Tässä alla on mielenkiintoinen artikkeli siitä kuinka BMW avaa tehtaan Meksikossa. Tässä tehtaassa tullaan valmistamaan kaikkia BMW:n takavetoisia malleja (tai ainakin tehtaalla on valmius tähän).
Tehtaan sijoittuminen Meksikoon johtuu matalammista työvoimakustannuksista ja vapaakauppasopimuksista. Artikkelin mukaan tehtaan kapasiteetti on 150.000 autoa vuodessa.
Mielenkiintoinen on tieto siitä että Meksikossa valmistettavia BMW-autoja toimitetaan myös Eurooppaan.
"By exporting from Mexico to Europe, BMW will avoid a 10 percent duty that it pays on vehicles exported from Spartanburg."
Kysynkin nyt että onko BMW:n kohdalla merkitystä sillä että valmistusmaa on Meksiko eikä esimerkiksi Saksa ? Tulisiko ostajan tarkistaa tämä seikka ? Täällähän oli juttua siitä että kukaan ei oikein huoli edes Venäjällä valmistettuja Bemareita.
Eikös nuo bemarin X-sarjalaiset (ainakin X3, x4, x5 ja X6) ole alusta saakka valmistetu Spartanburg, SC:ssa ja sieltä laivattu Eurooppaan. Nyt jos noiden Eurooppaan vietävien X-sarjalaisten valmistus siirtyy Meksikon tehtaalle, niin rakennetaanko Spartanburgiin myös linjastot ei X-sarjalaisiin (varmaankin näin ainakin jos Trump valitaan - no taisi mennä politikoinniksi), vai toimitetaanko jenkeissä myytävät takavetomallit jatkossa Meksikosta(?). Tuo 150000 auton vuosikapasiteetti ei kovin iso ole koko maailman mittakaavassa, eikä sillä varmaan tyydytetä edes USA:n markkinoita (varsinkin jos tuosta otetaan pois kaikki ne kuvitellut eurooppaan laivattavat X-sarjalaiset) saatikka koko "uutta mannerta". Kuitenkin vuosittaisissa valmistusmäärissä puhutaan 2.2-2.3 miljoonasta autosta.
USA vs. Meksiko "whats the difference?" Meksikaanit ne kuitenkin kokoaa siellä Spartanburgin tehtaallakin.
Ja jos joku on kiinnostunut että missä kaikkialla maailmassa niitä bemareita kasataan, niin tuossa on ihan hyvä artikkeli, vaikka onkin jo puolitoistavuotta vanha:
http://www.automotivemanufacturingsolutions.com/focus/bmw-globally-german
...ja jos epäilyttää oman auton kohdalla valmistusmaa (merkistä riippumatta), niin VIN numeron 2 ensimmäistä kirjaista kertovat valmistusmaan. Lista löytyypi vaikka tuolta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
(vähän edittiä tuohon viimeiseen, eli euroopan sisällä voidaan menetellä siten, että ensimmäinen kirjain voi määräytyä pääkonttorin lokaation suhteen, joten jos vaikka Seatissa on Wxxxx..., niin silti se on tod.näk. valmistettu Espanjassa... - ainakin tuon wikisivun mukaan).
Niin, kaikkein suurin osa BMW:n SUV:eista tehdään Etelä-Carolinassa. X3, X4, X5, X6 ja tuleva X7. Tämä ilmeisesti tarkoittaa että jos eurooppalainen ostaa BMW:n SUV:in niin auto on todennäköisesti valmistettu USA:ssa.
"If you’ve read our guide to BMW’s Performance Driving School delivery program, you’ll remember that most of BMW’s Sports Activity Vehicles are manufactured not in Germany but right here in the United States. The plant in Spartanburg (they at least picked a city with a German name) opened in 1994 and exports 70% of the cars built in South Carolina to countries around the world.
Models assembled at the Spartanburg plant include: X3, X4, X5, X6, and the upcoming X7."
http://blog.leithbmw.com/where-are-bmw-models-built/
Tuo Seat Ateca muuten valmistetaan Tsekissä, ilmeisesti Skodan tehtailla.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/SEAT_Ateca
EIpä tuossa mitään uutta ja erikoista ole. Meksiko on varmaan ihan hyvä paikka tehdä autoja. Itse luottan enemmän meksikaanoihin kuin Syvän etelän tummiin veljiin, jotka hekin todistettavasti ovat onnistuneet kasaamaan erittäin asiallisia autoja. Meksiko on nyt tämän päivän trendi. Bemarin lisäksi siellä kuhisevat ainakin Honda, Nissan, Mazda, Mersu ja Audi uusien tehdasprojektien kanssa.
Trump on uhannut laittaa 35 prosentin tuontiveron Meksikossa valmistettaville autoille niin että kotimaiset autotehtaat pysyisivät USA:ssa.
https://www.google.fi/amp/www.breitbart.com/video/2015/09/14/trump-id-put-a-35-tax-on-cars-made-in-mexico/amp/
Automotorspotin mukaan Trump siis sai autonvalmistajien äänet vaalissa. Niin sanottu "ruostevyöhyke" ratkaisi vaalit.
Trump siis pitää erittäin paheksuttavana sitä että autonvalmistajat siirtävät tuotantoaan Meksikoon. On ennakoitu että vuonna 2020 joka neljäs Amerikassa myytävä auto olisi kasattu Meksikossa. Eli 25 % x 17,2 miljoonaa autoa.
Jonkinlainen rangaistustulli Meksikossa valmistettaville autoille on varmaankin tulossa, siis siltä osin kuin autoja tuodaan sieltä Amerikkaan.
"2020 kan Mexiko bygga en av fyra bilar i Nordamerika och biltillverkarna har investerat miljardbelopp i nya fabriker. Om Trump inför de 35-procentiga straffavgifter han utlovat för mexikansktillverkade bilar som importeras till USA kan biltillverkarna behöva tänka om."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161109/donald-trump-vann-bilbyggarnas-roster-men-vad-hander-nu
Vi Bilägaren jutun mukaan saksalaiset autonvalmistajat ovat erittäin huolestuneita Trumpin vaalivoitosta siis sen vuoksi että Trump on protektionismin kannalla.
"Organisationen för tysk bilindustri, VDA – där Daimler, Volkswagen och BMW ingår – har uttryckt sin oro över att USA har valt Donald Trump till president. Affärsmogulen har i sin valkampanj lyft fram sitt starka fokus på protektionism, det vill säga att på olika sätt skydda varor och tjänster som produceras i det egna landet mot konkurrens från andra länder. Donald Trump har sagt att han vill satsa på den inhemska biltillverkningen och lägga höga importavgifter på bilar som tillverkas i Mexiko för att skydda de amerikanska jobben.
”Det befaras att USA under sin nye president, likt Kina kommer att fokusera huvudsakligen på sin egen ekonomi på bekostnad av internationella handelsflöden och relationer”, skriver VDA i ett uttalande enligt nyhetsbyrån Reuters.
Flera tyska biltillverkare har gjort investeringar i att bygga bilfabriker i Mexiko, vilka för närvarande inte beläggs med extra avgifter vid import till USA. BMW tog i somras första spadtaget för en anläggning som ska ligga i mexikanska San Luis Potosi och stå färdig 2019, där bland annat 3-serien ska byggas. Daimler och Renault-Nissan ska tillverka bilar i Aguascalientes i centrala Mexico där Infiniti- och Mercedes-Benzfordon rullar av produktionslinan med början 2017. Volkswagen bygger bland annat Beetle, Golf och Jetta i Puebla."
http://www.vibilagare.se/nyheter/tyska-biltillverkare-oroas-over-trump-seger
Audi ehti ensin:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004872712.html
Jos nuita uusia maita etsii..Niin VW avaa tehtaan Algeriassa ja kesäkuussa 2017 pitäisi tulla hihnalta sata autoa päivässä. Linjalta tulee Golfia, Poloa, Skoda Octaviaa, Caddya ja Seat Ibizaa. Osa tuotannosta laivataan Eurooppaan. Etelä-Afrikastahan on tuotu esim. Suomeen Toyota Hiluxia jo pitkään. Onhan VW jo pitkään tuonut Venäjältä Pietarin tehtailla valmistettuja Audeja, VW:tä ja Skodia Euroopan markkinoille. Pietarin tehdas piti olla pelkästään tyydyttämään Venäjän kysyntä, mutta kun automyynti romahti Venäjällä ja on vieläkin miinusmerkkinen... niin johonkinhan ne autot on saatava myyntiin. Tehdas pyörii tosin vajaalla ja siellä lomautukset pyörimässä.
Toisen alaan hypätäkseni. Silloin kun Nokian Renkaat avasi Venäjällä Tverissä rengastehtaan, venäläisetkin monesti hakivat Nokialaisensa Suomesta ja katsoivat hyvinkin tarkkaan, että niissä lukee Made in Finland. Tverin tehtaalle nimittäin rungot valmistettiin Valko-Venäjällä, ainoa tehdas koko maassa. Ja sen tehtaan laatu oli aika kuraa. Tilanne lienee saatu Nokian standardien mukaiseksi ajan kanssa. Vielä kauemmaksi...Piti viedä viimeksi autolastillinen Tikkurilan lakkamaalia, kun kävin Moskovassa. Syynä oli se, venäjän tuttuni oli ostanut sieltä Moskovasta Tikkurilan lakkamaalia, aivan samanlainen purkki kuin Suomessakin myytävissä. Lakkamaali oli ihan kuraa, koko lattia jouduttiin hiomaan uudestaan ja nyt päälle vedettiin Suomesta tuotu lakkamaali. Ja jo kelpasi. Ero näiden kahden purkin välillä on se, että toinen on tehty Suomessa ja toinen LIettuassa. Ei liene vaikeata arvata kumpi.
Nyt tulee broncolta aikamoista legendaa. Volkkarilla ei ole ollut koskaan tehdasta Pietarissa. Vahvasta epäilen, että ei ole mitään tarkoitusta tuoda Algeriassa kasattuja autoja Eurooppaan. Tehdashan on kooltaan todella pieni. Tuollaisessa pajassa tuskin on mitään omaa komponenttien valmistusta eli tehtaalla kasataan autot valmiista komponenteista. Olisi todella kallista roudata osat Algeriaan ja tuoda autoja sieltä Eurooppaan. Tehtaan kokokin on niin pieni, että vaikka kaikki siellä kasatut autot tuotaisiin Eurooppaan, niin edelleenkään hommasta olisi vaikea löytää mitään ajatusta. Koko homman idea lienee vain kiertää maan tuotikiintiöitä. Maassahan on tiukat rajat sille, paljonko kukin merkki saa autoja maahan tuoda. Jos kuitenkin sinulla on tästä tietoakin, niin ilmoita lähteesi.
Nokian Renkailla taasen ei ole ollut koskaan tehdasta Tverissä tai Valko-Venäjällä. Ajatuskin siitä, että renkaiden rungot tehtäisiin jossakin ja kuljetettaisiin paistettaviksi kauas toiseen maahan, on järjetön. Tuosta ei saisi kuin paljon kustannuksia ja isoja teknisiä ongelmia.
Tikkurila ei itse näy tietävän sitä, että heillä on tehdas Liettuassa.
http://www.tikkurilagroup.com/fi/konserni/toimipaikat
Mistä ihmeen satukirjasta oikein lainailet näitä heittojasi?
Trump on nyt BMW:n kimpussa vaikka ei kai se Trumpille sinänsä kuulu minne BMW rakentaa tehtaitaan.
http://teknikensvarld.se/donald-trump-varnar-bmw-387471/