Audiin, Mersuun ja Volvoon saa Android Auton. Samoin Volkkari-konsernin tuotteisiin. Näköjään Ladakin mainitaan listalla. BMW:hen ei näköjään Android Auto - tukea saa.
Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt.
"Hiljattain olin muuten taksin kyydissä (uusi E-Mersu). Keskelle kojelautaa ja melko alas (vaihteenvalitsimen korkeudelle) oli kiinnitetty 10 tuuman tablettitietokone ja navigointi hoitui kätevästi Google Mapsin avulla, kuskin tarvitsi vain sanoa osoite tablettitietokoneelle. Tabletti oli äänettömällä.
Varmaankin navigointi olisi onnistunut muullakin tavalla, mutta tässä tapauksessa siis navigointi suoritettiin parinsadan euron Huawei-tabletilla. Kuskin ei tarvinnut koskea näyttöön kertaakaan."
"Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt."
Tätä juuri ajoin takaa, tavoite on että auton omaan näyttöön pitää voida saada Google Maps tai tuo Waze. Omassa autossani tosin on vain tuo Seatin perusnäyttö, johon ei taida Android Autoa saada, minkä takia navigoin tarvittaessa kännykällä. Jos navigoi kerran kahdessa kuukaudessa, niin tabletti tai kännykkä saa luvan riittää (enkä tietenkään ruuvaa näitä laitteita kojetauluun kiinni kuten taksi-esimerkissä).
Sitä en osaa sanoa olisiko tuon kyseisen taksimersuihin näyttöön saanut Android Auton ja tätä kautta Google Mapsin. Autossa oli tuo iso keskinäyttö.
Teknikens Världissä oli artikkeli tuosta tutkimuksesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi että (paljon hehkutettu) puheohjaus aiheutti enemmän henkistä stressiä ja rasitusta kuin fyysisten nappuloiden tai kosketusnäytön käyttö. Androidin puheojauksen pitäisi kyllä olla hyvä onhan sen takana Google (oma havainto).
Kaikkein vaarallisinta oli tutkimuksen mukaan GPS:n käyttöönotto, tällöin katse viipyi näytössä jopa 40 sekintia. Sinänsä en kyllä oikein ymmärrä sitä että mitä erityisiä toimia GPS:n käyttöönotto edellyttää esimerkiksi Androidia käytettäessä, GPS kai on toiminnassa heti puhelimen liittämisen jälkeen. Mutta tässä taisi olla kyse autojen omien systeemien käyttämisestä.
"Studien visade att allra farligast var att ställa in GPS-systemet vilket kunde medföra att föraren flyttade blicken från trafiken och tittade på navigationsskärmen i upp till 40 sekunder. Dessutom framkom det att röststyrningen, vars syfte är att behålla förarens uppmärksamhet på vägen, faktiskt krävde mer mental ansträngning än att använda fysiska knappar eller infotainmentskärmen."
Sinänsä en ymmärrä sitä että mitä vaaratilannetta puhelun soittaminen voi aiheuttaa koska jos numero on ohjelmoitu valmiiksi autoon, niin puhelun voi soittaa kokonaan ratin painikkeiden avulla. Omassa Seatissani on myös melko helppoa näppäillä varsinainen puhelinnumero kosketusnäytön kautta, tähän ei kovin paljon aikaa tuhraannu.
"Flera biltillverkare har gått över från att ha knappar och vred i kupén till att manövrera allt via en pekskärm. Detta medför att förarens blick skiftar från vägen till pekskärmen och är minst lika farligt som att fippla med mobilen enligt en studie från den amerikanska stiftelsen AAA Foundation for Traffic Safety.
I samarbete med Unversity of Utah utvärderades 30 nya bilar av modellåret 2017. Testet gick ut på att försökspersonerna skulle använda pekskärmen, försöka ringa ett telefonsamtal, skicka ett sms, ställa in GPS och använda röststyrning. Forskarna ville se hur krävande aktiviteterna var mentalt och mätte därför hur lång tid som föraren flyttade sin blick eller släppte ratten.
De 30 fordonen rankades i fyra kategorier: låg, måttlig, hög och väldigt hög där låg är det bästa betyget sett till hur mycket uppmärksamhet infotainmentsystemet kräver. Ingen av de 30 bilmodellerna fick det bästa betyget medan sju fick betyget måttlig, elva fick betyget hög och hela tolv modeller fick det sämsta betyget."
Siteeraamasi havainto näyttää siltä, että vaatii vähemmän keskittymistä antaa osoite 40 sekuntia näyttöä tuijottaen kuin ääniohjauksella samaan aikaan autoa ajaen?
Silmäni tarvitsen ajamiseen, korviani en, joten minun suosikkini ei tämän perusteella muutu miksikään, vaikka vanhan COMANDin puheohjaus melko kömpelö onkin.
Tallennetut numerot helpottavat puheluiden soittamista, mutta jos numeron joutuu jostain syystä näppäilemään, on sekin minusta mukavampi tehdä keskitysnastalla varustetun mekaanisen näppäimistön kautta kuin sileällä levyllä, jota joutuu katsomaan erottaakseen näppäimet toisistaan.
Tämähän ei ole kosketusnäytön vika, vaan näytön katsominen vain hieman rajaa niitä sovelluksia, joita on ajon aikana hyvä käyttää.
Puhelimen näytön peilaus auton näytölle on juuri se tärkeä juttu, joka vanhoista autoista puuttuu. Tarjottu tieto on paljon paremmin käytettävissä isolta valaistulta näytöltä, joka löytyy aina samasta paikasta kuin johdon nokassa pitkin ohjaamoa seilaavan pimeän puhelimen näytöltä.
Ostamani Ateca ei näköjään tue puheohjausta, joten tästä ei ole kokemusta.
Kosketusnäyttöä käytän siten että katse säilyy samanaikaisesti sekä tiessä että näytössä. Kosketusnäytön puhelinnumeron valinnan näppäimet ovat melko isoja, mikä ehkäisee virhepainalluksia. Puhelinnumeron pystyy myös nappaamaan puheluhistoriasta samaan tapaan kuin älypuhelimissa.
Juuri tuota bluetooth USIM profiilia perus-HF profiilin lisäksi tarkoitin tallennetuilla numeroilla. Soitan kännykästä, en tavoita, lähden ajamaan, ja kaksi painallusta kojetaulun vihreästä luurista tuo auton näytölle viimeksi kännykästä soitettujen numeroiden listan.
Samasta syystä puhelimen puhelinluettelo on käytettävissä kopiomatta sitä auton muistiin ja viestit napsahtavat auton ruudulle tarjolle.
Oman autoni nyt jo vanhaan infotainmentiin kaipaisin lähinnä puhelimen näytön peilauksen puhelinapplikaatioiden käyttämiseksi Android Auton tapaan sekä sujuvampaa puheohjausta vähemmällä tavaamisella.
WhatCar näppäimiä ja rullahiirtä tarvitaan aina siksi iDrive on edelleen se toimivin kokonaisuus, yhdistettynä näihin ääni ja eleohjaukseen. Kehittyneemmät toiminnot ovat pelkästään hyvä asia. Toimiva kokonaisuus on parasta, kun on vaihtoehtoja näistä on helppo valita kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihtoehto. Kaikkeen tottuu kun ajan kanssa perehtyy erilaisiin toteutuksiin, se omin ja luontevin tapa löytyy varmasti ajan kanssa hyvinkin helposti. HUD on erinomainen keksintö.
Kosketusnäytön puhdistukseen löytyy alan kaupoista suihkeita ja liinoja. Hieman ihmetyttää ettei koeajoauton näyttöä viitsitä puhdistaa kun tämä rasvaisuus on tuttua kaikille jotka älypuhelimen kosketusnäyttöä on käyttänyt. Laiskuutta tai tietämättömyytä automyyjiltä mutta ei mitenkään uutta näitä myyjiä kun löytyy joka lähtöön...
Näihin ala-arvoisiin ja täysin luokattomiin kommentteihin on totuttu Ajattelija xxxx:n nykyisin siis Auto-m:n toimesta, mutta näyttää Derrick pystyvän vajoamaan helposti samalle tasolle.
Alla olevasta videosta voi jokainen todeta kuinka lapsellinen kommentti Derrickillä tuossa yllä on.
Tracktest, juuri korostin sitä, että rullahiiri on todella toimiva, se näkyy myös 7-sarjan videossa. Erittäin helppoa käyttöä.
Derrickin kommentti on hänen mielipiteensä. A8, 7-sarja ja tietysti MB S ovat aivan omassa luokassaan. Audi edustaa näistä mielestäni Audin futuristisia ratkaisuja kun taas BMW ja MB ovat perinteisimpiä. Joka tapauksessa kaikissa näissä autoissa joka asia on mietittty ja viety niin pitkälle kuin vain voi.
Oma maku ratkaisee, joka tapauksessa minkä tahansa näistä valitsee, on alla parasta nyky-teknologiaa mitä rahalla saa.
Edelleenkin ihmetyttää Volvon toteutus. Firma korostaa turvallisuutta vielä kiinalaisessa omistuksessakin, mutta käyttöliittymä on yksi surkeimpia alalla. Ei rullahiirtä, keskinäyttö polven korkeudella, ei tietoakaan ergonomiasta.
Toki halpis ratkaisu että kaikki on kosketusnäytön takana. Volvolla on paljon kirittävää tekniikassa, olkoon kuinka boforssin kristallia ja Thorin lekaa ja sirppiä ajovaloissa.
WhatCar onhan tuo Audin näyttö vielä alempana kuin Volvon joten kyllä metsään menee huolella tuokin jos turvallisuutta ajatellaan. Katse suoraan lattiaan ei voi kuin ihmetellä mitä ihmettä tässä haetaan ei ainakaan asiaa ajatella turvallisuuden näkökulmasta. Aina löytyy niitä jotka käyttävät ajaessaan kosketusnäyttöä vaarantaen näin itsensä ja muidenkin turvallisuuden.
Tracktest, Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan. Volvo on tavis kuskille ja näytön pitäisi olla 20cm korkeammalla jos turvallisuutta haetaan.
Onhan tuo Volvon esitys melkoisen epätoivoinen jos tosiaan kaikki on kosketusnäytön takana. Ei voida Volvon kohdalla puhua enää turvallisuudesta mitään. Tässä on ruotsalaisten yli kävelty kyllä totaalisesti ja kiinalaiset tuulet puhaltaa.
Uudesta Audi A6:sta poistuu rullahiiri kokonaan ja tilalle tulee kaksi kosketusnäyttöä. Kuten todettiin niin Audin näytöt ovat melko alhaalla, joten aivottoman WhatCarin mielestä uusi Audi A6 onkin sitten ilmeisesti täysin turvaton auto liikenteessä ? Alempi kosketusnäyttö tulee Audissa olemaan vaihdekepin korkeudella (vertaa uusi Audi A8).
Ja Audi siis säästää kun se poistaa rullahiiren ?
"Audi’s MMI infotainment system is presently operated via a rotary controller and this is expected to be phased out in favour of two large touchscreen displays integrated into the centre of the dashboard. The disappearance of traditional physical controls is intended to make interaction far simpler and more user-friendly, and Audi promises to use haptic touchscreens that provide sensory feedback to your finger in the manner of a smartphone. This will be an industry first."
Mielestäni olisi hyvä jos ajon aikana ei voisi kosketusnäyttötoimintoa käyttää vaan ainoastaan puheohjausta tai eleohjausta. Näin turvallisuus ei vaarantuisi ajon aikana.
Näppäimien käyttö on ajon aikana luontevaa samoin rullahiiren käyttö. Näppäimen käyttöön riittää vilkaisu ja katse on taas tiessä kuten kuuluukin. Kosketusnäytöllä jos katsee viipyy toimintojen takia on selvää että varatilanteita syntyy.
Monitoimiohjauspyörä on myös erinomainen varuste. Tässä ei tarvitse edes vilkaisua kun napit ovat katseen suunnassa suoraan edessä.
Audi päin vastoin esittää että fyysisten näppäimien korvaaminen kosketusnäytöllä tekee auton eri toimintojen käyttämisestä helpompaa ja käyttäjä-ystävällisempää (suora lainaus alla).
"The disappearance of traditional physical controls is intended to make interaction far simpler and more user-friendly, and Audi promises to use haptic touchscreens that provide sensory feedback to your finger in the manner of a smartphone. This will be an industry first.”
Nyt tulee niin nopeaa kaikkea uutta tekniikkaa, että on vaikea pysyä perässä. Toisaalta ei näitä voi mitään tyrmätä kokeilematta, mutta katse jos on pitkään pois liikenteen seurannasta turvallisuus vaarantuu. Tästä lienee kaikki samaa mieltä. Etäisyydet kosketusnäyttöön ovat kaikissa autoissa niin etäällä, että turvallista näiden käyttö ei ole ja kun katse viipyy näytöllä on ongelmia tiedossa.
Sehän on aika merkillistä että kuljettajan katse viipyisi ainostaan kosketusnäytöissä mutta ei siis ollenkaan rullahiiri-järjestelmän monimutkaisissa valikoissa.
Tracktest, Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan.
Mitä tämä tsekkiläinen uniformukuljettaja oikein tarkoittaa? Käyttöliittymä, jossa pitää koko ajan säätää jotain ajon aikana, voitanee todeta totaalisen epäonnistuneeksi.
Näppäimien käyttö on ajon aikana luontevaa samoin rullahiiren käyttö. Näppäimen käyttöön riittää vilkaisu ja katse on taas tiessä kuten kuuluukin. Kosketusnäytöllä jos katsee viipyy toimintojen takia on selvää että varatilanteita syntyy.
Rullien ja nappien hiplaaminen on kyllä helppoa, mutta sehän ei vielä riitä mihinkään, vaan pitää myös seurata mitä noilla ohjaimilla tulee valittua. Jos joku onn eri mieltä, niin tervetuloa esittelemään, miten esimerkiksi kirjoitetaan rullahiirellä osoite näyttö peitettynä ajon aikana. Tuossa A8:ssa alin näyttö toimii kirjoitusalustana, jolla kirjoittaa osoitteen helposti ilman katsomista. Siihen eivät rullahiiret pysty.
WhatCar onhan tuo Audin näyttö vielä alempana kuin Volvon joten kyllä metsään menee huolella tuokin jos turvallisuutta ajatellaan. Katse suoraan lattiaan ei voi kuin ihmetellä mitä ihmettä tässä haetaan ei ainakaan asiaa ajatella turvallisuuden näkökulmasta.
Miksi katselisit noita alhaalla olevia näyttöjä? Eihän ajon aikana tarvitse katsella kuin toisinaan navigaattorin karttaa, joka näkyy tuossa A8:ssa parhaalla paikalla eli suoraan edessä mittaristossa.
Sehän on aika merkillistä että kuljettajan katse viipyisi ainostaan kosketusnäytöissä mutta ei siis ollenkaan rullahiiri-järjestelmän monimutkaisissa valikoissa.
Katsehan viipyy ainoastaan niissä näytöissä, joita ei ole ruuvattu autoon, jolla on kolmikirjaiminen aakkosten toisella aakkosella alkava etelä-saksalaisen moottoritehtaaseen viittaava brändi. Tämän voimme todeta siinä vaiheessa, kun eräs, tällä hetkellä käyttöliittymässä kehityksen pääjoukossa tuulensuojaa etsiskelevä valmistaja hylkää rullat ja napit.
Audi A8:n alemmassa näytössä taitaa kuitenkin olla myös toiminnallisia näppäimiä (penkit ja ilmastointi muistaakseni) eli se ei ole pelkkä kirjoitusalusta.
Audiin, Mersuun ja Volvoon saa Android Auton. Samoin Volkkari-konsernin tuotteisiin. Näköjään Ladakin mainitaan listalla. BMW:hen ei näköjään Android Auto - tukea saa.
https://www.android.com/auto/
Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt.
NHB, muuntelin taas viestiäni.
Ilmeisesti vastasit tähän.
"Hiljattain olin muuten taksin kyydissä (uusi E-Mersu). Keskelle kojelautaa ja melko alas (vaihteenvalitsimen korkeudelle) oli kiinnitetty 10 tuuman tablettitietokone ja navigointi hoitui kätevästi Google Mapsin avulla, kuskin tarvitsi vain sanoa osoite tablettitietokoneelle. Tabletti oli äänettömällä.
Varmaankin navigointi olisi onnistunut muullakin tavalla, mutta tässä tapauksessa siis navigointi suoritettiin parinsadan euron Huawei-tabletilla. Kuskin ei tarvinnut koskea näyttöön kertaakaan."
"Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt."
Tätä juuri ajoin takaa, tavoite on että auton omaan näyttöön pitää voida saada Google Maps tai tuo Waze. Omassa autossani tosin on vain tuo Seatin perusnäyttö, johon ei taida Android Autoa saada, minkä takia navigoin tarvittaessa kännykällä. Jos navigoi kerran kahdessa kuukaudessa, niin tabletti tai kännykkä saa luvan riittää (enkä tietenkään ruuvaa näitä laitteita kojetauluun kiinni kuten taksi-esimerkissä).
Sitä en osaa sanoa olisiko tuon kyseisen taksimersuihin näyttöön saanut Android Auton ja tätä kautta Google Mapsin. Autossa oli tuo iso keskinäyttö.
Lista Mercedeksen malleista joihin saa Android Auton.
"Android Auto is compatible with the following vehicles.
A-Class 2017-
B-Class 2017-
CLA Coupe 2017-
CLA Shooting Brake 2017-
CLS Coupe 2017-
CLS Shooting Brake 2017-
E-Class Cabriolet 2017-
E-Class Coupe 2017-
E-Class Sedan 2017-
E-Class Wagon 2017-
GLA 2017- GLE 2017-
GLE Coupe 2017-
GLS 2017-
Mercedes-Maybach 2018-
S-Class Sedan 2018-
SL 2017-
SLC 2017-"
Teknikens Världissä oli artikkeli tuosta tutkimuksesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi että (paljon hehkutettu) puheohjaus aiheutti enemmän henkistä stressiä ja rasitusta kuin fyysisten nappuloiden tai kosketusnäytön käyttö. Androidin puheojauksen pitäisi kyllä olla hyvä onhan sen takana Google (oma havainto).
Kaikkein vaarallisinta oli tutkimuksen mukaan GPS:n käyttöönotto, tällöin katse viipyi näytössä jopa 40 sekintia. Sinänsä en kyllä oikein ymmärrä sitä että mitä erityisiä toimia GPS:n käyttöönotto edellyttää esimerkiksi Androidia käytettäessä, GPS kai on toiminnassa heti puhelimen liittämisen jälkeen. Mutta tässä taisi olla kyse autojen omien systeemien käyttämisestä.
"Studien visade att allra farligast var att ställa in GPS-systemet vilket kunde medföra att föraren flyttade blicken från trafiken och tittade på navigationsskärmen i upp till 40 sekunder. Dessutom framkom det att röststyrningen, vars syfte är att behålla förarens uppmärksamhet på vägen, faktiskt krävde mer mental ansträngning än att använda fysiska knappar eller infotainmentskärmen."
Testitoimintoja olivat:
puhelun soittaminen
tekstiviestin lähettäminen
GPS:n käyttöönotto
puheohjaus eri tilanteissa
Sinänsä en ymmärrä sitä että mitä vaaratilannetta puhelun soittaminen voi aiheuttaa koska jos numero on ohjelmoitu valmiiksi autoon, niin puhelun voi soittaa kokonaan ratin painikkeiden avulla. Omassa Seatissani on myös melko helppoa näppäillä varsinainen puhelinnumero kosketusnäytön kautta, tähän ei kovin paljon aikaa tuhraannu.
"Flera biltillverkare har gått över från att ha knappar och vred i kupén till att manövrera allt via en pekskärm. Detta medför att förarens blick skiftar från vägen till pekskärmen och är minst lika farligt som att fippla med mobilen enligt en studie från den amerikanska stiftelsen AAA Foundation for Traffic Safety.
I samarbete med Unversity of Utah utvärderades 30 nya bilar av modellåret 2017. Testet gick ut på att försökspersonerna skulle använda pekskärmen, försöka ringa ett telefonsamtal, skicka ett sms, ställa in GPS och använda röststyrning. Forskarna ville se hur krävande aktiviteterna var mentalt och mätte därför hur lång tid som föraren flyttade sin blick eller släppte ratten.
De 30 fordonen rankades i fyra kategorier: låg, måttlig, hög och väldigt hög där låg är det bästa betyget sett till hur mycket uppmärksamhet infotainmentsystemet kräver. Ingen av de 30 bilmodellerna fick det bästa betyget medan sju fick betyget måttlig, elva fick betyget hög och hela tolv modeller fick det sämsta betyget."
Siteeraamasi havainto näyttää siltä, että vaatii vähemmän keskittymistä antaa osoite 40 sekuntia näyttöä tuijottaen kuin ääniohjauksella samaan aikaan autoa ajaen?
Silmäni tarvitsen ajamiseen, korviani en, joten minun suosikkini ei tämän perusteella muutu miksikään, vaikka vanhan COMANDin puheohjaus melko kömpelö onkin.
Tallennetut numerot helpottavat puheluiden soittamista, mutta jos numeron joutuu jostain syystä näppäilemään, on sekin minusta mukavampi tehdä keskitysnastalla varustetun mekaanisen näppäimistön kautta kuin sileällä levyllä, jota joutuu katsomaan erottaakseen näppäimet toisistaan.
Tämähän ei ole kosketusnäytön vika, vaan näytön katsominen vain hieman rajaa niitä sovelluksia, joita on ajon aikana hyvä käyttää.
Puhelimen näytön peilaus auton näytölle on juuri se tärkeä juttu, joka vanhoista autoista puuttuu. Tarjottu tieto on paljon paremmin käytettävissä isolta valaistulta näytöltä, joka löytyy aina samasta paikasta kuin johdon nokassa pitkin ohjaamoa seilaavan pimeän puhelimen näytöltä.
Ostamani Ateca ei näköjään tue puheohjausta, joten tästä ei ole kokemusta.
Kosketusnäyttöä käytän siten että katse säilyy samanaikaisesti sekä tiessä että näytössä. Kosketusnäytön puhelinnumeron valinnan näppäimet ovat melko isoja, mikä ehkäisee virhepainalluksia. Puhelinnumeron pystyy myös nappaamaan puheluhistoriasta samaan tapaan kuin älypuhelimissa.
Juuri tuota bluetooth USIM profiilia perus-HF profiilin lisäksi tarkoitin tallennetuilla numeroilla. Soitan kännykästä, en tavoita, lähden ajamaan, ja kaksi painallusta kojetaulun vihreästä luurista tuo auton näytölle viimeksi kännykästä soitettujen numeroiden listan.
Samasta syystä puhelimen puhelinluettelo on käytettävissä kopiomatta sitä auton muistiin ja viestit napsahtavat auton ruudulle tarjolle.
Oman autoni nyt jo vanhaan infotainmentiin kaipaisin lähinnä puhelimen näytön peilauksen puhelinapplikaatioiden käyttämiseksi Android Auton tapaan sekä sujuvampaa puheohjausta vähemmällä tavaamisella.
Tein eilen koeajon uudella BMW 5-sarjan autolla. Erityisesti kiinnitin huomiota Infotainmentin toimintaan. Huomioita:
Ei ihme, että BMW saa suitsutusta tällä alueella.
Jos vertaa uuden Audi A8:n kojelautaa BMW:hen niin melkein voisi sanoa että BMW:n kojelaudasta tulee mieleen 1980 - luku.
WhatCar näppäimiä ja rullahiirtä tarvitaan aina siksi iDrive on edelleen se toimivin kokonaisuus, yhdistettynä näihin ääni ja eleohjaukseen. Kehittyneemmät toiminnot ovat pelkästään hyvä asia. Toimiva kokonaisuus on parasta, kun on vaihtoehtoja näistä on helppo valita kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihtoehto. Kaikkeen tottuu kun ajan kanssa perehtyy erilaisiin toteutuksiin, se omin ja luontevin tapa löytyy varmasti ajan kanssa hyvinkin helposti. HUD on erinomainen keksintö.
Kosketusnäytön puhdistukseen löytyy alan kaupoista suihkeita ja liinoja. Hieman ihmetyttää ettei koeajoauton näyttöä viitsitä puhdistaa kun tämä rasvaisuus on tuttua kaikille jotka älypuhelimen kosketusnäyttöä on käyttänyt. Laiskuutta tai tietämättömyytä automyyjiltä mutta ei mitenkään uutta näitä myyjiä kun löytyy joka lähtöön...
Näihin ala-arvoisiin ja täysin luokattomiin kommentteihin on totuttu Ajattelija xxxx:n nykyisin siis Auto-m:n toimesta, mutta näyttää Derrick pystyvän vajoamaan helposti samalle tasolle.
Alla olevasta videosta voi jokainen todeta kuinka lapsellinen kommentti Derrickillä tuossa yllä on.
Tracktest, juuri korostin sitä, että rullahiiri on todella toimiva, se näkyy myös 7-sarjan videossa. Erittäin helppoa käyttöä.
Derrickin kommentti on hänen mielipiteensä. A8, 7-sarja ja tietysti MB S ovat aivan omassa luokassaan. Audi edustaa näistä mielestäni Audin futuristisia ratkaisuja kun taas BMW ja MB ovat perinteisimpiä. Joka tapauksessa kaikissa näissä autoissa joka asia on mietittty ja viety niin pitkälle kuin vain voi.
Oma maku ratkaisee, joka tapauksessa minkä tahansa näistä valitsee, on alla parasta nyky-teknologiaa mitä rahalla saa.
WhatCar juuri näin.
Tässä hyvä video miten loistava BMW:een käyttöliitymä on:
Uusi BMW 5-sarja G30 on todella hieno valkoisella värillä, on ilo omistaa tämä tulevaisuudessa hieman tuonnenpana.
Edelleenkin ihmetyttää Volvon toteutus. Firma korostaa turvallisuutta vielä kiinalaisessa omistuksessakin, mutta käyttöliittymä on yksi surkeimpia alalla. Ei rullahiirtä, keskinäyttö polven korkeudella, ei tietoakaan ergonomiasta.
Toki halpis ratkaisu että kaikki on kosketusnäytön takana. Volvolla on paljon kirittävää tekniikassa, olkoon kuinka boforssin kristallia ja Thorin lekaa ja sirppiä ajovaloissa.
WhatCar onhan tuo Audin näyttö vielä alempana kuin Volvon joten kyllä metsään menee huolella tuokin jos turvallisuutta ajatellaan. Katse suoraan lattiaan ei voi kuin ihmetellä mitä ihmettä tässä haetaan ei ainakaan asiaa ajatella turvallisuuden näkökulmasta. Aina löytyy niitä jotka käyttävät ajaessaan kosketusnäyttöä vaarantaen näin itsensä ja muidenkin turvallisuuden.
Tracktest, Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan. Volvo on tavis kuskille ja näytön pitäisi olla 20cm korkeammalla jos turvallisuutta haetaan.
Onhan tuo Volvon esitys melkoisen epätoivoinen jos tosiaan kaikki on kosketusnäytön takana. Ei voida Volvon kohdalla puhua enää turvallisuudesta mitään. Tässä on ruotsalaisten yli kävelty kyllä totaalisesti ja kiinalaiset tuulet puhaltaa.
Uudesta Audi A6:sta poistuu rullahiiri kokonaan ja tilalle tulee kaksi kosketusnäyttöä. Kuten todettiin niin Audin näytöt ovat melko alhaalla, joten aivottoman WhatCarin mielestä uusi Audi A6 onkin sitten ilmeisesti täysin turvaton auto liikenteessä ? Alempi kosketusnäyttö tulee Audissa olemaan vaihdekepin korkeudella (vertaa uusi Audi A8).
Ja Audi siis säästää kun se poistaa rullahiiren ?
"Audi’s MMI infotainment system is presently operated via a rotary controller and this is expected to be phased out in favour of two large touchscreen displays integrated into the centre of the dashboard. The disappearance of traditional physical controls is intended to make interaction far simpler and more user-friendly, and Audi promises to use haptic touchscreens that provide sensory feedback to your finger in the manner of a smartphone. This will be an industry first."
Mielestäni olisi hyvä jos ajon aikana ei voisi kosketusnäyttötoimintoa käyttää vaan ainoastaan puheohjausta tai eleohjausta. Näin turvallisuus ei vaarantuisi ajon aikana.
Näppäimien käyttö on ajon aikana luontevaa samoin rullahiiren käyttö. Näppäimen käyttöön riittää vilkaisu ja katse on taas tiessä kuten kuuluukin. Kosketusnäytöllä jos katsee viipyy toimintojen takia on selvää että varatilanteita syntyy.
Monitoimiohjauspyörä on myös erinomainen varuste. Tässä ei tarvitse edes vilkaisua kun napit ovat katseen suunnassa suoraan edessä.
Audi päin vastoin esittää että fyysisten näppäimien korvaaminen kosketusnäytöllä tekee auton eri toimintojen käyttämisestä helpompaa ja käyttäjä-ystävällisempää (suora lainaus alla).
"The disappearance of traditional physical controls is intended to make interaction far simpler and more user-friendly, and Audi promises to use haptic touchscreens that provide sensory feedback to your finger in the manner of a smartphone. This will be an industry first.”
Nyt tulee niin nopeaa kaikkea uutta tekniikkaa, että on vaikea pysyä perässä. Toisaalta ei näitä voi mitään tyrmätä kokeilematta, mutta katse jos on pitkään pois liikenteen seurannasta turvallisuus vaarantuu. Tästä lienee kaikki samaa mieltä. Etäisyydet kosketusnäyttöön ovat kaikissa autoissa niin etäällä, että turvallista näiden käyttö ei ole ja kun katse viipyy näytöllä on ongelmia tiedossa.
Sehän on aika merkillistä että kuljettajan katse viipyisi ainostaan kosketusnäytöissä mutta ei siis ollenkaan rullahiiri-järjestelmän monimutkaisissa valikoissa.
Tracktest, Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan.
Mitä tämä tsekkiläinen uniformukuljettaja oikein tarkoittaa? Käyttöliittymä, jossa pitää koko ajan säätää jotain ajon aikana, voitanee todeta totaalisen epäonnistuneeksi.
Näppäimien käyttö on ajon aikana luontevaa samoin rullahiiren käyttö. Näppäimen käyttöön riittää vilkaisu ja katse on taas tiessä kuten kuuluukin. Kosketusnäytöllä jos katsee viipyy toimintojen takia on selvää että varatilanteita syntyy.
Rullien ja nappien hiplaaminen on kyllä helppoa, mutta sehän ei vielä riitä mihinkään, vaan pitää myös seurata mitä noilla ohjaimilla tulee valittua. Jos joku onn eri mieltä, niin tervetuloa esittelemään, miten esimerkiksi kirjoitetaan rullahiirellä osoite näyttö peitettynä ajon aikana. Tuossa A8:ssa alin näyttö toimii kirjoitusalustana, jolla kirjoittaa osoitteen helposti ilman katsomista. Siihen eivät rullahiiret pysty.
WhatCar onhan tuo Audin näyttö vielä alempana kuin Volvon joten kyllä metsään menee huolella tuokin jos turvallisuutta ajatellaan. Katse suoraan lattiaan ei voi kuin ihmetellä mitä ihmettä tässä haetaan ei ainakaan asiaa ajatella turvallisuuden näkökulmasta.
Miksi katselisit noita alhaalla olevia näyttöjä? Eihän ajon aikana tarvitse katsella kuin toisinaan navigaattorin karttaa, joka näkyy tuossa A8:ssa parhaalla paikalla eli suoraan edessä mittaristossa.
Sehän on aika merkillistä että kuljettajan katse viipyisi ainostaan kosketusnäytöissä mutta ei siis ollenkaan rullahiiri-järjestelmän monimutkaisissa valikoissa.
Katsehan viipyy ainoastaan niissä näytöissä, joita ei ole ruuvattu autoon, jolla on kolmikirjaiminen aakkosten toisella aakkosella alkava etelä-saksalaisen moottoritehtaaseen viittaava brändi. Tämän voimme todeta siinä vaiheessa, kun eräs, tällä hetkellä käyttöliittymässä kehityksen pääjoukossa tuulensuojaa etsiskelevä valmistaja hylkää rullat ja napit.
Audi A8:n alemmassa näytössä taitaa kuitenkin olla myös toiminnallisia näppäimiä (penkit ja ilmastointi muistaakseni) eli se ei ole pelkkä kirjoitusalusta.