 : 22490 Talvi 2006
    Citroën Berlingo HDi 90 Multispace : 72 : 22600 Talvi 2009
    Dodge Caliber 1,8 SXT : 72 : 23990 Syksy 2006
    Fiat Croma 1,8 Comfort Wagon : 72 : 24990 Syksy 2006
    Fiat Grande Punto 1,4 16V 95 Dynamic : 72 : 17990 Kesä 2006
    Fiat Punto Evo 1,4 Multiair Sport 3-ov. : 72 : 18890 28.04.2010
    Ford Focus 1,6 Ecoboost : 72 : 26791 Kevät 2011
    Ford Focus 1,8 Trend : 72 : 21180 Kevät 2008
    Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport 5-ov. : 72 : 24289 07.03.2012
    Honda Insight 1,3 Elegance : 72 : 26694 Syksy 2010
    Honda Jazz 1,4i Comfort : 72 : 17300 05.12.2008
    Honda Jazz Hybrid 1,3 Elegance : 72 : 23443 Kesä 2011
    Hyundai i20 1,2 Classic : 72 : 13660 12.05.2009
    Hyundai i30 1,6 Comfort : 72 : 19890 Kevät 2008
    Hyundai i30 1,6 CRDi Comfort 5-ov. : 72 : 21990 04.05.2012
    Hyundai i30 Wagon 1,6 GDi Style : 72 : 25890 Syksy 2012
    Hyundai ix20 1,4 Premium : 72 : 18996 Kesä 2011
    Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon : 72 : 26990 Syksy 2007
    Kia Cerato 1,6 EX Sedan : 72 : 20490 Kesä 2007
    Kia Magentis 2,0 LX : 72 : 24999 Syksy 2006
    Kia Venga 1,4 ISG EX EcoDynamics : 72 : 17300 20.05.2010
    Mazda3 2,0 DISI : 72 : 26864 Kevät 2011
    Mini Cooper D Countryman : 72 : 27921 29.09.2010
    Mitsubishi Colt 95 Invite Cool : 72 : 17350 Kesä 2006
    Nissan Micra 1,2 Tekna : 72 : 17541 12.04.2011
    Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov : 72 : 21990 Kesä 2007
    Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy : 72 : 27800 Syksy 2007
    Opel Mokka 1,4T 4x4 Cosmo : 72 : 28995 22.11.2012
    Peugeot 208 VTi 120 Allure : 72 : 21836 05.07.2012
    Seat Leon 1,9 TDI Ecomotive : 72 : 22690 Syksy 2008
    Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. : 72 : 20990 Talvi 2009
    Skoda Roomster 1,6 16V Comfort : 72 : 20590 26.10.2006
    Suzuki Swift 1,2 VVT GL 5-ov. : 72 : 15994 17.03.2011
    Suzuki Swift 1,3 GL : 72 : 15900 Kesä 2006
    Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus : 72 : 21701 29.06.2009
    Toyota Verso-S 1,33 Dual VVT-i Linea Sol : 72 : 20199 Kesä 2011
    Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Sol : 72 : 17730 Kesä 2006
    Volkswagen Golf 1,4 TSI : 72 : 28520 Kevät 2011
    Volkswagen Golf 1,6 Comfortline : 72 : 23900 Kevät 2007
    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline : 72 : 16920 Kesä 2006
    Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov : 72 : 18187 Talvi 2010
    Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair : 73 : 28492 Kevät 2011
    Citroën C3 1,4i Exclusive : 73 : 15990 Kesä 2006
    Citroën C4 THP 156 : 73 : 27997 Kevät 2011
    Citroën DS3 THP 156 Sport Chic : 73 : 23999 Kesä 2010
    Fiat Albea 1,4 Sedan : 73 : 13995 12.03.2007
    Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active : 73 : 21690 Talvi 2006
    Ford Fiesta 1,25 Trend : 73 : 14450 29.10.2008
    Ford Fiesta 1,4 Ghia 5-ov : 73 : 17258 Talvi 2010
    Ford Fiesta 1,4 Trend : 73 : 17340 Kesä 2006
    Ford Focus 1,6 Ti-VCT Collection : 73 : 22800 Kevät 2007
    Honda CR-Z 1,5 GT : 73 : 27800 Kesä 2010
    Kia Picanto 1,0 CVVT ISG LX : 73 : 12390 Syksy 2012
    Mazda3 1,6 Elegance : 73 : 21365 Kesä 2009
    Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite : 73 : 23350 11.03.2008
    Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD : 73 : 26691 26.10.2010
    Nissan Micra 1,2 DIG-S Acenta : 73 : 16240 Syksy 2011
    Nissan Micra 1,2 Visia 80 : 73 : 15400 Kesä 2006
    Renault Clio 1,2 16V Comfort 5-ov : 73 : 17300 Kesä 2006
    Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance : 73 : 28350 Syksy 2007
    Seat Ibiza 1.4 TSI 150 DSG FR (Ohituskiihtyvyys A=S) : 73 : 24455 Kesä 2010
    Škoda Citigo 1,0 Ambition : 73 : 13399 Syksy 2012
    Suzuki Alto 1,0 VVT GL : 73 : 11627 Syksy 2012
    Suzuki Swift 1,2 VVT Hot Chili : 73 : 14467 Syksy 2011
    Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol : 73 : 20792 Syksy 2009
    Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol : 73 : 16579 Kevät 2009
    Toyota Yaris 1,33 Style Multidrive S 5-ov. : 73 : 19342 16.11.2011
    Toyota Yaris Hybrid Style : 73 : 24309 Syksy 2012
    Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG : 73 : 29424 Syksy 2009
    Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline : 73 : 29100 Syksy 2007
    Chevrolet Spark 1,0 + AC : 74 : 12195 Syksy 2012
    Chevrolet Spark 1,2 LT : 74 : 14584 10.09.2010
    Dacia Logan MCV : 74 : 15800 Syksy 2009
    Dacia Sandero 1,6 MPI 8V Hi-Flex Laureate : 74 : 13000 18.09.2009
    Fiat 500 1,2 Lounge : 74 : 16500 29.04.2008
    Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan : 74 : 18990 28.11.2007
    Ford Fiesta 1,4 5D Ghia : 74 : 17258 Kevät 2009
    Ford Focus 1,6 Collection Sedan : 74 : 22300 Kesä 2007
    Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort : 74 : 17596 Kevät 2009
    Hyundai i20 1,4 Comfort : 74 : 15091 Kevät 2009
    Kia Picanto 1,2 ISG EX 5D EcoDynamics : 74 : 13790 14.07.2011
    Lada 119 HB 1,6 : 74 : 13990 Kesä 2007
    Mazda2 1,5 Touring : 74 : 18031 Kevät 2009
    Renault Twingo 1,2 16V Authentique : 74 : 10890 17.04.2008
    Seat Ibiza 1,6 Sport : 74 : 17800 30.08.2008
    Suzuki Swift 4x4 : 74 : 15990 Talvi 2008
    Toyota iQ 1,0 VVT-i : 74 : 15823 02.06.2009
    Ford Ka Titanium : 75 : 12853 Syksy 2009
    Renault Twingo 1,2 16V Dynamique : 75 : 13133 Syksy 2009
    Smart Fortwo cdi : 75 : 15500 Kevät 2008
    Subaru Justy 1,0 Sport : 75 : 14700 03.04.2008
    Suzuki Alto 1,0 GLX : 75 : 11596 Syksy 2009
    Toyota Aygo 1,0 VVT-i Cool : 75 : 11888 Syksy 2012
    Fiat Panda 4x4 : 76 : 16990 Talvi 2008
    Seat Ibiza 1,6 Sport : 76 : 17800 Kevät 2009
    Smart Fortwo mhd : 76 : 15900 Kevät 2008
    Citroën C1 1,0i Economique 5-ov. : 77 : 10486 Syksy 2009
    Ford Ka 1,2 Titanium : 77 : 12656 24.04.2009
      
  • 120 km/h nopeudessa.. Melko harva ostaa pikkuautoa siksi, että posottaa jatkuvasti moottoritien vasemmalla kaistalla.



    Tuossa nopeudessahan tahtoo monessa pikkuautossa jo rengasmelunkin yli nousta moottorin ja vaihteiston huuto, tuulensuhinasta puhumattakaan.



    Jokin 90 km/h on vielä sellainen nopeus, jossa rengasmelu on suurin äänenlähde ja nopeutena on se on lähempänä keskiverto pikkuauton käyttöympäristöä.

      
  • Ei osta siksi, vaan sen vuoksi ettei tarvitse isompaa mutta silti ajelee myös moottoritien vasemmalla kaistalla joutuisaa vauhtia. Siksi voi hankkia saman tien mahdollisimman hiljaisen pikkuauton.

    On ihan totta että rengasmelu (jatkuvasti levenevistä renkaista johtuen) ja tuulesuhinat ovat pahin melulähde. Vaihteiston huudon olen pannut merkille vain Nissan Patrolissa ja Lada Nivassa, jo paljon alle moottoritienopeuksien...

      
  • eli ei siis liene tarvetta pikkuautolle esim parkkeerauksen/kapeiden katujen vuoksi, vaan se voisi olla myös pieni kun ei ole tarvetta isommalle? toisin sanoen esim s-mersu voidaan laskea pikkuautoksi jos se olisi samassa hintaluokassa kuin polo?



    hmmm... pitkät välitykset, ei retro tai tilamalli, hyvin äänieristetty, korkeaprofiilirenkaat...



      
  • Älähän surffari viisastele, mainitsemasi pikkuauton edut tulevat itsestäänselvästi mukana kun ei tarvitse isompaa autoa. Aloituksessani määrittelin jo kokoluokaksi polo/yariksen. Hinnasta en puhunut mitään. S-mersu ei muutu pikkuautoksi vaikka sen saisikin Polon hinnalla (ja jos tyytyy käytettyyn, saa halvemmallakin.)

    Autoni koko määräytyy ensisijaisesti kuljetustarpeen perusteella, toki hinnankin, mutta ei parkkipaikkojen tai katujen kapeuden takia. Saisi se silti olla mukavakin.

      
  • Joo, pikkuautoluokka on jäänyt jostain syystä paitsioon, kun puhutaan mukavuudesta ja hiljaisuudesta. Jotakin ranskalaista voisi ajatella. Pösö tai Sitikka?



    Ennen pikkuautoluokka oli merkkiin katsomatta meluisia, toki pikkuruokaisia ja näppäriä. Uudemmat, jos katsoo painoa, onko ne enää pikkuautoja?

      
  • hömppä:

    Joo, pikkuautoluokka on jäänyt jostain syystä paitsioon, kun puhutaan mukavuudesta ja hiljaisuudesta. Jotakin ranskalaista voisi ajatella. Pösö tai Sitikka?

    Ennen pikkuautoluokka oli merkkiin katsomatta meluisia, toki pikkuruokaisia ja näppäriä. Uudemmat, jos katsoo painoa, onko ne enää pikkuautoja?




    Paljon on tapahtunut sitten meluisten, ahtaiden ja tärisevien 80-luvun pikkuautojen. Hiljattain ajelin uudella Fiestalla pari tuhatta kilometriä pääosin moottoritieajoa. Auto soveltuu mainiosti tuohonkin käyttöön. Mun korvilla kuunneltuna melutaso pysyi kohtuullisena jonnekin 140 km/h nopeuksiin asti. Ajettavuus oli oikein hyvä ja tilaakin oli kahdelle oikein hyvin. 1,25 litrainen vapaasti hengittävä moottorikin jaksoi viedä eteenpäin riittävää vauhtia. Litraiset ecoboostit tarjoaisivat varmaan varsin vaivatona kulkua.



    Jos vertaa Fiestaa Mondeoon, niin Fiesta on metriä lyhyempi ja 400-500 kiloa keveämpi. Miksei tuota Fiestaa voisi pitää pikkuautona?

      
  • Kannattaa pitää myös mielessä, että ainahan äänieristystä voi parantaa jälkikäteen. Pienissä autoissa kustannussyistä eristeistä on pihistelty. Pyöränkaariin, oviin ja konttiin kun laittaa lisäeristettä, niin pienenkin auton äänimaailma voi muuttua hyvinkin selvästi. Voi pyytää, esim myyjäliikettä hoitamaan. Eikä ole edes erityisen hinnakas operaatio. Itsellä kokemusta edellisen mallin Fabia vrs:stä, eron huomasi kyllä selvästi. Vaikka ei toki mihinkään premium-laivaan voi verrata.

      
  • Tänään ilmestyneen lehden vertailussa Fiestaa pidettiin melultaan siedettävimpänä, vaikka mittarin mukaan Seat taisikin olla hiljaisempi. Tekstiosassa oli aika paljonkin juttua melun luonteen eroista eri autoissa. Hyvä että tämäkin asia on huomioitu myös pieniä autoja vertaillessa.

      
  • Rengasmelu lienee normiajossa se pahin melun lähde.

    Vaihdoin juuri vanhakoppaisen Volvo S60 vanhakoppaiseen Skoda Octaviaan, ja auton melu oli aika järkytys.

    Volvossa kuului enemmän moottorin ääni, Skodassa ei niinkään, mutta ne rengasäänet.

    Kunnes jossain kohtaa pääsin ajamaan suomalaisittain sileällä asfaltilla. Ahhhh...



    Auton melu ei ole ollut mikään ongelma nyt ajaessani keskieuroopan hyviä teitä.

    Sitten kun joutuu huonolle asfaltille, niin sen oikein huomaa, että onhan tämä auto oikeastaan muuten melko hiljainen.



    Eli mielestäni nimenomaan auton rengastukseen kannattaa kiinittää huomiota. Ja ehkä rengasäänien jälkieristykseen.

    Se kun Suomessa ei tuo tiestö ainakaan parane.

    Muuten taitavat kaikki autot olla nykyään jo varsin siedettäviä melutasoltaan.

      
  • Onko kellään kokemusta paljonko sisälokasuoja, varsinkin eristetty malli, vähentää sisämelua?



    http://www.lokari.fi/?s=t_sisalokasuojat

      
  • 235+255:

    Tänään ilmestyneen lehden vertailussa Fiestaa pidettiin melultaan siedettävimpänä, vaikka mittarin mukaan Seat taisikin olla hiljaisempi. Tekstiosassa oli aika paljonkin juttua melun luonteen eroista eri autoissa. Hyvä että tämäkin asia on huomioitu myös pieniä autoja vertaillessa.




    Numeron 10/2009 pikkuautovertailussa Ibizaa moitittiin likimain sietämättömästä rengasmelusta. Mutta tuossa vertailussapa olikin Sport-versio, jossa lienee leveämmät ja matalammat renkaat. On toki mahdollista, että faceliftissa on myös parannettu äänieristystä. Hiljaista autoa etsiessä kannattaa tosiaan merkin ja mallin lisäksi tarkastaa myös minkälaiset renkaat alla pyörii. Ja kokeilla äänimaailman sopivuutta omille korville niillä teillä, joilla tapaa ajella.



      
  • Melkein arvasinkin, mitkä renkaat siinä Ibizassa oli (Bridgestonet). Omassa autossa on myös, eri mallia kylläkin, mutta enpä ole koskaan yhtä lujaa huutavia kesärenkaita kokenut. Melu kasvaa tienpinnan karkeuden mukaan todella rajusti. Eikä tämä "ominaisuus" valitettavasti vähene renkaiden kuluessa, pikemminkin päinvastoin. Jopa autoista täysin mitään tietämättömät ovat kommentoineet, "Enpä muistanutkaan, että sulla on näin meluisa auto." Nastarenkailla se onkin paljon hiljaisempi...

      
  • www.iltalehti.fi/autot/2013071117255133_au.shtml



    tuo vasta mainos tulevasta jutusta



    kyllähän pikkuautoista voi tehdä hiljaisia, mutta jos hiljaisuus on oikeasti tärkeää ja pikkuaton tilat riittää ja on valmis maksamaankin vielä siitä, niin pikkuauton tilat löytyy kyllä isommistakin, ja vielä jää ylikin.



    ykkösbemusta tuli hämmentävän hiljainen normirenkailla. pitkät välitykset (120km/h ja 2000rpm) ja hyvä äänieristys muutenkin, näkyy penteleksen listastakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit