Toivottavasti saamme pitää itsellämme vielä tässä asiassa oikeuden harkita tarpeemme ja mukavuuden halumme sekä toteuttaa niitä oman varallisuutemme mukaan. Aivan kuten yksinasuvakin saa kaavan puitteissa rakentaa itselleen niin suuren talon kuin haluaa.
Puolitoistalitrainen moottori nykyisellä tekniikallakin riittää perheautossa aivan varmasti. Todennäköisesti laajassa mittakaavassa sellaisiin siirtyminen jopa parantaisi liikenneympäristöä. No, tämä aihe käsiteltiin jo aikaisemmin, joten se siitä.
Ristiriita sopivan tehoisen auton kohdalla tuleekin siitä, että nykyiset rajoitukset tuntuvat liian alhaisilta, kun käytössä on tarpeeksi hieno auto. Joku tälläkin palstalla valitteli, että on tuskallista ajella kolmen litran dieselillä 40 km/h. Tämä on kuitenkin sellainen asia, että jokaisen autoa ostaessaan pitäisi tietää, mihin käyttötarkoitukseen sen hankkii. Jos unohtaa, että autoa käytetään lähes yksinomaan Suomessa muun liikenteen seassa, voi syyttää vain omaa tyhmyyttään, jos auto näennäisestä hienoudestaan huolimatta onkin epäkäytännöllinen eikä valmistajan tarkoittama ylellisyys pääse esille. Ammutaan siis tykillä marjapensaiden räkättirastaita.
Ajelen autolla, jossa tehoa ei riitä tarpeettomiin ohituksiin. Pidän autosta yhä enemmän, koska talvirajoituksetkaan eivät tunnu sillä ajellessa alimitoitetuilta. Muiden hätäily sen sijaan naurattaa. Toissa päivänä tosin nauru loppui lyhyeen, koska eräs keltainen Megane coupe ei malttanut odotella Citroenin perässä vaan aloitti ohituksen hieman liian aikaisin. Notkosta tulikin auto "yllättäen" vastaan. Onneksi kaikki kolme osapuolta reagoivat oikein eikä onnettomuutta tapahtunut. Taaempaa seurattuna tämänkin näytelmän juoni oli ennalta arvattavissa.
Mielestäni tuo autojen nopeuden rajoittaminen johonkin arvoon ei ole ratkaisu ongelmaamme. Ei 200 lasissa viilettävä auto ole vaaraksi, jos sitä ajaa riskeistä tietoinen kuski ja tie on sellaiseen vauhtiin suunniteltu. Tämän todistaa esim. saksalaiset moottoritiet.
Ongelma on kuskit, jotka on ratissa pitämässä hauskaa. Nunchaku tuolla aiemmin ihmetteli, että mikä ihme siinä on kun autolla ajaminen ei saisi olla hauskaa. Tässä on ongelmamme ydin; ratissa on aikuisia miehiä, jotka luulevat olevansa hauskanpidossa. Hintana on ihmishenkiä, mutta se ei näitä veijareita haittaa. Tällaisen mielipiteen edessä on auton nopeuden lukitseminen max. 150 km/h liian lievä lääke.
Pullamössösukupolvi ei kestä armeijaa, ei työelämän paineita, ei sääntöjä, ei ole kiinnostunut asioista niin paljoa, että ottaisivat niistä selvää. Luonne heikkenee ja tietomäärä vähenee, mikä ei lupaa hyvää liikenteen kannalta, jossa pitää olla sekä tietoa että hermojen hallintaa. Tulevaisuudessa pitää ryhtyä hillitsemään näiden itse siihen kykenemättömien liikkumista liikenteessä teknisillä rajoittimilla, mutta pelkkä huippunopeuden autokohtainen rajoittaminen ei riitä, 150 km/h on edelleen vaarallista esim. 60:n alueella.
Mitä olen asiasta ennusteita lukenut, niissä luotetaan auton ja nopeusrajoitusjärjestelmän tietokoneiden vuorovaikutukseen. Kuski syrjäytetään tehtävästä, joka on havaittu hänelle liian vaativaksi ja rajoituskyltit poistetaan. Liikennettä ohjaa järjestelmä, joka ottaa huomioon kelin, liikennemäärän ja muut tekijät ja rajoittaa nopeuden tiettyyn kulloinkin ihanteelliseen arvoon. Siis LIIKENTEEN kannalta ihanteelliseen, leikkimään pitää mennä kokonaan toiseen ympäristöön.
Toivottavasti näitä autolla leikkimiseen tarkoitettuja paikkoja on riittävästi, koska se on kieltämättä iso nautinto. Siellä nautinnosta maksetaan euroissa eikä ihmishengissä.
Mietikääs nyt taas mistä puhutte. Edessä ajaa corolla vm.82 ja sulla on tuliterä auto haluasiteko jäädä sen jalkoihin !!!!!!!!!!!!!! Mä en ainakaan haluaisi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jos (nopeus olisi rajoitettu 120km/h) Kyllä paras olisi että nopeus rajoitukset otetas motarilta kokonaan pois!!!,tai nostetaisiin edes 160km/h
mersu mies: Edessä ajaa corolla vm.82 ja sulla on tuliterä auto haluasiteko jäädä sen jalkoihin
Miten edellä menevän jalkoihin voi jäädä itse sinne tunkematta?
Yleisöosastolla ja muistaakseni TM:ssäkin julkaistiin muutama vuosi sitten kirjoitus, jossa rekkakuskiksi itseään tituleeraava kyseli, eivätkö henkilöautojen kuskit ymmärrä, miten vaarallista on pitää niin lyhyttä turvaväliä takana tulevaan kuorma-autoon, ei se pysähdy yhtä nopeasti kuin henkilöauto. Se oli tietysti ironiaa, toivottavasti tämä mersu miehenkin kommentti.
Jotenkin tuntuu että mersu-miehen asenteissa olisi hiukan korjailemisen varaa. Eipä silti...olen näitä mersu-miehiä tien päällä aina silloin tällöin nähnyt. Vanhalla dieselmesellä pitää ohi päästä aivan älyttömässä paikassa vaikkei auton resurssit siihen riitä ja ainakin jos edessä ajelee pienempi auto rajoitusten mukaista nopeutta. Jotenkin tuntuu että näillä kuskeilla kaasupoljin on se keskimmäinen jota survotaan ohimot pullistellen keskijalalla. Totuus on se että Suomea ei voi keli- eikä tieolosuhteet huomioon ottaen verrata Saksaan ja täällä 200km tunnissa on taatusti liikenneriski. Ainahan nämä mersu-miehet voi vapaasti muuttaa Saksanmaalle ja painaa minkä sielu sietää.
Toivottavasti saamme pitää itsellämme vielä tässä asiassa oikeuden harkita tarpeemme ja mukavuuden halumme sekä toteuttaa niitä oman varallisuutemme mukaan. Aivan kuten yksinasuvakin saa kaavan puitteissa rakentaa itselleen niin suuren talon kuin haluaa.
Puolitoistalitrainen moottori nykyisellä tekniikallakin riittää perheautossa aivan varmasti. Todennäköisesti laajassa mittakaavassa sellaisiin siirtyminen jopa parantaisi liikenneympäristöä. No, tämä aihe käsiteltiin jo aikaisemmin, joten se siitä.
Ristiriita sopivan tehoisen auton kohdalla tuleekin siitä, että nykyiset rajoitukset tuntuvat liian alhaisilta, kun käytössä on tarpeeksi hieno auto. Joku tälläkin palstalla valitteli, että on tuskallista ajella kolmen litran dieselillä 40 km/h. Tämä on kuitenkin sellainen asia, että jokaisen autoa ostaessaan pitäisi tietää, mihin käyttötarkoitukseen sen hankkii. Jos unohtaa, että autoa käytetään lähes yksinomaan Suomessa muun liikenteen seassa, voi syyttää vain omaa tyhmyyttään, jos auto näennäisestä hienoudestaan huolimatta onkin epäkäytännöllinen eikä valmistajan tarkoittama ylellisyys pääse esille. Ammutaan siis tykillä marjapensaiden räkättirastaita.
Ajelen autolla, jossa tehoa ei riitä tarpeettomiin ohituksiin. Pidän autosta yhä enemmän, koska talvirajoituksetkaan eivät tunnu sillä ajellessa alimitoitetuilta. Muiden hätäily sen sijaan naurattaa. Toissa päivänä tosin nauru loppui lyhyeen, koska eräs keltainen Megane coupe ei malttanut odotella Citroenin perässä vaan aloitti ohituksen hieman liian aikaisin. Notkosta tulikin auto "yllättäen" vastaan. Onneksi kaikki kolme osapuolta reagoivat oikein eikä onnettomuutta tapahtunut. Taaempaa seurattuna tämänkin näytelmän juoni oli ennalta arvattavissa.
Mielestäni tuo autojen nopeuden rajoittaminen johonkin arvoon ei ole ratkaisu ongelmaamme. Ei 200 lasissa viilettävä auto ole vaaraksi, jos sitä ajaa riskeistä tietoinen kuski ja tie on sellaiseen vauhtiin suunniteltu. Tämän todistaa esim. saksalaiset moottoritiet.
Ongelma on kuskit, jotka on ratissa pitämässä hauskaa. Nunchaku tuolla aiemmin ihmetteli, että mikä ihme siinä on kun autolla ajaminen ei saisi olla hauskaa. Tässä on ongelmamme ydin; ratissa on aikuisia miehiä, jotka luulevat olevansa hauskanpidossa. Hintana on ihmishenkiä, mutta se ei näitä veijareita haittaa. Tällaisen mielipiteen edessä on auton nopeuden lukitseminen max. 150 km/h liian lievä lääke.
Pullamössösukupolvi ei kestä armeijaa, ei työelämän paineita, ei sääntöjä, ei ole kiinnostunut asioista niin paljoa, että ottaisivat niistä selvää. Luonne heikkenee ja tietomäärä vähenee, mikä ei lupaa hyvää liikenteen kannalta, jossa pitää olla sekä tietoa että hermojen hallintaa. Tulevaisuudessa pitää ryhtyä hillitsemään näiden itse siihen kykenemättömien liikkumista liikenteessä teknisillä rajoittimilla, mutta pelkkä huippunopeuden autokohtainen rajoittaminen ei riitä, 150 km/h on edelleen vaarallista esim. 60:n alueella.
Mitä olen asiasta ennusteita lukenut, niissä luotetaan auton ja nopeusrajoitusjärjestelmän tietokoneiden vuorovaikutukseen. Kuski syrjäytetään tehtävästä, joka on havaittu hänelle liian vaativaksi ja rajoituskyltit poistetaan. Liikennettä ohjaa järjestelmä, joka ottaa huomioon kelin, liikennemäärän ja muut tekijät ja rajoittaa nopeuden tiettyyn kulloinkin ihanteelliseen arvoon. Siis LIIKENTEEN kannalta ihanteelliseen, leikkimään pitää mennä kokonaan toiseen ympäristöön.
Toivottavasti näitä autolla leikkimiseen tarkoitettuja paikkoja on riittävästi, koska se on kieltämättä iso nautinto. Siellä nautinnosta maksetaan euroissa eikä ihmishengissä.
Mietikääs nyt taas mistä puhutte. Edessä ajaa corolla vm.82 ja sulla on tuliterä auto haluasiteko jäädä sen jalkoihin !!!!!!!!!!!!!! Mä en ainakaan haluaisi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jos (nopeus olisi rajoitettu 120km/h) Kyllä paras olisi että nopeus rajoitukset otetas motarilta kokonaan pois!!!,tai nostetaisiin edes 160km/h
Juuri niin. Onko kyse siitä, mitä kukin haluaa?
mersu mies: Edessä ajaa corolla vm.82 ja sulla on tuliterä auto haluasiteko jäädä sen jalkoihin
Miten edellä menevän jalkoihin voi jäädä itse sinne tunkematta?
Yleisöosastolla ja muistaakseni TM:ssäkin julkaistiin muutama vuosi sitten kirjoitus, jossa rekkakuskiksi itseään tituleeraava kyseli, eivätkö henkilöautojen kuskit ymmärrä, miten vaarallista on pitää niin lyhyttä turvaväliä takana tulevaan kuorma-autoon, ei se pysähdy yhtä nopeasti kuin henkilöauto. Se oli tietysti ironiaa, toivottavasti tämä mersu miehenkin kommentti.
Jotenkin tuntuu että mersu-miehen asenteissa olisi hiukan korjailemisen varaa. Eipä silti...olen näitä mersu-miehiä tien päällä aina silloin tällöin nähnyt. Vanhalla dieselmesellä pitää ohi päästä aivan älyttömässä paikassa vaikkei auton resurssit siihen riitä ja ainakin jos edessä ajelee pienempi auto rajoitusten mukaista nopeutta. Jotenkin tuntuu että näillä kuskeilla kaasupoljin on se keskimmäinen jota survotaan ohimot pullistellen keskijalalla.
Totuus on se että Suomea ei voi keli- eikä tieolosuhteet huomioon ottaen verrata Saksaan ja täällä 200km tunnissa on taatusti liikenneriski. Ainahan nämä mersu-miehet voi vapaasti muuttaa Saksanmaalle ja painaa minkä sielu sietää.