Nopean ajon kaistat tarvitaan myös Suomeen

8 kommenttia

Iso-Britanniassa suunnitellaan maksullisia nopean ajon kaistoja. Vuosimaksua vastaan saa ajaa 15-30 km/h yli rajoituksen. Ilmaisilla kaistoilla joutuu sen sijaan ajamaan rajoitusten mukaan:



http://www.e24.se/mankvinna/fart/artikel_308009.e24



Tällainen hyvillä autoilla ajaville kiireisille ihmisille tarkoitettu maksullinen ratkaisu olisi tarpeen myös Suomessa. Valtion verotulot kasvaisivat. Artikkelissa kiinntetään huomiota myös siihen, että jakamalla kuskit hitaisiin ja nopeisiin säästetään rahaa teiden rakentamisessa.

  
  • Saahan Suomessakin jo nykyään ajaa yli rajoituksen maksua vastaan, mutta maksu riippuu tuurista ja tuloista! :xmas:

      
  • Aivan. Lisäksi "tosi kiireiset" ja "tosi hyvillä autoilla" ajavat maksavat progressiona vielä enemmän tuosta ilosta. :tongue:



    Missä Suomessa olisi olemassa tuollaisia "ylimääräisiä" kaistoja? Eikös täällä ole pulaa paremmista teistä ylipäätään, saati monikaistaisista. Briteissä (ja Ruotsissa?) asiat ovat varmaan valmiiksi paremmin, että tuollaista voi jopa heittää ajatuksena ilmaan.



    Ei täällä.

      
  • Suomessa on niin idioottia porukkaa, että tuo ei toimisi mitenkään päin. Suurinosa kuitenkin kärsii jonkun sortin tieraivosta ja luulevat olevansa rallikilpailussa jossa perille pitää päästä ensimmäisenä maksoi mitä maksoi.



    Joten jos suomessa olisi pikakaista jota voisi ajaa maksua vastaan, siellä ajaisi kaikki.. myös ne ketkä eivät maksaisi. Ja toisaalta, onko se sitten sen sulavampaa liikennettä kun normikaistoilla ajavat hullut suomalaiset voivat leikkiä kankkusta ja ohitella sitä nopeaa kaistaa kun se on ajettu tukkoon.



    Ei tänne mitään autobaana meininkiä sanon minä. Suomalaisilla on liian kiire jo muutenkin nykyään ja normiliikenne taajamassa on +10-20km/h ylinopeutta ja motarilla talviaikaan voi olla +40km/h rajoitusten yli.

      
  • Jo vuosia sitten todettiin Asterixissä,että englantilaiset on ihan hulluja.

    Toivottavasti ymmärtävät "nopeilla" kaistoilla siirtyä myös oikeanpuoleiseen liikenteeseen.

    Suomessa ei ole nopean ajon kaistoilla mitään käyttöä kun tosinopeat suomalaiset eivät aja tosinopeasti kuin ulkomaisilla kilparadoilla :lol: :lol: :lol:

      
  • Miksi kaistoja pitää rakentaa kiireisille? Eikö meillä kaikilla ole kiire? Toiset vain ovat lähteneet liikkeelle myöhässä, joten heillä on vielä kovempi kiire. Näitäkö pitäisi palvella omilla kaistoilla? Miksi?



    Jos kaista olisi maksullinen, pitäisi maksun kattaa kaikki ylimääräisestä kaistasta aiheutuvaty kustannukset. Taitaisi tulla niin kallista lystiä, ettei monenkaan kiire olisi enää kovin tärkeää. Verotulot ehkä kasvaisivat, mutta säästyisikö vastaava summa menojen puolelta? Sehän on oleellista, ei verotulojen määrä.



    Jos taas nykyisillä teillä erotettaisiin yksi kaista nopeammille, aiheuttaisi se sen, että ilmaiselle kaistalle pakkautuisi lisää väkeä ja sujuvuus heikentyisi näiden kiireellisten takia. Älytöntä.



    Miten tienrakentamisen kustannukset putoaisivat nopean kaistan avulla?



    Meillähän on jo nyt ainakin kaikki moottoritiet ja kehätiet tuntuu olevan sellaisia, että vasemmalla saa ajaa ylinopeutta ja rajoituksen mukaan ajavat kyllä palautetaan ruotuun nopeasti. Mihin niitä erikoiskaistoja enää tarvitaan?

      
  • "Iso-Britanniassa suunnitellaan maksullisia nopean ajon kaistoja. Vuosimaksua vastaan saa ajaa 15-30 km/h yli rajoituksen. Ilmaisilla kaistoilla joutuu sen sijaan ajamaan rajoitusten mukaan"



    Kyse oli oikeastaan rahalla saatavasta kaistasta, vertaa joukkoliikennekaistaan. Onko Suomessa riittävästi rikkaita jotta siitä saisi kustannukset kattavaa bisnestä? Moottoriteitä on aika vähän eivätkä ne ole ruuhkaisia joten hyöty olisi vähäinen. Siihenkin pitäisi sitten järjestää kameravalvonta etteivät köyhät käyttäisi sitä maksamatta :wave:



    Amerikassa kaistan käyttö maksaa jutun mukaan n. 6 euroa. Meillä maksetaan helposti kovempi summa bensaveroissa ilmaisista teistä.



    Nyt meillä on kaikille nopea kaista 120 km/h kesällä verrattuna vieressä kulkevaan 80 - 100 km/h vanhaan valtatiehen. Ruuhkaa ei ole tullut moottoritiellä eteen ainakaan Helsinki - Tampere moottoritiellä paitsi välillä Kehä III -Klaukkalan liittymä. Joskus vauhti hidastuu hieman kun joku hitaampi ohittaa.



    Tuohon Klaukkalan ruuhkaan auttaisi teorian mukaan ruuhka-aikoihin alhaisempi nopeusrajoitus koska nyt kaikki jotka syystä tai toisesta haluavat ajaa sen n. 5 kilometrin matkan 120 km/h ajavat vasenta kaistaa koska rekkojen takana joutuu oikealla kaistalla ajamaan "vain" 89 km/h. Ja äkillinen ajansäästön kannalta turha kaistanvaihto ohituskaistalle aiheuttaa jonon pysähtymisen kauempana takana...



    Herbertin kirjoitus oli hyvä joten niitä ajatuksia en sitten toistele tässä.

      
  • Otetaan pääkaupunkiseudun sisääntuloväylille riittävät "ruuhkatullit" käyttöön. Sen jälkeen tiellä on tilaa varakkaampien ajella, eikä alhaisia rajoituksia tarvitse perustella ainakaan liikennetiheydellä.



    Palstan linjaa seuraten: vasemmistolaiset, ekohörhöt, köyhät ja pihit tunnistaa jatkossa kätevästi siitä, että ne ajavat bussilla. :no_mouth: :wink:

      
  • AkiK:

    Otetaan pääkaupunkiseudun sisääntuloväylille riittävät "ruuhkatullit" käyttöön. Sen jälkeen tiellä on tilaa varakkaampien ajella, ...


    Tullithan ovat muualla asuvia varten .. mutta siltikään en kannata lainkaan tulleja. Autoilu ei edelleenkään ole rikos.



    Metsähaka kommentoi mielestäni ihan riittävän hyvin nopean ajon kaistoja.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit