Tuoreimmassa TM:ssä on vertailtu Tojon ja Hyundain hybridejä. Päällimmäisenä mieleen tarttui se, kuinka heikko Tojon hybridien suorituskyky on. Tälläkin palstalla toisinaan näkee, kuinka noiden ohituskiihtyvyyttä ja/tai käytännön suorituskykyä kehutaan, mutta tuokin taitaa olla pelkkää mielikuvaa. Tarkalleen vuosi sitten testattuihin hinnat alkaen perusbensoihin verrattuna mittaustulokset ovat Tojon hybrideissä heikkoja. Hyundain mallit pärjäävät jo paljon paremmin. Kiva nähdä haastajan kävelevän pioneerin yli. Tämä lupaa kehityksen jatkuvan myös tulevaisuudessa.
Kulutuksessa Prius on vain äärimmäisen niukasti Ioniqia taloudellisempi, mutta Niro on jo selvästi isommalla marginaalilla CH-R:ää taloudellisempi. Vuodentakaisen alemman keskiluokan vertailun litraisella bensamoottorilla varustettuun Golfiin verrattuna maantiellä kulutus on aika samoissa, kaupungissa kulutusetu on selkeästi hybridien puolella ja melkein kaikki muu on halvan Golfin etu.
Tojon hybridien moottori, vaihteisto ja ajettavuus sopisivat parhaiten kaupunkiin. Kova alusta ja suuri kääntöympyrä kuitenkin häiritsevät kuitenkin nimenomaan kaupunkiajoa eniten. Jotenkin tuo CH-R vaikuttaa mallilta, jolla ei vain ole mitään vahvuuksia.
Toyotan useamman tuhannen euron lisähintaa Kiaan/Hyundaihin verrattuna on näiden tuoreiden testien perusteella vaikea ymmärtää. Niro päihitti C-HR:n selvästi myös uusimman Moottori-lehden vertailussa. C-HR on huomattavasti laiskempi ja kuluttaa reilusti enemmän kuin Niro.
Mielenkiintoista oli vertailla Niroa myös uusimmassa TM:ssä koeajettuun Audi Q2:een, missä oli litrainen bensaturbo automaattivaihteella. Suorituskyky on niissä samaa tasoa, koko on samaa luokkaa ja korimalli samantyylinen. Vaikka Q2 on huomattavasti kevyempi, sen kulutus nousi huomattavasti korkeammaksi kuin Niron. Maantieajossa Q2 vei 1,1 litraa ja taajama-ajossa 3 litraa enemmän kuin Niro. Eli kyllä hybriditekniikasta näyttää todellakin olevan hyötyä kulutuksen kannalta myös pieniin bensaturboihin verrattuna. Itse en koe Golfissa olevan Niroon verrattuna juuri mitään etua.
Itse en koe Golfissa olevan Niroon verrattuna juuri mitään etua.
Ioniq on luontevampi verrokki Golfille, mutta osittain samat erot pätevät myös Niroon. Vain kelvollisesti sujuva maantieajo ja korvissa ikävältä kuulostava raskas renkaiden jyrinä kuulostavat siltä, että Ioniq sopii huonosti Suomen olosuhteisiin. Tämä vieläpä 15-tuumaisilla perusvanteilla. Samoin siinä on takana aika niukasti pääntilää. Niro on melussa jonkin verran parempi ja korkeana mallina päätilaa siinä on takana hyvin. Litraisen Golfin suorituskykykin parempi, joskin ero on huomattavasti pienempi kuin Toyotiin verrattuna. Samoin kääntöympyrä on Golfissa hieman pienempi. Ääritilanteista Golfille kaksi pistettä ja kaupunkiajosta piste korealaisia enemmän. Paremmat ovat myös Golfin jarrut. Oletan myös, että varustelistassakin etu on Golfin puolella. Siinähän sitä jo alkaa olemaankin.
Autonvalinnassa faktat painoivat enemmän kuin verrokkien uutuusarvot:
Pitkään mietittyäni eri vaihtoehtojen välillä ostin pari vuotta käytetyn Priuksen
Ei kaunein, eikä varmaan paras ajaa, ainakaan Golfiin verrattuna, mutta ihan kelvollinen laite
ja kuluttaa 4,6 L / 100 km (keskikulutus joulukuu - toukokuu n. 10 000 km)
Yksi asia, mikä noissa Toyotan hybrideissä ihmetyttää on se, että tuollaiset tuoretta teknologiaa edustavat autot on jätetty ilman ajanmukaista älypuhelinintegraatiota.
"Autonvalinnassa faktat painoivat enemmän kuin verrokkien uutuusarvot:
Pitkään mietittyäni eri vaihtoehtojen välillä ostin pari vuotta käytetyn Priuksen
– mallia tehty yli 20 miljoonaa kappaletta
– takuu 10 vuotta / 350 000 km
– halvimmat ylläpitokulut"
TM:n vertailussa Prius jäi ylläpitokuluissa Hyundain ja Kian taakse. Tuo 10 vuoden takuu koskee käsittääkseni vain akkuja. Pari vuotta vanhana Prius on varmaankin ihan hyvä ostos, jos hinta on tippunut reippaasti. Uutena se on niin paljon kalliimpi kuin Ioniq, että pitää olla vankkumaton Toyota-fani, jos siihen päätyy.
C-HR on myynyt tosi hyvin mutta on ainakin hybridinä todella kallis ja ominaisuuksiltaan vaatimaton Niroon verrattuna.
Toyotan ehdottomasti myydyin hybridiauto on Auris, sitä myydään noin 10-kertainen määrä Priukseen verrattuna. Se olisi ollut se luontevin vertailukohta - semminkin kun vartailun kriteerit olivat yleisenä autona toimimiseen liittyviä, mikä oli ihan järkevää. Farmari-Auris hybridinä olisi voinut pärjätä vertailussa aika hyvin.
Itse tykkään Priuksesta, sen moderni mittaristo HUDeineen vetoaa, ja pidän jopa muotoilustakin. RAV4:ssä on tehoa ja kokoa, mutta se on sisältä pieni ja kojelauta on viime vuosituhannelta. C-HR on perheen ykkösautoksi aika nafti.
Odottelen Prius+:n uutta mallia. Huhujen mukaan tuotanto alkaa syksyllä, kaupoissa vuoden alussa. Jos saisin Priuksen, jossa on vähän lisää korkeutta ja pituutta (ja lisäpenkit), olisin varsin tyytyväinen. En tarvitse katumaasturimaisuutta, egoni kestää tila-autolla ajamisen.
"Jotenkin tuo CH-R vaikuttaa mallilta, jolla ei vain ole mitään vahvuuksia."
Ekan vuosineljänneksen aikana C-HR:n myynti Euroopassa on ollut 31.888 autoa, joista 80 prosenttia on ollut hybridejä.
"Toyotan taktiikka C-HR:n kanssa on myös hyvin erilainen kuin monilla kilpailijamerkeillä. Toyota ei tarjoaa autoon lainkaan dieselmoottoria. Sen sijaan hybridimalli C-HR:stä löytyy, joka on ollut kova menestys. Peräti 80 prosenttia Euroopassa myydyistä C-HR:stä on toistaiseksi ollut hybridejä."
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-c-hr-ollut-toistaiseksi-euroopassa-menestys-jopa-80-prosenttia-hybrideja
NHB:
Yksi asia, mikä noissa Toyotan hybrideissä ihmetyttää on se, että tuollaiset tuoretta teknologiaa edustavat autot on jätetty ilman ajanmukaista älypuhelinintegraatiota.
Tuo on mahdollista. Minua hämmentää eniten se, että ihmiset eivät käytä puhelinintegraatiota ajaessaan, vaan puhuvat kännykkäänsä. Onko sillä sitten mitään väliä onko autossa vanhaa vai uutta käyttöliittymää, oli automerkki mikä hyvänsä.
Ööö... onhan noissa ollut mahdollista liittää älypuhelin jo viimeiset 10vuotta ja ihan vakiovarusteena vielä.
Sit onhan noissa aika montakin hyvää puolta vs.jumalauto golfiin. Kuten ulkonäkö jota golfiin ei saa edes rahalla,ylläpito kulut pitkässä kaaressa (yli vw onnettoman 2vuoden takuun) vaatii golf sellasen toimintatonnin vuosittain että pysyy edes jotenkin läjässä. Varustelu golfissa alk.mallissa lähinnä vitsi.
Ööö… onhan noissa ollut mahdollista liittää älypuhelin jo viimeiset 10vuotta ja ihan vakiovarusteena vielä.
Sit onhan noissa aika montakin hyvää puolta vs.jumalauto golfiin. Kuten ulkonäkö...
https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/
https://www.android.com/auto/
Eipä näy olevan yhtään Toyotan mallia listoilla olevan. Joku rupinen HF on aika kaukana siitä, mitä älypuhelinintegraatio tänä päivänä tarjoaa.
Ulkonäkö on tietenkin aina makuasia, mutta aika harvoin kuulee ulkonäön laskettavan Priuksen vahvuuksiin.
NHB:
Eipä näy olevan yhtään Toyotan mallia listoilla olevan. Joku rupinen HF on aika kaukana siitä, mitä älypuhelinintegraatio tänä päivänä tarjoaa.
Ahaa, tarkoitit siis "ajanmukaista". No lienee sekin makuasioita ja lähinnä kait se toiminnallisuus ratkaisee, eikö vain? Mitä Touch&Go:sta puuttuu mielestäsi?
Ulkonäkö on tietenkin aina makuasia, mutta aika harvoin kuulee ulkonäön laskettavan Priuksen vahvuuksiin.
Onko sitten "tasaisen tylsä ja vuodesta toiseen liki muuttumaton" sen parempi vahvuus? Mutta kuten kerroit, makuasioitahan nämä tällaiset. Ei ole oikeassa olevia - pätee myös.
Ahaa, tarkoitit siis ”ajanmukaista”. No lienee sekin makuasioita ja lähinnä kait se toiminnallisuus ratkaisee, eikö vain? Mitä Touch&Go:sta puuttuu mielestäsi?
Niin yllättävää kuin se onkin, niin tarkoitin tosiaan sitä mitä kirjoitinkin. Tunnet varmaan paremmin Toyotan järjestelmän, niin voitkin vastata mihin kaikkeen näistä Toyotan infotainment kykenee.
Toimiva ääniohjaus:
-voit sanella WhattsApp-viestit ja kuunnella saamasi viestit
-ymmärtää osoitteet normaalina puhekielenä
-osaa kertoa vastaukset arkipäiväisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiisi ilman mitään kankeaa hyppimista appsista toiseen ihan vain äänikomennolla (sää, osakekurssit, valuuttakurssit, ajat eri aikavyöhykkeillä jne.)
-soittaa sen biisin tai sitä radiokanavaa, mitä sanoit haluavasi
-mobiililiatteisiin ostettu musiikki, podcastit ja muu sisältö suoraan toistettavissa
Tärkeimmät appsit:
-Paras navi eli google kartat
-Waze täydentää hienosti googlen karttasovellusta
-Spotify
-WhattsApp
-kattava nettiradiovalikoima
Moderni järjestelmä myös päivittyy automaattisesti paremmaksi sitä mukaa, kun teknologia kehittyy.
En minä tiedä, mutta sinä tässä vertailua teetkin. Luulisi että tiedät paremmin?
Mistäs automerkeistä nuo mainitsemasi fiitserit sitten löytyy?
Voi voi valitettavasti palstan "besserwisser" ja vag mies on niin väärässä kuin olla osaa. Kaikki nuo ja paljon muuta toimii ihan äänikomennoilla ja tojossa vieläpä. Navia ei tarvii käyttää jostain hikisestä älypuhelimesta kun sekin ihan vakiona siinä autossa ja ollut jo vuosia sekin.
Mitäs muuta tahdot tietää. Katos kun se vag:n asiakaslehti ja TM ei oikein kaikkea näköjään jaksa/osaa aina selvittää.
Käy koeajassa ja kysy vaikka äänikomenolla audien/volkkarien yleisimmistä tyyppivioista niin aukeaa sullekin.
Jos nimimerkin "minkä ostais?" kulutus 4.6 sadalle on tankkauksista laskettu, niin hyvin on ajettu. Eihän tuo kesällä ole pikkuautolle temppu eikä mikään, mutta tässä kirjanpidossa oli talvi mukaanluettuna.
On jokaisen henkilökohtainen asia, kuinka paljon "kannattaa" maksaa vähemmän kuluttavasta, kun muut vaatimukset, hinnat, ajomäärät, käyttövuodet ja rahan vaihtoehtoiskustannus vaihtelevat rajusti. Mutta toteutunut kulutus on kuljettajan lisäksi myös jonkin verran auton tekninen ominaisuus.
En minä tiedä, mutta sinä tässä vertailua teetkin. Luulisi että tiedät paremmin?
Mistäs automerkeistä nuo mainitsemasi fiitserit sitten löytyy?
Tuolta lähettämästäni linkistä löytyy ansiokas lista autoista, joista nuo toiminnot löytyvät.
Voi voi valitettavasti palstan ”besserwisser” ja vag mies on niin väärässä kuin olla osaa. Kaikki nuo ja paljon muuta toimii ihan äänikomennoilla ja tojossa vieläpä. Navia ei tarvii käyttää jostain hikisestä älypuhelimesta kun sekin ihan vakiona siinä autossa ja ollut jo vuosia sekin. Mitäs muuta tahdot tietää. Katos kun se vag:n asiakaslehti ja TM ei oikein kaikkea näköjään jaksa/osaa aina selvittää.
Aika kärkkäästi olet kyllä pätemässä, kun en ole ehtinyt vielä edes mitään väittää Tojon infotainmentista, niin sinä olet jo kertomassa väitteideni olevan vääriä. No eipä siinä mitään. Sinulla kun tietoa tuntuu olevan, niin linkitäpä jotain todisteista siitä, että esimerkiksi Waze ja WhattsApp viesten sanelu ja lukeminen toimivat. Internet kun ei tunnu kuulleen aiheesta mitään ja Tojon sivuilla olevassa ohjeessa annetaan väärää tietoa jostain ikivanhoista valikkohelveteistä.
https://www.toyota.fi/omistajalle/ohjeet/toyota_touch.json
NHB Jounille:
Aika kärkkäästi olet kyllä pätemässä, kun en ole ehtinyt vielä edes mitään väittää Tojon infotainmentista, niin sinä olet jo kertomassa väitteideni olevan vääriä.
Minusta tämä oli sinulta jo väite: Joku rupinen HF on aika kaukana siitä, mitä älypuhelinintegraatio tänä päivänä tarjoaa.
Tojon sivuilla olevassa ohjeessa annetaan väärää tietoa jostain ikivanhoista valikkohelveteistä.
No hyvä, että yrität kuitenkin selvittää taustoja. Toyotassa on siis älypuhelinintegraatio, eikö vaan (ei vain HF:tä)? Se tarjoaa tänä päivänä jo jotakin, mutta nyt on sitten kyse siitä, tarjoaako se sinulle, mitä sinä haluat, tai oletat että pitäisi tarjota?
Ja jos tarjoaa, niin sen jälkeen varmaan vertaillaan toimivuuksia, joka on jo oma osa-alueensa minusta. Kuten sekin, mitä tarvitaan, mitä ei, kuten mikälie Waze vaikkapa.
Joo tuosta Waze appistä en ole varma kun ei tietoa mikä ees on saatikka sitä mihinkään olisin tarvinnut. Muut löytyy ja riippuu osittain myös luurin ominaisuuksista.
Rupinen HF löytyy sanoi NHB ja minusta se kuullosti ihan väitteeltä?
Joo tuosta Waze appistä en ole varma kun ei tietoa mikä ees on saatikka sitä mihinkään olisin tarvinnut. Muut löytyy ja riippuu osittain myös luurin ominaisuuksista.
Rupinen HF löytyy sanoi NHB ja minusta se kuullosti ihan väitteeltä?
Rupinen HF oli vastike väitteeseesi Toyotan 10 vuotta vanhoista älypuhelinintegraatioista, jotka olivat tietenkin vain fiktiotasi.
Ei sitä Wazea Toyotan järjestelmistä löydy. Väität Touch & Go:sta kuitenkin löytyvän esimerkiksi WhattsApp integraation. Pyydän sinua esittämään jotain sanaasi uskottavampaa. Internet ei tunnu tietävän tästä mitään. Laita joku väitteesi vahvistava todista.
Minusta tämä oli sinulta jo väite: Joku rupinen HF on aika kaukana siitä, mitä älypuhelinintegraatio tänä päivänä tarjoaa.
Olet aivan oikeassa siinä, että tuo on väite, mutta et vain ymmärrä sitä, että se koskee kuviteltuja kymmenen vuoden takaisia tuotoksia. iPhone esiteltiin kymmenen vuotta sitten...
No hyvä, että yrität kuitenkin selvittää taustoja. Toyotassa on siis älypuhelinintegraatio, eikö vaan (ei vain HF:tä)? Se tarjoaa tänä päivänä jo jotakin, mutta nyt on sitten kyse siitä, tarjoaako se sinulle, mitä sinä haluat, tai oletat että pitäisi tarjota?
Ja jos tarjoaa, niin sen jälkeen varmaan vertaillaan toimivuuksia, joka on jo oma osa-alueensa minusta. Kuten sekin, mitä tarvitaan, mitä ei, kuten mikälie Waze vaikkapa.
Tiedän varsin hyvin sen mitä käytän tällä hetkellä ja vähempään tyytyminen on iso aina miinusta. Toimivuuksien vertailu sellaisten tyyppien kanssa, jotka eivät ole edes kuulleet nykypäivän yleisimmistä sovelluksista, lienee aika hyödytöntä hommaa.
Taida koko maapallolla olla semmoista autoa, jossa on WhattsApp-integraatio...
Näköjään muun muassa Toyota ja Daimler (yhteensä kymmenen automerkkiä tässä mukana) ovat kehittämässä jotakin uutta systeemiä jonka varaan autojen infotaimentit perustuvat.
Syy sille ettei Toyotalla ole ollut Android Autoa taikka Apple Car Playta, on se että Google ja Apple keräävät niin paljon tietoja käyttäjistään.
https://www.google.fi/amp/s/amp.carscoops.com/2017/05/2018-toyota-camrys-new-infotainment.html
Taida koko maapallolla olla semmoista autoa, jossa on WhattsApp-integraatio…
Todellisuudessa tuollaisia autoja on jo miljoonia.
NHB:
Olet aivan oikeassa siinä, että tuo on väite, mutta et vain ymmärrä sitä, että se koskee kuviteltuja kymmenen vuoden takaisia tuotoksia.
No enpä näe pointtiasi, en. Mitään CarPlaytä tai Android Autoa ei ollut silloin missään autossa myöskään.
Ehkä sinun pitää sitten jatkossa selventää, ettei jää lukijan varaan miettiä, milloin kuvittelet, milloin et?
Toimivuuksien vertailu sellaisten tyyppien kanssa, jotka eivät ole edes kuulleet nykypäivän yleisimmistä sovelluksista, lienee aika hyödytöntä hommaa.
Sinä et vain ymmärrä, ettei toimivuudessa ole kyse siitä, mitä appeja sinä käytät. Kyse on siitä, miten niitä milläkin auton älypuhelinintegraatiolla käytetään, eikö vain?
NHB:
"Todellisuudessa tuollaisia autoja on jo miljoonia."
Mistähän tuommoinen Whattsapp-integraatio tai sovellus löytyy?
Koko internet ei tunnu tietävän aiheesta yhtään mitään.
Mistähän tuommoinen Whattsapp-integraatio tai sovellus löytyy?
Koko internet ei tunnu tietävän aiheesta yhtään mitään.
Tuo sisältyy kaikkiin autoihin, jotka tukevat Android Autoa. Syötin googlehakuun haun 'adroid auro whatsapp' ja sain 5,5 miljoonaa osumaa. Pitäisi onnistua sinultakin löytää edes muutama osuma.
Ostitko muuten hiljattain Seat Atecan? Tämä kaikki toimii tuossakin mallissa.
No enpä näe pointtiasi, en. Mitään CarPlaytä tai Androidi Autoa ei ollut silloin missään autossa myöskään.
Ehkä sinun pitää sitten jatkossa selventää, ettei jää lukijan varaan miettiä, milloin kuvittelet, milloin et?
Pointti oli se, että on aika turhaa alkaa höpisemään jostakin vuosikymmenen takaisista virityksistä nopean kehityksen teknologioissa. Kai kaikkein idioottimaisimmatkin palstalaiset tajuavat, ettei silloin ollut Android Autoa, kun ei ollut koko Androidiakaan. Jossakin rautalangankin tuhlauksen raja pitää vetää.
En aio tehdä yhtään mitään sinua miellyttääkseni. Tämä kaikki on ihan vapaaehtoista kirjoittamista molemmin puolin ja olet jo osoittanut sen, ettei mikään määrä loogisia perusteita käännä venettäs silloin, kun tahtotilasi ylittää loogisen ajattelusi. Säästän tavut nille, jotka kykenevät keskustelemaan. Tähän keskusteluun lyhyen visiitin suorittanut nimimerkki jouni taasen halusi näköjään ainoastaan ventiloida - päästä purkamaan pahaa oloaan ja pettymystään Tojoonsa.
Jounin kommentti, josta otit kiinni oli siis:
onhan noissa (Toyotissa) ollut mahdollista liittää älypuhelin jo viimeiset 10vuotta ja ihan vakiovarusteena vielä.
Sinusta tuohon aikaan ei ole nähtävästi voinut sisältyä mitään kehitystä, koska heitit:
Joku rupinen HF on aika kaukana siitä, mitä älypuhelinintegraatio tänä päivänä tarjoaa.
... ja perään vielä:
Pointti oli se, että on aika turhaa alkaa höpisemään jostakin vuosikymmenen takaisista virityksistä nopean kehityksen teknologioissa. Kai kaikkein idioottimaisimmatkin palstalaiset tajuavat, ettei silloin ollut Android Autoa, kun ei ollut koko Androidiakaan.
Alunperin oli puhetta vain älypuhelinintegroinnista. Minusta on perin kummallista jos se sinulle on vain = CarPlay ja Android Auto. Onhan niissä tottakai etuja iPhone- ja Android-käyttiksen puhelimiin, mutta ei se tarkoita, etteikö muillakin olisi ratkaisuja, jotka ajavat saman asian, eihän?
Vaikuttaisi, ettei mikään määrä loogisia perusteita käännä sinun venettäsi silloin, kun tahtotilasi ylittää loogisen ajattelusi. Pullonkaulaksi jää, ettet löydä mitään dokumenttia Touch&Go -järjestelmästä, josta voisit nähdä mitkä appit toimivat ja miten ja mitkä eivät?
Googlella löytyy Touch&Go -linkkejä, mutta en osaa sanoa minäkään, mikä on ajantasaista ja mihin automalliin tms. Mutta miksi sinun pitää takertua siihen, että löydät jonkun vanhan version, eihän se kerro viimeisimmästä versiosta tosiaan mitään. Ehkä joku löytäisi kunnon linkit, tai istahtamalla ratin taakse näkee ihan itse?
Makuasioissa voidaan olla eri mieltä mutta - toistoa - silloin keskustellaan siitä, että onko iPhone- tai Android-puhelimien käytettävyys millä tasolla CarPlay-, Android- ja Touch&Go -infotainmentien kesken. On niissä varmaankin eroja ja CarPlay ainakin on hyvä.
Auto-Derrickin laittama lehtileike kertoo, että Jenkkilässä Toyota vielä(kin) harkitsee lähteekö kelkkaan mukaan iOS:in ja Androidin kanssa. Tarkoittaako tuo, että Eurooppa ja Aasia harkitsee vaikkapa erikseen asiaa lisäksi? Ja sitten emomaasta Japanista sitten vain pistetään paketti autoon sitä mukaa, jos päätös tehdään? Vai istuuko Japani asian päällä? Valmiudet tietysti on, eihän tuo systeemi ole kuin valmista koodia, joka asennetaan laitteeseen. Periaatepäätökset ylittävät vielä...jotakin.
"Ostitko muuten hiljattain Seat Atecan? Tämä kaikki toimii tuossakin mallissa."
Ainakin oman Seat Atecani luovutus on huomenna.
"Auto-Derrickin laittama lehtileike kertoo, että Jenkkilässä Toyota vielä(kin) harkitsee lähteekö kelkkaan mukaan iOS:in ja Androidin kanssa. Tarkoittaako tuo, että Eurooppa ja Aasia harkitsee vaikkapa erikseen asiaa lisäksi? Ja sitten emomaasta Japanista sitten vain pistetään paketti autoon sitä mukaa, jos päätös tehdään? Vai istuuko Japani asian päällä? Valmiudet tietysti on, eihän tuo systeemi ole kuin valmista koodia, joka asennetaan laitteeseen. Periaatepäätökset ylittävät vielä…jotakin."
En osaa sanoa sitä onko Toyotan uusi infotainment maailmanlaajuinen vaiko paikallinen. Joka tapauksessa on selvää että tämä uusikaan infotainment ei tue Android Autoa tai Apple Car Playta. Joku voi mieltää asian puutteeksi, toisille taas näillä asioilla ei ole suurempaa merkitystä.
10 vuotta sitten vakiona ollut "älypuhelinintegraatio" tarkoittaa BT HF profiilia, jolla ei ole tämän keskustelun kanssa enää mitään tekemistä.
Minua vaivaa 6 vuotta vanhan COMAND-version Whatsapp applikaation puute. Sää ja hiihtokelitiedotus on kiva katsoa jo matkalla kojetaulusta, mutta en minä naamakirjalla ja muilla appseilla mitään tee autossa. Saapunut SMS tulee myös kojetaulun isolle näytölle saman tien kun puhelin sen kiinni saa, mutta SMS on jo ihmisten välisessä kommunikaatiossa siirtymässä sivuun Whatsappin tieltä, jonka tahtoisin kernaasti myös kojetauluun.
Tämä on selvä rasite autonvalmistajan hallitsemissa applikaatioissa. Juuri siksi älypuhelinintegraatio tämän päivän merkityksessään on hyvä asia.