Tästähän ei ole keskusteltu vähään aikaan ...

13 kommenttia

"Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin ensi viikolla



"Talvinopeusrajoituksilla halutaan vähentää onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla kelillä moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen."





"Liikennevirasto muistuttaa, että hankalilla keleillä ajonopeutta on syytä alentaa jopa huomattavasti merkeillä osoitettua alemmaksi."



"Alennetuista rajoituksista on muutakin hyötyä. Polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, rengasmelu pienenee ja päällyste kuluu hitaammin." http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/maanteilla+siirrytaan+talvinopeuksiin+ensi+viikolla/a516554?service=mobile&page=3





Joo nyt ne tulevat. Pääosa kuskeista pitää talvinopeuksia ihan OK asiana (tukimustietoa). Ja jotkut taas valittaa, " kun on ihan kesäiset olosuhteet ja pitää sitten madella".



Mites tänä vuonna? Kun noita kesäisiä olosuhteita ei juuri ole niin löytyisikö jotain muuta vastaansanomista.



Toki parempi vaihtoehto kiinteille talvirajoituksille mielestäni olisi vaihtuvat rajoitukset, jotka huomioisivat olosuhteet tarkemmin. Silloinhan voisi onnistua paremmin myös se, että huonoissa olosuhteissa ajettaisiin selvästi nykyistä talvinopeutta hitaammin. Nyt monet kuskit pitävät talvinopeutta huonoisakin olosuhteissa (+ vähän päälle) jonain "saa ajaa" nopeutena. Tästä esimerkkinä satojen autojen kolarit Helsingin sisäänpääsyteillä.



Sanon reilusti: Talvinopeudet ovat mielestäni ihan paikallaan. Toki oikein hyvissä olosuhteissa (aika harvoin) motarilla tulee mieleen kovempi vauhti. Silloinkin voi perusteluja alemmalle nopeudelle hakea tuosta lainatusta.



Kannattaa myös kysyä hiljaa itseltään: Olisiko parempi vaihtoehto laittaa se "talvirajoitus" pysyväksi. Se voisi olla tien tason ja liikennemäärät huomioiden monella tiellä perusteltu vaihtoehto. Näinhän on muuten jo tehtykin, kun satasen rajoituksia on tiputettu kahdeksaankymppiin 2000-luvulla noin 2000 km:lla. Tätäkö lisää?

  
  • TM 36:


    Kannattaa myös kysyä hiljaa itseltään: Olisiko parempi vaihtoehto laittaa se "talvirajoitus" pysyväksi. Se voisi olla tien tason ja liikennemäärät huomioiden monella tiellä perusteltu vaihtoehto. Näinhän on muuten jo tehtykin, kun satasen rajoituksia on tiputettu kahdeksaankymppiin 2000-luvulla noin 2000 km:lla. Tätäkö lisää?




    Ei lasketa kesänopeuksia ainoastaan talvisten olosuhteiden mukaisikasi vaan suoraan nollaan, niin loppuu se kaahaaminen ja muu synnin tekeminen. Ohjeista ylin eli potenssimalli kertoo nimittäin tämän olevan ainoa oikea nopeus.

      
  • Ennusteiden mukaan ensi viikon lopulla on 10 astetta lämmintä. Seuraaviin lumikuuroihin voi mennä taas aikaa, joskin ovat todennäköisiä ennen vappua.

      
  • TM 36:


    Toki parempi vaihtoehto kiinteille talvirajoituksille mielestäni olisi vaihtuvat rajoitukset, jotka huomioisivat olosuhteet tarkemmin. Silloinhan voisi onnistua paremmin myös se, että huonoissa olosuhteissa ajettaisiin selvästi nykyistä talvinopeutta hitaammin. Nyt monet kuskit pitävät talvinopeutta huonoisakin olosuhte




    Jotain, mikä ei suuressa mittakaavassa toteudu, on kiva haikailla. Sinänsä turhaa, koska ei se kuitenkaan toiveta toteuta.



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4268



    Keskustelusta poimittu TeeCee:n kiteytys: "Niitä tuntuvat kaipaavan eniten nimimerkit, joiden mielestä rajoitukset säädetään mielivaltaisesti, mutta kuka määrää muuttuvista rajoituksista? Aivan, samat kuin kiinteistäkin."

      
  • TM 36:

    "Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin ensi viikolla

    "Talvinopeusrajoituksilla halutaan vähentää onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla kelillä moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen."

    "Liikennevirasto muistuttaa, että hankalilla keleillä ajonopeutta on syytä alentaa jopa huomattavasti merkeillä osoitettua alemmaksi."

    Mites tänä vuonna? Kun noita kesäisiä olosuhteita ei juuri ole niin löytyisikö jotain muuta vastaansanomista.




    Talvinopeusrajoitukset perustuvat olettamaan, etteivät autoilijat itse osaa ajatella millainen keli on ja miten vallitsevassa kelissä pitää ajaa.

    Osa kuljettajista on todellakin näitä avuttomia, jotka eivät osaa ajatella kelin vaikutusta, mutta vaikuttavatko talvirajoitukset heidän ajonopeuteensa huonoissa keliolosuhteissa, joissa ei millään tiellä pitäisi ajaa yli kuuttakymppiä?



    Lue aamun lehdet, ja laske montako peltikolaria on taas ajettu kesärenkailla liukkaissa ja lumisissa olosuhteissa.



    Jos ei ole järkeä luonnostaan, eivät talvirajoituksetkaan sitä lisää.



    Miksi muissa pohjoismaissa ei ole talvirajoituksia?







      
  • NHB:n malli on ehkä hieman radikaali, mutta laitetaan nyt aluksi vaikka koko suomeen maksiminopeus 20 km/h. Kaupungissa ehkä 10 km/h olisi sopiva. Tällöin TM 36 väittämät ylinopeuksistakin alkaisi pitää paikkansa. Jokaisen onnettomuuden pääasiallinen syy olisi ylinopeus. AAMEN!

      
  • Ajattelija2013:

    NHB:n malli on ehkä hieman radikaali, mutta laitetaan nyt aluksi vaikka koko suomeen maksiminopeus 20 km/h. Kaupungissa ehkä 10 km/h olisi sopiva. Tällöin TM 36 väittämät ylinopeuksistakin alkaisi pitää paikkansa. Jokaisen onnettomuuden pääasiallinen syy olisi ylinopeus. AAMEN!




    Nyt on "ajattelija" varmasti pohtinut ihan liikaa... Mitäpä, jos heivaisit vähäksi aikaa?



      
  • TM 36:

    Ajattelija2013:
    NHB:n malli on ehkä hieman radikaali, mutta laitetaan nyt aluksi vaikka koko suomeen maksiminopeus 20 km/h. Kaupungissa ehkä 10 km/h olisi sopiva. Tällöin TM 36 väittämät ylinopeuksistakin alkaisi pitää paikkansa. Jokaisen onnettomuuden pääasiallinen syy olisi ylinopeus. AAMEN!


    Nyt on "ajattelija" varmasti pohtinut ihan liikaa... Mitäpä, jos heivaisit vähäksi aikaa?


    Olen taas aivan samaa mieltä kuin Opettaja. Eihän tuollaisessa 20:n rajoituksessa ole mitään järkeä.Tiputtamalla nopeutta vain 10 km/h, saavutetaan potenssimallin mukaan neljä kertaa parempi turvallisuus. Puhumattakaan siitä, että kiireiset kaaharit kuitenkin hurjastelisivat 22 km/h, koska poliisi sallii tuon 10 prosenttia ylikaahausnopeutta. Tuollainen 10 prosentin ylinopeuskaahaaminenhan on jo suoraan rinnastettavissa murhaan. Parempi vaan suoraan tiputtaa nopeus lukemaan 0 km/h, jolloin liikenteen valvontakin helpottuu. Asennetaan vain tiet täyteen liikkeentunnistimia, jotka hälyttävät heti kun auto liikahtaa. Ei tuo nyt voi ketään haitata, koska aikaahaan ei voi tallettaa pankkiin ja joutilaalle bussin penkiltä oppinsa ammentavalle liikenteen erikoisasiantuntijale on muutenkin sama missä päivänsä notkuu.

      
  • Herbert:

    TM 36:

    Toki parempi vaihtoehto kiinteille talvirajoituksille mielestäni olisi vaihtuvat rajoitukset, jotka huomioisivat olosuhteet tarkemmin. Silloinhan voisi onnistua paremmin myös se, että huonoissa olosuhteissa ajettaisiin selvästi nykyistä talvinopeutta hitaammin. Nyt monet kuskit pitävät talvinopeutta huonoisakin olosuhte


    Jotain, mikä ei suuressa mittakaavassa toteudu, on kiva haikailla. Sinänsä turhaa, koska ei se kuitenkaan toiveta toteuta.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4268

    Keskustelusta poimittu TeeCee:n kiteytys: "Niitä tuntuvat kaipaavan eniten nimimerkit, joiden mielestä rajoitukset säädetään mielivaltaisesti, mutta kuka määrää muuttuvista rajoituksista? Aivan, samat kuin kiinteistäkin."




    Hyvä!



      
  • Edellä nuo Ruotsin nykyiset ja kaavaillut rajoitukset. Aloituksessa sanoin, että Suomessakin on "jätetty talvirajoitukset kesäksikin" (noinhan jotkut valittaa) eli alennettu rajoitusta satasen rajoitus kahdeksaankymppiin noin 2000 km:lla 2000-luvun aikana. Ruotsissa on alennettu rajoituksia tällä vuosikymmenellä moninkertaisesti enemmän ( muisttakseni lähemmäs 18 000 km:lla maanteitä - on myös nostettu muutamalla tuhannella km:lla jos siihen on olut perusteita. Talvinopeuksien tarve vähenee, kun rajoitukset laitetaan muutenkin paremmin teiden tason ja liikennemäärien mukaan. Esim. tavoitteena on, että keskikaiteettomilla vilkkailla teillä olisi korkeintaan 80 km/h rajoitus.



    Nyt jälleen pyritään parantamaan tilannetta niin, nopeusrajoituksia olisi vähemmmän ja sama rajoitus pidemmillä matkoilla.



    Muuten... Ilmeisesti talvirajoitukset ovat ihan OK, kun niistä ei juurikaan ole lähdetty keskustelemaan. Minun mielestäni pimeänä aikana ja talvella on ihan paikallaan ajaa yleensä hitaammin. Jos talvirajoituksia ei olisi tilanne varmasti huonompi, kun osa ajaisi rauhallisemmin ja osa sitten katsoisi, että "saa ajaa sitä vauhtia, kun rajoitus sanoo" ja ajaisi ottamatta huomioon olosuhteita.

      
  • Jos tavoite on vähentää vakavien kolarien määrää kausiluontoisilla nopeusrajoituksilla, tarvittaisiin pikemminkin kesärajoituksia touko-elokuulle, jolloin kolareita sattuu eniten.

      
  • maavara:


    Talvinopeusrajoitukset perustuvat olettamaan, etteivät autoilijat itse osaa ajatella millainen keli on ja miten vallitsevassa kelissä pitää ajaa.
    Osa kuljettajista on todellakin näitä avuttomia, jotka eivät osaa ajatella kelin vaikutusta, mutta vaikuttavatko talvirajoitukset heidän ajonopeuteensa huonoissa keliolosuhteissa, joissa ei millään tiellä pitäisi ajaa yli kuuttakymppiä?

    Lue aamun lehdet, ja laske montako peltikolaria on taas ajettu kesärenkailla liukkaissa ja lumisissa olosuhteissa.

    Jos ei ole järkeä luonnostaan, eivät talvirajoituksetkaan sitä lisää.

    Miksi muissa pohjoismaissa ei ole talvirajoituksia?





    Tosiaankin löytyy kuskeja, jotka eivät osaa ottaa vauhdissaan olosuhteita huomioon olkoon sitten kesä tai talvi syksy tai kevät. Esimerkiksi rankassa sateessa, jossa näkyvyys on muutama kymmenen metriä painetaan kuin parhaassa kesäkelissä ja samoin talvisella liukkaalla tiellä tiheässä lumisateessa mennään "sallittua" talvinopeutta tai vähän kovemmin, ettei vaan mene alinoopeuden puolelle.



    Monet autoilijat kyllä osaavat huomioida olosuhteiden vaikutuksen. Talvinopeusrajoituksen tärkeä merkitys on myös siinä, että se tasaa vauhteja - osaavat ja osaamattomat ajavat hitaammin.



    Entä miksi muissa Pohjoismaissa ei ole talvirajoituksia? Yksi syy lienee siinä, että niissä nopeusrajoitukset ovat vastaavantasoisilla teillä yleisesti alemmat.



    Norjassa maanteiden suurin rajoitus on 80 km/h . Moottoriteillä (joita vähemmän kuin Suomessa) rajoitus on 90 tai 100 km/h.



    Ruotsissa talvirajoituksia oli. Ruotsissa aiemmin hyvin yleinen rajoitus meidän 100 km/h vastaavilla teillä oli 90 km/h. Viitisen vuottasitten tuhansien kilometrien osuuksilta alennettiin rajoitus 80 km/h:iin. Ruotsin kohdalla on merkitystä myös sillä, että merkittävä osa Ruotsia on selvästi etelämpänä kuin esim. Tampere. Ja vielä yksi pointti, joka tuli esiin eräässä Suomen ja Ruotsin talviajoa koskevassa vertailututkimuksessa: Ruotsalaiset osasivat suomalaisia paremmin sovittaa vauhtinsa ajaessaan liukkaita, polanteisia talviteitä.







      
  • TM 36:

    maavara:


    Lue aamun lehdet, ja laske montako peltikolaria on taas ajettu kesärenkailla liukkaissa ja lumisissa olosuhteissa.

    Tähän et vastannut.

    Monet autoilijat kyllä osaavat huomioida olosuhteiden vaikutuksen. Talvinopeusrajoituksen tärkeä merkitys on myös siinä, että se tasaa vauhteja - osaavat ja osaamattomat ajavat hitaammin.

    maavara:
    Talvinopeusrajoitusten ongelma on tuo alempi nopeusrajoitus.
    Nopeusrajoitusta ylittämättä on vaikea ohittaa 10 km alle rajoituksen ajavaa "osaamatonta", joka sotkee liikennevirran rytmin ja aiheuttaa osaltaan niitä vaarallisia ohituksia, kun joku jonossa kyllästyy tuohon alle 10 km talvirajopituksen nopeuteen.

    Ruotsalaiset osasivat suomalaisia paremmin sovittaa vauhtinsa ajaessaan liukkaita, polanteisia talviteitä.
    maavara:
    Kyllä tuo pohjoissuomessa osataan, joten tältä osin sinun väitteesi on mutua eikä faktaa




      
  • maavara:


    Talvinopeusrajoitusten ongelma on tuo alempi nopeusrajoitus.
    Nopeusrajoitusta ylittämättä on vaikea ohittaa 10 km alle rajoituksen ajavaa "osaamatonta", joka sotkee liikennevirran rytmin ja aiheuttaa osaltaan niitä vaarallisia ohituksia, kun joku jonossa kyllästyy tuohon alle 10 km talvirajopituksen nopeuteen.

    Ruotsalaiset osasivat suomalaisia paremmin sovittaa vauhtinsa ajaessaan liukkaita, polanteisia talviteitä.
    maavara:
    Kyllä tuo pohjoissuomessa osataan, joten tältä osin sinun väitteesi on mutua eikä faktaa




    Itse asiassa tuohon "ohitusongelmaan " ei ole syynä talvinopeus. Ihan samanlaisia vaaratilanteita tulee, kun joku kärsimätön kyllästyy kesänopeuksilla ohittamaan vaarallisesti rajoitusta hitaammin ajavan. Toki tietyissä tilanteissa on ihan paikallaan ajaa 10 km/h alle rajoituksen olkoon se rajoitus mikä tahansa.



    Hyvä, jos Pohjois-Suomessa osataan paremmin vauhti sovittaa olosuhteiden mukaan. Se mitä kerroin ei ollut muttua, vaan erään tutkimuksen päätelmä (ruotsalaiset osaavat alentaa paremmin vauhtia polenteisilla teill&#228:wink:.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit