Puoltoääniä

99 kommenttia
124»
  • Lainaus:
    24.04.2006 klo 17:36 Opelixi kirjoitti

    Ei kuulosta kovin vahingolta, jos ylinopeutta on päiväsakoille asti...


    Kyllä sitä aika helposti vahingossa päiväsakoille pääsee. Ajaa satasen rajoituksella 105 km/h ja ei huomaa kahdeksankympin vaihtumista.

    Kaverini sai tällä tavalla äskettäin yli tonnin sakot. Kello oli vähän vajaa 11 illalla, eikä tiellä ollut ketään (paitsi se poliisi). Ylinopeutta oli 80 rajoituksella tasan 26 km/h, eli vauhtia oli 106.

      
  • JOXA: ” Minäkin olen poikkeava eli annan tietä kun joku ohittaa minua tai vastaantulevaa. Mutta taitaa olla epänormaalia vaikka muistaakseni nuin autokoulussa opetettiin, siis sujuvaa ja turvallista liikennettä.”

    On juu poikkeavaa...vielä. Mutta yhä useampi huomaa oman liikkumisensa muuttuvan sujuvammaksi tilaa saadessaan jolloin yhä useampi alkaa antaa sitä itsekin. Nykyään yhä useampi on vilkulla tai käden heilautuksella kiittänyt kun olen poikennut bussipysäkille tietä antamaan, ennen katsottiin taakse että hajosko siltä auto, onko se hullu vai osoittaako se vaan mieltään. Ja vaikkei tilaa saaneella ahaa-elämystä tulisikaan niin aina parempi sellainen on pitää etu- kuin takapuolellaan. Voi ainakin itse määrätä välimatkan aikapommiin. Asiassa on siis vain hyviä puolia.

      
  • Lainaus:
    24.04.2006 klo 18:01 Herbert kirjoitti
    Mutta miten ihmeessä rajoituksen mukaan ajava voi kerätä jonoja peräänsä? Eikö tässä tapauksessa ne ylinopeutta ajavat sen jonon muodosta?



    No - miten sen nyt ottaa, mutta kyllä tähän asti aina on ollut niin, että jos joku on toisen perässä, eikä päästetä ohitse, niin kyllä se etummainen on se, joka on tulppana.

    Tuota tulppaamista vielä en ikinä ole pystynyt ymmärtämään ja hyväksymään sillä verukkeella, että hän mukamas saa tehdä niin kun ajaa suurinta liikennemerkinmukaista nopeutta. Kääntäen - elikkä miksi nopeamminajavaa ei mukamas voisi päästää ohitse?
    Ihan ainoa selitys on, että se on ihka ainut asia ahtaan ihmisen elämässä, jossa hän pääsee näyttämään. Kiusa se on pienikin kiusa.

    No niin - en väitä, että juuri sinä olisit tuommoinen.


    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 25.04.2006 klo 11:42]
      
  • Rätkätin: ” Ihan ainoa selitys on, että se on ihka ainut asia ahtaan ihmisen elämässä, jossa hän pääsee näyttämään. Kiusa se on pienikin kiusa.”

    Mutta mitä jos se ei kiusannutkaan, mitä jos se etummainen onkin vaan kokematon tai ei katsele peileihinsä? Sitten onkin suututtu turhaan. Suutuspäissä saattaa tulla tehtyä jotain tyhmää ja vaikka pinna kestäisikin, ainakin elämänlaatu kärsii. Jos pohtisin miksi kukin tekee niinkuin tekee liikenteessä, varmasti alkaisi ottaa päähän itsekkyys ja röyhkeys. Siinä hermojen hallinta joutuisi koville, mutta kun reagoin vain auton liikkeisiin enkä kuskin motiiveihin, on helppo joustaa.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 12:58 TeeCee kirjoitti
    Mutta mitä jos se ei kiusannutkaan, mitä jos se etummainen onkin vaan kokematon tai ei katsele peileihinsä? Sitten onkin suututtu turhaan. Suutuspäissä saattaa tulla tehtyä jotain tyhmää ja vaikka pinna kestäisikin, ainakin elämänlaatu kärsii. Jos pohtisin miksi kukin tekee niinkuin tekee liikenteessä, varmasti alkaisi ottaa päähän itsekkyys ja röyhkeys. Siinä hermojen hallinta joutuisi koville, mutta kun reagoin vain auton liikkeisiin enkä kuskin motiiveihin, on helppo joustaa.


    Jos joku ajelee melko jatkuvasti vasemmalla tai koko ajan jonon keulilla ja jono senkun kasvaa kasvamistaan, niin voisi olettaa, että normaali ihminen alkaa miettiä, että pitäisiköhän väistellä. Mutta häiriköllä on tapana miettiä, että tämä on minun paikkani ja en tee mitään laitonta ja ylinopeuteen ette voi minua pakottaa, joten minun ei ole pakko antaa tietä kenellekään ja tässä pysyn vaikka maailman tappiin.
    Nyt on hyvä mieltää, että jos joku ajaa minuutin pari tai viisikin siten, että muut eivät pääse heti ohitse, niin se on ihan OK, kunhan sitten väistää sopivan ja järkevän paikan tullen tai jos ohituskaista on kohta edessäpäin - eikä ala sitten ohituskaistan tullen kilvanajoa, kuten joillakin idiooteilla on tapana.

    Niin - silloin, kun minä korttiani ajoin, niin ajokorttitutkintoa ei läpäissyt mikäli ei osannut käyttää peilejä. Kaiken aikaa korostettiin myös, että jokseenkin yhtä tärkeää kuin on nähdä eteensä, on tietää mitä takana tapahtuu.

    Siinä olet kyllä oikeassa, että pinnaa ei sovi poltella - harmistua voi, mutta ei tuo liikenne nyt niin tärkeää ole, että sen vuoksi pitäisi mielentasapainon järkkyä.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 11:34 Rätkätin kirjoitti

    No - miten sen nyt ottaa, mutta kyllä tähän asti aina on ollut niin, että jos joku on toisen perässä, eikä päästetä ohitse, niin kyllä se etummainen on se, joka on tulppana.

    Tuota tulppaamista vielä en ikinä ole pystynyt ymmärtämään ja hyväksymään sillä verukkeella, että hän mukamas saa tehdä niin kun ajaa suurinta liikennemerkinmukaista nopeutta. Kääntäen - elikkä miksi nopeamminajavaa ei mukamas voisi päästää ohitse?
    Ihan ainoa selitys on, että se on ihka ainut asia ahtaan ihmisen elämässä, jossa hän pääsee näyttämään. Kiusa se on pienikin kiusa.


    Ei se ihan niin ole. Kehällä voi siirtyä vasemmalle kaistalle, koska oikealla raskaan liikenteen takia nopeus on 15 km/h alle rajoituksen. Paluu oikealle voi venyä, jos siellä yhtenäinen jono laiminlyö turvavälit. Silloin ei auta kuin jatkaa vasemmalla. Lähdetkö itse ajamaan tuossa tilanteessa karkuun mahdollista takana painostavaa kaveria vai tukitko väkisin oikealle kaistalle ahtaaseen rakoon?

    Minusta kyse ei ole kiusanteosta ja jonon nimenomaan muodostaa ylinpeutta ajava. Joskus vain huomaa, että käsityskyky tilanteesta ei riitä edellisen auton perävaloja pidemmälle.

      
  • Jonakin päivänä mössön levittäminen on ympäristörikos.
    MINUN mielestäni suihkuautojen pitäisi pestä kadut vedellä.
    Säästäminen väärässä paikassa lisää onnettomuuksia.
    Säästäminen on aikamme muoti-ilmiö ja lähes kaikkialta
    otetaan pois niin paljon, että se lakkaa toimimasta ja sitten
    lisätään rahoja vain sen verran, että se just ja just toimii vain
    sillä hetkellä, mutta ei sitten enää vuoden päästä, kun ei
    rahat enää riitäkkään. Sitten ollaan niin ihmeissään, että
    mikäs nyt tuli vaikka vasta vuosi sitten rahaa lisättiin ja
    että ei me voida joka vuosi, koittakaa tulla toimeen vaan.
    Jatkuva ihmetyksen kohde on myös se, että mitenkä joskus
    silloin, kun Suomi oli paljon köyhempi, oli varaa rakentaa
    tieverkosto tyhjän päälle, kun nyt, kun Suomi on aivan
    sairaasti rikkampi, ei ole varaa ylläpitää niitä.
    Ymmärrän kyllä, että se, mihin rahat oikeasti jaetaan, on
    politiikkaa ja kaikki muu on joutavaa rupattelua.

    **************************************
    Pölynsitoja liukastutti Helsingin tiet

    Teiden liukkaus aiheutti tiistaina Helsingissä useita liikenneonnettomuuksia ja moottoripyörällä kaatumisia. Poliisi epäilee liukkauden aiheuttajaksi teille levitettyä siitepölyä sitovaa ainetta.

    Ainetta käytetään siitepölyn sitomiseen asutusalueiden läheisyydessä. Poliisin mukaan ainetta on käytetty aikaisempinakin vuosina, mutta vastaavia massaliukastumisia ei muisteta aiemmin tapahtuneen.

    Onnettomuuksia sattui ainakin Kallion ja Suutarilan alueella. Ainetta voi olla muuallakin Helsingissä. Poliisin selvitystyötä vaikeutti se, että ainetta levittäneitä Tielaitoksen alihankkijoita oli vaikea tavoittaa myöhään illalla.

    Aineen levittäminen on toistaiseksi kielletty, mutta teillä liikkujia kehotetaan edelleen erityiseen varovaisuuteen. Tiehallinnon mukaan aine on tänä vuonna jostain syystä liukastuttanut tien pinnan kuin se olisi jäässä.

    STT

    **************************************

      
  • Lainaus:
    26.04.2006 klo 13:55 Rätkätin kirjoitti
    Jonakin päivänä mössön levittäminen on ympäristörikos.
    MINUN mielestäni suihkuautojen pitäisi pestä kadut vedellä.
    Säästäminen väärässä paikassa lisää onnettomuuksia.
    Säästäminen on aikamme muoti-ilmiö ja lähes kaikkialta
    otetaan pois niin paljon, että se lakkaa toimimasta ja sitten
    lisätään rahoja vain sen verran, että se just ja just toimii vain
    sillä hetkellä, mutta ei sitten enää vuoden päästä, kun ei
    rahat enää riitäkkään.
    ...
    Ymmärrän kyllä, että se, mihin rahat oikeasti jaetaan, on
    politiikkaa ja kaikki muu on joutavaa rupattelua.


    Otsikko "Puoltoääniä" onkin mielenkiintoinen, kun tarjoaa mahdollisuuden sujuvasti loikata aiheesta toiseen. Mutta ei se mitään, pääasia on, että juttua syntyy.

    Viimeisen lauseesi perusteella en ole varma, miten kirjoitukseesi pitäisi suhtautua, ikäänkuin kuittaisit koko jutun yhdentekeväksi. Tai sitten ymmärsin väärin. Mutta unohdetaan koko lause.

    Tilanne on mielenkiintoinen, koska tieliikennelaki jättää vastuun periaatteessa kuljettajalla. Tienpitäjällä jää siten mahdollisuus päästä vastuusta. Toisaalta liukkaus kauniilla ja lämpimällä säällä on niin yllättävää, että lakia voidaan tulkita toisinkin. Eihän vaaraa saa aiheuttaa, vaikka tarkoitus olisikin hyvä (pölyntorjunta). Kuljettajien asemaa parantaa se, että jopa moottoripyöräpoliisi oli kaatunut. Silloin tuskin enää voi kyseenalaistaa kuljettajan taitoa tai asennetta ainakaan raastuvassa.

    Mutta jatkuva marmatus säästöistä ottaa päähän. Tiedän, että maksamme paljon veroja. Silti mielestäni jokaisessa asiassa pitää etsiä taloudellisinta toimintatapaa. Syntynyt tilannehan johtui todennäköisesti virheestä eikä periaatteessa väärästä menettelytavasta.

    Jos kaikessa ei yritettäisi säästää, huomaisimme pian, että budjetti vain paisuu ja verot nousevat. Joskus tapahtuu ylilyöntejä eikä niitä pidä hyväksyä, mutta niistä varmasti opitaan.

    Jos suolaamalla saadaan pöyäminen kuriin siksi aikaa kunnes sade hoitaa homman, eikö tämä ole fiksu ajatus? Kasteletko itse kuivan puutarhan, jos illalla tulee sade?

      
  • En, jos sade tulee ihan kohta, mutta nyt ei ole sateesta tietoakaan. Seuraava sade tulee luultavasti ennen syksyä, mutta ei siitä aivan varma voi olla - kaiken kukkuraksi pitäisi olla ihan oikeaa kaatosadetta ja pitemmän aikaa eikä pelkästää sumua.
    Jos ne pölyt oikeasti haluttaisiin pois, niin ne pestäisiin pois, mutta se maksaa - sekä aikaa että rahnaa.
    Mikäli kaikki rahat, jotka on nyhdetty liikenteestä sijoitettaisiin tiestön ylläpitoon, niin ihan kaikki tiet olisi tehty kullasta jo ajat sitten.

    Lainaus lehdestä:
    Poliisi tutkii Helsingin pääväylillä tiistaina käytetyn suolaliuoksen levittämistä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Katupölyn sitomiseksi levitetyn aineen epäillään aiheuttaneen väylien liukkautta ja monia onnettomuuksia.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 27.04.2006 klo 13:00]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit