Pellit kolisee

56 kommenttia
«1

Tänään taas vaihteeksi talvi yllätti eteläisen suomen autoilijat. Kymmeniä vai jopa satoja kolareita ympäri eteläistä suomea.

Kerokaahan nyt vanhalle että milloin te etelän autoilijat opitte ajamaan talvikelissä. Ilmeisesti liikenteessä on useampia Anders-Simoja kesärenkailla :neutral:

Vakavasti ottaen itse olen ollut jo kauan sitä mieltä että vielä 70- ja 80-luvuilla osattiin Suomessa ajaa myös talviolosuhteissa vaikka autot ja renkaat oli usein huonommat kuin tänä päivänä.

Tähän on tultu...holhoava suolausyhteiskunta pitää huolen että kuskit ei enää osaa ajaa kuin sulalla tiellä. Kun sitten alle varmasti joskus osuu jää tai pöllyävä lumi....hukka perii monet. Ja vauhdithan ei kelin muuttuessa mihinkään putoa...kelin mukainen tilannenopeus on monelle tuntematon käsite. Luotetaan liikaa lyhenteisiin ABS EBD ESP ym...ja unohdetaan ne fysiikan lait.

Surullista mutta totta...hyvä suomalainen talvi-autoilija alkaa olla katoava luonnonvara :frowning:

  
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 10:35 HäRVeli kirjoitti

    Surullista mutta totta...hyvä suomalainen talvi-autoilija alkaa olla katoava luonnonvara :frowning:


    Kyllä se näin taitaa olla. Kun esim. Saksaan tulee lumipyryjä niin täällä naureskellaan niiden toilailuille ja ketjukolareille - eipä paljon kannattaisi kun täällä saadaan aikaan vastaava kaaos paljon pienemmillä liikennemäärillä, selkeästi paremmilla renkailla, aurauskalustolla, suolauksella ja (ainakin kaiken järjen mukaan) huomattavasti suuremmalla talviajokokemuksella. :cry:

      
  • Tämmöistähän se on. Oma työmatkalle pk-seudulla meni onneksi hyvin. Yksi läheltä piti tilanne oli Turun väylällä. Bussin oli pakko näemmä kiilata koko Kehä I:lle jonottava autojono ja näin tukkia moottoritien keskikaista päästäkseen väkisin seisovaan jonoon. Onko matkustajien aikataulussa pysyminen sen arvoista, että bussikuski vaarantaa koko muun liikenteen? Itse selvisin tuosta nopealla väistöllä ja varoittamalla takaatulijoita hätävilkuilla keskellä tietä olevasta bussista. Näkyvyyttä kun oli tilanteessa ehkä sadan metrin luokkaa.

    Toinen mitä ihmettelen näillä keleillä on se että takana tulijoita ei varoiteta hätävilkuilla seisovasta autojonosta. Ties vaikka tämänpäiväiset kuolonkolarit olisi tällä vältetty. Nythän on se tilanne että autoja on moottoritiellä kasautunut niin paljon päällekkäin, että uhrien määrää ei edes tiedetä. Bussi ja rekka siis rysäyttivät seisovan autojonon perään...

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 10:35 HäRVeli kirjoitti
    Kerokaahan nyt vanhalle että milloin te etelän autoilijat opitte ajamaan talvikelissä.


    Vanhana etelän autoilijana tuohon kai voisi todeta, että ajoneuvotiheys ja -määrä on aivan toista luokkaa kuin silloin ennen ja aina valitettavasti mukaan mahtuu niitä, jotka eivät tajua kelin edellyttämää nopeutta eivätkä turvaetäisyyksiä. Joka puolella Suomea satoja tuhansia kilometrejä ajaneena ja liikennettä tarkkailleena en usko, että sillä paljon on merkitystä mistä päin Suomea autoilija on, kun tällaista tapahtuu. Esim. pari talvea sitten Kuopion lähellä moottoritiellä oli paljon vastaavia, mutta hieman pienimuotoisempia hässäköitä.

    Mistä esim. tiedät, että kolarien aiheuttajat ovat kotoisin Etelä-Suomesta? Voisihan yhtä hyvin ajatella, että sujuviin nopeuksiin vähän liikennöidyillä teillä tottunut muun Suomen autoilija tulee tänne työ- tai lomamatkallaan kolaroimaan, kun ei ymmärrä miten täällä pitää ajaa.

      
  • Ajotaitojen puutteesta ei ole missään tapauksessa kyse, päin vastoin. Tilanteen aiheuttaa se, että tien päällä on lähes pelkästään keskimääräistä taitavampia kiireisiä talviautoilijoita, joiden ei tarvitse venyttää turvaväliä tai alentaa nopeuttaan kehnossakaan kelissä. Antaa niiden osaamattomien madella naurettavan pitkin turvavälein kahdeksaakymppiään...

    Parempi puolisko onnistui aamulla selviämään vahingoitta Lahden motarin kolarisumasta Korson liittymän pohjoispuolella. Ensimmäinen kolari sattui vasemmalla kaistalla juuri edellä, vaimo sai nippa nappa pysäytettyä osumatta muihin, mutta takaa alkoi kuulua pahaenteistä rytinää. Vahingoittumatta selvinneiden päästyä jatkamaan matkaa ei tietenkään mennyt pitkään ennen kuin joku taitava oli pyrkimässä vasenta kaistaa jonossa ajaneen vaimon ohi vasemmalta.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 11:09 Zilo kirjoitti
    Toinen mitä ihmettelen näillä keleillä on se että takana tulijoita ei varoiteta hätävilkuilla seisovasta autojonosta.


    Kauan sitten nöösiautoilijana ajelin saksalaisella moottoritiellä ja hämmästykseni oli suuri kun edellä ajaneet löivät hätävilkut päälle ja pysäyttivät autonsa tien laidoille, mutta onneksi älysin noudattaa esimerkkiä. Hetken ihmeteltyäni tajusin, että edessä oli tapahtunut kolari ja muut sekä varoittivat takana tulevia että tekivät tien esteettömäksi pelastuskalustolle. Toimi hienosti. En tiedä kuuluuko ko. toimintamalli saksalaiseen autokouluopetukseen vai onko kysessä vain kehittynyt moottoritiekulttuuri, mutta täällähän tuota ei ainakaan opeteta saati että sitä kulttuuriakaan olisi.

      
  • Tässä hieman Akik:n tekstiä toiselta palstalta. Ei ihme, että Etelä-Suomessa kolisee jos tälläisia on siellä enemmän.

    Taaspa on ajeltu kolme viikkoa ja 4000 km sulalla tiellä...eipä ole ollut nelivetoa ja rapisevia nastoja ikävä. Ehkä saadaan kuitenkin tällekin talvelle vielä muutama lumituisku ja pari liukasta risteysaluetta, niin pääsevät neliveto- ja nastarengasmiehetkin perustelemaan sitä autuutta, mitä se on kun pääsee 1 sek nopeammin jonottamaan seuraaviin liikennevaloihin. Tai peräti rinnakkaista kaistaa kuittaamaan jonkun 2-vetomiehen, naisesta nyt puhumattakaan!

    Mutta aurinko lämmittelee jo ja kesä alkaa harmittavasti taas kohta. Ja kesäkelit kun kestävätkin sen seuraavat 8-9 kuukautta :wink: Ei kannata kuitenkaan murehtia, sitten marraskuusta 05 alkaen saattaa taas tulla muutamia liukkaitakin kelejä... :sunglasses:


    Juuri tällä asenteellahan sitä pääsee tuo takatalvi yllättämään !

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 10:35 HäRVeli kirjoitti
    ... Anders-Simoja kesärenkailla :neutral:


    Joko AS on vaihtanut kesänakkeihin? Varmaankin, koska niillä on saanut lain mukaankin liukastella jo puoli kuuta, eikä tietkään kulu niin...

      
  • Ei herra isä sentään. Kuinka tyhmiä ihmiset oikein voivat olla. Miten ihmeessä talvi, ja liukas keli muka voi yllättää ?!! Eihän Suomessa tule talvi kuin joka vuosi puoleksi vuotta ja samaan aikaan !! Mitä liikkuu sellaisen kuskin päässä, joka ajaa talvella samalla lailla kuin kesäkelillä ?!! Vastaus : ei yhtään mitään.

    Ajan päivittäin moottoritietä 50km per suunta. Siinä ehtii näkemään talven aikana melkoisen idioottimaista ajoa. Jos paskalla kelillä vain ajaa edes nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, saatika sitten hitaammin, niin tuskin yhtäkään autoa joutuu ohittamaan, vaan suurin osa autoista pyyhkii ohitse sellaista vauhtia, että hirvittää.

    Melkoisia idiootteja teillä liikkuu. Minua ei ole liukas yllättänyt ikinä, eikä keli ole autoani tieltä suistanut. Kerran juuri kortin saaneena kölvinä suistin auton itse ojan pohjalle, silloinkaan syy ei ollut jäisessä tiessä, vaan kokemattoman kuskin liian suuressa kaarrenopeudessa. Opin kerrasta, että talvikelillä pitää noudattaa vielä suurempaa varovaisuutta, kuin kesällä.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 11:09 Zilo kirjoitti
    Tämmöistähän se on. Oma työmatkalle pk-seudulla meni onneksi hyvin. Yksi läheltä piti tilanne oli Turun väylällä. Bussin oli pakko näemmä kiilata koko Kehä I:lle jonottava autojono ja näin tukkia moottoritien keskikaista päästäkseen väkisin seisovaan jonoon.


    Joo, no se koko liittymä (siis Turunväylältä Kehä I:lle ja Kehä I:ltä Turunväylälle) on ihan idiootti!! Tapiolan suuntaan mennessä kiihdytyskaistaa ei ole, Leppävaaran suuntaan mennessä joutuu varomaan joukkoliikennettä ja Turunväylälle meneviä. Liittymä ei ole mitoitettu ollenkaan niille liikennemäärille, mitä siellä nykyisellään on. Kovin turvalliseksi sitä liittymää ei voi sanoa hyvälläkään kelillä.

    Eli kun liittymä ei vedä, jonot ovat parhaimmillaan kilometrien pituisia. Sitten kun liikenteeseen mahtuu aina kaikenmaailman pipipäitä, jotka eivät tajua ottaa keliä ja huonoa näkyvyyttä saati sitten mitään muuta huomioon kuin itsensä, niin onko se sitten kovin ihme jos kolisee? Tietenkin osalla syynä voi olla se, että uhohtaa olla varovainen. Edeltävinä päivinä tiet ovat olleet lumesta paljaita ja kuivia ja sitten ollaan tuuditauduttu valheelliseen turvallisuuden tunteeseen?!!

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 11:46 Sepe Sailor kirjoitti
    Tässä hieman Akik:n tekstiä toiselta palstalta. Ei ihme, että Etelä-Suomessa kolisee jos tälläisia on siellä enemmän.

    Juuri tällä asenteellahan sitä pääsee tuo takatalvi yllättämään !


    Ehkäpä irrotit ironiseksi tarkoitetun viestini hivenen asiayhteydestään...


    Ei talven kyllä pitäisi ketään yllättää, toivottavasti liikenteessä ei ole niin sokeaa kuljettajaa että ei näkisi milloin sataa lunta ja milloin tie on jäässä :innocent:

    Ajotapa / asennekysymyshän tuo on, ja tietysti riippuu myös siitä miten paljon oman autoonsa, renkaisiinsa ja ajotaitoihinsa uskoo. Nykyään tuntuu että monet eivät tajua todellisuutta pidosta ja nopeuksista lainkaan. Useimmat uskovat aivan liikaa esim. nastarenkaiden pitoon jäällä. Tämä kommentti nimimerkillä "jo 10 v kitkarenkailla ajanut, niihin erittäin tyytyväinen autoilija".

    Lumen ja sohjon vaikutus myös aliarvioidaan rankasti, varsinkin moottoriteillä.

    Suolauksen vaikutuksen näkee hyvin noissa päätieliittymissä, joissa kolisee aika usein. Tullaan sulalta päätieltä ja unohdetaan, että liittymän jälkeinen risteys on usein erittäin liukas, tai sitten liittymäkaista on sohjoinen ja siitä vedetään sitten mutkat suoriksi.

    Kävin muuten talviajokurssilla, kun tuli mahdollisuus siihen. Pienestä ennakkoasenteestani ("onkohan tuosta mitään hyötyä") huolimatta se oli erinomainen. Paljon löytyi parannettavaa omassa ajossa. Suosittelen lämpimästi kaikille.

      
  • Karpolla oli aikanaan ohjelmassa kohta, jossa hän luki lehdestä että "liukas keli suisti auton tieltä". Hän lähti asiaa kokeilemaan jäiseen mutkaan; olisiko mahdollista että liukkaus oikeasti voisi yksistään suistaa auton tieltä? Ajoi siihen jäiseen mutkaan Mersun paikalleen ja odotti jonkin aikaa. Mersu pysyi tiellä ja Karpo totesi sitten että "ei suistanut". :grin:

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 12:23 AkiK kirjoitti

    Kävin muuten talviajokurssilla, kun tuli mahdollisuus siihen. Pienestä ennakkoasenteestani ("onkohan tuosta mitään hyötyä") huolimatta se oli erinomainen. Paljon löytyi parannettavaa omassa ajossa. Suosittelen lämpimästi kaikille.


    Mutta missäpä on ne jääradat, joille tavallinen autoilija voisi mennä harjoittelemaan liukasta ajoa ? Ei ainakaan etelästä niitä löydy.

    Vai onko viherpiipertäjät kieltäneet ne täysin ?

      
  • Asenteesta tässä täytyy olla kyse, ettei ole malttia siis. Kiire on, vaikka järjen pitäisi sanoa, ettei hosumalla ainakaan pääse yhtään nopeammin eteenpäin.

    1) Tilanne eilen (LOISTOkeli ajella kuivalla tiellä aurinkoisena aamuna): Ajelen 4-kaistaista tietä pk-seudulla töihin aamuruuhkan tapaisessa. Mittarin mukaan himpun alle 100:sta. Vasenta kaistaa pitäen reilun välin edellä ajavaan, mutta ohitellen sujuvasti "alinopeutta" ajavaa oikeaa kaistaa, edelläni kymmeniä autoja, joiden kanssa mentiin samaa nopeutta. Takana roikkui puskurissa kiinni joku korollafarkun kuski, kääntyillen puolelta toiselle. Heti tilaisuuden tullen ohitti minut..... ja juuttui arvattavasti edelläni ajavan puskuriin. Ei siis vaikutusta tälläkään hätäilyllä, mutta kuskia ei voine pitää ainakaan "rentona", pakkohan sillä on olla adrenaliinia veressä. (Kehäliittymiin tullessa auto ei ollut päässyt meitä muita jonossa menijöitä karkuun, itse asiassa ohitin auton ennenkuin kääntyi muualle)

    2) Tilanne aamulla (sama tie, lunta pyrytti, edessä olleen ketjukolarin takia mentiin hitaammin kuin kävellen): autoja oli molemmilla kaistoilla aivan älyttömästi matelemassa, oli toivotonta yrittää, mutta silti eräät "kiireiset" vaihtoivat jatkuvasti kaistaa, heti kun näytti siltä, että toinen kaista voisi vetää paremmin. Eihän niin käynyt moneen kilometriin, saati 20 minuttiin!!

    Mitä nämä roikkujat ja hosupetterit kuvittelevat oikeasti saavuttavansa tällä hätäilyllään? Onko kiva tulla töihin valmiiksi äreänä "kuppaajien takia" adrenaliinissä??

    Toivottavasti en osu väliin, kun tällaiset kuskit ennakoinnin pettämisen takia ajavat takarontistani sisään, vaikka itse olen ennakoinnin takia juuri välttänyt kolarin edelläni (kop kop).

      
  • Tuliko lunta niin paljon että tie/maisema meni aivan valkoiseksi jolloin on erittäin hankala enää erottaa missä tie, kaiteet, kaistat ja pientare menevät?

    Kerran on sattunut itselleni kovassa lumipyryssä, että sään vuoksi pitänyt ajaa sivuun, koko moottoritie sulautui maisemaan todella petollisen nopeasti.

    Tie ja kaistojen sijainti oli vain kuljettajan paras arvio, tämä oli omaksi onneksi yöllä ja muuta liikennettä ei juuri ollut.

    [Newey muokkasi tätä viestiä 17.03.2005 klo 13:20]
      
  • Täällä etelässähän näyttää olevan sellainen henki , että
    pelkurit ne liukkaalla hidastaa vauhtia , varsinkin jos on itsellä
    nelivetoauto tai on käyty joku rallikoulu tai liukkaalla-ajon kurssi.

      
  • Keli oli väistämättä vaikea - lunta oli tullut yöllä eikä se haitannut sinänsä mutta 8 jälkeen aamulla lumi muuttui jäätäväksi tihkuksi vaikka ulkolämpötila oli -4. Tämähän on vaikeeta huomata kun auto on lämmin ja lumi sulaa kuitenkin kun se osuu tuulilasiin ja niin tekee jää/vesi mutta kun jää/vesi osuu -5 asteiseen tiehen niin avot! Täytyy sanoa että itse jo kelasin että vaikka kitkoilla pärjää 99 % eteläsuomen talvessa niin kyllä tänään olisi ollut hyvä olla nastat.....
    Ja niille jotka vielä ihmettelevät tätä pääkaupunki kaaosta niin autotiheys on vähän eri täällä kuin muualla.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 17:21 JGC kirjoitti

    Tämähän on vaikeeta huomata kun auto on lämmin ja lumi sulaa kuitenkin kun se osuu tuulilasiin ja niin tekee jää/vesi mutta kun jää/vesi osuu -5 asteiseen tiehen niin avot! Täytyy sanoa että itse jo kelasin että vaikka kitkoilla pärjää 99 % eteläsuomen talvessa niin kyllä tänään olisi ollut hyvä olla nastat.....


    Päinvastoin, juuri tänään oli hyvä olla kitkat. Jo ensimmäisessä kiihdytyksessä huomasi, että nyt on tavallista liukkaampi keli ja osasi ajaa varovaisemmin.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 17:21 JGC kirjoitti
    Ja niille jotka vielä ihmettelevät tätä pääkaupunki kaaosta niin autotiheys on vähän eri täällä kuin muualla.


    Niinpä. Joukossa tyhmyys tiivistyy!

    Tyhmyydestähän juuri on kyse, kun ei osata hiljentää vauhtia tarvittaessa. Suomenmaassa kun talvi ei yllätä, eli sen taakse on turha piiloutua.

      
  • Myönnettäköön - eihän se keli ole se syy vain autoilijat ja kova vauhti.

      
  • Kyllähän ne pellit kolisee kun tämän aamun kaltaisessa kelissä ajetaan samaa vauhtia kun viime viikot on voinut päästellä.

    Toinen ongelma on turvavälien puute. Kai siinä tulee semmoinen valheellinen turvallisuudentunne kun 99,9 % ajoajasta kaikki sujuu hyvin eikä törmäilyjä tule. Ja jos pitää kunnon välin niin siihen aina joku hyväkäs änkeää eteen. Liikenteessä saa olla aina tarkkana ja itse ainakin mieluummin varon niitä eteen tunkevia kuin edessä ajavan äkkijarrutuksia.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 17:21 JGC kirjoitti
    Täytyy sanoa että itse jo kelasin että vaikka kitkoilla pärjää 99 % eteläsuomen talvessa niin kyllä tänään olisi ollut hyvä olla nastat.....
    Ja niille jotka vielä ihmettelevät tätä pääkaupunki kaaosta niin autotiheys on vähän eri täällä kuin muualla.


    Keli oli kyllä huono. Ja on myös niin, että nastat on noissa oloissa kitkoja paremmat - valitettavasti vain monet autoilijat luulevat niiden olevan liiankin hyvät. Itse ajelen kitkoilla ja olen niihin tyytyväinen, mutta tunnustan sen että äärimmäisellä jääkelillä niillä on vähän hipsuteltava. Toivoisin myös noiden Hakkapeliitta-4 miesten tekevän samoin, ei nekään mitkään ihmerenkaat ole (toisessa autossamme on sellaiset). Tosiasia on, että mistään vakioautojen renkaista ei ole turvalliseen ajoon tuossa kelissä nopeutta laskematta. Ei tuolla kelillä pitäisi ajaa jonossa parinkymmenen metrin turvavälillä satasta!!!

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 11:33 nimim Erkki kirjoitti
    Kauan sitten nöösiautoilijana ajelin saksalaisella moottoritiellä ja hämmästykseni oli suuri kun edellä ajaneet löivät hätävilkut päälle ja pysäyttivät autonsa tien laidoille, mutta onneksi älysin noudattaa esimerkkiä.


    Saksassa pannaan hätävilkku päälle auton vielä liikkuessa jarrutettaessa ruuhkan, Stau, takia. Siellä tämä peli osataan hyvin, ja hätävilkkujen nappi on kätevästi asennettu juuri tämän takia yleensä helppoon ja näkyvälle paikalle. Nimenomaan siksi, että varoitetaan takaa tulevia.

    Vasemmalla ajavat vielä vasemmalle, oikealla ajavat vielä oikeammalle, että ambulanssi, poliisi ja raivauskalusto pääse keskeltä paikalle. Suomalaiset jättävät mihin sattuu, tukkivat tien vielä lorvimalla autojen keskellä kuin lampaat. Kestää kauan ennenkuin tämä kansa tajuaa liikenteen päälle, että ajaessa voi jo toimia, painamalla yhtä nappia.

      
  • Jep, saksalaisilla on pelisilmää liikenteessä selvästi enemmän kuin suomalaisilla. Ja aivan eri tavalla joustavuutta kuin näillä meikäläisillä jäärillä.

    Aiemmin Saksassa ei pidetty päivällä valoja juuri sen takia, että kun vilkautettiin ohituskaistalla valoja kauempaa, niin edellä ajava näki välittömästi että nyt tullaan kovaa ja osasi väistää ajoissa. Suomalainenhan ei edes katso peiliin moottoritiellä kaistaa vaihtaessaan.

      
  • Tutkaohjatut Pre-Crash-järjestelmät tulevat tulevaisuudessa parantamaan tilannetta, kun autot tekevät tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen. Moni varmaan tänäänkin hätääntyi ja antoi mennä samaan kolarikasaan. Valitettavasti tuo tutkasysteemi on tällä hetkellä Suomen markkinoilla saatavissa vain yhteen autoon (Lexus LS), mutta eiköhän se viiden vuoden kuluessa ole saatavissa myös selvästi halvempiin autoihin.
    En halua vaikuttaa liian "tekniikkauskovaiselta", mutta nämä ennakoivat systeemit ovat tärkeässä roolissa kun liikkennekuolemien määrää pyritään vähentämään.

      
  • Aivan yhtä hyvin niitä ennakoivia järjestemiä, kuten vaihtuvia varoittavia valotauluja/aktiivista valvontaa/tilannetiedotusta Saksan malliin voisi olla tiheämmin valtaväylillä tarjolla.

    Saisi autoilijatkin tasapuolisesti koville maksuilleen jotain näkyvää vastinetta tienpitäjän puolesta.

      
  • Helsingissä liikenne sentään pelaa jotenkuten, Tampereella ei ollenkaan. Jos ei muuten kaverille saada hankaluuksia, niin sitten kiilataan tai kiihdytetään. Suomalaisten korvienvälissä on paljon korjattavaa, kaikkien aikojen turvallisimmat autot sekä alhaisimmat rajoitukset ja silti kolisee. Hienoa!

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 22:32 olmi kirjoitti
    Valitettavasti tuo tutkasysteemi on tällä hetkellä Suomen markkinoilla saatavissa vain yhteen autoon (Lexus LS), mutta eiköhän se viiden vuoden kuluessa ole saatavissa myös selvästi halvempiin autoihin

    Tekniikka tietenkin helpottaa, muttei auta mikäli nopeus on tilanteeseen nähden liian suuri. Pitkään Euroopassa autonvalmistajat ovat suhtautuneet nihkeästi esim. nykyiseen hybriditekniikkaan, kuin ei olisi loppuun asti ajateltu tekniikka, haluavat mennä askeleen pidemmälle, näissä kaistanvalvojissa ja muissa tekniikoissa on sama asia. Etäisyystutkia ym. on jo pitkään ollut mm. MB, Audi, BMW saatavana. Tässä Audin ajatus paremmin toimivasta järjestelmästä www.automotorundsport.de/d/79100

      
  • Minun mielestä on turha syyllistää ketään. Autot on kullakin olleet ne tutut autot, joilla on ajeltu jo koko talvi. Renkaat on ne renkaat, jotka on olleet alla. Toivottavasti ei ilmene, että jotkut idiootit ois vaihtanut jo kesärenkaat alle, kun ne nyt taas on sallittuja.

    Ilmeisesti suurin osa rytinästä on tapahtunut moottoriteillä. Saksassa ajaessani olen huomannut tuon kulttuurin eron, stau syntyy todella nopeasti, mutta järjestyneesti. Hätävilkut syttyvät aina jonon viimeiseen autoon. Edellinen sammuttaa omansa. Onnettomuuksiin on siis totuttu. Sielläkin rytisee jatkuvasti moottoritiellä ja suurin osa liikkujista tietää miten toimia.

    Mutta moottoritiet loi jo itse ukko AATU 30-luvulla, saksalaisilla on ollut aikaa harjoitella. Ja kaikki saksalaiset asuvat moottoritien varressa.

    Suomessa taas harjoitteluaika on ollut lyhyt. Ensimmäinen oikea moottoritie Tampereelta Helsinkiin taitaa olla vasta muutaman vuoden vanha. Lahden moottoritiekin on ollut niin lyhyt, että sitä ei ennen kannattanut moottoritieksi sanoa. Muut ovat vielä pikkupyrähdyksiä.

    Myöskään moottoritieonnettomuuksiin ei ole tullut tuntumaa. Moottoriteitä luullaan syyttä turvallisiksi teiksi. Tilastollisestihan ne ovat turvallisia, mutta jos liikennemäärä kasvaa moottoritiellä tarpeeksi suureksi ja siihen sattuu vielä poikkeuksellisen huono keli, se turvallisuus osoittautuu silloin ikäänkuin esteeksi turvallisen nopeuden käyttämiseen. Ihmiset luulevat, että on turvallista ajaa, koska niin harvoin sattuu onnettomuuksia.

      
  • Lainaus:
    17.03.2005 klo 21:16 SixPack kirjoitti

    Saksassa pannaan hätävilkku päälle auton vielä liikkuessa jarrutettaessa ruuhkan, Stau, takia. Siellä tämä peli osataan hyvin, ja hätävilkkujen nappi on kätevästi asennettu juuri tämän takia yleensä helppoon ja näkyvälle paikalle. Nimenomaan siksi, että varoitetaan takaa tulevia.


    Itse ajelin Saksassa muutama vuosi sitten etelästä pohjoiseen ja päinvastoin.

    Stauta oli useamman kerran, joten Suomeen ja Ruotsiin verrattuna liikenne ei ollut mielestäni kovinkaan sujuvaa. Aikaa paloi moottoritiellä matelemiseen aika paljon.

    Jos saksalaiset ovat niin tottuneita niihin jumituksiinsa , että osaavat niissä oikein käyttäytyä, niin se ei taida antaa kovin mairittelevaa kuvaa saksalaisten liikennesilmästä. Eiköhän se kerro paremmikin siitä, että kyllä ne saksalaisetkin osaavat töppäillä ...

      
  • Sixpack on oikeassa siinä että tekniikka ei auta silloin jos se ylimitataan liian suurella tilannenopeudella. Jos auto alkaa nopeasti heittelehtimään tai pyörimään kuin hyrrä liukkaalla tiellä 120 nopeudesta, mikään järjestelmä ei kykene eikä kerkiä korjaamaan tilannetta. Tai kerkiää jos alla on tyhjä lentokentän suora. Mutta tavallisella tiellä tekniikalla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa...korkeintaan pari sekuntia ja ollaan joko metsässä, toisen persauksessa tai vastaantulevien kaistalla.

    Siksi ei kannata liikoja luottaa näihin lyhenteisiin ESP sun muut. Itse olen yhä sitä mieltä että se paras ESP istuu ratin takana ja huomioi jatkuvasti reaaliajassa kelivaihtelut suhteessa tilannenopeuteen...katse käy tiessä, edessä, ulkolämpömittarissa, peilissä ja nopeusmittarissa.

    Vaikka iseltänikin löytyy nelivetoa...se ei ole (ainakaan vielä ja toivottavasti ei koskaan) muuttanut kunnioittamistani suomalaista talvikeliä kohtaan kaikissa sen olomuodoissa.

    Joka aamu peruuttaessani auton tallista aivot tiedostavat kelin, lämpötilan, tienpinnan...ja se tarkkailu jatkuu koko ajon ajan ja nopeus sen mukaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit