Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
1567810
  • Onhan sillä alimmallla näytöllä muitankin funktioita. Nykypäivää on juuri tuo käyttöliittymän dynaamisuus.

      
  • NHB suoltaa sitä itseään oikein innolla ja katsos BMW saa taas paskaa olan takaa kuinkas muuten. Oikein innolla ylistystä saa VW -konsernin innovaatiot muut ovat täysin turhia toimimattomia vaikka niitä kehutaan kun ei konsernin lasit ole rasitteena. Lapsellisuus oikein huokuu kun lapsonen pääsee vauhtiin.

      
  • NHB suoltaa sitä itseään oikein innolla ja katsos BMW saa taas paskaa olan takaa kuinkas muuten. Oikein innolla ylistystä saa VW -konsernin innovaatiot muut ovat täysin turhia toimimattomia vaikka niitä kehutaan kun ei konsernin lasit ole rasitteena. Lapsellisuus oikein huokuu kun lapsonen pääsee vauhtiin.

    Olisi vaihtelun vuoksi virkistävää sinunkin ottavan kantaa teknologisiin ratkaisuihin, mutta tapasi mukaan tyydyt vain räkyttämään rakkikoiran lailla vailla mitään käsitystä siitä aiheesta, missä haluaisit päteä.

      
  • Ei ole tarvetta päteä kuten sinulla. Asennettasi on turha koittaa muttaa ei tule tapahtumaan vaan jatkat samaan malliin. Räkytystä räkytystä. BMW:llä on minulle toimivat järjestelmät pidän niistä ja iDrive on kehittynyt ja kehittyy edelleen vaikka väittäisit mitä hvänsä. Onneksi muut huomaavat kehityksen vaikka sinä vain haukut, mutta mitä väliä. Tämä riittäköön tällä erää tästä.

    Tekniikasta voi kai puhua niinkin ettei syyllisty jatkuvasti mollaamaan muiden tekniikoita, mutta sinulle tämä tapa on kuitenkin täysin mahdoton. Se että pitää iDriveä onnistuneena ja toimivana on sinulle täysin mahdoton ajatus. Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja kaikki haluavat parempaa ja toimivampaa teknikkaa autoihin se kai on lähtökohta numero yksi. Anna nyt vähän arvoa muidenkin innovaatioille äläkä syyllisty aina vähättelyyn ja mollaamiseen.

      
  • Kuten arvasinkin jo, et kykene kritisoimaan mitään itse asiaan liittyvää, vaan joudut alenemaan suoli24 tasolle ja räkyttämään sattumanvaraista epämääräistä sotkua "väärinen" mielipiteiden esittäjistä.

      
  • Tunnet ja tiedät ilmeisesti omasta mielestäsi kaiken, joten senkun selität eroavaisuuksia siten että muutkin ymmärtää, mutta haukkumalla vain BMW:tä et pisteitä saa. Tämä päättyy nyt tähän ennen kuin räjähtää käsiin koko pa...

      
  • Vähän keskimääräistä hitaampana yksilönä et ole tainnut huomata sitä ettei minulla ole pienintäkään halua haukkua BMW:tä. Ainoastaan harhainen mielesi pyrkii selittämään kaikki itsesi kanssa poikittaiset mielipiteet BMW-vihana.

      
  • Olet kyllä ylittämätön tapaus ja totisesti kaiken hitain yksilö mitä maa päällään kantaa. Et pääse ihon alle vaikka koittaisit miten vääntää keskustelua siihen suuntaan. Keskustelijana olet ilkein yksilö jota täällä on nähty ja itseäsi täynnä oleva kerskuja jolla on mitätön itsetunto ja hirveä pätemisen tarve kaiken aikaa. Narsistin joka totisesti olet on vaikea tulkita itseään koska kaikki muut ovat aina väärässä ja sinä yli-ihmisenä aina oikeassa.

      
  • Kaiken pa$kanjauhamisen jälkeen sinulla ei edelleenkään ole mitään kritiikin kestävää lisättävää kesteluun. BMW on paras aina - vielä kun tietäisit miksi.

      
  • Noin sitä keskustellaan sivistyneesti, vai mitä NHB ja Tracktest? Pelkkää tekniikkaa, eikä mitään henkilökohtaista, luonnollisesti.

      
  • Whatcar:
    Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan. Volvo on tavis kuskille ja näytön pitäisi olla 20cm korkeammalla jos turvallisuutta haetaan.

    Tuo on kyllä harvinaisen tarkoitushakuinen lausunto minun mielestäni. Tarkentaisitko kuitenkin mitä niin kuin oikeasti tarkoitit?

      
  • Kiitos Kumppanille aiheellisesta kommentista tähän aamuun. Keskustelu meni överiksi se on pakko myöntää. NHB syyllistyi tapojensa mukaan ivalliseen törkyilyyn vaikka syyttää muita henkilökohtaisuuksiin menemisestä aika usein. NHB:n tutuksi tullut hyökkäys alkoi muutaman kommentin jälkeen, meni ilmeisesti ihon alle kun solvaukset lähtivät tästä vyörymään. Tekniikasta keskusteleminen mielipiteiden ja mieltymysten yhteensovittaminen tähän on joskus haastavaa, kun tunteet ottavat vallan jälki on rumaa kuten usein nähdään. Ei pidä provosoitua vaikka provosoidaan on hyvä ohje mihin tahansa keskusteluun.

      
  • Tuo sun lapsellinen tuotemerkin palvonta nyt ei mene kenenkään ihon alle vaan korkeintaan aiheuttaa myötähäpeää. Asiallinen keskustelu olisi suotavaa, mutta sinä olet valinnut toisen tien.

      
  • WhatCar

    Tässä hyvä video miten loistava BMW:een käyttöliitymä on:

    Applen carplay löytyy niin sen jälkeen melko samanlaista alkaa olemaan kaikissa merkeissä. BMW:ltä ei androidautoa sitten löydykkään. Melko monessa taviksessa on nykyään molemmat.

    Kirjoittaja WhatCar on ollut tässä ketjussa syvästi huolissaan liikenneturvallisuudesta. Avausviestin perusteella tämä huoli on peräisin siitä,että kaikenmaailman Kiioissa ja Opeleissakin on alkanut olemaan kosketusnäytöllisiä "käyttöliittymiä".
    Ne on sijoitettukin tiesmihin ja hanskat kädessä niitä sohiessa ei kyllä tiedä mitä tapahtuu.

    Opel on ratkaissut tämän tuomalla OnStar-palvelun, joka ratkaisee ainakin navigoinnista syntyvän näytönhiplaustarpeen. Yhden napin painallus(Fyysinen näppäin sijoitettuna ylös peilin ja kattovalon väliin, eli pysyy kyllä katse tiessä käytettäessä) ja auto soittaa palvelukeskukseen johon voit omalla kielelläsi kertoa tarpeesi ja ne hoidetaan sinun puolestasi. Haluamasi osoite syötetään puolestasi navigaattoriin ja opastus alkaa. Palvelu varaa myös puolestasi esim.hotellin tai liput haluaamaasi tapahtumaan.

    5-sarjan näytön käyttö ajon aikana on kosketuksilla on pirun hankalaa sen sijainnista johtuen. Se on keskellä ja ylhäällä lähes kojetaulun päällä. Eli sinne ei ylety ilman etunojaa. Tämän tähden ohjain keskikonsolissa on lähes pakollinen. Toisinsanoen sekin on kompromissi.

      
  • Ja mitä tulee iDriveesi, niin eihän siinä ole mitään pahaa, että pidät iDriveä onnistuneena. Toki tuo yhden tuotemerkin palvonta on varsin tylsää luettavaa, mutta se ei sinulle riitä. Sinä haukut kaikkia muita toteutuksia vailla kokemusta noista muista järjestelmistä. Keksit toinen toistaan epäloogisempia perusteita siinä sivussa, etkä halua perustella mitenkään loan heittojasi.

      
  • Muuttamalla asennettasi saatetaan päästä asialliseen keskusteluun. On se joskus onnistunut niin miksei myös tästä eteenpäin. Hieman lisää arvostusta suuntaan jos toiseen, eikä näitä myötähäpeä solvauksia sun muita henkilökohtaisuuksia se voi hyvinkin onnistua. Olen valmis tähän jos vain vastapuolelle kelpaa.

    Yhden testin tai vertailun perusteella ei kannata vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä. BMW on voittanut useita testejä ja on tekniikan suhteen edelläkävijä päästöjen ja kulutuksen osalla. Tiukentuneet päästörajat asettavat suuria haasteita kaikille saksalaisille autovalmistajille ja dieselit ovat tulevaisuudessa kovan haasteen edessä pystyäkseen noihin päästönormeihin mitä tulevaisuudessa vaaditaan. Toivotaan että onnistuvat hyviä tuloksia on jo nähty ja tullaan vielä näkemään, kyllä autoteollisuus keinot keksii vaikka haasteita toki on.

      
  • Se nyt on täysin selvää kaikkien vuosien jälkeen, ettet sinä pyri asialliseen keskusteluun. En muuten pyri minäkään silloin, kun kommentoin sinun huutelujasi.

      
  • tracktest
    Hieman lisää arvostusta suuntaan jos toiseen

    Eli jos NHB pystyy kehumaan jotain ominaisuutta tai tekniikkaa BMW:stä, sinä vuorostasi pystyt nimeämän jonkun vian tai ominaisuuden mihin kaipaat parannusta?

    Jotenkin tuntuu että sinun on vaikeampi antaa kritiikkiä suosikillesi.

      
  • Kyseenalaistin testin tuloksen ja haluaisin siihen tukea muista testeistä jos muuut testit tukevat tuloksia asia on selvä. Miksi kritisoisin minulle toimivia ratkaisuja? Eivät ne ole muilta pois jos BMW on minulle sopiva ja joku toinen pitää omaansa minun valintaani sopivampana. Siitä vaan ei se liikuta minua suuntaan eikä toiseen. En väitä että toisenlainen toteutus olisi huonompi vain sen takia, että toteutus on toisenlainen sehän olisi tyhmää jos mikä. Testaajat testatkoon mielensä mukaan, mutta täytyy muistaa myös se että testaajia ohjaa mielipiteet ja mieltymykset ja tulokset ja pisteytykset ovat sen mukaisia ja suuntaisia.

    Jokeri millä nimimerkillä kirjoitit ennen? Näitä nimimerkin vaihtajia on niin paljon jottei pysy aina kaikissa vaihdoissa mukana.

      
  • tractest:
    Jokeri millä nimimerkillä kirjoitit ennen? Näitä nimimerkin vaihtajia on niin paljon jottei pysy aina kaikissa vaihdoissa mukana.

    Kysyt tätä minulta toisen kerran ja viimeksi vastasin. En usko nimimerkkini vaikuttavan mieltymyksiisi.

    Mihin testiin viittaat nyt toistuvasti? Jos tarkoitat hybridi-koeajoja joista Quu toiseen ketjuun laittoi jotain lainauksia teknisistä tiedoista, niin en tiedä miten se edes liittyy tähän kosketusnäyttö/infortaiment keskusteluun?

    Mutta, vedä nyt vähän happea ja mieti onko tosiaan niin, ettei sen yli 30v. BMW urasi aikana kertaakaan ole tullut tilannetta jossa olet ajatellut: tuon olisi voinut tässä autossa tehdä paremmin? Ajattele asiaa myös huollon kannalta.

      
  • Tässä on upeita kuvia tuosta Audi A8:n kosketusnäytöstä (oikeammin näytöistä joita on kaksi kappaletta). Myös itse kosketusnäytön teknologia on alan viimeistä tekniikkaa, kosketusnäyttö on niin sanotusti haptinen.

    https://www.theverge.com/2017/7/11/15952078/audi-a8-2017-hands-on

      
  • Kyllä näytöt on törkeän alhaalla etenkin jos niitä joutuu manuaalisessa ajossa käyttämään.

      
  • Tuskin niin, kunhan kysyin. Ei jäänyt mieleen et ole ollut kovin aktiivinen siksi kysin, jos se on vaikeata kertoa niin pidä omana tietonasi. Kyseiseen testiin, tuo on osaltani käyty loppuun siitä ei irtoa mitään uutta mistä pitäisi keskustella. Ei tässä tarvitse happea vetää ei ole mitään järkeä vetää tänne kyseistä keskustelua. Merkkifoorumeilla näitä käydään riittävästi joten sinne siis jos isosti kiinnostaa. Täällä on useita selkäänpuukottajia ja trolleja jotta tästä ei kannata tässä ketjussa vääntää. Avaa oma ketju ja katso tuottaako tulosta itse en aio osallistua kerrottakoon se tässä.

      
  • "Audi A8 on uniformy-kuljettajalle, jonka ei tarvitse säätää koko ajan. Volvo on tavis kuskille ja näytön pitäisi olla 20cm korkeammalla jos turvallisuutta haetaan."

    Univormusta tuli mieleen että Jeremy Clarksonin mukaan ainoa henkilö, joka on näyttänyt hyvältä istuessaan neliovisen convertiblen takapenkillä, on Adolf Hitler.

      
  • tracktest:
    Testaajat testatkoon mielensä mukaan, mutta täytyy muistaa myös se että testaajia ohjaa mielipiteet ja mieltymykset ja tulokset ja pisteytykset ovat sen mukaisia ja suuntaisia.

    Palaan tässä vielä aiempaan kommenttiini edellisellä sivulla:
    jos tutkimuksessa selvitetään kosketusnäyttöjä keskenään, niin miksi sinä tuot TM-testituloksen sitten rinnalle osoittamaan BMW-hiiren paremmuutta?

    Sinun pitäisi nyt jotenkin tosiaan saada yhteismitallista tutkittua tietoa sitten luettavaksi, eikä kirjoituksia joissa testaajia ohjaa mielipiteet ja mieltymykset ja tulokset ja pisteytykset ovat sen mukaisia ja suuntaisia.

    Eikö?

      
  • tracktest:
    Avaa oma ketju ja katso tuottaako tulosta

    Mistä avaisin oman ketjun? Onko merkkifoorumilla hyväksyttävämpää keskustella oman auton vioista? Tuo sinun trollikammosi on kyllä fobia parhaasta päästä. Siihenkin voi vedota kun ei kiinnosta suoraan kysymykseen antaa vastausta.

      
  • TM voisi hyvin tehdä testin autojen käyttöliittymistä ja antaa pisteet ja tähdet toteutuksesta. Oma arvio on, että seuraavanlaiseen järjestykseen päädyttäisiin:

    1. BMW 5-sarja: 9,3p ja 5 tähteä
    2. (Jaettu): MB E: 9.3p ja 5 tähteä
    3. Lexus GS300: 8,9p ja 4 tähteä
    4. Audi A6: 8,8p ja 4 tähteä
    5. Kia Stinger: 8.7p ja 3 tähteä
    6. Volvo S90: 8,1p ja 2 tähteä
    7. (Jaettu) Mosse Elite, vm 1969, 8,1p ja 2 tähteä
      
  • Ei tarvita välttämättä mitään Tekniikan Maailman testejä, koska englantilainen Autoexpress on testannut eri valmistajien järjestelmiä samoilla arviontikriteereillä.

    Esimerkiksi Seatin Full Link on arvioitu noin viiden tähden arvoiseksi, kun taas BMW IDrive sai noin 4,5 tähteä. Pisteitä oli jaossa 25. Pisteissä tämä testi meni niin että Seat sai 24 pistettä 25:stä ja BMW sai 22,5 pistettä 25:stä. Seatin ainoita heikkouksia oli se että suorituskyvystä tuli 4,5/5 pistettä ja navigoinnista 4,5/5 pistettä. Tuossa Seatin arvostelu kokonaisuudessaan.

    Usability (käytettävyys): 5 pistettä
    Performance (suorituskyky): 4.5 pistettä
    Connectivity (liitettävyys): 5 pistettä
    Sat-nav (navigointi): 4.5 pistettä
    Cost (kustannus): 5 pistettä

    Kokonaan toinen juttu onkin sitten se menevätkö nämä Autoexpressin testit WhatCarille (alias Monsieur Mosselle) jakeluun.

    Tuossa joka tapauksessa lehden kirjalliset loppuarviotarviot Seatin Full Linkistä.

    "It isn’t the most interesting to look at, but SEAT’s system is easy to use. Everything is clearly located on the touchscreen, and there are eight buttons to these sections surrounding the screen. You can liven it up with Full Link, which costs only £150 and adds the brand’s own phone integration, Apple CarPlay, Android Auto or MirrorLink. Both the Apple and Google systems are excellent, and are well worth adding."

    http://www.autoexpress.co.uk/seat/leon/93669/seat-full-link-in-car-infotainment-review

      
  • Kiitos kunniasta, Monsieur Mosse vastaa: tässä testissä (2016 keväältä) on BMW iDrive 4.0 jossa mm. ei ollut vielä kosketus- ja eleohjausta. 4,5 tähteä on aika hyvä saavutus. Mitähän nykyinen uusi BMW iDrive 6.0 saisi, varmaan yli 5 tähteä?

      
  • Tuossa ovat nuo BMW:n pisteet.

    "Usability: 5
    Performance: 5
    Connectivity: 4
    Sat-nav: 4.5
    Cost: 4"

    Niin kauan kuin BMW:hen ei saa Android Autoa, ei tuo liitettävyyden arvosana 4 tuosta välttämättä nouse. Muilta osin on vaikea kommentoida asiaa. Myös Volkswageniin muuten saa lisävarusteena eleohjauksen.

    Joka tapauksessa Seat Leoniin saa vähällä rahalla järjestelmän joka on samanveroinen kuin BMW:n järjestelmä. Samaan konserniin kuuluvan Audin uusi kosketusnäyttöjärjestelmä on todennäköisesti kaikkein paras, koska täytyyhän sen olla Seatin Full Linkiä korkealuokkaisempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit