Euroopan myydyin auto on saamassa pian täysin uuden sukupolven. Edellisen voimakkaasti edeltäjäänsä perustuneen päivityksen jälkeen on nyt luvassa täydellinen päivitys. Pohjalevy ja koko moottoripaletti menevät täysin uusiksi. Auto esitellään Ranskassa kuukauden päästä, mutta tietoa on jo tihkunut paljon.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-vw-golf-vii-absatz-wird-millionengrenze-streifen-5525346.html
http://www.autozeitung.de/auto-neuheiten/vw-golf-vii-2012-paris-technik-mqb-gewicht-verbrauch-details/VW-Golf-VII-2012-mit/n396896/4
Uusi Golf on 100 kiloa keveämpi. Tämän yhdistettynä selvästi pienentyneeseen ilmanvastukseen (muotokerroin -10 % ja otsapinta-ala -12 %) pitäisi tietää hyvää suorituskykyä ja taloudellisuutta ajatellen. Myös moottoreiden pitäisi olla monessa suhteessa etevämpiä. Luonnollisesti taloudellisuutta on parannettu, mutta myös moottoreiden lämpeneminen talvella pitäisi olla nopeaa. Lisää tilaa on tullut muutamia senttejä vähän sinne sun tänne. Nykyinenkin Golf on tiloiltaan ihan ok, joten lisäsenttien jälkeen tilojen voisi olettaa olevan jo oikein hyvät luokassaan. Muoto näyttää pysyvän lähes ennallaan. Mullistavia linjoja ei ole siis luvassa, mutta hyvää näkyvyys ulos tullenee säilymään yhtenä vahvuutena.
Kompaktiluokassa on nyt todella kova tarjonta. Golfin lisäksi tuoreet Focus,V40, A-klasse ja A3 vaikuttavat todella onnistuneilta, eikä sovi tietenkään unohtaa myöskään luokkansa ainoata takavetoista.
Golf on ollut konsernin paras auto iät ja ajat. Hyvät ajo-ominaisuudet ja konstailematon muotoilu lienevät mallin parasta antia. Sekä perinteisesti on ollut hyvä jälleenmyynti arvo.
Lämmityslaite taas on ollut koko konsernin autoissa perinteisesti huono. Viime talviauto vertailussa Audi A6 oli huono, mutta Beetle 1,2 pärjäsi hyvin sähkövastuksen turvin. Beetlessä (Vain 1,2 versiossa) on sähkövastus auttamassa sisätilojen lämpiämistä. Toivottavasti saavat tämän kuntoon uuden sukupolven kohdalla.
Toinen asia on luotettavuus. TSI moottorit ja DSG vaihteistot eivät ole olleet luotettavuuden synonyymeja. Samoin maahantuojan suhtautuminen on suomalaisenkin mittapuun mukaan ylimielistä. Täytyy osoittaa todellista siviili rohkeutta ostaa omalla rahalla TSI lepuutustoiminnolla ja DSG:llä ryyditettynä.
Golfin pahimmat kilpailijat ovat Korealaiset, Focus ja Uusi Auris. Myös Civic ja Astra kannattaa muistaa tästä kokoluokasta auto harkittaessa.
juster:
Mitä erikoista tuossa TSI:ssä lepuutustoiminnolla on? Lepuutukseen käytetty tekniikka on jo koeteltu Audin Valveliftin muodossa, eikä se ole osoittautunut vikaherkäksi. Ja voinemme olla kokolailla varmoja siitä, ettei viimeaikoina palstatilaa saaneet nokkaketjuongelmat koske MQB:n moottoreita.
Maineen voi menettää kerralla, takaisin hankkimiseen menee vuosia. Näin kävi aikoinaan esim. Opelille.
Volkkarilla on ollut tapana viime aikoina jättää tekniikan testaaminen kuluttajan harteille. Onko Tsi:n ja DSG:n viat jo korjattu? Lisätään vielä soppaan lisää tekniikkaa leputustoiminnon muodossa.
Niin mitä erikoista tuossa lepuutustoiminnolla varustetussa TSI:ssä on?
juster:
Niin, Opelin maine lokaantui nopeasti 90-luvun puolivälin jälkeen eikä ole puhdistunut vieläkään vaikka laatuongelmat jäivät sinne 90-luvulle.
VW:n laatuongelmista sen sijaan on huhuttu keskustelupalstoilla jo pitkään ja joistain tapauksista saatu oikeaa tietoakin, mutta merkin maine ja myyntiluvut eivät vain näytä kärsivän. Onko VW:n maine teflonpäällystetty vai onko keskustelupalstoilla kenties joskus esiintynyt pientä liioittelua aiheen tiimoilta?
NHB:
Oikeampi kysymys olisi ollut, onko aikaisemmat Tsi:n ongelmat ratkaistu?
Ja mitähän ne TSI:n ongelmat sitten ovat? Ainakaan ketjuongelmia ei uusien koneiden kanssa tule.
...ja tärkeintä uudessa Golfissa on se että on edelleen saatu vähennettyä kustannuksia materiaaleissa, tuotantoajassa, jne..
VW-konsernissa on tapana repiä parempi hyöty investoinneista markkinointiin kuin itse autoon.
Kyllähän noissa TSI- koneissa on ollut ongelmia! NBH voisi lukea vaikka suomalaisia wv-foorumeja ja jättää tuollaiset miltei mainostekstiksi luokiteltavat viestit vähemmälle. Vikoja on kiistatta ollut enemmän kuin esim. Auriksessa tai korealaisissa. Ymmärrän kyllä, että kun tuodaan uutta kunnianhimoista tekniikkaa markkinoille voi vikojakin esiintyä enemmän. Huolestuttavaa on kuitenkin, että sekä uusissa koneissa että dsg laatikoissa on ollut ongelmia huomattavan paljon. Myös takuusuhtautuminen on ollut erityisen nihkeää. Opel tosiaan menetti maineensa ja myyntinsä ongelmien vuoksi ja onkin erikoista ettei VW:Ile ole näin käynyt. Luotettavuus kun kuitenkin on tässä kokoluokassa erityisen tärkeää... Toki vikoja ei pitäisi palautella, mutta niitä on kiistatta ollut paljon. Pisti silmään kun Tuulilasin kysy Ketoselta palstalla itse Tapio Ketonen sanoi ettei ostaisi nykytekniikalla/luotettavuudella varustettua dsg:tä eikä suosittele muitakaan näin tekemään.
Kristallipalloni näyttää, että TM:n Talviautotestin 2013 voittaja on valittu. Testiin otetaan mukaan esisarjan malli, joten kenties havaitut kehityskohteet jyvitetään esisarjalaisuuden syyksi.
Onko NHB:llä tietoa asiakastoimitusten aloittamisajankohdasta?
Nuori autoilija:
Reetan pallokin on sitä mieltä, että tuossa NHB:n avauksessa on tiettyä hurmoshenkisyyttä.
Ja lisäisin vielä, että ei koneessa tarvitse olla mitään erikoista ennen kuin niissä voi olla vikoja! Onhan VW jo osoittanut, että esim yksinkertainen suorasuihkutuskone (1.6 ja 2.0 fsi) voi kuluttaa öljyä useita litroja vaihtovälillä, niinkin monimutkaiset osat kuin alustan nivelet eivät kestä, lämmityslaite on ilmeisen mahdoton haaste VW inseille ja 1.2 tsi:n valtava vääntö on niin kova ettei siihen voida tehtaalta valita suoraan sellaista ketjua joka ei menisi solmuun. Tämän perusteella sanoisin, että on jopa todennäköistä että tuo lepuutustoiminto muutaman vuoden ikäisenä kyllä lepuuttaa nuo sylinterit, muttei enää kytkekään niitä takaisin ilman koko järjestelmän uusimista. Tämä maksanee vähintään 2000 euroa, koska koko järjestelmä joudutaan uusimaan. Myöskään takuu ei korvaa koska takuu on loppunut juuri ja autolla on kuitenkin ajettu sentään 40000 km:ä...
Mistä NHB voit tietää, ettei uusissa TSI:ssä ole vikoja? eihän nykyisessäkään pitännyt olla...?
vieläkö Jose Ignacio Lopez de Arriortua vaikuttaa VAG:lla, mies kun yksin ajoi Opelin kuralle, kun siirto tuli VW:lle alkoi volkkari tehdä vähemmän mairittelevia autoja
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Nuori autoilija:
Suurin ongelmahan tässä sinulle on se, että kirjoitan Volkkarista. Et kirjoita noottejasi silloin, kun olen kirjoittanut esim Fordin, Bemarin, Mersun tai Mazdan uudesta tekniikasta aivan samaan sävyyn kuin nyt Volkkarista. Itseäni kun ei tuotemerkki kiinnosta pätkään, niin kirjoitan niistä mielenkiintoisista utuuksista joista löydän tietoa. Jos joku uutuus on Sinulle väärän merkin autossa, niin se ei taas kiinnosta minua pätkääkään.
Putput:
Tuo pätee kaikkiin merkkeihin. Jos tuotantoa ei saada tehostettua, niin pian ollaan entinen autonvalmistaja. Ja kun katsoo autojen hintakehitystä yleiseen kehitykseen, niin huomaa kyllä noiden säästöjen siirtyneen kuluttajillekin.
Sokea-Reetta:
Tuskinpa toimituksia ainakaan Suomeen tarvitsee odotella vähään aikaan.
Mahdollinen talvitestin voitto voi olla aivan ansaittu. Odotan kylmäpäästöjen, -kulutuksen ja sisätilojen lämpenemisen kehtittyneen valtavasti, ajettavuus on parantunut entisestään, eikä Golfilla ole kovin paljon muissa ominaisuuksissa puutteita ollut. Voin olla toki väärässäkin, mutta noissa asioissa moottorien muutosten pitäisi näkyä.
Ei kai se mikään salaisuus ole, että fanitan kehitystä. Jos joku tekee teknisesti mielenkiintoisia uutuuksia, niin huomioni on taattu.
NHB:
Mitä ihmeen kehitystä tuosta uudesta Golfista löytyy? OK muodin mukaisesti painoa on pudotettu, ja luvatut kulutukset laskeneet, kuten kaikilla muillakin. Todella tylsän näköinen mitätön koppero, kuten Golf on ollut aina vailla mitään hätkähdyttäviä ominaisuuksia. Kehitystä jee...
Nuori autoilija:
Kukaanhan meistä ei tiedä tuon Volkkarin todellista luotettavuutta. Mutta sen verran ainakin tiedämme, ettei ketju ole enää uutuuksien ongelma. Samoin pidän huonoa lämpenevyyttä lähes mahdottomana. Ja kun nyt otit tuon lepuutus toiminnon esille, niin miksi ihmeessä jo vuosia Audeissa käytetty mekaniikka nyt yhtä äkkiä jostain syystä muuttuisi epäluotettavaksi? Ei ole todennäköisempää se, että jo alusta alkaen luotettavaksi osoittautunut tekniikka on tässäkin luotettavaa?
NHB:
Totta.
NHB:
eli kukaan ei edes erota että on tullut uusi versio
Tällä kertaa avauksesi oli niin pehmoista markkinointihömppää että alkoi ottaa päähän. Huono lämmityslaite mahdoton??? Niin minäkin ajattelin jo kun esittelivät V-kopan, mutta ei! Miksi juuri nyt olisi toisin??? Koska Vw oppii virheistään??? Tällaista en ole havainnut... Eipä V ja VI kopan aikana saatu lämppäriä kuntoon, mutta nyt se on varmasti kunnossa koska NHB niin sanoo! Missä Audin mallissa tuo lepuutusjärjestelmä on ollut vuosia käytössä??? Ei tule mieleen... Kerro toki! Jotenkin en jaksa uskoa, että ottavat järjestelmän yks yhteen audista. Vähintään siihen on suunniteltava jokin uusi muovinen osa, jonka vahvuus alimitoitetaan "kustannussyistä". Kun osa hajoaa koko paska täytyy vaihtaa, koska osaa ei ole suunniteltu vaihdettavaksi erikseen jälleen "kustannussyistä". Onhan halvempaa suunnitella huonosti kuin hyvin! Omistaja voi sitten hakea lohtua auton halvasta tuotantohinnasta ja valmistajan hyvistä katteista kävellessään räntäsateessa kotiin tuhansien eurojen lasku takataskussaan. Herr Winterkorn nauraa koko matkan pankkiin... Jännää muuten ettei Dsg laatikkoon ole tehty rakennemuutoksia saati vahvistuksia kun edelleen vikoja on runsaasti ja takuusuhtautuminen on "taattua Vw:tä". Ilmeisesti ei kannata korjata vikaa kun takuunjälkeiset rempat tuovat rahaa niin mukavasti? Onneksi naapurille voi perustella ostoa testivoitoilla ja pienillä kylmäpäästöillä, jotka tosin eivät kiinnosta ketään tavallista autonkäyttäjää...
Varsinkin tuo pienen kulutuksen hypetys ärsyttää! Jo aikoinaan omistamani 1.6 litrainen Corolla vm. 89 kulki pirteästi ja vei alle 7 litraa bensaa. Nykyään on turbot ja hienot suorasuihkutukset, mutta käytännön kulutus junnaa edelleen siellä samoissa lukemissa. Paino on noussut juu, mutta kyllä todellinen edistys on ollut surkean vähäistä! Perus 1.2 tsi ei edes pese tuollaista corollaa suorituskyvyssä alavääntöä lukuunottamatta... Kohta tosin alkaa päästöjeesustelu, mutta edelleen väitän että Pentti perusautoilijaa kiinnostaa ainoastaan kulutus eikä mikään muu. Typenoksidit yhyy...
"tiedämme ettei ketjuissa ole ongelmia", "huono lämmityslaite on mahdoton". Tiedämmekö? Onko? Hyvä, että sinä tiedät! Antaisitko tämän viikon lottoarvonnan oikean rivin samalla???
Nuori autoilija:
Uudessa moottorissa on sellainen perustavaa laatua oleva ero, että pakosarja on integroitu kanteen. Eli suuri osa siitä lämmöstä, mikä aikaisemmin lämmitti pakosarjan jopa punahehkuiseksi, johtuu nyt kanteen ja edelleen integroidun pakosarjan ympärillä kiertävään jäähdytysnesteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että moottori lämpenee paljon nopeammin kuin aikaisemmin ja lämpöä on käytettävissä sisätilojen lämmittämiseen eri tavalla kuin ennen. Tai näin ainakin minä tämän päättelin. Oletko sinä eri mieltä?
Rakenne on vastaava kuin Audi Valvelift -järjestelmässä. Valvelift vaihtaa kahta eri nokkaprofiilia tilanteen mukaan. Rakenne eroaa lepuutustoiminnosta vain siten, että lepuutustoiminnossa toinen nokkaprofiili ei avaa venttiiliä laisinkaan. Toinen ero on tietysti se, että lepuutustoiminnossa järjestelmä on vain kahdessa nokassa, kun taasen Valvelift koskee kaikkia nokkia. Koko jäjestelmä on varsin yksinkertainen. Siinä on kaksi liikkuvaa osaa ja yksi jousi jokaista nokkaa kohden, eikä yksikään näistä osista ole tehty muovista. Mikä on sinun versiosi tästä?
Mistä tiedät, ettei laatikkoon ole tehty muutoksia? Jos päästöt eivät sinua kiinnosta, niin miten olisi suorituskyky ja ajettavuus?
Nuori autoilija:
No kyllä sen verran osaan ennustaa, että jos lottoarvontaa ei tänä viikkona ole, niin ei tule myöskään päävoittoja. Uskallan luvata, että ketjuttomassa moottorissa ei tule ketjuongelmia. Sinä ilmeisesti olet asiasta eri mieltä. Oikeus toki sinullakin on mielipiteeseesi.
Eipä sillä juurikaan ole merkitystä ryssitäänkö hihnan vai ketjun suunnittelu. Tuo muoviosa olikin vain esimerkki siitä miten asia tod.näk hoidetaan eli korvaa siis muoviosa heikommalla jousella, ohuemmalla metalliosalla ym. Minulla ei ole minkäänlaista luottoa Vw:n suunnitteluosaamiseen, saati siihen, että heillä olisikaan halua kestävän auton tekemiseen. Ja uskon moottoreiden olevan talvilämpimiä kun näen ja tunnen tämän itse en aikaisemmin. Lupaavasta perusrakenteesta huolimatta homma voidaan vielä pilata alimitoitetulla lämppärin kennolla, huonolla ilmanohjaukella matkustamoon ym. Eli siis luotan siihen, että Vw saisi Golfista kylmän vaikka siihen asenettaisiin A8:n W12...
Mistä tiedän ettei dsg lootaa ole vahvistettu?? Siitä etteivät ongelmat ole vähentyneet! Perehdy asiaan! Jos tuota on vahvistettu, on se jälleen osoitus Vw:n suunnitteluosaamisesta. Tai heidän haluttomuudestaan tehdä asialle jotain. Voihan myös olla, että vika on rakenteessa eikä sitä voida muuttaa kuin suunnittelemalla uusi loota... Mene tiedä, totuuden tietää vain VW:n sisäpiiri varmasti, eikä sieltä mahdollista pahaa munausta tulla helpolla myöntämään... Saati suunnitella uutta lootaa kalliilla niin kauan kun vanhalla voidaan mennä...
Saakohan VW puristettua Golffin autoverotonta hintaa alas, kun ottivat käyttöön sen yhteisen pohjalevyn uusine, vähentyneine materiaaleineen? Jossain puhuttiin jopa 20% alentuneista tuotantokustannuksista.
NHB:
No eipä tuossa kehityksen fanittamisessa mitään pahaa ole. Tuo avauksen lause "Euroopan myydyin auto on saamassa pian täysin uuden sukupolven." toi vain mieleen möreä äänisen Volvo-mainoksen.
Nuori autoilija:
Juuri näin arvelinkin. Kun kyse on vain siitä, että merkki on väärä, niin millään perusteilla ei ole mitään väliä. Ikään kuin Volkkarista saisi vain kirjoittaa vain negativiiseen sävyyn. Eikä siinä valitusvirressä haittaa, vaikka kirjoittelisi hihnakoneen ketjuongelmista ja metalli muuttuu puhumalla muoviksi. Jos kirjoittaisin samaa jostain muusta merkistä, kaikki lapselliset höpinäsi "markkinointihömpästä" unohtuisivat.
Nuori autoilija:
Monestako tämän sukupolven autosta tiedätlaatikon hajonneen? Ei näitä ainakaan Suomessa ole edes vielä myyty näitä. En tosiaan tiedä yhtään onko muutoksia tehty, mutta et kyllä tiedä sinäkään. Kunhan vain taas annat painavia lausuntoja asiasta ilman mitään tietoa aiheesta.