Miksi naiset eivät kirjoita autoista ja liikenteestä?

39 kommenttia
2»
  • SO2001:

    Ylinopeusketjussa näyttää päällimmäiseksi aiheeksi nousseen se, pitääkö rajoituksen mukaista vauhtia ajavan jollakin tavalla "auttaa" ylinopeudella ajavaa ohittajaa ohituksessa - mitä asiaa en ymmärrä ollenkaan. Jos ajaa ylinopeudella ja ohittelee hitaammin ajavia, ei siinä kenenkään apua tarvitse.


    Minulle on jäänyt se mielikuva, että jotkut ylinopeuksia kritisoivat kuskit ajavat pientä ylinopeutta lähempänä kaistan vasenta reunaa, jotta ohituksia tapahtuisi vähemmän. Turvavälin merkityksestä on myöskin muistutettu, vaikka sekin sitten muuttuu suositusta pienemmäksi, jos joku ohittaja siihen haluaisi tulla.



    Pohjimmainen tarkoitus ei tunnu olevan huoli liikenneturvallisuudesta, vaan ohitusten vaikeuttaminen ja lain noudattaminen, vaikkeivät noudata itsekään. Ja kun tekevät ohittamisesta tarpeettoman vaarallista puuhaa, vika on tietenkin ohittajassa ja sädekehä oman pään päällä.

      
  • drive:

    Ja kun tekevät ohittamisesta tarpeettoman vaarallista puuhaa, vika on tietenkin ohittajassa ja sädekehä oman pään päällä.




    Joskus ihmettelen olenko minä huono kirjoittaja, vai kirjoitanko niin edistyksellistä asiaa ettei sitä ymmärretä vielä.



    Kyse on siitä että kun lähdetään pitkälle reissulle voi ajaa tasaisella nopeudella ja jätetään ohituksesta huolehtiminen sille joka katsoo tarpeelliseksi ohittaa (Audilla ajaville ).



    Keskustelussa Teeceen vahva näkemys on että Audilla ajava tarvitsee kaiken mahdollisen avun jotta hän ei suistuisi ojaan tai törmäisi vastaantulijaan. Mutta kuten SO2001:n videossa todistettiin voidaan jopa yli 4,5 metrinen ajoneuvo ohittaa maantienopeudessa.



    Maantiellä Micrat, Yarikset ja Starletit pääsevät ohitseni ilman että minun tarvitsee muuttaa ajonopeuttani tai ajolinjojani. Se että näille syntyy ohitustarve edellyttää heiltä jatkuvaa ylinopeutta, ja ohituksessa luonnollisesti sitten vielä enemmän.

      
  • drive:

    Enpä usko, että näiden kuljettajien enemmistö rupueaa kiilaamaan tai estämään, jos joku eteensä yrittää. Mielestäsi heidän ajo varmaan näyttää hurjalta ja vaaralliselta kilpa-ajolta. Sitä se ei ole.




    Jos ajat sekunnin päässä seuraavasta, ei sinulla ole minkäänlaista pelivaraa poikkeavan tilanteen varalta. Ja vaikka sinä olisit milainen superkuski tahansa, et tiedä edessä ajavien taidoista yhtään mitään. Lisäksi noin lähellä ajaminen vie edessä ajavalta huomiota, joten riski virheelle vain kasvaa.



    Se on turvallista ja sujuvaa matkantekoa, jota ovat harjoitelleet tuhansina aamuina. Onnettomuuksia sattuu äärimmäisen vähän liikennemäärään nähden, ja ne ovat käytännössä kaikki muihin lokeroihin sijoitettavien kuljettajien ajamia.




    Mitä nuo lokerot ovat? Onko reippaasti ja lähellä ajavat miehet jotenkin omassa lokerossaan suojassa virheiltä? Ei taatusti ole.



    Kolareita tapahtuu äärimmäisen harvoin. Itse en muista, milloin olisin viimeksi nänyt kolarin. Mutta silti niitä ilmoitetaan vakuutusyhtiöille 100 000 kpl vuodessa, loukkaantumisia tapahtuu 8500, kuolemia 300. Joidenkin mielestä tuossakin on liikaa, koska on olemassa kovat tavoitteet vähentää niitä.



    Kyllähän sitä liikenteessä havaitsee, että ketkä aiheuttavat vaaratilanteita ja liikennehäiriöitä. Äkkinäiset puikkelehtijat, johonkin muuhun kuin liikenteeseen keskittyjät, sekä hapuilijat.




    Ja nämäkö eivät voi olla reipasotteisia mieskuskeja? Mieleeni tulee montakin tapausta, jossa reipasotteiset mieskuskit ovat esim. ohituksissa luoneet todellisia vaaratilanteita. Kuten myös se, että tänään reipasoteinen mieskuski voi huomenna olla keskittynyt puhelimeensa ajaen hapuilevasti.



    Tarkoitinkin että keskittyisi ensin parantamaan omaa ajoaan, eikä vaatisi kaikkia muita muuttamaan ajotapojaan, kun itse tuskin on vielä edes ajamaan oppinut. Harjoitella voi vaikkapa hiljaiseen aikaan. Ja pikkuhiljaa siirtyä haastavempiin olosuhteisiin.




    Minusta jokaisella on oikeus vaatia muita noudattamaan yhteisiä sääntöjä.

      
  • lawnmover:

    Joskus ihmettelen olenko minä huono kirjoittaja, vai kirjoitanko niin edistyksellistä asiaa ettei sitä ymmärretä vielä.




    Niin, olen kyllä huomannut, että olet sokaistunut omista ajatuksistasi täysin...



    Et sinä niinkään huono kirjoittaja ole, sana on monella tavalla hallussa (sisältö/loogisuus on eri juttu :kiss: )



    Mutta olet täydellisen huono vastaamaan juuri Ylinopeuskeskustelussa sinulle esitettyihin kysymyksiin!

    Ne perustuvat omiin teksteihisi ja niissä oleviin epäloogisuuksiin johon haluisin minäkin vastauksia.



      
  • Kumpaani:

    Niin, olen kyllä huomannut, että olet sokaistunut omista ajatuksistasi täysin...




    Eivät nuo pääasiassa minun omia ajatuksiani ole.

    Ja joku muu on ne nopeusrajoitukset joita noudatan teiden varrelle pystyttänyt.



    Ne perustuvat omiin teksteihisi ja niissä oleviin epäloogisuuksiin johon haluisin minäkin vastauksia.




    Voitko tehdä tarkkoja kysymyksiä, ja oletko hakenut tietoa jostakin muualta kuin tältä palstalta? Ilmiselvästi et kuitenkaan pidä minua kovinkaan asiantuntevana, joten turha minun on kauheasti surra sitä että juuri sinä olet eri mieltä.



    Mutta itse olen ollut tyytyväinen tuloksiin, ajaminen ei rasita ja kustannukset ovat alemmalla tasolla. Ainoat joita ajamiseni saattaa ärsyttää ovat juuri ne jotka eivät halua noudattaa liikennesääntöjä.

      
  • On se vaan pienoinen ongelma kun nämä "kunnolliset kuskit" ajaa 100-rajoituksella 60-80 ja tosiaan nopeus vaihtelee, siihen sitten jää 10 muuta "kunnollista kuskia" perään roikkuun jottei kukaan kiireellinen "ei kunnollinen kuski" voi ohittaa ja ajaa rajoituksen mukaista nopeutta! :cry:

    Jos jostain syystä muun liikenteen niin salliessa pääsee kaikkien "kunnollisten" ohi niin huomaa että "kaikkein kunnollisimmalla" on känny korvalla tai puhuu muuten puhelimeen! :innocent:

      
  • Herbert:

    Minusta jokaisella on oikeus vaatia muita noudattamaan yhteisiä sääntöjä.


    Ilman muuta pitäisi olla.



    Jostain muistan ihan juuri lukeneeni, että noin 60 poliisinpaikkaa jätetään esim. Helsingin nurkilla täyttämättä. Vanhempia eläköityy ja virkoja on auki muutenkin ja uusia ei tilalle oteta. Kyse on rahasta - tietenkin. "Kuri" höllenee ja tulokset kertonevat sitten aikanaan, että seurasiko tuosta jotain. Toisaalta juuri on raportoitu kurin puutteesta muutenkin. Punaisia päin ajamisesta erityisesti on kirjoiteltu. Viranomaisten itsensä väärinkäytökset ovat lisääntyneet myös. Luin jostain, että poliisia on vaikea saada rikospaikalle ja joku oli tehnyt rikosilmoituksen jälkeenpäin, mutta rikostutkintakin oli lopetettu. Ihan mielenkiintoista sinänsä.

    :grin:

      
  • lawnmover:

    Voitko tehdä tarkkoja kysymyksiä, ja oletko hakenut tietoa jostakin muualta kuin tältä palstalta?




    Palaisitko ystävällisesti Ylinopeusketjuun lukaisemaan sinulle esitetyt kysymykset, ei tarvitse jatkaa tässä ketjussa... Mm. TeeCeeltä



    lawnmover:

    Ilmiselvästi et kuitenkaan pidä minua kovinkaan asiantuntevana, joten turha minun on kauheasti surra sitä että juuri sinä olet eri mieltä.




    Tällä palstalla tuskin ne varsinaiset asiantuntijat (aiheiden ammattilaiset) käy kirjoittelemassa, vai mitä? Sinäkin kirjoitat vain omia mielipiteitäsi, en pidä sinua sen kummemmin asiantuntijana kuin itseänikään...

      
  • Kumppani:

    Tällä palstalla tuskin ne varsinaiset asiantuntijat (aiheiden ammattilaiset) käy kirjoittelemassa, vai mitä?




    En usko että käyvät. Heidän työtään on ylläpitää omia sivustojaan, ja jos kirjottavat jotakin niin tekevät sen omalla nimellään. Muutoinhan heidän sanomisensa ei ole sen uskottavampaa kuin kenen tahansa muun nimimerkin.



    Sinäkin kirjoitat vain omia mielipiteitäsi, en pidä sinua sen kummemmin asiantuntijana kuin itseänikään...




    Niin, osa on mielipiteitä ja osa on tulkintoja. Se minkälaisena asiantuntijana tai noviisina pidät itseäsi on minulle mysteeri, et ole mielestäni kovin paljoa lisännyt asiatietoa keskusteluun. Olet pikemminkin keskittynyt kirjoittajista kirjoittamiseen.



    Ylinopeusketjuun voin palata ns. yleisön pyynnöstä, mutta koska Teeceeltä en ole saanut pitkään aikaan mitään uutta eikä hänkään vastaanota minulta ajatuksia, kuten sinäkään, niin turha tuhlata enempää aikaa siihen. Toisaalta ei Teeceekään ole ottanut kantaa esim. tarvitaanko autoa urbaanissa yhteiskunnassa.



    Aiheesta, jos tänne halutaan naisia kirjoittamaan niin kovin tyrmääviä vastauksia ei pidä aloittelijoille antaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit