Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

223 kommenttia
1234568»
  • Joku kyseli aiemmin LED panelivaloista, johon olisi nyt antaa suosituksena W-Light Comber.

    Koko valaisin on väännetty kaareksi, ja se välttää LEDeille tyypillisen putkimaisen valokuvion ja kuvissa puhki palavan valkohehkuisen läiskän nokan edessä. Valokuviossa on leveyttä hallitusti reunoja kohden himmentyen, joten ainakaan minun silmäni eivät koe häiritsevän terävää valon ja pimeyden rajaa.

    Paneli on toteutettu epäsuoralla valolla peilitekniikalla ja on hieman aiempia vastaavia hoikempi ja niin sirokokoinen kuin yli puolimetriseltä panelilta voi kohtuudella odottaa.

    Aiempaan postiini häikäisystä viitaten, 2*80 watin ref 10 SAE 210 valoihin verrattuna W-Light näyttää datalehdellä jäävän teoriassa tappiolle pienemmällä ottotehollaan ja valovirrallaan. Käytänmössä silti näennäisesti tehottomampi W-Light tarjoaa 200 metriin lähes puolta suuremman luksimäärän. Auton eteen eikä harakoille suuntautuvan valon määrä näkyy myös isossa yhden panelin 45 referenssiluvussa.

    Esitteen lupaamaan 18 luksiin 300 metrissä en silti usko, eikä sitä liikennekäytössä tarvitakaan. Mutta minun luksimittarini näytti sateisen mustalla mittasuoralla 15 luksia 200 metrissä pusikosta pusikkoon yli koko tien, mikä on ainakin minulle sopiva lukema, etenkin kun nätisti pyöristetty valokuvio on tasaisempi kuin aiemman NBB Alpha xenonin ja myös hieman lyhempi (mikä on tässä tapauksessa hyvä asia).

    Mutta on se vaan silmille aika äkäinen välähdys tuo LED-kaukovalon nopea syttyminen. Näitä ei kytketä ennen kohtaamista.

    EDIT: lisämeriittinä Comberille sekä pääty- että pohjakiinnitys. Jälkimmäisen turvin sen voi pultata perinteiseen kilven taakse asennettavaan valotelineeseen tarvitsematta porata näkyviä reikiä autoon. Matalan valaisimen ylätuet mahtuvat vaikka säleikön alta niissä malleissa, joissa säleikkö nousee konepellin mukana.

      
  • Tämän luokan asiaan perehtyneitä vastaajia maailma tarvitsee enemmän.

      
  • Ei ole Comber pahan hintainen, 165€ Lumiselta hankittuna, ref 45 vaan rajaa käyttöä.

      
  • Lisätään ostoslistalle X-Visionin Domibar. Suora pötkö, vähemmän valotehoa kuin Comberissa, mutta 5 vuoden takuu ja vielä parempi valokuvio. Vähemmän holtittoman tehokkaan kaukovalon ja onnettoman lähivalon vaikutelmaa, silti 200 metrissä vain parin luksin tappio valotehossa.

    Onko kellään kokemusta X-Visionin uudesta Genesis-sarjasta?

      
  • muokattu 06.12.2018 22:36

    Nyt nokalla X-Vision Genesis, voin suositella. TÄYSIN kaikista näkemistäni LED valoista poikkeava joka suhteessa.

    Etualan korostunut kirkkaus puuttuu täysin, mikä on hienoa. Oikein suunnattuna Genesis jatkaa siitä, mihin auton omat kaukovalot alkavat hiipua. Matalaksi litistetty ovaali valokuvio lentää matalana laakana jatkamaan ja leventämään auton omia kaukovaloja. Valokuviosta tulee mieleen vanha halogeenivalo Bosch Touring, mutta nelinkertaisella valoteholla, minkä vuoksi 50 - 100 m pidemmälle kirkkaasti valaistua tietä. Valokuvio ei oke mikään äärimmäisen leveä, ja se on loogisesti keulasta eteenpäin levenevä viuhka, koska ihan nokan edessä olevaa viimeistä 1 - 2 sekuntia (jossa näkee mihin törmäsi jo) on selvästi vältetty korostamasta, että auton omien valojen kanssa yhdessä lähialue ei "pala puhki".

    Ellei autoon istuessaan olisi nähnyt panelia, luulisi nokalla olevan tehokas xenonvalo 4300 K värilämpötilaan optimoiduilla polttimoilla. CREE LEDit ovat auton omiin 5000 K xenoneihin verrattuna selvästi lämminsävyiset, mikä lupaa sadekeliin valoa hyvin?

    Tehokkaiden kaukovalojen toiseen referenssivalaisimeen NBB Alpha xenoniin verrattuna (se toinen on X-Vision Dominator xenon) valaistusmatkaa on hieman vähemmän. Suoran päässä metsänreuna alkaa valjeta kunnolla "vasta" noin 300 metrissä, eli noin 100 metriä puuttuu NBB:n vetäjän kattovalojen ulottuvuudesta. Riippuu tilanteesta, onko se hyvä vai huono asia?

    Ja nyt on siis puhe pienimmästä reilun puoli metriä leveästä hinnat alkaen Genesis 600 mallista. Vain tätä pienintä ajetaan oletusarvoisesti täysitehoisena. Seuraava idompi malli Genesis 800, ja sitä isommat mallit on tyyppihyväksytty katulaillisiin vakioasetuksiin rajoitetulla teholla, mutta niissä on myös outlaw double-up toiminto, joka tuplaa tehokkaan valaisimen valovirran. Toistameriset 1100 ja 1300 panelit sopinevat vetäjän katolle, koska ulkomitat, tehon kulutus ja referenssikuku ovat henkilöautoon epäkäytännöllisen isoja? Jussinmäen uuden 2018 - 2019 valotestin perusteella vaikuttaa siltä, että näiden isojen panelien valoteho on jotain ennen näkemätöntä?

    En keksi, mitä tarvisin lisää, vaikka ostin tuoteperheen pienimmän saatavissa olevan mallin. Isot ja rumat, mutta tehokkaat NBB Alpha 225 ämpärit vaihtuivat matalaan mustaan paneliin, jonka valokuvio on tasaisempi ja varjottomampi, joten tämä jää nokalle.

    Käytetään luksimittari mittaussuoralla, kunhan ehditään.

    Perheen vanhemman auton heikompien halogeenivalojen valojen pariksi jäi Domibar, joka lisää valojen leveyttä lähelläkin. Hyvien mutta lyhyiden valojen jatkamiseen sopii paremmin Genesis.

    Ai niin, 5 vuoden takuu tässäkin.

      
  • muokattu 06.12.2018 22:44

    Ja vielä Genesiksen asennuksesta täydet pisteet. Ala-, ylä- ja päätykiinnitys, kiinnikkeet voi koota eri etäisyyksille riippuen siitä miten keulassa on tilaa ja ylä- ja alatuen kiinnityskiskot ovat kaikki vakiona.

    Korkeussäädössä ei ole mitään hammastuksia, vaan se lukittuu ihan mihin asentoon tahansa asentaja päättää rouhaista pultit kiinni.

    Painava valaisin tarvii tietenkin ylätuet. Tai ala-.

      
  • muokattu 16.12.2018 11:54

    Yllättävän pienet lukemat lumisella tiellä, vain 9 luksia 200 metrissä.

    Kun xenonitkin vaihtuivat takaisin päivänvalon värilämpötilaan, silmä ei enää erota pientä värieroa auton omien valojen 4300 K ja lisävalon 4500 K välillä.

    X-Vision Genesis jää paikalleen, koska minulle riittävä kaukovalo, hallittu valokuvio ja hyvä tasapaino lähi- ja kaukovalojen välillä on löytynyt myös ilman järkyttävän suuria ämpäreitä nokalla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Yllättävän pienet lukemat lumisella tiellä, vain 9 luksia 200 metrissä.

    Korjausmittaus, kun lukema jäi vaivaamaan. Nyt ihan uudet vakiopolttimot auton omissa valoissa ja lisävalo tarkemmin suunnattu alemmas ja 200 metrissä hiekoitetulla tiellä mitattu 11 - 12 luksia alkaa olla käytettävissä olevalla valovoimalla maksimissaan? Harmi, ettei tullut mitatuksi auton omien valojen tehoa ennen ja jälkeen polttimon vaihdon. Xenonpolttimo harmaantuu käytössä silminnähden, mutta enpä hoksannut selvittää tuon vaikutusta valotehoon?

    Tuota voi verrata NBB Alpha xenonin edessä samoilla jalansijoilla mitattuun 15 luksiin, joka tosiaan vie kaukovalokeillaa silmin havaittavasti pidemmälle. Riippuu tilanteesta onko se hyvä vai huono asia.

    LED-valoista löytyy näköjään myös hallittuja valokuvioita, joiden suutauksen merkitys on selkeästi mitattavissa, jolloin tehokkaamman kaukovalon voi suunnata vastaantulevan katseen alapuolelle minimoimaan lähivaloilla ajamista.

      
  • Ja hyvien valojen esiinmarssi sen kuin jatkuu. Viimeisimmässä koeajossaan TM mittasi Octavian kaukovaloille 200 metriä pitkän ja esimerkillisen leveän keilan. Lyhyetkin valaisivat oikein sopivasti. Pimeällä paljon ajavalle ei ole koskaan ollut näin laajalla tarjonnalla erinomaisia valoja tarjolla.

      
  • En ole pitänyt kirjaa, mutta tämä saattaa olla ensimmäinen asia, johon on tullut selkeä parannus netissä nalkuttamalla :smiley:

    Korrelaatio on selvä, mutta kausaalisuudesta voi olla vaikea löytää näyttöjä?

    Netissä nalkuttamisen lisäksi olen tosin antanut palautetta suoraan valmistajallekin, joten sitä kautta olen kyllä ollut aivan konkreettisestikin viemässä pohjoista viestiä ruuhkautuneemmissa maissa autoja valmistaville.

      
  • Tuulilasin n:ro 11/2021 koeajossa on uusi M-B C 200 4Matic Business AMG. Lisävarusteiset Digital Light ajovalot (1780€), ovat jutun mukaan parhaat lehden mittaushistoriassa. Kaukovalojen teho 220 metrissä on 7 luxia ja vielä 3 luxia 312 metrissä. Monissa vastaavan hintaluokan autoissa on lehden mukaan ollut tekemistä tuon 3 luxin kanssa 220 metrissäkin. Myös lyhyiden 100metriin yltävä leveä keila saa kiitosta.
    Lisäksi kun valojen adaptiivinen toiminta on kiitettävää, ei moitittavaa löytynyt.

      
  • muokattu 08.10.2021 11:14

    Nuo Ultra LEDit olisivat tosiaan kivat. Valitettavasti muilta ominaisuuksiltaan meille sopivaan E-sarjaan ne tulivat suunnilleen viimeisenä mallina. E joutui odottamaan päivitystä pitkään, koska se oli vasta uusiutunut näiden valojen tullessa markkinoille.

    Onneksi väyläkontrollereita puuhastelevat yritykset ovat huomanneet saman asian ja nyt on tarjolla pelkän kaukovalon merkkivalon pohjalta toimivia purkkeja sofistikoidumpiakin ratkaisuja:

    https://www.valostore.fi/fi/tuote/modernum_digital_lightning_1200

    DL 1200 tilaajalta kysellään onko hänen Mersussaan hinnat alkaen High Beam LEDit vai adaptoituva Multibeam ja DL 1200 softaversio ladataan sen mukaisesti.

    Mersun Ultra-LEDien toimintalogiikka on käsittääksen sellainen, että pitkän kantaman kaukovalo syttyy vasta sitten kun Multibeamin mielestä keulan edessä on vapaata tilaa paljon. Ultra valon rakenteessa on siis normaalin Multibeamin rinnalla lisäkaukovalona toimivat elementit ja kaukovalo toimii kaksivaiheisesti pitkän kantaman valojen syttyessä säätöalgoritmin viimeisenä säätöportaana yhtenä isona pikselinä matriisiledien rinnalle sitten kun matriisissa on jo täydet tehot päällä. Vastaantulijan kohdatessa ensin putoaa pois kaukovalomodulin isoin pikseli ja sitten alkaa normaali Multibeam säätö.

    DL 1200 ei liitetä vanhan CANM8 kontrollerin tavoin ohjaamon väylälle vahtimaan mittaritaulua, vaan valaisimeen, josta se näkee mitä oikeasti on tekeillä. Tällä tavoin se mahdollistaa pitkän kantaman pikselin lisäämisen matriisivaloihin jälkiasennuksenakin. Nyt kun löytäisi vielä järkevän valokuvion tekevän panelin, joka mahtuu Eemelin alempaan ilmanottokitaan, niin kyllä tästä hyvä tulee. Hyvin varustellun auton keula on niin täynnä tutkia ja sensoreita, että vapaa asennustila ei mahdollista mitään X-Vision Genesiksen kokoista valaisinta.

    Tarkan toimintakuvauksen kysely Modernumille on vetämässä.

      
  • muokattu 16.02.2022 22:47

    Loppuu se väittely lisävalopanelin ja adaptoituvien matriisivalojen välillä. Otetaan molemmat ja täysautomaatilla:

    https://brigght.fi/products/cankey-johtosarja

    Vakio Multibeam 2 x 84 + 1 iso pikseli keskellä. Kytkentä induktiivisella tunnistimella valaisinta ohjaavaan johtosarjaan oli yllättävänkin näppärä.

    S213 E-farkun nokassa suurin ongelma oli löytää vapaa tila kattavasti varustellun auton nokalta. Leveä paneli pitää saada uppoamaan melko syvälle ettei se jää parkkitutkan anturien keilaan. Tähden takana olevaa Distronicin tutkaa ei saa peittää. Kumpikin ilmanotto on varustettu sulkulamelleilla, joten johtosarjan läpivientikin pitää tehdä tarkasti. Aiempien mallien tapaan alemman säleikön taakse ei mahdu mitään, koska sulkulamellit ovat tiellä sielläkin. Siro Luminalights Scout Slim 600 paneli mahtui silti alempaan ilmanottoon "perä edellä" tungettuna riittävän syvälle ja värilämpötila sopii väriltään auton omien valojen kanssa.

    Tuolla panelilla ei valoteholla juhlita, mutta tavoitekin oli lisätä kaukovaloa sen verran hillitysti, että Multibeam automatiikka pystyy hoitamaan myös lisävalopanelin oman säätöalueensa viimeisenä pikselinä. Näillä asetuksilla 200 metrissä on 7 luksin valaistus, eli laskennallisesti 5 luksia on 230 - 240 metrissä. Talvirajoituksilla tulee nokan eteen noin 3 lisäsekuntia verrattuna vakio Multibeamiin ilman Ultra moduleita. Enemmänkin valoa voisi saada järjestelmää kalibroimalla, mutta tämä on jo riittävän hyvä, joten säätäminen loppuu tällä erää tähän.

    Saattaa jopa olla, että vastaantulevien kuittailut hieman vähenivät? Aiemmin joidenkin piti väläyttää valoja kun eivät itse Multibeamin varjostamalla alueella istuessaan nähneet odottamaansa selkeää vaihtoa kaukovaloilta lähivaloille. Kyse ei selvästikään ollut häikäistymisestä, koska omaksuin näiden hönöjen käsittelyyn tavan napsauttaa pakkovaihto lähivaloille ja saman tien takaisin kaukovaloille. Yksikään vastaantulija ei ole protestoinut, vaan kaikkia vilkuttelijoita vain kiinnosti nähdä jokin havaittava vaihtotapahtuma. Nyt keskellä keulaa ensimmäisen säätöportaan myötä sammuva paneli konkretisoi valojen vaihtumisen eikä protesteja ole vielä tullut ollenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit