Elämä BMW:lle

18 kommenttia

Tämä ei nyt suoraan ole autotekninen aihe, mutta kirjoitanpa kuitenkin, koska ko. yrityksen markkinointijohto ei käytä esim. Twitteriä.

Sattui hetki sitten silmiin Elämä Lapselle -hyväntekeväisyyskonsertti telkkarissa. Siinä muutaman minuutin pätkä annettiin Laakkonen -konsernille näennäisesti Lastenklinikan sydänkirurgian tukijan roolissa. Tästä insertistä ainakin puolet käytettiin Laakkosen edustamien BMW:iden markkinointiin. Voiko markkinointijohto ymmärtää tätä kontekstia enempää väärin?

Lähtökohtaisesti hyväntekeväisyys olisi firmalle tilaisuus esittää pyyteetöntä puoltaan. Laakkosen Tea Koivisto sen sijaan päätti käyttää kaistansa ilmaiseen BMW-mainokseen MTV3:lla. Kammottava oppikirjaesimerkki markkinoinnin pohjanoteerauksesta. Koivistolla ei ymmärrys riittänyt sisäistämään, että hyväntekeväisyys kiillottaisi firmansa imagoa ja toisi sitä kautta uusia asiakkaita.

Olen 100% BMW:n asiakasryhmää. Laakkosen kanssa siirtyi potentiaalinen kauppa juuri 10 vuotta eteenpäin.

  
  • PiiJei pahoitit mielesi ei siinä mitään. En nähnyt kyseistä ohjelmaa, mutta voihan tuon jälkikäteen katsoa jos aihetta löytyy. Luultavasti tuosta kahden minuutin osuudesta on molemmin puolin tehty jonkinlainen käsikirjoitus miten edetään ja sovitussa pysytään. Näin voisi olettaa asian olevan ja yhteisymmärryksessä sovittu mikä on eettisesti ajateltuna sopivaa. Lastenklinikan sydänkirurgian tukijan rooli Laakkosen osalta on tämä mikä itseäni miellyttää ja saa hyvän mielen aikaiseksi hyvän asian puolesta. Tätä puolta ei koskaan tueta riittävästi, vaan kaikki apu on enemmän kuin tarpeen ja huomattavasti enemmän pitäisi auttaa ketkä siihen vain suinkin pystyvät. Aina oppii uutta kun vanhaksi elää.

      
  • Pointti ei sinällään olekaan Laakkosen sponsorointi Lastenklinikalle, vaan Tea Koiviston tekemä uskomattoman tökerö toteutus.

    Aivan jokainen markkinoinnin oppikirja, blogi ja konsultti kertoo, että tämänkaltaisissa yhteyksissä pitää esiintyä pyyteettömästi. Tämä oli kaukana siitä. Tökeröä.

      
  • Aivan, ehkä kyseinen henkilö ottaa asiasta opikseen. Yli kolmekymmentä vuotta samalla merkillä (BMW), näillä mennään myös jatkossa.

    Mainostamisesta tuli mieleen VW-konsernin mielettömän massiivinen mainoskampanja. Päästöhuijauksen jälkeinen mielenmuokkaus lienee syynä tähän massiiviseen mainostamiseen. YLE uutisten Frankfurtin raportti pääuutislähetyksessä oli sekin, kuin VW-konsernin mainos. Koko raportti oli VW-konsernia käsittelevä niin kuvaamisen, kuin jutun osalta mikä jäi ihmetyttämään kun autonvalmistajia olisi ollut paljon muitakin mitä käsitellä. Nyt tämä jäi yhden ison konsernin mainokseksi. Vilaukselta näkyi yksi Toyota sisustoineen ja MB muutamassa väläyksessä, aika laihan otoksen YLE uutisoi. YLEN moottoriurheiluohjelmassa MotorSport (Matti Kyllösen tuottamassa) Timo Pulkkisen juontamassa SM-ralli koostelähetyksissä on myös silmään pistänyt se, että aina ollaan kuvaamassa siinä kohtaa missä VW-konsernin mainos on taustalla, liekö sekin pelkkää sattumaa mene ja tiedä. Onko mainostaminen nykyisen YLEN johdon mielestä kovin relevanttia ja sallittua, sitäkin voi miettiä kukin tykönään? Mainostamisesta on oltu ennen kovin tarkkoja YLEN ohjelmissa, nykyisin asiat lienevät toisin tai siitä lipsutaan kuin vahingossa.

      
  • Eine mainokset ole sattumaa, ne laitetaan kuvauspaikoille koska niillä sponsoroidaan ohjelmien kuvauksienkustannuksia.
    Urheilulähetyksissä on aina mainoksia, paitsi olympialaisissa on rajallisia.

      
  • Quu sitähän tuossa yllä juurikin koitin valottaa. YLEN osalta asiat ovat muuttuneet radikaalisti koska mainostaminen on ollut täysin pannassa ennen. Nyt ilmeisesti nykyisen johdon strategiat ovat muuttuneet vaikka en ole nähnyt tästä mitään virallista päätöstä missään. Mainoskanavat on edelleen eri asia, kuin YLE tai näin ainakin pitäisi olla, vaikka ei siltä tunnu kun tarkkoja ollaan. YLELLÄ kyllä taso menee kaiken aikaa huonompaan suuntaan eikä pohjaa näy. Verovaroin (pakkoverovaroin) tuotetaan mitä sattuu ja uusintoja liukuhihnalta. Katsojia aliarvioidaan nykyisin muillakin kanavilla, mikä laskee kaikkien arvostusta entisestään. Johtajat ovat ilmeisesti nykyisin täysin munatonta sakkia ei tähän muuta voi todeta.

    Kansan asialla ei ole oikein kukaan ja suvaitsevaisuus lyö realistia tolkun ihmistä kasvoihin mennen tullen, eikä kukaan oikein tiedä mitä kaikki maksaa ja kuka kaiken mielettömyyden pystyy kustantamaan. Veronmaksajille raskas taakka kannettavaksi, kun päättäjien mopo keulii eikä maalaisjärjestä ole tietoakaan. Tietyn tahon miellyttäminen on mennyt täysin överiksi aikaa sitten. Lasten tekemättömyyttä ihmetellään Eduskunnassa yli puoluerajojen vaikka turvattomuus maassa on ennennäkemätön ja lapsenteko iässä olevien verotus on kaikkea muuta kuin kannustava. Tätä menoa ei voi jatkua pitkään muutos on tultava ja pian ennen kuin on myöhäistä.

      
  • Ylen urheiluohjelmissa on aina ollut näkyviä mainoksia siitä lähtien kun niitä on sinne tullut. Et marise yhtään esim. talvikisoista missä bmw on näkyvästi esillä.
    Pitäisikö ne sutata niinkuin kasvoja jos ei ole saatu lupaa näyttää.

      
  • Niin, tarkoitat ampumahiihdon MM-kilpailuja ja maailmancuppia, näissä BMW on yksi pääsponsoreista ja se maksaa ja tietenkin näkyy. Ilman näitä sponsoreita homma lienee mahdottomuus järjestäjille. Jos luet edelliset kommenttini järjellä uudestaan, niin tätä loputonta kyselyä mitä yleensä harrastat jokaisessa ketjussa ei tarvitse käydä.

      
  • No nyt vastasit itse miksi niitä sponsoreita tarvitaan.
    Katsot varmaan ylen urheilulähetyksiä, kerro missä ei ole näkyviä mainoksia.
    ps. mitä minä olen jatkuvasti kysynyt?

      
  • Miten on eikö sinun mielestäsi tracktest mersua mainostettu ollenkaan?
    Saati mitkä merkit mainittiin nimeltä tuossa lähetyksessä?

      
  • Niin, eihän mainoksilta voine välttyä missään ne jopa Tekniikan Maailman sivuilla tulevat silmille yhtenään. MB todella vilahti muuutaman kerran tuossa uutisten lähetyksessä, mutta pääosin VW-konserni sai suurimman osan lähetyksestä ja siinä pääpaino oli haastatteluineen. Näin sen näin joku muu voi tulkita asiaa miten tahtoo ei se häiritse on vain mielipide vs mielipide.

      
  • Toki jokainen voi itse katsoa ja tehdä omat johtopäätöset tuosta uutislähetyksestä.
    https://areena.yle.fi/1-3825019?autoplay=true

    Alkaa kohdasta 15.44

      
  • Toki kannatti katsoa, kiitos linkistä Prööötti :-)

    tracktestin ulostulo:
    YLE uutisten Frankfurtin raportti pääuutislähetyksessä oli sekin, kuin VW-konsernin mainos. Koko raportti oli VW-konsernia käsittelevä niin kuvaamisen, kuin jutun osalta mikä jäi ihmetyttämään kun autonvalmistajia olisi ollut paljon muitakin mitä käsitellä. Nyt tämä jäi yhden ison konsernin mainokseksi.

    ....jää kyllä hämmentäväksi suoritukseksi! Eihän hänelle toki asialla ole mitään väliä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Vai on YLE suunnilleen myynyt sielunsa, heh.

    Jos jotakin painotettiin, niin saksalaisia autoja. Eikä ollut mitenkään väärät lasit päässä kellään.

    Paljon tilaa sai juurikin myös Mersu, siksi että sillä oli vetyauto. Koska raportin juoni oli käyttövoimataistelussa! Perinteisestä polttomoottorista kun ollaan siirtymässä vaihtoehtoisiin. Kyse ei ollut malliuutuuksien ja värimaailman, linjojen tms. esittelystä sinänsä. VW:n vastineet kisassa kiinnostaa tietysti, koska sillä(kin) on tunnetusti tekemistä skandaalinsa kanssa. Mutta käyttövoimatekniikasta haastateltiin, ei malleista.

    Ainiin, Bemari puuttui! Sillä oli väliä, muulla ei, vai mitä tracktest. Vaan mitä sillä olisi ollut edes annettavaa käyttövoimakisaan?

      
  • Maalaistenjärjellähän tätä nykyistä politiikkaa tehdään kun keskustapuolue (entinen Maalaisliitto) määrää hallituskumppaneita mennen tullen.
    Myös Yleä.

      
  • Quu kaipaa näköjään reporadiota....

    (en keksi kyllä mistä hän tuonkin kommenttinsa tempaisi)

      
  • Johtuisikohan se siitä kun tracktest pyysi maalaisjärkeä ylen päätöksiin.
    ps. Mistä kumppani sai käsityksen etten olisi tyytyväinen nykyiseen ylen ohjelmistoon.

      
  • Ai se oli vitsi! Nyt oli pitkä sytytyslanka, sorry. Joo, ihan näppärää sanailua tuosta vinkkelistä.

      
  • Kyllä minä olin ihan tosissani, en lauo vitsejä näin vakavista asioista.

      
  • Vai niin....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit