Puolella niistä vahingoista ei ollut mitään tekemistä nopeuden kanssa.
Aaa... En kai sellaista ole väittänytkään. Nopeus ja hosuminen ovat eri asioita. Voi ajaa nopeasti, mutta silloin kun saavuttaa jonkun voi se muuttua hosumiseksi jos yrittää säästää väkisin minuutteja.
Tuostakin olisi joku voinut saada sellaisen käsityksen että rattijuoppojen osuus on ollut viidennes, kun tosiasiassa se on ollut vuositasolla neljännes.
Tuossa yritin kyllä osoittaa että rattijuoppous on rikoslaissa mainittu rikos. Silti VALT kutsuu sen seurauksia samalla nimikkeellä (onnettomuus ) kuin tavallisia vahinkoja joihin ei liity rikosta, ainoastaan huonoa tuuria.
Tämän päivän uutiset kertovat viiden ihmisen kuolleen, kun henkilöauto ajoi risteyksessä rekan alle. Paikka ei näytä Google-kuvan perusteella poikkeuksellisen vaaralliselta.
Katsoin sivun lähdekoodista mallia, miten linkki tehdään niin, että koko pitkä teksti ei ole näkyvissä, mutta en onnistu saamaan tekstiä piiloon. Ehkä tarvitaan erityisvaltuudet, tai en ole ollut riittävän huolellinen. Jollakin muulla foorumilla (esimerkiksi bloggerin kommenteissa) temppu onnistuu minultakin. Joten tässä taas kerran koko ruma pitkä linkki (korjattuna!):
Oletan, että paikka on ollut tämä. Uutisen tiedot ovat vielä varsin vähäiset, joten olen voinut käsittää paikan väärinkin.
Minun mielestäni tämän tyyppisiä onnettomuuksia voisi vähentää samalla tavalla kuin rautateillä ja ilmailussa - eli automaattisella tai puoliautomaattisella liikenteen kauko-ohjauksella. Järjestelmä ei sallisi kahden kulkuneuvon ajamista risteykseen samaan aikaan. Tällainen systeemi nähdään kuitenkin niin pahana peikkona, että sitä vastustetaan viimeiseen asti. Autoilijat eivät halua autoihinsa fasistista automaattista kontrolli- ja seurantajärjestelmää, jota voitaisiin käyttää ties mihin. He haluavat maanteille mieluummin lisää kamerapönttöjä, lisää salaista nopeudenvalvontaa sekä lisää poliiseja pamppuineen ja pistooleineen. Näistä ei tule kenellekään minkäänlainen fasismi mieleen.
Tilastoista voi päätellä, että risteysonnettomuuksia voitaisiin estää määräämällä ajokortin voimassaolon yläikärajaksi 60 vuotta. Risteyksessä toisen auton eteen ajamisen todennäköisyys nimittäin lisääntyy iän myötä. Vanhimmilla ikäluokilla riski on kaikkein suurin. Ajokorttien poistaminen vanhoilta ihmisiltä on kuitenkin käytännössä ongelmallinen asia, koska suuret ikäluokat vanhenevat, ja ihmisten on liikuttava. Maaseudulla ei ole edullista yksityisautot korvaavaa julkista liikennettä. Palvelut on hajautettu niin, että autoton ihminen on avuttomassa asemassa. Jos lähimpään lääkäriin tai apteekkiin tai rautakauppaan on matkaa 60 kilometriä, ja seuraava linja-auto menee 16 tunnin päästä, joku voi kaivata nopeampaa kyytiä.
Katsoin sivun lähdekoodista mallia, miten linkki tehdään niin, että koko pitkä teksti ei ole näkyvissä, mutta en onnistu saamaan tekstiä piiloon. Ehkä tarvitaan erityisvaltuudet, tai en ole ollut riittävän huolellinen. Jollakin muulla foorumilla (esimerkiksi bloggerin kommenteissa) temppu onnistuu minultakin. Joten tässä taas kerran koko ruma pitkä linkki:...
Joko kirjoitat itse tai painat symbolia ...
Laitan tyhjiä välejä, jotta kone ei pillastu ...
Nämä siis kirjoitetaan ilman välilyöntejä ...
[ url ] z [ / url ] tuossa tuo z on normaalisti se url-osoite
Tuota muutetaan niin, että ensimmäisen url:n hakasulkujen sisään laitetaan itse kirjoittaen yhtäsuuruusmerkki
[ url = ja heti yhtäsuuruusmerkin jälkeen se osoite z
sitten tuo loppuhakasulku
sitten omaa tekstiä [ url = z ] täällä [ / url ]
Siinä se ... ja näkyviin jää vain tuo "täällä"-sana.
Minun mielestäni tämän tyyppisiä onnettomuuksia voisi vähentää samalla tavalla kuin rautateillä ja ilmailussa - eli automaattisella tai puoliautomaattisella liikenteen kauko-ohjauksella. Järjestelmä ei sallisi kahden kulkuneuvon ajamista risteykseen samaan aikaan. Tällainen systeemi nähdään kuitenkin niin pahana peikkona, että sitä vastustetaan viimeiseen asti.
Tälläisiä onnettomuuksia voidaan estää keskittymällä paremmin ajamiseen. Ennen ison tien ylitystä pitäisi myös muistaa katsoa vasemmalle, oikealle, vasemmalle, ja vielä tietä ylittäessä oikealle.
Tuollaiset automaattisen ohjauksen ehdotukset ovat aika naurettavia. Sitten liikenne katkeaisi kuin VR:llä kun järjestelmässä on häiriö, vaikka jokainen ihan omin silmin näkisi että on turvallista ajaa. Junat ovat hieman eri asia, koska ne menevät kiskoja pitkin, niillä on tolkuttomat jarrutusmatkat, ja niillä kuljetetaan satoja ihmisiä kerralla ja paljon suurempia ja vaarallisempia tavarakuormia. Vai pitäiskö ihmisen ranteeseen laittaa joku elektroniikka härveli, joka kertoo mihin suuntaan saa kävellä ja antaa sähköshokkia jos menet huonoon suuntaan?
Tälläisiä onnettomuuksia voidaan estää keskittymällä paremmin ajamiseen.
Eli kolarit loppuvat, kun ei ajeta kolareita.
drive:
Tuollaiset automaattisen ohjauksen ehdotukset ovat aika naurettavia. Sitten liikenne katkeaisi kuin VR:llä kun järjestelmässä on häiriö, vaikka jokainen ihan omin silmin näkisi että on turvallista ajaa. Junat ovat hieman eri asia, koska ne menevät kiskoja pitkin, niillä on tolkuttomat jarrutusmatkat, ja niillä kuljetetaan satoja ihmisiä kerralla ja paljon suurempia ja vaarallisempia tavarakuormia. Vai pitäiskö ihmisen ranteeseen laittaa joku elektroniikka härveli, joka kertoo mihin suuntaan saa kävellä ja antaa sähköshokkia jos menet huonoon suuntaan?
Tällä hetkellä naurettavalta tuntuvia järjestelmiä todennäköisesti tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa.
Sähköshokit ja rannekkeet tuskin tulevat kuulumaan tuleviin järjestelmiin, mutta erilaiset varoitukset ja automaattiset toiminnat kyllä. Jo tällä hetkellä joihinkin automalleihin on saatavissa laitteita, jotka hälyttävät vaaran uhatessa ja tietyissä tilanteissa myös jarruttavat automaattisesti. Keskitetty liikenteen ohjausjärjestelmä olisi tällaisten laitteiden kehittyneempi versio. Oleellinen ero nykyisiin järjestelmiin olisi se, että kuljettajalle välittyisi tieto myös näkymättömissä olevista autoista. Kuljettaja tietäisi, että mutkan tai mäen tai sumupilven takaa lähestyy toinen auto. Kuljettaja saisi varoituksen risteyksessä, jos hän lähtisi ajamaan, ja tiellä lähestyisi toinen auto, johon törmääminen olisi todennäköistä.
Tälläisiä onnettomuuksia voidaan estää keskittymällä paremmin ajamiseen.
Eli kolarit loppuvat, kun ei ajeta kolareita.
Osaan (ja vain osaan) vakavien kolareiden (kuten sen tänäisen) ehkäisemiseksi saattaisi auttaa, että kaikissa risteyksissä olisi STOP-merkki jokaisella suunnalla (joka olisi esim. liikennevaloja määräävämmässä asemassa). Siitä voisi kyllä nousta hieman purnausta.
Sitten (ja vasta sitten) kun ajamisen haasteet on ulkoistettu pii- tms. aivoille, inhimillisten erheiden ja heikkouksien osuus onnettomuuksien alullepanijoina on voitettu. Mutta ken elää, se näkee...
Opelixi:
Aaa... En kai sellaista ole väittänytkään. Nopeus ja hosuminen ovat eri asioita. Voi ajaa nopeasti, mutta silloin kun saavuttaa jonkun voi se muuttua hosumiseksi jos yrittää säästää väkisin minuutteja.
Tuossa yritin kyllä osoittaa että rattijuoppous on rikoslaissa mainittu rikos. Silti VALT kutsuu sen seurauksia samalla nimikkeellä (onnettomuus ) kuin tavallisia vahinkoja joihin ei liity rikosta, ainoastaan huonoa tuuria.
Voidaanko risteyskolarit jotenkin estää?
Tämän päivän uutiset kertovat viiden ihmisen kuolleen, kun henkilöauto ajoi risteyksessä rekan alle. Paikka ei näytä Google-kuvan perusteella poikkeuksellisen vaaralliselta.
Katsoin sivun lähdekoodista mallia, miten linkki tehdään niin, että koko pitkä teksti ei ole näkyvissä, mutta en onnistu saamaan tekstiä piiloon. Ehkä tarvitaan erityisvaltuudet, tai en ole ollut riittävän huolellinen. Jollakin muulla foorumilla (esimerkiksi bloggerin kommenteissa) temppu onnistuu minultakin. Joten tässä taas kerran koko ruma pitkä linkki (korjattuna!):
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=joensuu&sll=37.0625,-95.677068&sspn=33.572881,86.572266&ie=UTF8&hq=&hnear=Joensuu,+Finland&ll=62.935079,30.113869&spn=0.017027,0.169086&z=13&layer=c&cbll=62.935097,30.113846&panoid=M3bmRhLXGO-Llm-H4a7uKA&cbp=11,313.94,,0,4.36
Oletan, että paikka on ollut tämä. Uutisen tiedot ovat vielä varsin vähäiset, joten olen voinut käsittää paikan väärinkin.
Minun mielestäni tämän tyyppisiä onnettomuuksia voisi vähentää samalla tavalla kuin rautateillä ja ilmailussa - eli automaattisella tai puoliautomaattisella liikenteen kauko-ohjauksella. Järjestelmä ei sallisi kahden kulkuneuvon ajamista risteykseen samaan aikaan. Tällainen systeemi nähdään kuitenkin niin pahana peikkona, että sitä vastustetaan viimeiseen asti. Autoilijat eivät halua autoihinsa fasistista automaattista kontrolli- ja seurantajärjestelmää, jota voitaisiin käyttää ties mihin. He haluavat maanteille mieluummin lisää kamerapönttöjä, lisää salaista nopeudenvalvontaa sekä lisää poliiseja pamppuineen ja pistooleineen. Näistä ei tule kenellekään minkäänlainen fasismi mieleen.
Tilastoista voi päätellä, että risteysonnettomuuksia voitaisiin estää määräämällä ajokortin voimassaolon yläikärajaksi 60 vuotta. Risteyksessä toisen auton eteen ajamisen todennäköisyys nimittäin lisääntyy iän myötä. Vanhimmilla ikäluokilla riski on kaikkein suurin. Ajokorttien poistaminen vanhoilta ihmisiltä on kuitenkin käytännössä ongelmallinen asia, koska suuret ikäluokat vanhenevat, ja ihmisten on liikuttava. Maaseudulla ei ole edullista yksityisautot korvaavaa julkista liikennettä. Palvelut on hajautettu niin, että autoton ihminen on avuttomassa asemassa. Jos lähimpään lääkäriin tai apteekkiin tai rautakauppaan on matkaa 60 kilometriä, ja seuraava linja-auto menee 16 tunnin päästä, joku voi kaivata nopeampaa kyytiä.
SO2001:
Joko kirjoitat itse tai painat symbolia ...
Laitan tyhjiä välejä, jotta kone ei pillastu ...
Nämä siis kirjoitetaan ilman välilyöntejä ...
[ url ] z [ / url ] tuossa tuo z on normaalisti se url-osoite
Tuota muutetaan niin, että ensimmäisen url:n hakasulkujen sisään laitetaan itse kirjoittaen yhtäsuuruusmerkki
[ url = ja heti yhtäsuuruusmerkin jälkeen se osoite z
sitten tuo loppuhakasulku
sitten omaa tekstiä [ url = z ] täällä [ / url ]
Siinä se ... ja näkyviin jää vain tuo "täällä"-sana.
Normaalia html koodia koko juttu.
Esimerkiksi tuo osoitteesi on täällä <-- tuolla
SO2001:
Tälläisiä onnettomuuksia voidaan estää keskittymällä paremmin ajamiseen. Ennen ison tien ylitystä pitäisi myös muistaa katsoa vasemmalle, oikealle, vasemmalle, ja vielä tietä ylittäessä oikealle.
Tuollaiset automaattisen ohjauksen ehdotukset ovat aika naurettavia. Sitten liikenne katkeaisi kuin VR:llä kun järjestelmässä on häiriö, vaikka jokainen ihan omin silmin näkisi että on turvallista ajaa. Junat ovat hieman eri asia, koska ne menevät kiskoja pitkin, niillä on tolkuttomat jarrutusmatkat, ja niillä kuljetetaan satoja ihmisiä kerralla ja paljon suurempia ja vaarallisempia tavarakuormia. Vai pitäiskö ihmisen ranteeseen laittaa joku elektroniikka härveli, joka kertoo mihin suuntaan saa kävellä ja antaa sähköshokkia jos menet huonoon suuntaan?
drive:
Eli kolarit loppuvat, kun ei ajeta kolareita.
drive:
Tällä hetkellä naurettavalta tuntuvia järjestelmiä todennäköisesti tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa.
Sähköshokit ja rannekkeet tuskin tulevat kuulumaan tuleviin järjestelmiin, mutta erilaiset varoitukset ja automaattiset toiminnat kyllä. Jo tällä hetkellä joihinkin automalleihin on saatavissa laitteita, jotka hälyttävät vaaran uhatessa ja tietyissä tilanteissa myös jarruttavat automaattisesti. Keskitetty liikenteen ohjausjärjestelmä olisi tällaisten laitteiden kehittyneempi versio. Oleellinen ero nykyisiin järjestelmiin olisi se, että kuljettajalle välittyisi tieto myös näkymättömissä olevista autoista. Kuljettaja tietäisi, että mutkan tai mäen tai sumupilven takaa lähestyy toinen auto. Kuljettaja saisi varoituksen risteyksessä, jos hän lähtisi ajamaan, ja tiellä lähestyisi toinen auto, johon törmääminen olisi todennäköistä.
SO2001:
Osaan (ja vain osaan) vakavien kolareiden (kuten sen tänäisen) ehkäisemiseksi saattaisi auttaa, että kaikissa risteyksissä olisi STOP-merkki jokaisella suunnalla (joka olisi esim. liikennevaloja määräävämmässä asemassa). Siitä voisi kyllä nousta hieman purnausta.
Sitten (ja vasta sitten) kun ajamisen haasteet on ulkoistettu pii- tms. aivoille, inhimillisten erheiden ja heikkouksien osuus onnettomuuksien alullepanijoina on voitettu. Mutta ken elää, se näkee...