Geelystä tulossa Daimlerin suurin omistaja ?

33 kommenttia
«1

Autocarin mukaan kiinalaisesta Geelystä olisi tulossa Daimlerin suurin osakkeenomistaja. Jos tämä toteutuu niin Geely pääsee käsiksi esimerkiksi Daimlerin akkuteknologiaan ja lisäksi yhteistyöyrityksen perustaminen Kiinaan helpottuu (Geelyn ja Daimlerin välinen yritys).

"Volvo owner Geely will buy more than 6.8% of Mercedes-Benz's parent company Daimler, becoming the company's largest shareholder, according to German publication Bild am Sonntag."

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/geely-plans-become-largest-daimler-shareholder

  
  • Tuulilasi räväyttää hurjalla otsikolla.

    "Kiinalaiset valtaamassa Daimlerin"

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kiinalaiset-valtaamassa-daimlerin

      
  • Hui, Mersu muuttuu kiinalaiseksi!

      
  • Mersu ja Volvo ovat kohta "konsernisisaruksia". Tällaista luki Ruotsin Automotorsportissa:

    "Geely köpsugna: Volvo kan bli koncernsyskon med Mercedes"

      
  • Ruotsin ja Belgian tehtaiden tuotantokapasiteetti ei enää riitä kattamaan autojen kysyntää, joten Eurooppaan tuotavaa S90-mallia päätettiin valmistaa Kiinassa samalla tuotantolinjalla, missä tehdään Kiinan markkinoille tarkoitettua pidennettyä S90-mallia.

    Muut Euroopassa myytävät 90-sarjan autot tehdään edelleen Ruotsissa, ja myös uusi XC60 valmistetaan Göteborgissa. Vuoden kuluttua Volvo avaa tehtaan USA:ssa.

    Onko Volvo nyt Kiinalaisten tekemä kun johto on Geelyllä.

      
  • Eikös tuo nyt ole jo todella vanha kysymys, Quu? Etkö muka ole lukenut spekulointia täällä?

    Nyt hämmästellään sitä muuttuvatko Daimlerin autot kiinalaiseksi, herätys!

      
  • Haloo tuleeko nyt Euroopassa valmistetuista autoista Kiinalaisia omistuspohjan perusteella. Suomessakin koottuihin vaikka osat tulee Euroopasta leimataan Made in China. Onko jo Ruotsalaisissa Made in China

    Minkä maalaisia Suomessa suunnitellut ja valmistetut laivat on Kumppanin mielestä?

      
  • Jollet nyt ole vielä tajunnut Quu, niin minä heittelin sekaan vaan aiempia keskusteluissa ilmenneitä aatoksia - muiden kirjoittamina. Voit aikasi kuluksi käydä lueksimassa vanhoja Volvo-aiheisia otsikoita.

    Volvo on monen mielestä "kiinalainen" kun Geely sen osti. Sama kohtalo odottaa Mersua - hui sentään... Kysymyksesi, tuo ensimmäinen, on ihan aiheellinen. Monen mielestä on, mutta älä hämmästy, jos takkeja kääntyy vauhdilla Daimlerin jälkeen, jos kaupat syntyvät tms.

      
  • Ihan sama en osta mitään Kiinassa VALMISTETTUA jos suinkin mahdollista välttää. (Ihmisoikeus)

      
  • Entäs kaasukammiolla testattua saksalaista?

      
  • Mitä tarkoitat onko Saksan te toimistossa kaasukammio missä työnhakijat testataan??

      
  • Volkswagen haluaa lykkäystä omaan päästö-oikeudenkäyntiinsä koska Hitler-vertauksesta, joka liittyy VW:n kokeisiin ihmisillä ja apinoilla, on haittaa oikeudenkäynnin kannalta.

    "Volkswagen vill skjuta på rättegång på grund av Hitler-referens."

    http://teknikensvarld.se/volkswagen-vill-skjuta-pa-rattegang-pga-hitler-referens-584640/

      
  • Joko nyt hokasit asiayhteyden, Quu?

      
  • Nyt on olemassa faktatietoa siitä kuinka paljon Daimlerin osakkeita Geely on ostanut, Geelyn omistusosuus lienee vajaat kolme prosenttia eli saman verran kuin mitä Renault-Nissan omistaa Daimlerin osakkeita.

    https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Geely-har-koept-på-sig-aktier-i-tyska-Daimler-enligt-kaellor-Reuters-1014992059

      
  • Tekniikan Maailma 18.12.2017.

    "Muun muassa Volvon, Lotuksen ja malesialaisen Peroduan omistava Geely haluaa kasvattaa valtaansa maailman autoteollisuudessa. Saksalainen Daimler hylkäsi kiinalaisten ostotarjouksen ja ilmoitti, että osakkeita on myytävänä vapailla markkinoilla.

    The Global Times kertoo, että Geely on nyt suunnannut katseensa pörssiin. Sillä on käytössä neljä miljardia euroa, jolla kiinalaisyhtiö haluaa ostaa 3-5 prosentin osakkuuden Daimlerista. Mikäli investointi menee läpi, Geelystä tulee Daimlerin kolmanneksi suurin osakkeenomistaja.

    Tämä on siis kolme viikkoa jälkeen Geelyn ensimmäisen tarjouksen. Siinä kiinalaiset olisivat ostaneet viiden prosentin osuuden alennetuilla hinnoilla. Luultavasti Geely käy tarkalla kammalla läpi maailman pörssejä, joissa Daimler on mukana ja ostaa kaikki vapaana olevat osakkeet.

    Mikäli Geely saa hankittua toivomansa suuruisen osuuden Daimlerista, tilanne on mielenkiintoinen myös Kiinan markkinoiden kannalta. Daimlerilla on nimittäin yhteisyritys sekä BAIC Motorin että BYD:n kanssa. Toisaalta on mielenkiintoista nähdä, miten Geelyn mahdollinen osakkuus Daimlerista vaikuttaa Volvoon."

      
  • Geely esitti tarjouksen pyrkimyksenään tulla kolmanneksi suurimmaksi omistajaksi, mutta Daimler ei hyväksynyt Geelyn tarjousta. Tästä innostuneena TASS kirjoittaa Geelystä tulevan Daimlerin suurin omistaja. Se realismi, jossa tuollaista kirjoitetaan, on jotain aivan toista.

      
  • a. Yritä nyt NHB pidättäytyä niissä faktoissa jotka ovat saatavilla äläkä vääristele toisten sanomisia. Olen kirjoittanut mitä asiassa on tapahtunut sen mukaan mitä autolehdistä käy ilmi. On loukkaavaa se että väität minun sanoneen asioita joita en ole sanonut.

    b. On siis totta että Daimler hylkäsi Geelyn ostotarjouksen noin viiden prosentin omistusosuudesta, jotka Geely halusi ostaa alennetulla hinnalla. Tämän jälkeen Geely rupesi haalimaan osakkeita avoimilta markkinoilta. Tämä käy ilmi esimerkiksi TM:n uutisesta.

    Automotive Newsin mukaan on täysin varmaa että Geely on ostanut Daimlerin osakkeita noin vajaan kolmen prosentin osuuden. Tarkkaa lukua ei ole tiedossa.

    "Zhejiang Geely Holding Group has bought shares in Daimler, two people familiar with the matter told Reuters, as the Chinese owner of Volvo Cars seeks to strike an alliance over electric cars technology.

    The size of the stake is unclear but likely to be below 3 percent, as that level would require Geely to make a regulatory disclosure in Germany."

    c. Eli Daimlerista ja Geelystä on tulossa partnereita tekniikan alalla.

      
  • Faktaa:

    TASS kirjoitti näin:
    Geelystä tulossa Daimlerin suurin omistaja ?

    TASS lainasi uutista, jossa kirjoitettiin näin:
    Sillä on käytössä neljä miljardia euroa, jolla kiinalaisyhtiö haluaa ostaa 3-5 prosentin osakkuuden Daimlerista. Mikäli investointi menee läpi, Geelystä tulee Daimlerin kolmanneksi suurin osakkeenomistaja.

    Siitä jokainen voi tarkastaa faktat ja sen, kuinka ajatus muuttuu täysin.

      
  • Saksalainen Bild am Sonntag esitti siis arvionaan että Geelystä olisi tulossa suurin osakkeenomistaja Daimlerissa. Melkoista saivartelua NHB:ltä taas kun hän esittää ettei aihetta olisi saanut aloittaa viittaamalla Bild am Sonntagin uutiseen.

    ”Volvo owner Geely will buy more than 6.8% of Mercedes-Benz’s parent company Daimler, becoming the company’s largest shareholder, according to German publication Bild am Sonntag.”

      
  • a. Tällaista kirjoittaa AMS.

    "Nya uppgifter: Volvo-ägaren Geely har köpt aktier i Daimler.

    Kinesiska Geely har nu köpt aktier i tyska Daimler, skriver Reuters. Volvos ägare vill komma åt koncernens elbilsteknik."

    b. Hieman laajemmasta artikkelista käy ilmi että Geely käytti kolme miljardia dollaria Daimlerin osakkeiden ostamiseen.

    http://www.scmp.com/business/companies/article/2132416/chinas-geely-takes-3pc-stake-daimler-eye-electric-car-venture

      
  • Kummallista muuten että allekirjoittanut leimataan trolliksi vaikka Bild am Sonntag aika selvästi puhuu Geelyn halusta tulla Daimlerin suurimmaksi omistajaksi. Jostakinhan lehden on täytynyt tuo tieto saada.

    Ote Iltalehden uutisesta 8.2.2018.

    "Geelyn tavoitteena on Autocar -lehden siteeraaman saksalaisen Bild Am Sonntagin mukaan haalia enemmän osakkeita kuin kuwaitilaisella yrityksellä on."

    https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201802082200729652/

      
  • Näin kirjoittaa Tekniikan Maailma 11.2.2018.

    "Volvo ei kuitenkaan vielä ole Li Shufun unelmien täyttymys, vaan miljardööri haluaa edelleen Mercedes-Benzin. Viime marraskuussa hän ehdotti Mercedes-Benziä valmistavalle Daimler AG:lle, että hän ostaisi viiden prosentin osuuden yhtiöstä. Tarjous torjuttiin kertomalla, että osakkeita voi ostaa vapailta markkinoilta. Vastaus on saattanut vimmastuttaa unelmaansa toteuttavan kiinalaisen.

    Joulukuussa Geely Holding sijoitti yli kolme miljardia euroa Volvo AB:hen, minkä myötä kiinalaisista tuli maailman toiseksi suurimman kuorma-autovalmistajan toiseksi suurin osakkeenomistaja. Samalla kiinalaiskonserni on hankkinut Daimlerin osakkeita vapailta markkinoilta. Vahvistamattomien tietojen mukaan Geely Holdingilla on jo kolmen prosentin osuus Daimlerista. Se voi vaikuttaa vähäiseltä, mutta suurimmallakaan osakkaalla ei ole kuin vajaa kuusi prosenttia osakkeista.

    Tuplaamalla osuutensa Daimlerista voi Li Shufu toteuttaa unelmansa ja nousta saksalaiskonsernin suurimmaksi osakkeenomistajaksi. Hankkimalla 48 prosenttia lisää osakekannasta Shufusta tulee enemmistöomistaja. On vain ajan kysymys, milloin saamme kuulla Kiinasta ja Geely Holdingilta hurjia uutisia."

      
  • Li Shufu on nyt Daimlerin suurin omistaja noin 10 prosentin omistusosuudella.

    Kuka puhui tässä asiassa totta ja kuka valehteli ?

    http://teknikensvarld.se/geely-chefen-li-shufu-ar-nu-daimlers-storsta-agare-594695/?#=

      
  • "Hankkimalla 48 prosenttia lisää osakekannasta Shufusta..."

    Näinköhän Shufulla riittää paukut tuollaisiin määriin? 48% Daimlerin osakekannasta on noin 500 miljoonaa osaketta ja yhdestä kappaleesta näyttävät maksavan noin 70€ tällä hetkellä.

    Aikamoisia sopimuskauppoja olisi Shufun hierottava, ettei tuo kappalehinta karkaisi taivaisiin, kun tuota 500 miljoona osaketta alkaisi salkkuunsa haalimaan maailman turuilta ja toreilta.

      
  • 10 prosentin omistusosuus Daimlerista riittää varmaankin jonkinlaiseen autonvalmistus- tai muuhun tekniikka-yhteistyöhön. Daimlerilla muuten taitaa olla muitakin autonvalmistajia osakkeenomistajina mutta ei näin suurella osuudella.

      
  • Eri lähteiden mukaan Geely pyrkii saamaan Daimlerista tukea sähköautoistumiselleen. Reutersin saamien tietojen mukaan Geelyn toiveena olisi tehdä Daimlerin kanssa yhteistyötä sähköautojen valmistuksessa Kiinassa.

    Tälläisen ilmoituksen Volvo antoi vuoden 2017 heinäkuulla.
    Volvo kertoi, että kaikki sen markkinoille tuomat uudet automallit käyvät joko kokonaan sähköllä tai ovat hybridimalleja vuodesta 2019 lähtien. Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kertoi tarkan päivämäärän polttoainemoottorin alasajon aloittamiseen.

    Tulevaisuudessa se tutkii ja kehittää käyttövoimana lähinnä sähköä.
    Samalla Volvo luopuu tavanomaisten bensa- ja diesel-autojen kehittämisestä. Se ei kuitenkaan lopeta niiden valmistusta. Tuo viimeinen lause on mielenkiintoinen ja tulkinnallinen.

    Institutionaaliset sijoittajat omistavat Daimlerista noin 80 prosenttia ja yksityiset sijoittavat noin 20 prosenttia.

    Institutionaalinen sijoittaja on yleistermi organisaatiolle, joka sijoittaa suuria summia (varoja) usein muiden henkilöiden säästöjä osakkeisiin ja rahastoihin.

    Institutionaalisia sijoittajia ovat eläkerahastot, vakuutusyhtiöt, sijoitusyhtiöt ja lahjarahastot.

    Institutionaaliset sijoittajat tavoittelevat yleisesti viiden prosentin vuotuista reaalituottoa.

      
  • Mercedes ja Volvo ovat nyt konsernisisaruksia. Sekä henkilöautoissa että raskaissa ajoneuvoissa.

      
  • BMW:n ja Toyotan yhteistyö on ollut totta jo vuodesta 2012 eteenpäin, saa nähdä tuleeko yhteistyöstä totta tulevaisuudessa myös sähköautojen osalta.

    Joulukuussa 2011 Toyota ja BMW allekirjoittivat sopimuksen teknisestä yhteistyöstä. Sopimuksen mukaan BMW-toimittaa japanilaismerkille dieselmoottoreita. Sen lisäksi kehitetään yhdessä urheiluautoa, suunnitellaan kevyempiä rakenteita ja tutkitaan litiumilma-akkujen käyttöä polttokennoautoissa.

      
  • Intelligentsia:Mercedes ja Volvo ovat nyt konsernisisaruksia
    Sininen ja valkoinen ne yhteen soppii. Samanvärisiä varaosa- ja tarvikepaketteja on tallin hyllyt täynnä jo ennestään, sekä tähdellisiä että Jällivaaran malmin tunnuksilla.

      
  • Sininen ja valkoinen ne yhteen soppii. Samanvärisiä varaosa- ja tarvikepaketteja on tallin hyllyt täynnä jo ennestään, sekä tähdellisiä että Jällivaaran malmin tunnuksilla.
    

    Silti se, että Geely ja Daimler sulautuisivat samaan konserniin, on vielä hyvin kaukana. Tuollaisesta mikäön vakavasti otettava taho ei liene edes kirjoittanut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit