Kenon arvontatekniikka kyseenalainen

6 kommenttia

Kenoarvonta suoritetaan opetusministeriön virittämällä tietokoneella sen omassa valvonnassa, pelaajilta piilossa.

Tämä arvontamenetelmä mahdollistaa niin haluttaessa arvontatuloksen ohjelmallisen manipulaation. Veikkaus voi niin halutessaan ohjelmoida arvontatietokoneen niin, että se ei arvo liikaa suuria voittoja pelaajille. Koska online- systeemi mahdollistaa kaikkien pelattujen pelien numerosarjojen saannin ennen arvontaa, on manipulaatio mahdollinen. Näin Veikkaus pystyy halutessaan varmistaamaan maksimaalisen tuoton omassa pelissään.

Jos Kenoarvonta suoritettaisiin suorassalähetyksessä mekaanisella arvontakoneella, olisi arvonta luotettava ja pelaajaystävällinen. Näin arvonta perustuisi todennäköisyysperiaatteelle ja olisi kiistaton, manipulaatiosta vappaa ja puhtaasti onneen perustuva, kuten Lottokin on.

Onko Keno sittenkään onnenpeli, vai onko se kädetön rosvo hedelmäpelintavoin ohjelmallisesti manipuloitu? :no_mouth:

• Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

Itse olen jokeria pelannut joskus ihan aikojen alussa, silloin kun peli oli uusi. Usein silti vertaan kupongissani oleva numeroa arvontatulokseen, enkä koskaan vielä tähän mennessä olisi voittanut mitään!

• Lainaus:
    26.05.2004 klo 14:29 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

Itse olen jokeria pelannut joskus ihan aikojen alussa, silloin kun peli oli uusi. Usein silti vertaan kupongissani oleva numeroa arvontatulokseen, enkä koskaan vielä tähän mennessä olisi voittanut mitään!

Ehkä juuri arveluttavasta arvontalaitteistosta johtuen Jokerista ei koskaan tullut suosikkipeliä. Olisi tosiaan kiinnostavaa kurkistaa jokerikoneen sisälle, jossa releet paukkuu tai saada tekniset piirrustukset tutkintaan.

Eipä tuossa Jokerissa satu noita täysosumiakaan kuin muutama vuodessa?

Lotton suosio voi osin perustua sen kiistattomaan arvontamenetelmään.

• Lainaus:
    26.05.2004 klo 20:56 Sinuhe kirjoitti
    Lainaus:
    26.05.2004 klo 14:29 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

Ehkä juuri arveluttavasta arvontalaitteistosta johtuen Jokerista ei koskaan tullut suosikkipeliä. Olisi tosiaan kiinnostavaa kurkistaa jokerikoneen sisälle, jossa releet paukkuu tai saada tekniset piirrustukset tutkintaan.

Eipä tuossa Jokerissa satu noita täysosumiakaan kuin muutama vuodessa?

Lotton suosio voi osin perustua sen kiistattomaan arvontamenetelmään.

Kiistaton ja kiistaton, onhan siinäkin mahdollisuus vielä kuvaustekniikkaan/tehosteisiin perustuvaan kuvamanipulointiin, sekä maksettuihin valvojiin?...

• Lainaus:
    31.05.2004 klo 12:22 MakeX kirjoitti

Kiistaton ja kiistaton, onhan siinäkin mahdollisuus vielä kuvaustekniikkaan/tehosteisiin perustuvaan kuvamanipulointiin, sekä maksettuihin valvojiin?...

Jep, olet oikeassa. Varsinkin nykyiset digitaaliset studiot antavat hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen säätämiseen. Erityisesti itseäni kismittää Viking loton arvonnan toteutus. Ohjaaja leikkaa arvontatilannetta niin ettei koko arvontakone ole näkyvissä, vaan kun pallo tulee arvontakoneesta telineeseen, zoomataan kuvaa pelkästään telineeseen, näin palloja voisi periaattessa olla joku pudottamassa vaikka käsin.
    Jos palattaisiin vanhan tekniikan käyttöön ja luovuttaisiin digitaalisista studioista sekä kuvattaisiin kokoajan niin että arvontatila näkyisi jatkuvasti koko arvonnan ajan (vaatisi vanhaa isompaa arvontakonetta), saataisiin arvonnan maniplointikeinot minimoitu.

[Sinuhe muokkasi tätä viestiä 31.05.2004 klo 19:09]

• :grin:

Ottakaapa yhteys Veikkaukseen,yksittäiset tapaukset otetaan vieraaksi lottoarvontaan...

Kieltämättä,on kyllä menny usko ja toivo tohon kennuun..
    on se vaan kumma juttu,et just ku oot lopettanu esim.14 pvän kenu-putken-ja jätät vi********neena pari kiekkaa väliin,ni just niitä sun kestolapun numeroit rupee putkahteleen tv:n ruudulle-vi**u.Ja kun ne nrot osaa ulkoo ****tana... :sleepy:

• Sitähän ei passaa unohtaa, että rahapelien periaate on kerätä enemmän rahaa, kuin voittoina jaetaan. Revi siitä siitä sitten tarvittava huumori tai kupoliin otto. Itse saa valita.

Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit