Mercedes A 250 (225/45 R17) 7 vaihteinen automaatti
ja Volvo V40 T4 (225/40 R18) 6 vaihteinen manuaali
Selkeä voitto Audille, Mersu kakkosena, Bemari kolmantena ja Volvo selkeästi viimeisenä. Testi vahvistaa omia havaintojani. Volvo sai huonoimmat pisteet osiossa kori, ajomukavuus, voimalinja ja ajettavuus. Ajettavuuden pisteet Audi 86 ja Volvo 70 (max 100).
Huomioita:
paino, 0-100 km/h, AMS-vertailulenkki l/100km
Audi 1331 kg / 7,2 s / 5,9 l/100km
Bemari 1520 kg / 6,3 s / 6,1 l/100km
Mersu 1465 kg, 6,6 s / 6,2 l/100km
Volle 1460 kg, 7,9 s / 5,7 l/100km
Painoero Audin ja Bemarin välillä on aika raju. Toisaalta, raskaampikin auto näyttää liikkuvan, kunhan vain moottorissa on paukkua, ja sitähän näyttää Bemarissa olevan. Bemari liikkuu muutenkin mainiosti. Audissa on paras ajettavuus ja samalla mukavin alusta. Audi on hiljaisin ja Bemari meluisin (4 desibelin ero). Audi kääntyy pienimmässä tilassa (10,9 metriä molempiin suuntiin), Volvo jatkaa tässä merkin perinteitä [12,5/12,7 metriä]. Volvo on kyllä tajuttoman kankea kompaktiksi. Volvo kuluttaa vähiten, mutta se on osaksi pitkien välitysten ansiota. Volvon sai sitkeydestä selvästi huonoimmat pisteet. Volvossa isoin tankki 62 litraa muissa 50-52 litraa.
Ne jotka tuomitsivat havaintoni voisivat kommentoida testin tulosta. Nyt kun autoja on verrattu tasapuolisilla renkailla ja alustoilla, tilanne näyttää juuri siltä mitä itsekin havaitsin.
Ne jotka tuomitsivat havaintoni voisivat kommentoida testin tulosta. Nyt kun autoja on verrattu tasapuolisilla renkailla ja alustoilla, tilanne näyttää juuri siltä mitä itsekin havaitsin.
Onnittelut! Löysit siis saksalaislehden, jonka saksalaisten testaajien mielestä saksalaiset autot ovat parempia kuin Volvo. Kyllä nyt on todettava, että olit aivan oikeassa kun haukuit Volvon pystyyn. Vedän kaikki epäilykseni koeajosi havainnoista takaisin ja kumarran syvään suuren asiantuntemuksesi edessä.
AMS 21/2012 vertailussa:
Audi 1.8 TFSI (225/45 R17)6 vaihteinen manuaali
BMW 125i (225/45 R17) 8 vaihteinen automaatti
Mercedes A 250 (225/45 R17) 7 vaihteinen automaatti
ja Volvo V40 T4 (225/40 R18) 6 vaihteinen manuaali
Selkeä voitto Audille, Mersu kakkosena, Bemari kolmantena ja Volvo selkeästi viimeisenä. Testi vahvistaa omia havaintojani. Volvo sai huonoimmat pisteet osiossa kori, ajomukavuus, voimalinja ja ajettavuus. Ajettavuuden pisteet Audi 86 ja Volvo 70 (max 100).
Huomioita:
paino, 0-100 km/h, AMS-vertailulenkki l/100km
Audi 1331 kg / 7,2 s / 5,9 l/100km
Bemari 1520 kg / 6,3 s / 6,1 l/100km
Mersu 1465 kg, 6,6 s / 6,2 l/100km
Volle 1460 kg, 7,9 s / 5,7 l/100km
Painoero Audin ja Bemarin välillä on aika raju. Toisaalta, raskaampikin auto näyttää liikkuvan, kunhan vain moottorissa on paukkua, ja sitähän näyttää Bemarissa olevan. Bemari liikkuu muutenkin mainiosti. Audissa on paras ajettavuus ja samalla mukavin alusta. Audi on hiljaisin ja Bemari meluisin (4 desibelin ero). Audi kääntyy pienimmässä tilassa (10,9 metriä molempiin suuntiin), Volvo jatkaa tässä merkin perinteitä [12,5/12,7 metriä]. Volvo on kyllä tajuttoman kankea kompaktiksi. Volvo kuluttaa vähiten, mutta se on osaksi pitkien välitysten ansiota. Volvon sai sitkeydestä selvästi huonoimmat pisteet. Volvossa isoin tankki 62 litraa muissa 50-52 litraa.
Ne jotka tuomitsivat havaintoni voisivat kommentoida testin tulosta. Nyt kun autoja on verrattu tasapuolisilla renkailla ja alustoilla, tilanne näyttää juuri siltä mitä itsekin havaitsin.
BMW on noista painavin ja nopein kiihtymään. BMW:n kulutus on sikäli huomionarvoisen pieni, kun ajattelee tuota painoa. Kulutuksen pienuus johtunee moottorista ja 8 vaihteisen automaatin sopusointuisesta yhteistyöstä. Audin osalta paino ei ihmeemmin vaikuta kulutukseen vaikka se on selvästi kevein kaikista joten luulisi kulutuksen olevan selvästi muita pienempi mutta ei. Yhtäkaikki kaikki menevät vähin eväin, mikä on hyvä asia kuluttajan kannalta valitsee noista sitten minkä hyvänsä. Ja valintahan on sitten makuasioiden ja jonkinlaisen perustellun painotuksen tuoma lopputulos.
Ei sinun havaintojasi ole mitään syytä tuomita, asioita joita tuot esiin on linjassa ja varmasti ihan omia, eikä lainattuja sieltä täältä. Oma valintani on selvä jos noista valitsemaan joutuisin. BMW.
Onnittelut! Löysit siis saksalaislehden, jonka saksalaisten testaajien mielestä saksalaiset autot ovat parempia kuin Volvo. Kyllä nyt on todettava, että olit aivan oikeassa kun haukuit Volvon pystyyn. Vedän kaikki epäilykseni koeajosi havainnoista takaisin ja kumarran syvään suuren asiantuntemuksesi edessä.
Itse luen mielelläni kaikki vertailut, mitä vain löydän. Tämä on nyt ensimmäinen eteeni tullut. Mielelläni näkisin muitakin vertailuja, myös sellaisia, joissa havainnot poikkeaisivat omistani. Ikävä kyllä sinä näyt keskittyvän vain tuomitsemaan ilman mitään perusteita.
Huomasinpa vasta nyt Rynen kommentin Volvon ajettavuudesta. Onko Rynekin testannut väärin?
BMW on noista painavin ja nopein kiihtymään. BMW:n kulutus on sikäli huomionarvoisen pieni, kun ajattelee tuota painoa. Kulutuksen pienuus johtunee moottorista ja 8 vaihteisen automaatin sopusointuisesta yhteistyöstä.
Nopeampitempoisessa vertailukulutuksessa Bemari jäi kuuden desin päähän Audista. Siinä paino alkanee näkymään. Silti Bemarin kultus on pieni suhteuttuna painoon ja kovaan suorituskykyyn. Kahdeksan vaihdetta auttanee tässä.
NHB'n asenne on niin läpinäkyvä, että se ei sarkastisen sävyn alle piiloudu.
Esim Volvon paras taloudellisuus johtuu vain välityksistä, mutta sen vaikutuksesta sitkeyteen NHB ei mainitse mitään. Tämä on ollut NHB'n Volkkari paras, Volvo huonoin linja jo pitkään.
Esim Volvon paras taloudellisuus johtuu vain välityksistä, mutta sen vaikutuksesta sitkeyteen NHB ei mainitse mitään. Tämä on ollut NHB'n Volkkari paras, Volvo huonoin linja jo pitkään.
Näistä saa aina hyvät naurut.
Mun mielestä on ainoastaan epätoivoista muutella toisten kirjoituksia. Se jos mikä on asenteellista. Samoin muiden havaintojen tuomitseminen ilman mitään tietoa on kertoo pelkästään sinun asenteista eikä autoista. Tuo mieluimmin esiin se vertailu jossa Volvo pärjää.
NHB haukkui Volvon pystyyn oman koeajonsa perusteella ja nyt tuntuu olevan sitä voitonvarmempi mitä huonommaksi Volvo testeissä arvioidaan. Meininki alkaa muistuttaa jo vähän palstalla aiemmin vaikuttanutta Volvo-trollaria.
Se vertailu, jossa Volvo pärjää on jo tuotu tänne. Katso suora linkki vähän ylempää. Kerro miten tuo löytämäsi testi on parempi kuin Auto Zeitungin testi tai miksi sitä pitäisi uskoa ennemmin kuin Tuulilasin tai TM:n koeajoja? Miten löytämääsi AMS-testiä voisi joku kommentoida, kun ei sitä edes ole kuin irtonumerona kaupoissa? Muuten saksalais-testien meluarvioille ei kovin paljon kannata antaa arvoa. Audin hiljaisuus ulkomaan testeissä on useimmiten muuttunut testin meluisimmaksi Suomen autolehdissä, kun asvaltti muuttuu karkeaksi. BMW, Mersu ja Volvo ovat lähes kaikissa eri mallien kotimaisissa testeissä olleet Audia hiljaisempia.
NHB haukkui Volvon pystyyn oman koeajonsa perusteella ja nyt tuntuu olevan sitä voitonvarmempi mitä huonommaksi Volvo testeissä arvioidaan. Meininki alkaa muistuttaa jo vähän palstalla aiemmin vaikuttanutta Volvo-trollaria.
Tässä mistään voitosta ole kyse. Samoin puheesi pystyyn haukkumisesta ovat vain mielikuvituksesi tuotetta. Kyse on vain siitä, että tässä vertailussa on saatu omiani paljon muistuttavia havaintoja näistä autoista, vaikka kovin moni tuntui pitävän havaintojani väärinä.
A-utoilija:
Se vertailu, jossa Volvo pärjää on jo tuotu tänne. Katso suora linkki vähän ylempää. Kerro miten tuo löytämäsi testi on parempi kuin Auto Zeitungin testi tai miksi sitä pitäisi uskoa ennemmin kuin Tuulilasin tai TM:n koeajoja?
Miten löytämääsi AMS-testiä voisi joku kommentoida, kun ei sitä edes ole kuin irtonumerona kaupoissa?
Muuten saksalais-testien meluarvioille ei kovin paljon kannata antaa arvoa. Audin hiljaisuus ulkomaan testeissä on useimmiten muuttunut testin meluisimmaksi Suomen autolehdissä, kun asvaltti muuttuu karkeaksi. BMW, Mersu ja Volvo ovat lähes kaikissa eri mallien kotimaisissa testeissä olleet Audia hiljaisempia.
Niin, Autozeitungissa rangastukset ja alustat olivat kovin erilaisia. AMS:n vertailussakin Volvossa on muita matalammat renkaat, mutta sentään leveys on sama.
Ei kai tuon AMS:n lukeminen nyt mitenkään ylivoisen hankalaa voi olla. Jos lehteä ei halua ostaa, niin ainahan voi käydä kirjastossa. Itse pystyin se lukemaan, vaikkea lehteä edes myydä tässä maassa.
Sen uskallan luvata, ettei BMW ainakaan muutu Audia hiljaisemmaksi. Testireitilleni osuneilla suomalaisilla tienpinnoilla ei ainakaan löytynyt sellaista pintaa, jossa Audi olisi reagoinut muita Volvoa tai Bemaria voimakkaammin tien karkeuteen.
On täysin ymmärrettävää että Volvon omistajat ja ikänsä Volvolla ajaneet ovat hämmennyksen vallassa, vaikka kiinalaisten suuresta panostuksesta rahan voimalla on puhuttu paljon. Ei sitten näykään oiken missään vaan jäävät kaiken aikaa enemmän ja enemmän kaikilla osa-alueilla saksalaisista premium merkeistä. Tämähän näkyy kiistattomasti testeissä ja myös niissä kommenteissa jotka vertailevat autoja koeajamalla niitä itse tyytymättä pelkkiin lehtien koeajotesteihin. Jos Volvo ei täytä huippu autolta vaadittavia kriteereitä vaikka mielestänne pitäisi ja kilpailijat näihin pystyvät, vaihtakaa merkkiä älkääkä tyytykö totuttuun jos teillä on oikeasti mahdollisuus valita se parhain.
Saksalaisten merkkien kesken on niin kova kilpailu, että siinä eivät kaikki millään pysy mukana. Se kai on kiistaton tosiasia. Toisille näyttää tuottavan tuskaa myöntää se, kun oma merkki jää kehityksestä eikä pärjää kuten on totuttu.
Muutama viikko sitten selasin lennokkiasemalla muistaakseni ruotsalaista AMS lehteä jossa oli vertailussa nuo samat autot lisättynä lexus ct200h.(eri moottoreilla)
Lopputulos jos aivan oikein muistan oli:
1.Audi
2.Lexus
3.BMW ja Volvo
5.MB
Mutta outo oli paras luxus-auto valinta järjestys(mitä lie sitten tuo tarkoittikaan oliko jonkintason vastine rahalle systeemi?)
tracktest, pakko sanoa, että kirjoituksesi on vähintäänkin naurettava. Yleensä pysyt suhteellisen hyvin asialinjalla, mutta nyt kyllä juttusi ampuvat pahasti yli. Lukuunottamatta tätä yhtä testiä, Volvo on voittanut esimerkiksi BMW 1 sarjan jokaisessa lukemassani testissä. Näin ollen on aika huvittavaa väittää, että Volvo olisi surkea auto ja pudonnut kilpailusta. Päinvastoin, Volvo on noussut takaisin saksalaisten rinnalle ja osittain jopa ohi esimerkiksi turvallisuus asioissa. Täytyy myös huomata, että Bemarilta teestissä oli ylivoimaisesti tehokkain moottori, vaikka jo samantehoisella koneella varustettu BMW olisi luultavasti Suomessa Volvoa kalliimpi.
Jos jokin noista autoista on osoittautunut flopiksi, niin se on ikävä kyllä BMW 1-sarja. Bemari on hävinnyt jopa Ford Focukselle testeissä. Vaikka toki täytyy myöntää, että Focus on hintaluokassaan erittäin hyvä auto.
Väite että kiinalaisomistuksesta ei olisi hyötyä, on myös lähinnä naurettava ja vastoin kaikkien asiantuntijoiden mielipiteitä. Kiinalaisten rahalla Volvo on esimerkiksi jälleen nostettu ehkä maailman turvallisimmaksi automerkiksi. Sitä saavutusta ei parane vähätellä.
Tracktest, se että sinä et hyväksy Volvoa, ei tarkoita sitä, että se olisi huono merkki.
On täysin ymmärrettävää että Volvon omistajat ja ikänsä Volvolla ajaneet ovat hämmennyksen vallassa,...
Volvon omistajana olen ollut jo pidempään hämmennyksen vallassa, koska Volvo tekee enemmän ja enemmän sellaisia malleja, jotka eivät sovi käteeni ja ajatusmalliini.
Volvot ovat tuttujani pitkän ajan takaa alkaen 80-luvulta, ensimmäiset 760 mallit jne.
S60 Classic on viimeisin Volvoni ja se todellakin taitaa olla viimeinen tätä merkkiä. Nykyisen ulkomuoto ei miellytä, mutta sisältä ja käytökseltään ok. Uudet eivät enää täytä millään muotoa toiveitani. Onhan Volvo ihan ok, mutta premium se ei ole. Premiumissa ei mm. ole jatkuvaa äänekästä resonointia.
Olen ajanut BMW 1-sarjalaisen ja istunut Audin. Vanhempia eri Audeja on kyllä tullut ajettua.Bemarissa moottori oli parasta, sisäpuoli taas ei miellyttänyt. Tuli jotenkin ahdas olo. Luulen että itse viihtyisin parhaiten Audin puikoissa, kun puhutaan näistä kolmesta mainitusta.
Minulle kun se varttimailin kiihtyvyys ei ole ykkösasia.
On täysin ymmärrettävää että Volvon omistajat ja ikänsä Volvolla ajaneet ovat hämmennyksen vallassa, vaikka kiinalaisten suuresta panostuksesta rahan voimalla on puhuttu paljon. Ei sitten näykään oiken missään vaan jäävät kaiken aikaa enemmän ja enemmän kaikilla osa-alueilla saksalaisista premium merkeistä. Tämähän näkyy kiistattomasti testeissä ja myös niissä kommenteissa jotka vertailevat autoja koeajamalla niitä itse tyytymättä pelkkiin lehtien koeajotesteihin. Jos Volvo ei täytä huippu autolta vaadittavia kriteereitä vaikka mielestänne pitäisi ja kilpailijat näihin pystyvät, vaihtakaa merkkiä älkääkä tyytykö totuttuun jos teillä on oikeasti mahdollisuus valita se parhain.
Saksalaisten merkkien kesken on niin kova kilpailu, että siinä eivät kaikki millään pysy mukana. Se kai on kiistaton tosiasia. Toisille näyttää tuottavan tuskaa myöntää se, kun oma merkki jää kehityksestä eikä pärjää kuten on totuttu.
Ensimmäinen malli jossa tuo nykyisen omistajan todellinen panostus näkyy on tuleva XC90 joka esitellään 2014.
Siinä on uusi kaikkiin volvoihin tuleva pohjalevy ja omat uudet moottorit.
Nämä uusimmat S/V60 ja V40 pohjautuvat FORDilta tuleviin tekniikkaan.
finnman, minä unohdin lisätä tuon erittäin oleellisen asian kirjoitukseeni, vaikka ajattelin sen kirjoittaa. Volvothan edelleen perustuvat pitkälti Fordiin. Toisaalta eihän Ford ole mikään huono auto, eli ei sillä niin väliä olekaan.
Tracktestin viesti oli varmaan tarkoituksellinen provo, mutta tietysti vain saksalaisia autoja ihannoiva voi olla tuollaisten ajatusten vallassa. On muitakin hyviä autoja kuin Audi, BMW ja Mersu ja ei auton ainoat hyvät ominaisuudet ole takaveto, hyvät kaarreominaisuudet ja mahdollisimman nopeat kierrosajat radalla.
Esim. Volvon turvallisuusajattelulle kannattaisi antaa vähän arvoa, kun Volvon ideologiana on nimenomaan tehdä turvallisia perheautoja, ei siis mitään urheilu- tai rata-autoja. Volvo lyö kilpailijansa uusimpien mallien muotoilussa, kun saksalaiset ovat niin yltiö-konservatiivisia, että voi puhua jo suoranaisesta tylsyydestä monen mallin kohdalla.
Jos jotain parannusta Volvoihin toivoisin, niin se olisi paremmat automaatit, niin ei tarvisi aina testeissäkään antaa jo ennakkoon etumatkaa kilpailijoille. Volvojen käytännöllisyyskin on joissain malleissa jäänyt hieman muotoilun varjoon, mutta itse ostan mieluummin auton jota on vähän muotoiltukin kuin umpitylsän ja super-käytännöllisen. Pahin tylsään muotoiluun sortuja on nykyään Audi, joka saa ainakin minut karkotettua ostajakandidaateista nykylinjallaan.
Volvoltakin puuttuu tällä hetkellä malli, johon haluaisin vaihtaa nykyautoni, joten valinta kallistuisi väkisin A6 vs 5-sarjan business bensaturboihin, jos nyt pitäisi vaihtaa. Odotan suurella mielenkiinnolla Volvon seuraavaa isoa sedania ja jos sen muotoilu osuu kohdalleen, niin ilman muuta se on vakava ehdokas seuraavaksi autoksi. Nykyautoon olen vaan niin tyytyväinen, ettei vaihdolle ole mitään kiirettä.
tracktest, pakko sanoa, että kirjoituksesi on vähintäänkin naurettava. Yleensä pysyt suhteellisen hyvin asialinjalla, mutta nyt kyllä juttusi ampuvat pahasti yli. Lukuunottamatta tätä yhtä testiä, Volvo on voittanut esimerkiksi BMW 1 sarjan jokaisessa lukemassani testissä. Näin ollen on aika huvittavaa väittää, että Volvo olisi surkea auto ja pudonnut kilpailusta. Päinvastoin, Volvo on noussut takaisin saksalaisten rinnalle ja osittain jopa ohi esimerkiksi turvallisuus asioissa. Täytyy myös huomata, että Bemarilta teestissä oli ylivoimaisesti tehokkain moottori, vaikka jo samantehoisella koneella varustettu BMW olisi luultavasti Suomessa Volvoa kalliimpi.
Jos jokin noista autoista on osoittautunut flopiksi, niin se on ikävä kyllä BMW 1-sarja. Bemari on hävinnyt jopa Ford Focukselle testeissä. Vaikka toki täytyy myöntää, että Focus on hintaluokassaan erittäin hyvä auto.
Väite että kiinalaisomistuksesta ei olisi hyötyä, on myös lähinnä naurettava ja vastoin kaikkien asiantuntijoiden mielipiteitä. Kiinalaisten rahalla Volvo on esimerkiksi jälleen nostettu ehkä maailman turvallisimmaksi automerkiksi. Sitä saavutusta ei parane vähätellä.
Tracktest, se että sinä et hyväksy Volvoa, ei tarkoita sitä, että se olisi huono merkki.
Onneksi BMW on paljon muutakin kuin pelkkä 1-sarja.
Sinun vähättelysi kattaa kyllä koko kattavan BMW tuotannon. Sitä voi kyllä hyvällä syyllä sanoa trollauksesksi ja huvittavaksi sellaiseksi. Ja älä lähde muuntamaan kirjoituksiani en väitä Volvoa huonoksi se ei vaan ole premium merkki ja se siitä.
"Merkkien Merkki tutkimuksesta näkyy kiinnostavasti, että niin sanottujen premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Land Rover, Lexus, Saab, Volvo) omistajista osa saattaa olla kriittisiä merkkiensä palveluja kohtaan, mutta rakastuneita omaan automerkkiinsä."
Saabia ei enää käytännössä ole, mutta muita merkkejä ei ole mitään syytä ruveta jokaisen oman maun mukaan listalta poistamaan.
Tracktest, BMW on muutakin kuin 1-sarja ja BMW tekee erittäin hyviä autoja, kuten 3-sarja ja 5-sarja. Enkä ole koskaan muuta väittänytkään. Tosin Bemarikaan ei ole täydellinen auto ja Bemarissakin on asioita joita voi kritisoida. Tätä eivät kaikki kirjoittajat täällä hyväksy.
Sen sijaan sinä sanoit kaikkia Volvoja surkeiksi, vaikka juuri kysein V40 on esimerkiksi pärjännyt erinomaisesti testeissä. Tässä muistinvirkistykseksi mitä kirjoitit :
vaikka kiinalaisten suuresta panostuksesta rahan voimalla on puhuttu paljon. Ei sitten näykään oiken missään vaan jäävät kaiken aikaa enemmän ja enemmän kaikilla osa-alueilla saksalaisista premium merkeistä. Tämähän näkyy kiistattomasti testeissä ja myös niissä kommenteissa jotka vertailevat autoja koeajamalla niitä itse tyytymättä pelkkiin lehtien koeajotesteihin.
Mielestäni esimerkiksi se on aika saavutus, että noin pieni merkki pystyy tekemään ehkä maailman turvallisimpia autoja, niin aktiivisen kuin passiivisenkin turvallisuuden osalta. Pesee siinä niin Bemarin, Mersun kuin Audinkin.
Nyt kun volvot, bemarit ja audit on erinäisten ominaisuuksien puolesta haukuttu, niin palattaisinko asiaan? Tietysti joku voisi vielä tasapuolisuuden nimissä heittää että on se surkea se mersukin.
Onko kenelläkään koeajoa pidempää kokemusta A3'sta?
Ei ole uudesta mallista kokemusta ja koska muutamaan päivään ei muillakaan ole ollut sanottavaa, lienee spekulointi sallittua.
TM:ssä uuden Golfin esittelyssä sanottiin tavallaan se, mikä uutuuksien huumassa usein unohtuu. Meni jotenkin näin, että "uuden Golfin rakenteiden valmistusta on hiottu sarjatuotantoa ajatellen A3:n valmistuksessa." Kaikki tuotannon parissa toimivat ymmärtävät, mistä etenkin nykyään tässä on kyse. Tuotteen saamisessa suunnittelupöydältä tuotantoon ei tosiaankaan ole yhtään löysää, joten riskejä otetaan ja se yleensä näkyy laadussa. Matkapuhelimetkin esitellään nykyään niin keskeneräisinä, ettei ne edes kunnolla toimi julkistamistilaisuuksissa.
Monet niistä, jotka ovat autoa omalla rahalla itselleen ostamassa uutuuksien kuolaamisen sijaan, ovat varmasti kiinnostuneempia tämän puolen asioista kuin siitä, ohjautuuko Audi aavistuksen tarkemmin kuin Bemari.
Mietin koko ajan, että olenko kuullut viimevuosina tapauksesta, jossa valmistusteknisistä ongelmista olisi koitunut taloudellista haittaa auton ostajalle. Jos siellä jotain virheitä tuotannossa olisi tehty, niin eivätköhän nuo mene takuun piikkiin. Nykypäivänä tosin tuntuu nuo virheet valmistusvaiheessa olevan hyvin harvinaisia.
Ymmärtääkseni tarkoitat matkapuhelimissakin keskeneräistä tuotekehitystä, jolla ei ole kovin paljon tekemistä sen kanssa, kuinka virheetöntä kokoonpano on.
Onko sulla Herbert jotain esimerkkejä tilanteesta, jossa auton ostaja on joutunut paikkaamaan valmitusprosessin ongelmia omalla rahapussiillaan?
Eniten tuo lainauksesi viittaa tehtaan tuottavuuteen, joka näkyy lähinnä yrityksen omitajien kukkarossa. Uuden mallin tuotantoprosessin käynnistäminen tuo varmasti mukanaan lukuisia häiriöitä, joita lienee halvempaa korjata volyymiltaan vähäisemmän mallin kanssa.
Vaikka korjaus menisikin takuun piikkiin, on vikojen korjauttaminen raivostuttavaa.
Viat voivat johtua keskeneräisestä tuotekehityksestä, huonosta komponentista tai sitten kokoonpanosta. Kaikkia näitä voidaan tuotannon aikana parantaa. Kuluttajan kannalta onkin yhdentekevää, mistä vika johtuu. Toisaalta kuluttajan voi olla mahdotonta kohdistaa vian syy tuolla tavoin. Yhdellä alihankkijalla komponentin toleranssit saattavat olla toista isommat, mikä jättää vähemmän pelivaraa kokoonpanoon.
Tietysti tehtaan omistajat osaavat laskea, missä sisäänajo kannattaa tehdä. Pointtina olikin se, mitä asioita kuluttaja uudessa autossa arvostaa. Sinulle tuntuu ajamisen fiilis olevan hyvin tärkeä asia. Minulle on arkipäiväinen toimivuus. Vaikka pidänkin tietynlaisesta herkkyydestä, jopa Corollan ohjauksen tahmeuteen totuin, eikä se enää muutaman päivän jälkeen häirinnyt. Ja kun takana on yli 100 tkm huoletonta ajamista, fiilis vain paranee.
Onko sulla Herbert jotain esimerkkejä tilanteesta, jossa auton ostaja on joutunut paikkaamaan valmitusprosessin ongelmia omalla rahapussiillaan?
En ole Herbert, mutta esimerkkejä löytyy:
VAG:n turbo,dsg,jakopää,ovenkahva,alustan nivelet,sisustan kuoriutuminen ja lukuisat muut tyyppiviat. Nämä kaikki on yleensä maksatettu käyttäjillä. Miksi nyt tapahtuisi poikkeus?
Ehkä kysymys on myös siitä että vaikka taloudellista haittaa ei tulisikaan, pajalla käydään. Trendin muutosta en on ole juurikaan havainnut, mutta viimeisimmistä autoistani Audi, BMW, Saab, Honda ja Volvo ovat kaikki vierailleet takuuhuollossa jonkin ilmenneen vian vuoksi kolmen vuoden aikana vähintään 2 kertaa. Kaikkissa on ollut vikaa nimenomaan sähköpuolella.
Ainoa lähes puhtain paperein selvinnyt on ironisesti Saab, jonka ainoa vika oli oven sulkeutumisen sensorissa heti luovutuksen jälkeen. "Vähemmän laadukkaat" jatkavat, Saab on konkassa.
VAG:n turbo,dsg,jakopää,ovenkahva,alustan nivelet,sisustan kuoriutuminen ja lukuisat muut tyyppiviat. Nämä kaikki on yleensä maksatettu käyttäjillä. Miksi nyt tapahtuisi poikkeus?
Riittikö esimerkiksi?
Eivät nuo oikein riitä esimerkiksi, koska noista yksikän ei taida olla tuotannon ongelmista lähtöisin. Jakopään ketjujen virheet ovat sitä ehkä lähinpänä tehtaan lattiaa, mutta tässäkin tapauksessa tehdas kuuluu jollekin muulle.
Jos liukuhihnan päästä tulee huonolaatuista tavaraa, lienee valmistusprosessissa jotain ongelmaa. Sikäli Rynen lista oli minusta kattava. VW:n ongelma on se, että nämä kuuluisimmat tapaukset eivät rajoitu ensimmäiseen vuosimalliin.
Jos liukuhihnan päästä tulee huonolaatuista tavaraa, lienee valmistusprosessissa jotain ongelmaa. Sikäli Rynen lista oli minusta kattava. VW:n ongelma on se, että nämä kuuluisimmat tapaukset eivät rajoitu ensimmäiseen vuosimalliin.
Jos esimerkiksi alustan nivelet kuluvat nopeasti sen vuoksi, että niitä ei olla suunniteltu riittävän kestäviksi, niin ei tuotannolla ole mitään osaa tai arpaa tähän ongelmaan. Ongelma ei poistu vaikka samaa nivelen asentamista harjoiteltaisiin kymmenen vuotta.
AMS 21/2012 vertailussa:
Audi 1.8 TFSI (225/45 R17)6 vaihteinen manuaali
BMW 125i (225/45 R17) 8 vaihteinen automaatti
Mercedes A 250 (225/45 R17) 7 vaihteinen automaatti
ja Volvo V40 T4 (225/40 R18) 6 vaihteinen manuaali
Selkeä voitto Audille, Mersu kakkosena, Bemari kolmantena ja Volvo selkeästi viimeisenä. Testi vahvistaa omia havaintojani. Volvo sai huonoimmat pisteet osiossa kori, ajomukavuus, voimalinja ja ajettavuus. Ajettavuuden pisteet Audi 86 ja Volvo 70 (max 100).
Huomioita:
paino, 0-100 km/h, AMS-vertailulenkki l/100km
Audi 1331 kg / 7,2 s / 5,9 l/100km
Bemari 1520 kg / 6,3 s / 6,1 l/100km
Mersu 1465 kg, 6,6 s / 6,2 l/100km
Volle 1460 kg, 7,9 s / 5,7 l/100km
Painoero Audin ja Bemarin välillä on aika raju. Toisaalta, raskaampikin auto näyttää liikkuvan, kunhan vain moottorissa on paukkua, ja sitähän näyttää Bemarissa olevan. Bemari liikkuu muutenkin mainiosti. Audissa on paras ajettavuus ja samalla mukavin alusta. Audi on hiljaisin ja Bemari meluisin (4 desibelin ero). Audi kääntyy pienimmässä tilassa (10,9 metriä molempiin suuntiin), Volvo jatkaa tässä merkin perinteitä [12,5/12,7 metriä]. Volvo on kyllä tajuttoman kankea kompaktiksi. Volvo kuluttaa vähiten, mutta se on osaksi pitkien välitysten ansiota. Volvon sai sitkeydestä selvästi huonoimmat pisteet. Volvossa isoin tankki 62 litraa muissa 50-52 litraa.
Ne jotka tuomitsivat havaintoni voisivat kommentoida testin tulosta. Nyt kun autoja on verrattu tasapuolisilla renkailla ja alustoilla, tilanne näyttää juuri siltä mitä itsekin havaitsin.
NHB:
Onnittelut! Löysit siis saksalaislehden, jonka saksalaisten testaajien mielestä saksalaiset autot ovat parempia kuin Volvo. Kyllä nyt on todettava, että olit aivan oikeassa kun haukuit Volvon pystyyn. Vedän kaikki epäilykseni koeajosi havainnoista takaisin ja kumarran syvään suuren asiantuntemuksesi edessä.
NHB:
BMW on noista painavin ja nopein kiihtymään. BMW:n kulutus on sikäli huomionarvoisen pieni, kun ajattelee tuota painoa. Kulutuksen pienuus johtunee moottorista ja 8 vaihteisen automaatin sopusointuisesta yhteistyöstä. Audin osalta paino ei ihmeemmin vaikuta kulutukseen vaikka se on selvästi kevein kaikista joten luulisi kulutuksen olevan selvästi muita pienempi mutta ei. Yhtäkaikki kaikki menevät vähin eväin, mikä on hyvä asia kuluttajan kannalta valitsee noista sitten minkä hyvänsä. Ja valintahan on sitten makuasioiden ja jonkinlaisen perustellun painotuksen tuoma lopputulos.
Ei sinun havaintojasi ole mitään syytä tuomita, asioita joita tuot esiin on linjassa ja varmasti ihan omia, eikä lainattuja sieltä täältä. Oma valintani on selvä jos noista valitsemaan joutuisin. BMW.
Hakka pelittää:
Itse luen mielelläni kaikki vertailut, mitä vain löydän. Tämä on nyt ensimmäinen eteeni tullut. Mielelläni näkisin muitakin vertailuja, myös sellaisia, joissa havainnot poikkeaisivat omistani. Ikävä kyllä sinä näyt keskittyvän vain tuomitsemaan ilman mitään perusteita.
Huomasinpa vasta nyt Rynen kommentin Volvon ajettavuudesta. Onko Rynekin testannut väärin?
tracktest:
Nopeampitempoisessa vertailukulutuksessa Bemari jäi kuuden desin päähän Audista. Siinä paino alkanee näkymään. Silti Bemarin kultus on pieni suhteuttuna painoon ja kovaan suorituskykyyn. Kahdeksan vaihdetta auttanee tässä.
NHB'n asenne on niin läpinäkyvä, että se ei sarkastisen sävyn alle piiloudu.
Esim Volvon paras taloudellisuus johtuu vain välityksistä, mutta sen vaikutuksesta sitkeyteen NHB ei mainitse mitään. Tämä on ollut NHB'n Volkkari paras, Volvo huonoin linja jo pitkään.
Näistä saa aina hyvät naurut.
Bugracer:
Mun mielestä on ainoastaan epätoivoista muutella toisten kirjoituksia. Se jos mikä on asenteellista. Samoin muiden havaintojen tuomitseminen ilman mitään tietoa on kertoo pelkästään sinun asenteista eikä autoista. Tuo mieluimmin esiin se vertailu jossa Volvo pärjää.
NHB:
NHB haukkui Volvon pystyyn oman koeajonsa perusteella ja nyt tuntuu olevan sitä voitonvarmempi mitä huonommaksi Volvo testeissä arvioidaan. Meininki alkaa muistuttaa jo vähän palstalla aiemmin vaikuttanutta Volvo-trollaria.
Se vertailu, jossa Volvo pärjää on jo tuotu tänne. Katso suora linkki vähän ylempää. Kerro miten tuo löytämäsi testi on parempi kuin Auto Zeitungin testi tai miksi sitä pitäisi uskoa ennemmin kuin Tuulilasin tai TM:n koeajoja? Miten löytämääsi AMS-testiä voisi joku kommentoida, kun ei sitä edes ole kuin irtonumerona kaupoissa? Muuten saksalais-testien meluarvioille ei kovin paljon kannata antaa arvoa. Audin hiljaisuus ulkomaan testeissä on useimmiten muuttunut testin meluisimmaksi Suomen autolehdissä, kun asvaltti muuttuu karkeaksi. BMW, Mersu ja Volvo ovat lähes kaikissa eri mallien kotimaisissa testeissä olleet Audia hiljaisempia.
A-utoilija:
Tässä mistään voitosta ole kyse. Samoin puheesi pystyyn haukkumisesta ovat vain mielikuvituksesi tuotetta. Kyse on vain siitä, että tässä vertailussa on saatu omiani paljon muistuttavia havaintoja näistä autoista, vaikka kovin moni tuntui pitävän havaintojani väärinä.
A-utoilija:
Niin, Autozeitungissa rangastukset ja alustat olivat kovin erilaisia. AMS:n vertailussakin Volvossa on muita matalammat renkaat, mutta sentään leveys on sama.
Ei kai tuon AMS:n lukeminen nyt mitenkään ylivoisen hankalaa voi olla. Jos lehteä ei halua ostaa, niin ainahan voi käydä kirjastossa. Itse pystyin se lukemaan, vaikkea lehteä edes myydä tässä maassa.
Sen uskallan luvata, ettei BMW ainakaan muutu Audia hiljaisemmaksi. Testireitilleni osuneilla suomalaisilla tienpinnoilla ei ainakaan löytynyt sellaista pintaa, jossa Audi olisi reagoinut muita Volvoa tai Bemaria voimakkaammin tien karkeuteen.
On täysin ymmärrettävää että Volvon omistajat ja ikänsä Volvolla ajaneet ovat hämmennyksen vallassa, vaikka kiinalaisten suuresta panostuksesta rahan voimalla on puhuttu paljon. Ei sitten näykään oiken missään vaan jäävät kaiken aikaa enemmän ja enemmän kaikilla osa-alueilla saksalaisista premium merkeistä. Tämähän näkyy kiistattomasti testeissä ja myös niissä kommenteissa jotka vertailevat autoja koeajamalla niitä itse tyytymättä pelkkiin lehtien koeajotesteihin. Jos Volvo ei täytä huippu autolta vaadittavia kriteereitä vaikka mielestänne pitäisi ja kilpailijat näihin pystyvät, vaihtakaa merkkiä älkääkä tyytykö totuttuun jos teillä on oikeasti mahdollisuus valita se parhain.
Saksalaisten merkkien kesken on niin kova kilpailu, että siinä eivät kaikki millään pysy mukana. Se kai on kiistaton tosiasia. Toisille näyttää tuottavan tuskaa myöntää se, kun oma merkki jää kehityksestä eikä pärjää kuten on totuttu.
Muutama viikko sitten selasin lennokkiasemalla muistaakseni ruotsalaista AMS lehteä jossa oli vertailussa nuo samat autot lisättynä lexus ct200h.(eri moottoreilla)
Lopputulos jos aivan oikein muistan oli:
1.Audi
2.Lexus
3.BMW ja Volvo
5.MB
Mutta outo oli paras luxus-auto valinta järjestys(mitä lie sitten tuo tarkoittikaan oliko jonkintason vastine rahalle systeemi?)
1.Audi ja Volvo
3. BMW ja MB
5.Lexus
EDIT. tuollainen linkki löytyi:
http://www.germancarforum.com/community/threads/ams-sweden-a3-vs-1er-vs-aclass-vs-v40-vs-ct.46837/
tracktest, pakko sanoa, että kirjoituksesi on vähintäänkin naurettava. Yleensä pysyt suhteellisen hyvin asialinjalla, mutta nyt kyllä juttusi ampuvat pahasti yli. Lukuunottamatta tätä yhtä testiä, Volvo on voittanut esimerkiksi BMW 1 sarjan jokaisessa lukemassani testissä. Näin ollen on aika huvittavaa väittää, että Volvo olisi surkea auto ja pudonnut kilpailusta. Päinvastoin, Volvo on noussut takaisin saksalaisten rinnalle ja osittain jopa ohi esimerkiksi turvallisuus asioissa. Täytyy myös huomata, että Bemarilta teestissä oli ylivoimaisesti tehokkain moottori, vaikka jo samantehoisella koneella varustettu BMW olisi luultavasti Suomessa Volvoa kalliimpi.
Jos jokin noista autoista on osoittautunut flopiksi, niin se on ikävä kyllä BMW 1-sarja. Bemari on hävinnyt jopa Ford Focukselle testeissä. Vaikka toki täytyy myöntää, että Focus on hintaluokassaan erittäin hyvä auto.
Väite että kiinalaisomistuksesta ei olisi hyötyä, on myös lähinnä naurettava ja vastoin kaikkien asiantuntijoiden mielipiteitä. Kiinalaisten rahalla Volvo on esimerkiksi jälleen nostettu ehkä maailman turvallisimmaksi automerkiksi. Sitä saavutusta ei parane vähätellä.
Tracktest, se että sinä et hyväksy Volvoa, ei tarkoita sitä, että se olisi huono merkki.
tracktest:
Volvon omistajana olen ollut jo pidempään hämmennyksen vallassa, koska Volvo tekee enemmän ja enemmän sellaisia malleja, jotka eivät sovi käteeni ja ajatusmalliini.
Volvot ovat tuttujani pitkän ajan takaa alkaen 80-luvulta, ensimmäiset 760 mallit jne.
S60 Classic on viimeisin Volvoni ja se todellakin taitaa olla viimeinen tätä merkkiä. Nykyisen ulkomuoto ei miellytä, mutta sisältä ja käytökseltään ok. Uudet eivät enää täytä millään muotoa toiveitani. Onhan Volvo ihan ok, mutta premium se ei ole. Premiumissa ei mm. ole jatkuvaa äänekästä resonointia.
Olen ajanut BMW 1-sarjalaisen ja istunut Audin. Vanhempia eri Audeja on kyllä tullut ajettua.Bemarissa moottori oli parasta, sisäpuoli taas ei miellyttänyt. Tuli jotenkin ahdas olo. Luulen että itse viihtyisin parhaiten Audin puikoissa, kun puhutaan näistä kolmesta mainitusta.
Minulle kun se varttimailin kiihtyvyys ei ole ykkösasia.
tracktest:
Ensimmäinen malli jossa tuo nykyisen omistajan todellinen panostus näkyy on tuleva XC90 joka esitellään 2014.
Siinä on uusi kaikkiin volvoihin tuleva pohjalevy ja omat uudet moottorit.
Nämä uusimmat S/V60 ja V40 pohjautuvat FORDilta tuleviin tekniikkaan.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volvo+laajentaa+tappioistaan+huolimatta/201209271417
finnman, minä unohdin lisätä tuon erittäin oleellisen asian kirjoitukseeni, vaikka ajattelin sen kirjoittaa. Volvothan edelleen perustuvat pitkälti Fordiin. Toisaalta eihän Ford ole mikään huono auto, eli ei sillä niin väliä olekaan.
Tracktestin viesti oli varmaan tarkoituksellinen provo, mutta tietysti vain saksalaisia autoja ihannoiva voi olla tuollaisten ajatusten vallassa. On muitakin hyviä autoja kuin Audi, BMW ja Mersu ja ei auton ainoat hyvät ominaisuudet ole takaveto, hyvät kaarreominaisuudet ja mahdollisimman nopeat kierrosajat radalla.
Esim. Volvon turvallisuusajattelulle kannattaisi antaa vähän arvoa, kun Volvon ideologiana on nimenomaan tehdä turvallisia perheautoja, ei siis mitään urheilu- tai rata-autoja. Volvo lyö kilpailijansa uusimpien mallien muotoilussa, kun saksalaiset ovat niin yltiö-konservatiivisia, että voi puhua jo suoranaisesta tylsyydestä monen mallin kohdalla.
Jos jotain parannusta Volvoihin toivoisin, niin se olisi paremmat automaatit, niin ei tarvisi aina testeissäkään antaa jo ennakkoon etumatkaa kilpailijoille. Volvojen käytännöllisyyskin on joissain malleissa jäänyt hieman muotoilun varjoon, mutta itse ostan mieluummin auton jota on vähän muotoiltukin kuin umpitylsän ja super-käytännöllisen. Pahin tylsään muotoiluun sortuja on nykyään Audi, joka saa ainakin minut karkotettua ostajakandidaateista nykylinjallaan.
Volvoltakin puuttuu tällä hetkellä malli, johon haluaisin vaihtaa nykyautoni, joten valinta kallistuisi väkisin A6 vs 5-sarjan business bensaturboihin, jos nyt pitäisi vaihtaa. Odotan suurella mielenkiinnolla Volvon seuraavaa isoa sedania ja jos sen muotoilu osuu kohdalleen, niin ilman muuta se on vakava ehdokas seuraavaksi autoksi. Nykyautoon olen vaan niin tyytyväinen, ettei vaihdolle ole mitään kiirettä.
Ajattelija2011:
Onneksi BMW on paljon muutakin kuin pelkkä 1-sarja.
Sinun vähättelysi kattaa kyllä koko kattavan BMW tuotannon. Sitä voi kyllä hyvällä syyllä sanoa trollauksesksi ja huvittavaksi sellaiseksi. Ja älä lähde muuntamaan kirjoituksiani en väitä Volvoa huonoksi se ei vaan ole premium merkki ja se siitä.
tracktest:
Kannattaa taas palautella mieliin mitkä ne premium-automerkit oikein ovatkaan:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/milla-merkilla-tyytyvaisimmat-kayttajat
"Merkkien Merkki tutkimuksesta näkyy kiinnostavasti, että niin sanottujen premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Land Rover, Lexus, Saab, Volvo) omistajista osa saattaa olla kriittisiä merkkiensä palveluja kohtaan, mutta rakastuneita omaan automerkkiinsä."
Saabia ei enää käytännössä ole, mutta muita merkkejä ei ole mitään syytä ruveta jokaisen oman maun mukaan listalta poistamaan.
Tracktest, BMW on muutakin kuin 1-sarja ja BMW tekee erittäin hyviä autoja, kuten 3-sarja ja 5-sarja. Enkä ole koskaan muuta väittänytkään. Tosin Bemarikaan ei ole täydellinen auto ja Bemarissakin on asioita joita voi kritisoida. Tätä eivät kaikki kirjoittajat täällä hyväksy.
Sen sijaan sinä sanoit kaikkia Volvoja surkeiksi, vaikka juuri kysein V40 on esimerkiksi pärjännyt erinomaisesti testeissä. Tässä muistinvirkistykseksi mitä kirjoitit :
Mielestäni esimerkiksi se on aika saavutus, että noin pieni merkki pystyy tekemään ehkä maailman turvallisimpia autoja, niin aktiivisen kuin passiivisenkin turvallisuuden osalta. Pesee siinä niin Bemarin, Mersun kuin Audinkin.
tracktest:
Vertaa Focuksen ja V40:n hintoja ja ala sen jälkeen väittämään mustan olevankin valkoista.
A-utoilija:
Ei pudoteta jos lista niin toteaa.
NHB:
Se olisi jo hullun hommaa kiitos ei. Vanhakin näköjään voi oppia uutta, vakavasti puhuen vakuutuin pidetään tästä lähtien listalla.
Nyt kun volvot, bemarit ja audit on erinäisten ominaisuuksien puolesta haukuttu, niin palattaisinko asiaan? Tietysti joku voisi vielä tasapuolisuuden nimissä heittää että on se surkea se mersukin.
Onko kenelläkään koeajoa pidempää kokemusta A3'sta?
Ei ole uudesta mallista kokemusta ja koska muutamaan päivään ei muillakaan ole ollut sanottavaa, lienee spekulointi sallittua.
TM:ssä uuden Golfin esittelyssä sanottiin tavallaan se, mikä uutuuksien huumassa usein unohtuu. Meni jotenkin näin, että "uuden Golfin rakenteiden valmistusta on hiottu sarjatuotantoa ajatellen A3:n valmistuksessa." Kaikki tuotannon parissa toimivat ymmärtävät, mistä etenkin nykyään tässä on kyse. Tuotteen saamisessa suunnittelupöydältä tuotantoon ei tosiaankaan ole yhtään löysää, joten riskejä otetaan ja se yleensä näkyy laadussa. Matkapuhelimetkin esitellään nykyään niin keskeneräisinä, ettei ne edes kunnolla toimi julkistamistilaisuuksissa.
Monet niistä, jotka ovat autoa omalla rahalla itselleen ostamassa uutuuksien kuolaamisen sijaan, ovat varmasti kiinnostuneempia tämän puolen asioista kuin siitä, ohjautuuko Audi aavistuksen tarkemmin kuin Bemari.
Mietin koko ajan, että olenko kuullut viimevuosina tapauksesta, jossa valmistusteknisistä ongelmista olisi koitunut taloudellista haittaa auton ostajalle. Jos siellä jotain virheitä tuotannossa olisi tehty, niin eivätköhän nuo mene takuun piikkiin. Nykypäivänä tosin tuntuu nuo virheet valmistusvaiheessa olevan hyvin harvinaisia.
Ymmärtääkseni tarkoitat matkapuhelimissakin keskeneräistä tuotekehitystä, jolla ei ole kovin paljon tekemistä sen kanssa, kuinka virheetöntä kokoonpano on.
Onko sulla Herbert jotain esimerkkejä tilanteesta, jossa auton ostaja on joutunut paikkaamaan valmitusprosessin ongelmia omalla rahapussiillaan?
Eniten tuo lainauksesi viittaa tehtaan tuottavuuteen, joka näkyy lähinnä yrityksen omitajien kukkarossa. Uuden mallin tuotantoprosessin käynnistäminen tuo varmasti mukanaan lukuisia häiriöitä, joita lienee halvempaa korjata volyymiltaan vähäisemmän mallin kanssa.
Vaikka korjaus menisikin takuun piikkiin, on vikojen korjauttaminen raivostuttavaa.
Viat voivat johtua keskeneräisestä tuotekehityksestä, huonosta komponentista tai sitten kokoonpanosta. Kaikkia näitä voidaan tuotannon aikana parantaa. Kuluttajan kannalta onkin yhdentekevää, mistä vika johtuu. Toisaalta kuluttajan voi olla mahdotonta kohdistaa vian syy tuolla tavoin. Yhdellä alihankkijalla komponentin toleranssit saattavat olla toista isommat, mikä jättää vähemmän pelivaraa kokoonpanoon.
Tietysti tehtaan omistajat osaavat laskea, missä sisäänajo kannattaa tehdä. Pointtina olikin se, mitä asioita kuluttaja uudessa autossa arvostaa. Sinulle tuntuu ajamisen fiilis olevan hyvin tärkeä asia. Minulle on arkipäiväinen toimivuus. Vaikka pidänkin tietynlaisesta herkkyydestä, jopa Corollan ohjauksen tahmeuteen totuin, eikä se enää muutaman päivän jälkeen häirinnyt. Ja kun takana on yli 100 tkm huoletonta ajamista, fiilis vain paranee.
NHB:
Onko sulla Herbert jotain esimerkkejä tilanteesta, jossa auton ostaja on joutunut paikkaamaan valmitusprosessin ongelmia omalla rahapussiillaan?
En ole Herbert, mutta esimerkkejä löytyy:
VAG:n turbo,dsg,jakopää,ovenkahva,alustan nivelet,sisustan kuoriutuminen ja lukuisat muut tyyppiviat. Nämä kaikki on yleensä maksatettu käyttäjillä. Miksi nyt tapahtuisi poikkeus?
Riittikö esimerkiksi?
Ehkä kysymys on myös siitä että vaikka taloudellista haittaa ei tulisikaan, pajalla käydään. Trendin muutosta en on ole juurikaan havainnut, mutta viimeisimmistä autoistani Audi, BMW, Saab, Honda ja Volvo ovat kaikki vierailleet takuuhuollossa jonkin ilmenneen vian vuoksi kolmen vuoden aikana vähintään 2 kertaa. Kaikkissa on ollut vikaa nimenomaan sähköpuolella.
Ainoa lähes puhtain paperein selvinnyt on ironisesti Saab, jonka ainoa vika oli oven sulkeutumisen sensorissa heti luovutuksen jälkeen. "Vähemmän laadukkaat" jatkavat, Saab on konkassa.
Ryne:
Eivät nuo oikein riitä esimerkiksi, koska noista yksikän ei taida olla tuotannon ongelmista lähtöisin. Jakopään ketjujen virheet ovat sitä ehkä lähinpänä tehtaan lattiaa, mutta tässäkin tapauksessa tehdas kuuluu jollekin muulle.
Jos liukuhihnan päästä tulee huonolaatuista tavaraa, lienee valmistusprosessissa jotain ongelmaa. Sikäli Rynen lista oli minusta kattava. VW:n ongelma on se, että nämä kuuluisimmat tapaukset eivät rajoitu ensimmäiseen vuosimalliin.
Herbert:
Jos esimerkiksi alustan nivelet kuluvat nopeasti sen vuoksi, että niitä ei olla suunniteltu riittävän kestäviksi, niin ei tuotannolla ole mitään osaa tai arpaa tähän ongelmaan. Ongelma ei poistu vaikka samaa nivelen asentamista harjoiteltaisiin kymmenen vuotta.