Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
1246711
  • Palstahan on nykyisellään lähes kuollut. Varsinkin tämä ennen hyvin aktiivinen uudet autot -osio ei enää tunnu kiinnostavan keskustelijoita. Vähätkin keskustelut on siirtyneet tuonne Liikenne -osioon. Täällähän on välillä ollut yli viikko ettei kukaan ole kirjoittanut tänne mitään. Eipä tätä koko sivustoa viitsi nykyään paljon seurata mm. maksumuurin ja teknisesti surkean käyttöliittymän takia, jotka varmaan ovatkin hiljentymisen suurimmat syyt teknisten ongelmien lisäksi.

    Eli aika vaikea kai täällä on nykyään mieltään pahoittaa olemattomista kirjoituksista. Pikemminkin tänne toivoisi enemmän keskustelua ja kokemusten vaihtoa, mutta asiallinen kirjoittelu on aina ollut perinteisesti tällä palstalla vähäistä. Keskustelua on yleensä käyty erilaisten trollausten pohjalta, joista Volvo ja Audi on saaneet suurimman osan. Ilmeisesti muut merkit ei ole herättäneet samanlaisia intohimoja puoleen eikä toiseen. No ehkä BMW joskus myös.

    Oma seuraava autokin löytyy suurella todennäköisyydellä juuri tuosta em. joukosta. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa uusikorinen Audi A4 farkku. Yli 9 vuotta olen omistanut nykyisen auton, joten uutta tekisi pikku hiljaa mieli ja en ehkä jaksa odotella tulevia Volvon malleja, lähinnä V60:tä. Valinnassa ei ole mitään tekemistä sillä millainen käyttöliittymä autossa on eli kaikkia oppii omistajana varmasti käyttämään ja tuossa luokassa ei huonoa käyttöliittymää olekaan.

      
  • "Kyllä tämä näkymä houkuttaa jos toisin väittää valehtelee.

    http://teknavi.fi/autot/koeajossa-bmw-x6-m-todellinen-monsteritykki"
    Tilasin pari viikkoa sitten uuden auton, jonka varustelistalta valitsematta jäivät toiminnallisista varusteista valitsematta vetokoukku, penkkien ilmastointi ja HUD. Noin siksi, koska vetokoukulle minulla ei ole mitään käyttöä, ilmastointia ei saa nahka-Alcantaraverhoilun kanssa ja HUD ei tarjoa mitään hyödyllistä minulle. Karkea navigoinnin ohjeet kuulen kyllä soittimenkin kautta ilman, että viitsisin tihrustaa nuolia tuulilasissa. Jäljelle jää lähinnä ajonopeus ja vakkarin nopeus, joiden tiedostamiseen en kiilunäyttöä tarvitse.

    Tuossa Bemarin videossa oli kuitenkin hyvä idea esillä. Jos joskus HUD alkaisi näyttämään nuo navigointinuolet fiksulla tavalla suoraan oikeiden kaistojen päällä, niin sitten voisin tuon varusteen ottaakin. Voi olla tuokin tosin melko hankalaa, kun monesti niissä epäselvissä risteyksissä ei ole selkeitä kaistamerkintöjä, joita koneäly voisi mekkinsä kohdistaa.

    Meluisa pintakovalla alustalla varustettu monsteriautokaan ei ole mikään unelmien täyttymys. Proomujen paino- ja kokoluokasta minulle mieluimmin S-Klasse tai joku kilpailija ilma-alustalla ja kunnollisella äänieristyksellä.

      
  • Tractest aluksi valitat, miksi taas haukutaan muiden valintoja ja kun itsekin huomaat, että ainoa haukkuja oli WhatCar, joka haukkui Volvon näyttöä ja muualla Volvoa yleisemmin, niin nyt sitten kaikilla onkin mielipiteenvapaus.

    Jutuissasi se on niin hullua, että ajatuksesi vaihtuvat ääripäästä toiseen, riippuen siitä mistä merkistä puhutaan.

    Kaikille siis suotakoon mielipiteenvapaus. Mutta suotakoon se myös mielipiteen kyseenalaistaville. Etenkin jos mielipiteen esittäjä esittää virheellisiä väittämiä.

      
  • Tämä A-jattelija201X multinimimerkki näyttää kääntävän asiat miten huvittaa muuntaen mitä on sanottu. Tuo Volvon käyttöliittymän tasoa arvioitiin testissä ja mikään ei muuta sitä että tulos oli 1,5 tähteä viidestä. Tämä siis oli testin tulos.

    Jos kosketusnäyttö on yhtenä käyttöliittymänä, tulee sen käyttö sallia ainoastaan auton ollessa paikallaan, aivan kuin kännykän hipelöinti. Saksalaisten vaihtoehtoinen operointi pyörylällä, padilla (MB) tai puheella on selkeästi paras ratkaisu.

      
  • "Tämä A-jattelija201X multinimimerkki näyttää kääntävän asiat miten huvittaa muuntaen mitä on sanottu. Tuo Volvon käyttöliittymän tasoa arvioitiin testissä ja mikään ei muuta sitä että tulos oli 1,5 tähteä viidestä. Tämä siis oli testin tulos.

    Jos kosketusnäyttö on yhtenä käyttöliittymänä, tulee sen käyttö sallia ainoastaan auton ollessa paikallaan, aivan kuin kännykän hipelöinti. Saksalaisten vaihtoehtoinen operointi pyörylällä, padilla (MB) tai puheella on selkeästi paras ratkaisu."

    Ottaisitko kantaa vielä siihen että miksi Volkswagenin kosketusnäyttö voitti tuon testin ? Volkswageneita varmaankin myydään enemmän kuin BMW:tä ja Mersua yhteensä.

    PS

    Mielestäni olet lähinnä vastenmielinen kusipäinen narsisti kun ainoana punaisena lankana kaikissa kirjoituksissasi on BMW:n ja Mercedeksen sokea markkinointi.

      
  • Mitä minä olen muuntanut WhatCar? Testin tulos ei kai ottanut kantaa turvallisuuteen, josta sinä olet niin kovin huolissasi? On päivän selvää, että oli kyseessä kosketusnäyttö, tai pylpyrä, niin monimutkaisempia asioita on parempi säätää/hoitaa auton ollessa paikallaan. Siksi autoissa onkin näppäimet ratissa ja nykyisin myös puheohjaus (vaihtelevalla menestyksellä).

    Sinä sen sijaan jankutat Mersun ja Bemarin HUD-näytöstä, joka kyllä löytyy Volvostakin.

    Tämän lisäksi kerroit Volvon näytön olevan halpa, koska se oli mielestäsi pienempi kuin Bemarin näyttö. Tosin sinä et ollut ymmärtänyt, että näytön pinta-ala ei riipu lävistäjästä. Metrin pitkä ja millin korkuinen näyttö ei katsos ole pinta-alaltaan kovin suuri, jos ymmärrät? Nyt kun asia korjattiin, niin miksi et sano Bemarin näytön olevan halpa, koska se on pieni? Tällaisista asioista huomaa, kuka yrittää puhua asiaa ja kuka vain keksii satuja päästään, koska naapurilla on kalliimpi auto, tai jostain muusta vastaavasta syystä. Mielipiteet muuttuvat riippuen siitä, mistä merkistä puhutaan.

    Kaiken kruunaa vielä se, että olet perkeleen huolissasi juuri Volvon kosketusnäytöstä, vaikka kosketusnäyttöjä on lähes jokaisessa uudessa automerkissä. Merkeissä, jotka myyvät ainakin 10 kertaa niin paljon kuin Volvo. Miksi et kirjoita ja ole huolissasi niistä?

    Testistä edelleen sen verran, että ottamatta kantaa siihen, mikä toteutuksista on oikeasti paras, niin hämmästelen Volvon 1,5 pistettä. Kosketusnäyttö kun on erittäin helppokäyttöinen ja looginen. Enkä itse edes ole mikään kosketusnöytön ystävä, vaan lähtökohtaisesti minäkin haluaisin mielummin "hiiren", jolla näyttöä ohjataan. Tämä lähinnä siksi, että kosketusnäyttö on aina täynnä sormenjälkiä, mikä hieman höäiritsee minua, pikkutarkka kun olen. Vaikka ajan Audilla, niin mielestäni Audin uusin käyttöliittymä ei ollut yhtään helpompi käyttää kuin Volvon. En ole testiin perehtynyt, mutta edelleen epäilen, että saksalaisille testaajille esimerkiksi Golfin toiminnot olivat jo lähtökohtaisesti tutumpia, kuin täysin uuden Volvon toiminnot. Golf voi varmasti olla parempi, mutta en ymmärrä miksi Volvo olisi noin huono, jos itse ymmärsin ja osasin sen käytön hetkessä. Perusjuttuja oli myös helppoa hoitaa ajaessa.

      
  • "Tämä A-jattelija201X multinimimerkki näyttää kääntävän asiat miten huvittaa muuntaen mitä on sanottu. Tuo Volvon käyttöliittymän tasoa arvioitiin testissä ja mikään ei muuta sitä että tulos oli 1,5 tähteä viidestä. Tämä siis oli testin tulos.

    Jos kosketusnäyttö on yhtenä käyttöliittymänä, tulee sen käyttö sallia ainoastaan auton ollessa paikallaan, aivan kuin kännykän hipelöinti. Saksalaisten vaihtoehtoinen operointi pyörylällä, padilla (MB) tai puheella on selkeästi paras ratkaisu."

    Niin et ilmeisesti ole vielä ymmärtänyt, että ylistämäsi pyörylää käyttävät BMW ja Audi olivat yhtä kaukana testin voittaneesta järjestelmästä pisteissä kuin mitä Volvo pyörylöistä. Tämä oli siis testin tulos.

      
  • (tupla)

      
  • Kosketusnäyttö (Volvo) selkeästi nopeampi kuin säätöpyörylät (MB, BMW ja Audi).

    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2485891,00.asp

    "While the Sensus Connect interface takes some time to get used to, after spending several hours behind the wheel of the 2016 XC90, we could easily find the features and functions we wanted, even while driving. The sheer amount of information and options presented on the large screen can at first feel overwhelming, but the saving grace is that the display size allows for a shallow menu structure. This in turn allows for getting to items much quicker and easier than with controller-based, non-touch-screen options from competitors, such as Audi's MMI, BMW's iDrive, and Mercedes's Comand."

      
  • mrse, en lähde kommentoimaan enempää kirjoittamaasi:

    "PS Mielestäni olet lähinnä vastenmielinen kusipäinen narsisti kun ainoana punaisena lankana kaikissa kirjoituksissasi on BMW:n ja Mercedeksen sokea markkinointi."

    Ollaan aika lähellä rajoja. Jos pidän saksalaisesta toteutuksesta, on siihen täysi oikeus. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja turha valittaa jos eivät mätsää omien kanssa.

    Viimeiset kommentit ovat käsitelleet testiä jossa Volvo sai 1,5 tähteä 5:stä. "Volvo XC90 får dåligt betyg för krångligt infotainmentsystem":
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160516/volvo-xc90-far-daligt-betyg-for-krangligt-infotainmentsystem

    Turvallisuuden kannalta näytön lääppiminen keskikonsolissa voi aiheutta riskejä verrattuna tuulilasin korkeudella olevaan leveään näyttöön ohjauksena pyörylä, napit, puhe, pad (MB). Lisäksi paikallaan kosketus toimii, miinuksena ruutu täynnä sormenjälkiä saman tien.

      
  • "Ollaan aika lähellä rajoja."

    Täsmentäisitkö mitä tarkoitat tällä ?

      
  • "Jos pidän saksalaisesta toteutuksesta, on siihen täysi oikeus."

    Sokea fanittaminenkaan ei oikeuta epä-älylliseen logiikkaa vailla olevaan argumentointiin.

      
  • WhatCar:
    Kommentoi nyt tasapuolisuuden nimissä toistakin näkemystä Volvon kosketusnäytöstä eli tuota mrse:n laittamaa linkkiä. Olet tuohon ruotsalaiseen näkemykseen takertunut kuin hukkuva oljenkorteen ja unohtanut kaiken muun mitä muualla on kirjoitettu, varsinkin jos ko. kosketusnäyttö on saanut kehuja.

    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2485891,00.asp

    Tuossa PCMag:n arvostelussa arvosanana on 4/5 tähteä ja arvosana excellent. Tuossa myös mainitaan, että näyttöä ei tarvitse käytännössä koskettaa ollenkaan, vaan se reagoi jo siihen kun sormi on valittavan kohteen lähellä. Tuo juuri mahdollistaa käytön hanskat kädessä ja ehkäisee sormenjälkiä. Ja onhan tuossa äänikomentojakin käytössä joihinkin valintoihin.

    Taitaa nuo kosketusnäytöt aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia myös autojen testeissä. Ne on vielä uusia ja niihin ei ole totuttu, joten testaajillakin voi olla jotain ennakkoluuloja ja muutosvastarintaa, kuten tavallisilla autoilijoillakin. Varmaan kosketusnäytöt tulee vielä kehittymään paremmiksi, mutta niinhän kaikki tekniikka autoissa tekee huimaa vauhtia.

      
  • BMW tarjoaa turvallisuutta edistäviä ratkaisuja ja mitä ne ovat tässä muutamia:

    -Värillinen BMW Head-Up -näyttö heijastaa ajon kannalta tärkeimmät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään, joten kuljettaja näkee ne kääntämättä katsettaan liikennetilanteesta ja tiestä.

    • Aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto sekä tutkaan perustuva peräänajovaroitus täysjarrutuksella ja osittaisella jarrutuksella, parantaa ajamisen mukavuutta ja turvallisuutta etenkin jonossa ajettaessa. Järjestelmä pitää kuljettajan asettaman ajonopeuden ja säilyttää asetetun etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Järjestelmä hoitaa pysähtymisen jälkeen liikkeelle lähdön ja nopeuden hidastamisen, joten etäisyys edellä ajavaan säilyy myös hitaasti etenevässä ja pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä. Jos eteen leikkaa auto viereiseltä kaistalta tai jos lähestytään edellä ajavaa ajoneuvoa, järjestelmä sovittaa rauhallisin säädöin oman auton nopeuden eteen leikkaavaan tai edellä ajavaan ajoneuvoon nähden. Järjestelmää voidaan käyttää enintään ajonopeuteen 210 km/h saakka.
      Stop&Go-toiminto säätää auton nopeutta automaattisesti pysähdyksiin saakka, ja pysähtymisen jälkeen järjestelmä ohjaa auton lähtemään liikkeelle edellä liikkeelle lähteneen ajoneuvon perässä ja kiihdyttää auton nopeuden enintään asetettuun ajonopeuteen saakka, jos liikennetilanne sen sallii.
      Jos edellä ajava ajoneuvo jarruttaa voimakkaasti, BMW:n aktivoitu peräänajovaroitin reagoi välittömästi. Vaiheittaisesti syttyy ensin varoitussymboli, joka sitten alkaa vilkkua ja kuuluu varoitusmerkkiääni ja tarvittaessa järjestelmä avustaa jarruttamalla.

    -Driving Assistant yhdistää kameraan perustuvat kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmän sekä peräänajovaroituksen, henkilötunnistuksen ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnon.
    Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tunnistaa ajokaistamerkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä, jos ajonopeudesta noin 70 km/h alkaen auto uhkaa ajautua pois kaistaltaan. Jos vilkut on kytketty päälle, siis kun kyseessä ei ole kaistamerkintöjen ylittämisvaara vahingossa, varoitusta ei tule.
    City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen peräänajovaroitin tunnistaa peräänajon vaaran ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen henkilötunnistus reagoi jalankulkijoihin.

    Lainattu: BMW Group Suomi. Ajamisen iloa.

    http://www.bmw.fi/fi/mallisto/3-sarja/sedan/2015/kuljettajan-avustinjärjestelmät.html

    Jotta vältytään lapsellisilta kommenteilta niin totean vain sen, että tätä tarjoaa BMW kuljettajan avuksi edistämään turvallista liikkumista.

    Itseäni häiritsee edelleen tämän keskustelun sävy. Käyttäydytään kuin lapset hiekkalaatikolla edelleen. NHB fanittaa VW-maailmaa kuin ennen vanhaan kun fanitus oli täsmälleen sitä itseään eli puhdasta trollausta. Maltillinen keskustelu ilman kiihkoa on tipotiessään ja tilalle on tullut suoranainen fanitus. Näin arvostus fiksusta keskustelijasta putosi suoraan nollaan. Ikävä todeta tämä mutta näin on käynyt kun tunteet vievät ja järjen käyttö unohtuu. Oletko menetetty tapaus sen aika näyttää. Itse en viitsi jatkaa keskustelua jossa lapselliset koittaa päteä kaiken aikaa unohtaen sen, että kai tässä aikuisten ihmisten keskustelua käydään vai käydäänkö?

    A-utoilija jatka samaan malliin olet ollut yksi harvoista jonka kanssa on ollut mukava käydä antoisaa keskustelua toinen toistaan kunnioittaen. Tämä tuntuu olevan netin keskusteluissa harvinaista koska on helppoa huudella puskista mitä sattuu ilman minkäänlaista itsesensuuria ja se tekee keskusteluista usein vastenmielistä. Tyhmyys tuntuu tiivistyvän täällä samoin kuin tunteiden viemässä porukassa jos järjen käyttö ei ole sallittua eikä edes suotavaa.

    Hyvää kesää siitä huolimatta kaikille, palataan asiaan jos sellaista tarvetta ilmaantuu.

      
  • Jos en tietäisi, niin pitäisin tracktestiä heikkolahjaisena trollaajana. Surullisinta tässä on se, että kaveri kirjoittaa noita ihan tosissaan. Syyttää vielä muita merkkifanaatikoiksi. :)

      
  • "Lainattu: BMW Group Suomi. Ajamisen iloa.

    Jotta vältytään lapsellisilta kommenteilta niin totean vain sen, että tätä tarjoaa BMW kuljettajan avuksi edistämään turvallista liikkumista.

    Itseäni häiritsee edelleen tämän keskustelun sävy. Maltillinen keskustelu ilman kiihkoa ja suoranaista fanitusta on tipotiessään. Näin arvostus fiksusta keskustelijasta putosi suoraan nollaan."

    Suosikkiosoitteestasi lainattu lista on aika peruskauraa nykypäivänä. Passatin kaltaisesta kansanautosta voisi tulostaa saman listan, mutta ainakaan itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa copy&pastettaa esitteitä.

    Sinua häiritsee kaikki ne keskustelun sävyt, mitkä eivät ylistä suosikkimerkkiäsi. Sen sijaan sinua ei häiritse yhtään palstan viimeisen moninimimerkkitrollaajan epäloogiset ja asiavirheelliset jorinat, koska trollauksien sävy miellyttää sinua. Mielestäsi on todella fiksua nostaa jalustalle vertailussa keskimääräiset pisteet saanut tuote, jos tuo keskimääräisyys vain myydään BMW:n brändillä. Et ole näiden vuosien aikana kirjoittanut yhtään mitään sellaista, että olisin pätkääkään kiinnostunut kunnioituksestasi.

      
  • Muistellaan lähtökohtaa keskustelulle:

    "Erittäin mielenkiintoinen aihe tänä päivänä on käyttöliittymä autossa. Aikanaan BMW toi iDrive-ideologian ja rullahiiren sekä valikot automaailmaan. Hienoa kehitystä on tapahtunut ja viimeisimmät versiot tottelevat jo pelkkää käden liikettä. Myös näyttö (kuten myös Audeissa ja Mercedeksessä) on nostettu mahdollisimman korkealle ja tieto jaetaan ylhäällä ja leveyssuunnassa, ts. katse säilyy tiessä ja se palvelee korkeinta turvallisuusajattelua. Tietysti tämä ei ole halpa tapa toimia.

    Viime aikoina on markkinoille ilmestynyt myös kosketusnäyttöjä. Mm. Kia, Opel ja Volvo ovat tuoneet kosketuksella toimivia käyttöliittymiä. Herää kysymys, miten turvallisuus on voitu unohtaa? Käytön hipelöinti on verrattavissa tekstiviestin lähettämiseen ja tuollaisen näytön operointi tulisi olla sallittua ainoastaan auton ollessa paikallaan. Käytön kannalta vaikeuksia tulee esim. hanskat kädessä. Ainoa päätelmä on se, että nämä em. merkit hakevat säästöä, helppo on laittaa kaikki ”nappulat” kosketusnäyttöön alas keskikonsoliin ja unohtaa liikenneturvallisuus."

    Ok, voidaan olla eri mieltä toteutuksesta silti pidetään keskustelu itse asiassa- itse en pidä kosketusnäyttöä ajaessa turvallisena, paikallaan on ok.

      
  • A-2015: "Tosin sinä et ollut ymmärtänyt, että näytön pinta-ala ei riipu lävistäjästä. Metrin pitkä ja millin korkuinen näyttö ei katsos ole pinta-alaltaan kovin suuri, jos ymmärrät?"

    Oletko koskaan opiskellut matematiikkaa? Pinta-ala on leveys x korkeus ja esimerkkisi ei pidä paikkaansa.

      
  • (tupla)

      
  • Tässä jutussa BMW:n designosaston johtaja kertoo kuinka IDrive tulee jatkossa kokonaan väistymään kosketusnäytön tieltä.

    http://www.caradvice.com.au/341748/bmw-idrive-to-make-way-for-touchscreens-says-design-boss/

    Tulevaisuudessa siis IDrive tulee poistumaan kokonaan kosketusnäytön tieltä, tietty ylimenokausi on välissä jolloin se on vielä mukana jotenkin.

    "While the designed says the iDrive rotary controller will survive “for the foreseeable future”, he admits there will be a transition period with the introduction of newer features before it is replaced altogether."

    Eli hyppää WhatCar ojaan kun tulevaisuudessa vastaan tulee kokonaan kosketusnäytöllinen BMW kun se on niin vaarallinen.

      
  • En ihmettele yhtään, että BMW siirtyy lähitulevaisuudessa kosketusnäyttöön. Eihän kosketusnäytön tarvitse olla iso tasainen ruutu, kuten Teslassa. Sellainen ei ole minusta kovin tyylikäs. BMW:ssä varmaan tulee olemaan jotain samanlaista kuin mitä Audi konseptissaan suunnittelee eli kosketusnäyttöjä ympäri matkustamoa. Jotain tuon tyylistä on luultavasti tulevaisuuden hallintajärjestelmä lähes kaikissa autoissa.

    http://www.caradvice.com.au/319986/audi-prologue-concept-previews-new-design-language-and-upcoming-a9-flagship/

    Tulevaisuudessa WhatCarin kannattaa pysyä kotona tai ainakin kaukana liikenteestä, koska ei koko aikaa millään ehdi hypätä ojaan vaarallisten kosketusnäyttöisten autojen ajellessa joka puolella. Tai varmaan siinä käy WhatCarin näkemyksen mukaan niin, että kosketusnäytöt muuttuukin turvallisiksi heti kun BMW niitä siirtyy käyttämään.

      
  • Henkilökohtaisesti suhtaudun kaikkeen uuteen suurella mielenkiinnolla jos se palvelee omia tarpeitani. Navigointijärjestelmä on tässä suhteessa yksi niistä jotka palvelevat käyttäjää kun liikutaan vieraalla alueella. Tutuilla reiteillä en navigointia tarvitse vaikka se päällä onkin. Monitoimiohjauspyörä on yksi mieluisin varuste josta en luovu kun siihen on jo vuosien ajan tottunut. Kun uutta autoa tässä pikapuoliin valitsen.

    A-utoilija otit huumorin käyttöön tässä tiukkapipoisten jäykässä keskustelussa ja tämä ehkä vapauttaa tämän keskustelun sävyn mielekkäämmäksi seurata ja osallistua.

    Nämä järjestelmät tulevat kehittymään varmasti myös turvallisuusnäkökulmia mukaillen. Kaikki uusi monesti aiheuttaa epäluuloja ja turvallisuudesta puhuminen on aina paikallaan. Kaikki tietävät miten vaarallisia ovat kännyköitä räpläävät kuljettajat liikenteessä. Ja kyllä pelkkä puhuminen puhelimeeen näyttää olevan joillekin autoilijoille niin häiritsevä tekijä, että autolla ajaminen muuttuu vaaralliseksi jopa handsfreetä käyttäen. Joten on enempi kuin suotavaa, että kosketusnäyttöä ohjaillaan vain paikallaan ollessa. Kehittyneet järjestelmät toimivat puheohjauksella ja käden liikkeillä ohjaten. Näillä toiminnoilla ohjailu on mielestäni turvallista myös ajaessa. Kosketusnäytön käyttö ajettaessa on vaaratekijä kun huomio kiinnittyy pois liikenteestä ja tarkkaavaisuudesta.

    BMW:n kosketusnäytön paikka on minusta turvallisin, kun katsetta ei tarvitse kääntää liian alas tällä samalla korkeudella ovat muutamat muutkin saksalaiset premium-merkit (Audi ja MB). Tuossa Volvon näyttö on mielestäni muotonsa vuoksi ollut pakko sijoittaa alemmas ja tämä tekee siitä huonomman ratkaisun kuin ylempänä olevat. Ja korostan tämä on minun mielipiteeni asiasta.

    Nautin ajamisesta siinä määrin, että ajan usein hiljaisuudesta nauttien keskittyen pelkästään ajamiseen ja maisemiin. Kaikki varusteet mitä nykyisessä autossani on ovat tervetulleita varusteita en lähde niitä tässä erittelemään sen kummemmin, mutta tekevät ajamisesta nautittavaa kulloisistakin fiiliksistä riippuen. Uskoakseni tässä kirjoittamastani ja eritoten turvallisuusasioista kaikki olemme yhtä mieltä näin ainakin luulen. Kaikki navigointijärjestelmät tulevat merkistä riippumatta kehittymään ja alussa esiin tulleet lastentaudit ja ongelmat käytössä pyritään poistamaan. Ja tästäkin innovaatiosta tulee yleinen käyttöjärjestelmä ja tervetullut apu kaikille jotka sen näkevät tarvitsevansa ajamisen avuksi ja iloksi. Ajamisen iloa kaikille riippumatta siitä millä merkillä matkaa sitten teettekin.

    BMW Head-Up Display on turvallisuutta edistävä ratkaisu.

    http://www.bmwblog.com/2016/02/20/video-can-bmws-head-display-support-driving/

    Tämä on myös mielenkiintoinen uutinen jota ei täällä ole mielestäni käsitelty, korjatkaa jos olen väärässä.

    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kilpakumppaneiden-kolmen-kimppa-saksalaiset-premium-merkit-ostivat-nokian-here-n/5600104

      
  • WhatCar, voin luvata, että matematiikkaa on enemmän opiskeltuna ja myös paremmin hallussa kuin sinulla. Kerrotko neropatti nyt tarkalleen mikä esimerkissäni tai väitteessäni ei pidä paikkansa?

      
  • “A touchscreen is a big surface, and as designers we don’t like to see big, flat surfaces. However, flexible screens are around the corner, and we are pushing for that. We are dreaming of a seamless integration between display and shape.”

    BMW siis näköjään on suunnittemassa kosketusnäyttöä jonka muotojen pitäisi soveltua auton sisustukseen, joten on kai melko selvää että kyseeseen ei enää voi tulla mitään läpyskää korkealla ja keskellä. Ei kai ole mitään järkeä sijoittaa kosketusnäyttöä (eleohjauksella) mahdollisimman kauas kuskin käsistä niin että näytölle joutuu kurottamaan.

      
  • Infotainmentin käyttäminen varmasti sitoo huomiokykyä riippumatta siitä, onko käyttöliittymänä kosketusnäyttö vai iRulla napeilla vahvistettuna. Nappien kehuminen tässä asiassa on kuin väittäisi, että nappipuhelimen käyttäminen ei sido kuljettan huomiota, koska nappi.

    Tulevaisuus on kosketusnäytön. Napeissa ei tulla enää kehitystä näkemään, mutta kosketusnäyttö kehittyy koko ajan nopeaa tahtia. Itse epäilen myös puhelimien tulevan entistä olennaisemmaksi osaksi järjestelmää. Android auto ja vastaavat kehittyvät nopeaa tahtia ja todennäköisesti tulevat tarjoamaan ylivoimaisen puheohjauksen auton omiin vaihtpehtoihin verrattuna. Näin ohjemistotkin pysyvät ajan mukaisina auton vanhetessa ja tarjalla olevien applikaatioden määrä on valtava. Ok google?

      
  • Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin NHB. Mitä ihmettä se vaikuttaa huomiokykyyn, toimiiko homma kosketusnäytöllä vain napeilla? En ainakaan itse normaalisti touhua ajon aikana Audin valikoissa, vaikka auto alkaa noilta osin olla jo varsin vanhanaikainen ja "yksinkertainen". Juuri siksi hämmästelin Volvon helppoa käyttöä, koska asiaa on huomattavan paljon enemmän kuin omassa autossani ja silti käyttö tuntui jopa yksinkertaisemmalta ja helpommalta. Käyttää kumpaa tahansa, niin järkevämpää on hoitaa hommat paikallaan ollessa.

    Ne jutut joita pääsääntöisesti ajon aikana käytetään, ovat joka tapauksessa nappeina ratissa ja mittariston näytöllä.

      
  • Joskus aikoja sitten ihmettelin täällä nopeusmittarintuijottelijoita.
    Nyt sama juttu näiden näyttöjen kanssa, oli ne sitten hipaistavia,näpyteltäviä,kierrettäviä tai sentin ylempänä/alempana kuin joku toinen.
    Kruksasin tulevaan autooni (Volvo S9O) myös tuulilasinäytön ja navigaattorin, mutta olen melkoisen varma että uutuudenviehätyksen jälkeen ne jäävät unholaan koska oikeasti en niitä tarvitse.

      
  • Navigaattoria nyt tarvinnee joskus lähes jokainen. Tai toki kännykästäkin löytyy, mutta kyllä sen seuraaminen hankalampaa on.

    Tuulilasinäyttö tuntuu siltä, että sitä ei tarvitse, mutta kun sellaisella hetken ajaa, niin aika mukava varuste sekin on. Näin ainakin itselleni kävi. Jos siihen tottuu, niin siitä on varmasti vaikeaa luopua.

    Volvossa on se hyvä puoli, että tällaiset varusteet on hinnoiteltu sen verran maltillisesti, että niitä ottaa ihan "kokeilumielellä". Esimerkiksi Audiin pelkkä navigaattori maksaa monta tonnia, mikä on suorastaan naurettavaa nykypäivänä. Sama pätee muihin varusteihin. Joka lehdessä hehkutetaan jonkun A4 Audin turvavarusteita, mutta fakta on, että juuri kukaan ei sellaisista tuollaisia summia maksa, kuin mitä Audi niistä pyytää. Ei ainakaan A4:n hintaluokassa. Volvossa tällaiset ovat vakiona, joka onkin yksi suuri syy siihen, että Volvo kiinnostaa nykyään paljon enemmän kuin Audi. Varsinkin A4 on hinnoiteltu aivan järjettömäksi, mikäli autoa ei osta melko karvalakkimallina.

      
  • Lisävarusteiden hinnat on niin älyttömiä premium-luokan autoihin, että tarkkaan on mietittävä mitä oikeasti tarvitsee ja mitä siitä on valmis maksamaan. Lisävarusteiden hintaa ei myöskään saa takaisin hyvityshinnassa autoa aikanaan vaihtaessa.

    Esim. navigaattori Audi A4:ään 7 " värinäytöllä 2367 € ja isommalla 8,3 " värinäytöllä ja kosketuspaneelilla 4289 € ja Audi myy myös navigointi-pakettia jossa isompi näyttöinen navigaattorin maksaa 3207 €. Tuulilasinäyttö A4:ään maksaa 1565 €.

    Navigaattori S90:een maksaa 1117 € ja tuulilasinäyttö maksaa 1675 €.

    Hinnoissa ei ole mitään järkeä Audilla, enkä maksaisi tuollaisia summia noista varusteista myöskään Volvoon. Kännykässä on navigaattori ja jos paremman navigaattorin haluaisin, niin sitten ostaisin erillisen autonavigaattorin, joiden hintahaarukka on n. 100 - 600 €. Toisekseen en tee koko navigaattorilla yhtään mitään. En myöskään kaipaa tuulilasinäyttöä.

    Seuraavan auton hankin luultavasti vähän käytettynä. En oikein näe enää järkeä hankkia ihan uutta ja maksaa sen varustelusta kiskurihintoja. Hyvin varustellussa käytetyssä voi toki olla nuo em. varusteetkin ja ehkä niille sitten keksisin jotain käyttöäkin.

      
  • Muistakseni Volvon tuulilasinäyttö sisältyy johonkin pakettiin, jolloin se ei enää ole aivan järjettömän hintainen. 1600 euroa en siitä kyllä maksaisi, mutta navigaattori on jo tonnin väärti ja uskon, että siitä on jotain hyötyä myös jälleenmyynnissä. Kuka nyt liimaisi moderniin ja tyylikkääseen autoon jonkun halpahallinavigaattorin, joka pilaa koko sisustan.

    Etkö muuten sanonut ostaneesi jo V90:n, vai sotkenko johonkin toiseen?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit