Suuret nopeuserot aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä. Huomioitavaa on ollut tietenkin mopoautojen aiheuttamat liikenneruuhkat ja vaaratilanteet. Eräs hurja tieosuus on kehä 3 esim. Vihdintieltä Länteen. Siellä saa ajaa 100 km/h ja samalla ammuruuhkassa saattaa joku ajaa siellä kaivurilla 30 km/h. Ihan älytöntä touhua! Teillä pitäisi olla myös pienin sallittu ajoneuvonopeus. Vai kuinka?
Ei ole Suomessa pienintä sallittua ajonopeutta, siihen pitää vaan tottua.
Eikä siellä kehä kolmosellakaan ole pakko ajaa 100 km/h aamuruuhkassa, joskus liukkaalla keillä voisi olla terveellistä hieman hiljentää, niin olisi helpompaa niiden hitaidenkin kanssa pärjäillä.
Metsässäkin saa ajaa 60 km/h, vaikka puita kasvaa parin metrin välein.
Tuskinpa kaivureita kehällä riesaksi asti on. Eikä ne siellä huviksensa ajele, joten parempi vaan sopeutua. Tai jos kaivurien pitäisi mielestäsi kiertää, aivan yhtä hyvin voit itsekin ajaa kiertotietä. Ei taida olla käynyt mielessä?
Tilanteessa, jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan, hitaiden kanssa vielä pärjää. Tilanne on paljon vaikeampi kun ohitus pitää tehdä vastaantulijan puolelta, jos liikenne on vähänkään vilkkaampaa. Jostain syystä mopoauton, kaivurin, traktorin tms. hitaan ajoneuvon ohituksessa on kynnys riskin ottoon huomattavasti alempi kuin normaalisti. Eilenkin edessäni ajanut ohitti mopoauton jyrkän ylämäen loppupäässä, vaikka näkyvyys oli olematon. Tie oli sohjoinen ja vastaantulija (jos sellainen olisi tullut) olisi havainnut tilanteen jyrkässä alamäessä eli jarrutusmatka olisi ollut mahtava.
Samalla tieosuudella olen ennenkin kokenut vastaavia tilanteita. Jopa minun takaani on lähdetty mopoauton ohitukseen keltaisen viivan kohdalla. Ilmeisesti tässä tilanteessa arviointikyky pettää, kun oma nopeus on alhainen. Vastaantulija silti ajelee normaalia vauhtia eli tuolla tieosuudella 80...100 km/h (rajoitus 80 km/h).
Eli ennen kuin aletaan puhua hitaampien kieltämisestä, pitäisi laittaa nopeampien asiat kuntoon. Katsotaan sitten, millainen tilanne jää jäljelle ja mitä toimenpiteitä se vaatii.
Valitettavan monet näyttävät luulevan, että nopeusrajoitus kertoo pienimmän sallitun nopeuden suurimman sallitun sijaan.
Turha lienee harkita pienintä sallittua nopeutta, koska suurinta sallittua nopeuttakaan ei yleisesti noudateta.
Toisaalta olisi jännä nähdä, mille tasolle pienin sallittu nopeus asetettaisiin. Tulisikohan "alinopeutta" 80 km/h ajamisesta hyväksytympää, jos sallittu nopeuden vaihteluväli olisi määritelty vaikka 70-100 km/h tiellä, jolla nyt on vain nopeusrajoitus 100 km/h. Entä saisiko pienimmän sallitun nopeuden alittaa huonoissa olosuhteissa tai väliaikaisesti vaikkapa kääntymistä varten.
Jos mielestäsi liian hitaasti ajavat aiheuttavat vaaratilanteita pelkällä olemassaolollaan, havainnointikyvyssäsi tai asenteessasi on rutkasti parannettavaa. Tyypillistä vastuun ulkoistamista.
On toki oikeus olla sitä mieltä että hitaasti ajavat pois teiltä, mutta siihen se jää. Hitaasti liikkuvien tai muiden tienkäyttäjien uhkailu on huonotapaista ja laitonta toimintaa, ja ajoneuvonsa käytäminen tehostamiskeinona on törkeää sellaista.
"Helsinki.
Savuinen, sumuinen kaupunki.
Ihmiset ei tunne edes naapuriaan.
Kaikilla on kiire,
harva täällä hymyilee.
Näkymättömät laudat nykivät ja repivät sätkynukkeja,
jotka poukkoilevat kuin saaliskalat sumpussa.
Kaikilla on kiire ei minnekkään."
-Danny