BMW 5-sarjan erot verrattuna M5:seen

11 kommenttia

Nyt kaikki kertoo mitä eroa on BMW:n 5-sarjalaisessa ja M5 bemmissä!

  
  • BMW 5-sarja täydellisyyden tavoittelussa edistysaskelia ottaen saavutettu täydellisyys. 4. sukupolvi (E39) hipoi monien mielestä täydellisyyttä joka oli monessa suhteessa muita edellä. BMW 5-sarjan tavoitteena on ollut alusta alkaen valmistaa maailman paras sedan. M5 on auto josta ei puutu mitään. Jotain voi olla jopa liikaa mutta siihenkin tottuu.

      
  • Onko eroja tulipaloherkkyydessä? Ihan äskenhän taas bemari syttyi tuleen kesken ajon. Uutisessa luki, että uudehko BMW, mutta mallia ei taidettu kertoa. Useinhan bemarien näkyy menevän kuin tuli hännän alla noin kuvaannollisesti sanottuna. Ja ihmeen usein menevät tuli konepellin alla. Miten sähköbemarit? Entä vetybemarit, se kun syttyy, niin huomataan vähän laajemmallakin alueella.

      
  • Erilaiset peilit ja renkaat.

      
  • Ainakaan etuvaloissa ei ole palamisherkkyyttä. Bemarilla ajellaan pimeälläkin vain enkelinpierut päällä tai joskus sumuvalot niiden lisänä. Ja takavalojen muovien kuuluu olla mustat, ehkä palaneet, ja takavalot ovat kirkkaudeltaan kuin nokeentuneet myrskylyhdyt.

      
  • Näin jo JULKAISTU 06.08.2018
    Kymmeniä autoja palanut poroksi tänä vuonna – BMW pyysi anteeksi ja ilmoitti takaisinkutsusta.

      
  • Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Miten niin "paskanjauhannan"? Ihan äskettäin luin (varmaankin IS:n verkkosivuilta) bemarin syttyneen kesken ajon. Uutisessa puhuttiin uuhdehkosta autosta. Mitähän se mahtaa tarkoittaa.

    "Takaisinkutsu" tarkoittaa yleensä, että havaittu vika korjataan. Tuosta Traficomn jutusta on yli kolme vuotta. Onko joku muukin syy tulipaloihin vai eikä takaisinkutsua tehty kaikkiin bemareihin?

    Eikö tulipaloherkkä bemari ja sähköauto olekin pelottava yhdistelmä? Sähköbemarin tulipaloa ei niin helposti sammutetakaan. Ja bemarin huhutaan tuovan (vai onko jo tuonut) vetykäyttöisiä autoja liikenteeseen. Ne olisi hyvä merkitä näkyvästi, jotta muut voisivat väistyä pois tieltä havaitessaan vetybemarin lähestyvän ja häipyvän horisonttiin tuli hännän alla🙂

      
  • HR en lähde tähän trollaukseen minkä käynnistit. Totean vain sen, että kaikki eivät nähtävästi ole kutsua noudattaneet. Kaikki on omistajan vastuulla, jos ei noudata kutsua. Itse olen kutsuja noudattanut. Huolto-ohjelma puuttuu näihin ja ne jotka eivät tätä noudata, kärsivät seurauksista. Tuo EGR-testi kuuluu huolto-ohjelmaan, ja sen noudattaminen on erityisen tärkeä toimenpide. Noin kaksi viikkoa sitten puhuin tästä poikani kanssa, kun sellainen kutsu oli tullut. Homma hoidettiin kuten tämä toimenpide edellyttää.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    HR en lähde tähän trollaukseen minkä käynnistit. Totean vain sen, että kaikki eivät nähtävästi ole kutsua noudattaneet. Kaikki on omistajan vastuulla, jos ei noudata kutsua. Itse olen kutsuja noudattanut. Huolto-ohjelma puuttuu näihin ja ne jotka eivät tätä noudata, kärsivät seurauksista. Tuo EGR-testi kuuluu huolto-ohjelmaan, ja sen noudattaminen on erityisen tärkeä toimenpide. Noin kaksi viikkoa sitten puhuin tästä poikani kanssa, kun sellainen kutsu oli tullut. Homma hoidettiin kuten tämä toimenpide edellyttää.

    Osa takaisinkutsukampanjoista on sellaisia, ettei autoa saa katsastettua, mikäli kutsua ei ole noudatettu ja autoa korjattu asianmukaisesti. Outoa, mikäli tämä BMW:n kampanja ei olisi tuollainen. Outoa on myös se, että osa ottaa tietoisesti tulipaloriskin.

      1
  • Mietin vaan, että millainen mahtaa olla EGR-lauhdutin...

      
  • Uudehko BMW on toimittajille tutuksi tullut fraasi, kun ei tiedä merkistä mitään. Josef videolla selko tarinaa EGR-lauhduttimesta. Perehtyneitä kannatta kuunnella, säästyy turhilta päänsäryiltä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit