Onko Teitä muita Land Rover Freelander 2 V6 koneen omistajia, jolta kyseisestä autosta on rikkoontunut moottori 13,5 vuoden käytön jälkeen????????? Ajokilometrejä ei ole hirveän paljoa kerennyt kertymään mittariin, koska auto seisoo aina syyskuusta joulukuuhun ja välillä muulloinkin.
Auto söi ruhtinaallisesti Jäähdytysnestettä, joka lopulta jotenkin valui kuuman moottorin päälle ja öljypohjaan nostamaan nestemäärän taivaisiin öljyn lisäksi ja jokin akseli hirtti kiinni että jakopää pääsi rikkoontuun ja sitä kautta rikkomaan auton moottorin. Olisin kiitollinen, jos ihmiset vastaisivat tähän. Onko kentiens kysymyksessä tyyppivika??????
Tässä kuvaamassasi tapauksessa syynä voi olla vuotava vesipumppu, letku, letkuliitos, tai se pahin mahdollinen eli kannnentiiviste. Kannentiiviste vuoto ilmenee siten, että kun avaa öljykorkin siellä näkyy kellertävää tahnaa kun vesi ja öljy sekottuu. Samaten paisuntasäiliön korkin kun avaa nesteen pintaan tulee öljyä.
Auton moottorin nesteen kiehuessa kuten kuvaat on auto pysäytettävä ja samuttetava välittömästi. Tässä tuhon jo tapahduttua on ilmeisesti edellä kuvatut tapahtumat mennyt ketjussa nesteet ulos kansi kieroon ja jos autoa ei heti sammuteta se leikkaa kiinni hyvin nopeasti kun kone ylikuumenee. Mitään kokemusta kyseisestä autosta ei ole mutta samat asiat pätevät kaikkiin muihinkin merkkeihin. Mainitset myös jakopään jakohihnan katketessa moottorin tuho on myös mahdollinen, mutta tämä yhteys ei sovi nesteiden kiehumiseen ja runsaaseen vuotoon koneen päälle. Tyyppiviasta tuskin on kyse vaan huonosta auton huollosta etc.
Jotenkin tää vian kuvaus on kryptinen. Vajuiko jäähdytysnesteen taso pitkäänkin ruhtinaallisesti ennen kuin kampura pyörähti viimeisen kerran? Miten ne nesteet valuivat moottorin päälle ja öljypohjaan? Oliko koko lohko halki vai mitä ihmettä tapahtui?
Kuvaus on hieman sekava, mutta näitä sattuu jos letku halkeaa tai vesipumppu hajoaa. Nesteen suuri määrä koneen päälle viittaa letkun hajoamiseen mutta ei se yksistään riko moottoria jos moottori sammutetaan välittömästi. Tietääkö NHB onko kyseisessä moottorissa ketju vai hihna? Tuossa viitataan jakopään rikkoontumiseen. Ketju venytessään voi hypätä muutttaen jaon ja silloin tuho selviö samoin hihnan katketessa jako sekoaa ja moottori hajoaa. Venynyt ketju rallattaa ja sen pitäisi huomata jokaisen, on se niin poikkeava ääni normaalisti toimivaan moottorin ääneen verrattuna. Se että kaikki tuo kuvattu on tapahtunut kerralla ilman mitään ennusmerkkejä on hieman outo. Pelkästään nesteen kuluminen pitäisi hälytyskellojen alkaa soimaan ja aloittaa tutkinta mistä se hävikki johtuu. Tämä tiedoksi niille joilla kyseinen ongelma on päällä. Auto huoltoon/korjaamoon välittömästi. Kaikki poikkeava moottorin toiminnassa vaatii aina ammatilaisen analyysin. Pienikin vika saattaa aiheuttaa ketjureaktion jossa voi olla iso tuho edessä ilman asiamukaista tutkintaa.
Anne näin kirjoitit "15.05.2016, 14:41 V6 kannentiiviste vaihdettu, vesipumppu vaihdettu, termostaatti vaihdettu ja yhä hukkuu Jäähdytysnestettä."
Olet huoltanut autoasi huoltojen laiminlyönnistä ei siis ole kyse vaan hyvinkin mahdollista, että kyseessä on tosiaan tyyppivika.
Tästä ketjuun jossa tämän merkin asiaa käsiteltiin.
Land Rover Freelander 2 – turmanloukku?
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7085/
Jos nyt ymmärsin oikein, niin autolla on ajettu, vaikka moottorissa jäähdytysneste on vuotanut öljyn sekaan. Jos asia tosia on noin, niin käyttäjälähtöinen moottoririkkohan tämä on. Vesi öljyn seassa tuhoaa tehokkaasti öljyn kykyä voidella ja tämä rikkoo moottorin.
Syytä nesteiden vajumiseen on aika turha arvailla näkemättä moottoria, mutta voihan siellä esimerkiksi olla halkeama valussa.
Juuri näin näkemättä moottoria tämä on puhdasta arvailua. Jäähdytysneste on huono "lisäaine" öljyn sekaan pitemmän päälle voitelu loppuu kokonaan ja moottorin ylikuumeneminen alkaa pidemällä matkaa ja näin syntyy ketjureaktio jota on mahdoton pysäyttää. Näin tässä on ilmeisesti käynyt.
Niille jotka ajavat vain lyhyttä kaupunkiajoa talvella muodostuu öljyn joukkoon vettä joka ilmenee öljykorkin pois otettua kellertävänä tahnana "majoneesi" korkin alapinnalla ja huohotinputkessa. Paras konsti on ajaa maantiellä riitävän pitkään, että vesi poistuu öljytilasta ja huohotinputkesta itsestään kun moottorin lämmöt on riittävän pitkään normaalissa arvoissa. 20 kilometrin aikana maantiellä suuntaansa ongelma poistuu kuin itsestään haihtumalla lämmön vaikutuksesta. Tämä vinkkinä niile jotka suhaavat vain lyhyttä pätkää kaupungissa.
Joku varmaan miettii miksi näin kannattaa tehdä. Syy on yksinkertainen, kun tämä veden ja öljyn sekainen "majoneesi" jäätyy se tukkii huohotinputken ja näin moottoriin syntyy paine joka pullauttaa moottoriöljyt stefoista ja öljykorkin kautta moottorista ulos. Näitä sattuu talven kovilla pakkasilla tietämättömille usein. Ja syy on hyvin yksinkertainen kuten kaikki kuvauksesta hyvin ymmärtänee.
Paljon riippuu autosta tuo veden keräytyminen öljyyn. Jotain periteisellä yksipiirisellä jäähdytyksellä varustettua dieseliä voi olla hankala saada pakkasilla lämpimäksi vaikka ajaisi tunteja. Joku toinen moottori saattaa lämmittää öljyt 100 asteisiksi melko nopeasti myös kaupungissa ja pakkasilla. Vesi alkaa hyörystymään nopeasti jossakin 60-70 asteen välissä ja 100 asteessa menee vain hetki, kun vesi kiehuu pois.
Kannen halkeaminen saattaisi tuota selittää, vaikka bensakoneissa nykyään erittäin harvinaista onkin. British Leylandin tekeleet olivat aika kuuluisia tuosta ominaisuudesta aikoinaan, mutta ei taida enää tämä olla samojen suunnittelijoiden ja koneistajien aikaansaannoksia.
Jatkuvan talvisäilyttämisen vuoksi herää kysymys, onko autoa säilytetty ulkotiloissa/ ulkolämpötiloissa ja onko jähdytysnesteitten pakkaskestävyys ollut talviaikaan riittävä ? Ja jos nesteet on (todennäköisesti ?) joskus vaihdettu, onko tyyppi ollut oikea ?
Jäähdytynesteiden eroista sen verran, että punaista nestettä käytetään mootoreissa jossa on alumiini lohkot/kannet. Punainen jäähdytyneste on fosfaatti, nitriitti ja silikaatti vapaata estäen noiden lohkojen, kansien hapettumisen. Punaista jäähdytysnestettä ja vihreää nestettä ei saa mennä sekoittamaan keskenään se puurouttaa nesteen. Voisiko tässä kyseisessä tapauksessa olla myöskin tästä kyse?
Ottamatta kantaa tähän caseen sinällään, auton tai tarkemmin moottorin seisottaminen altistaa sen korroosiolle. Jos 13-vuotias auto on seissyt useamman talven, on tällä varmasti vaikutusta moottorin kuntoon.
Land Rover Freelanderiin moottori vaihdettiin n. 105 000 kilometrin jälkeen vuoden 2016 lopulla. Ja maksoimme koko lystin.
Nyt tuolla vaihtomoottorilla on ajettu n. 3000 kilometriä ja vaihto taas edessä. Auta armias, menee takuuseen..... olemme hesteessä tuon yrityksen kanssa. Onko jollain tietoa, mistä saisi V6 moottorin kokonaisuudessaan SUV 1 LN 2,5 bensakone? Nyt ei täältä netistä löydy.
Freelander on seisonut lämpimässä autotallissa, kun autosta nautiskelijat ovat asuntoautollaan muualla. Auto seisoo syyskuusta joulukuun lopulle.
Jäähdytysnesteet eivät ole menneet sekaisin. V6 ei vaan kestä normaalia kulutuskäyttöä.
Liekö tässä samaa vikaa kuin 1.8 litraisessa (vanhemman Freelanderin moottorissa.
Meillä oli auto uudesta ja ajettiin 80tkm. Kannentiiviste hajosi kahdesti, toisella kerralla myös kansi halkesi. Lähti kiertoon kun kertaalleen vaihdettu moottori hajosi saman vian vuoksi uudelleen. Kolmatta moottorinvaihtoa ei enää haluttu maksaa