Kaikkiin eri ajo-olosuhteisiin, joita moottoripyöräilyssä on olemassa, on niihin tarkoitetut pyörät. Kilpa-ajoon asfaltilla on tarkoitettu kyykyt. Pitkien maantiematkojen ajamiseen on tarkoitettu matkapyörät. Tavalliseen katuajoon on tarkoitettu streetfighterit. Maastossa ajamiseen on tarkoitettu endurot. Kaupungilla ja myös maastossa ajamiseen on tarkoitettu supermotot. Sekalaiseen maantie-ajoon ja maastossa ajamiseen on tarkoitettu allroadit. Ei ole olemassa mitään sellaista ajo-olosuhdetta jossa customit olisivat hyviä.
Customit ovat todella huonoja moottoripyöriä. Sen lisäksi että ne eivät ole hyviä missään ajo-olosuhteissa, ne ovat naurettavan tehottomia ja hitaita verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, ja niissä on onnettomat ajo-ominaisuudet: ne kääntyvät huonosti, eikä niitä voi kallistella kunnolla ajettaessa mutkiin.
Verrataan suorituskyvyltään eri moottoripyöriä:
Pyörän nimi: Harley-Davidson Fat Boy (custom)
Iskutilavuus: 1584 cc
Huipputeho: 56 kW
Paino ajokunnossa: 330 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 6 sec.
Pyörän nimi: Husqvarna 610 supermoto (supermoto)
Iskutilavuus: 576 cc
Huipputeho: 38.7 kW
Kuivapaino: 142 kg
Huippunopeus: noin 170 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.
Pyörän nimi: Kawasaki Z750 (streetfighter)
Iskutilavuus: 748 cc
Huipputeho: 77.7 kW
Paino ajokunnossa: 226 kg
Huippunopeus: noin 220 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: alle 4 sec.
Pyörän nimi: Suzuki V-Storm 650A (allroad)
Iskutilavuus: 645 cc
Huipputeho: 49 kW
Kuivapaino: 190 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.
Pyörän nimi: Yamaha YZF-R6 (kyykky)
Iskutilavuus: 599 cc
Huipputeho: 91 kW
Paino ajokunnossa: 189 kg
Huippunopeus: noin 240 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 3.5 sec.
Pyörän nimi: KTM 690 Enduro (enduro)
Kuutiotilavuus: 654 cc
Huipputeho: 46,3 kW
Kuivapaino: 138,5 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.
Pyörän nimi: BMW R 1200 RT (matkapyörä
Kuutiotilavuus: 1170 cc
Huipputeho: 81 kW
Paino ajokunnossa: 259 kg
Huippunopeus: yli 200 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.
Kuten edellisestä vertailusta huomasi, niin custom oli omaan kuutiotilavuuteensa verrattuna valtavasti hitaampi kuin mikään muista vertailussa mukana olleista moottoripyöristä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa. Custom on hitain mahdollinen moottoripyörä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, mikä on hyvin yksinkertaista: Customissa on matalaviritteinen moottori ja custom on painava.
Ostakaa ihmiset hyviä moottoripyöriä älkääkä customeita. Ostakaa sellainen moottoripyörä joka on hyvä niissä ajo-olosuhteissa joissa aiotte moottoripyöräilyä harrastaa. Customit eivät todellakaan ole matka-ajoon parhaita moottoripyöriä. Matkapyörä on paras moottoripyörä matka-ajoon. Matkapyörissä on paremmat ajo-ominaisuudet kuin customeissa, ja ovat siten turvallisempia ajettavia. Matkapyörät ovat myös suorituskykyisempiä, mistä on hyötyä tehdessä ohituksia.
Esitän seuraavaksi vielä muutamia custom-pyöristä pitävien ihmisten väitteitä ja omat vastaukseni niihin:
Väite 1: Customit ovat ulkonäöltään kaikkein hienoimpia moottoripyöriä.
Vastaus: Ulkonäkö on makuasia. Joidenkin mielestä vanhanaikaista tyyliä edustavat customit ovat todella rumia ja taas uudet sporttipyörät ovat paljon hienompia.
Väite 2: Customeissa on kaikkein siisteimmät äänet.
Vastaus: Äänetkin ovat makuasia. Joidenkin mielestä customien tehottomalta kuulostavat mörinä-äänet eivät ole ollenkaan hienoja ja taas sporttipyörien tehokkaalta kuulostavat formulamaiset äänet kuulostavat siisteiltä.
Väite 3: Customeissa on valtavasti vääntöä ja ne ovat siksi nopeita kiihtymään. Kiihdyttäessä moottori ei käy lähellekään kokoaikaa maksimitehon kierrosluvulla, jotenka suuresta väännöstä on hyötyä koska sen avulla tuotetaan paljon tehoa alhaisilla kierroksilla. Teho ei kiihtyvyyttä ratkaise.
Vastaus: Isoissa customeissa on kyllä paljon vääntöä, mutta ne ovat silti moottoripyöriksi hitaita. Moottorin teho on vääntö x kierrosluku. Vääntö ei kuitenkaan auta juurikaan kuin vain tehon muodossa. Kiihtyvyyden kannalta kaikkein olennaisin tekijä on tehopainosuhde ja se on customeissa huono. Kaikki vähänkin sporttiset moottoripyörät ottavat todella nopeasti kaasua vääntämällä oman huipputehonsa kierrosluvun ja niitä täydellisesti kiihdytettäessä niiden moottori käy suuren osan ajasta juuri sillä huipputehon kierrosluvulla.
Tässä on kolme videota kolmen eri pyörän kiihtyvyydestä:
Husqvarna 610 sm, 0-100 km/h 5,2 sec.: https://www.youtube.com/watch?v=CQTFbg0e4_U
Suzuki gsxr 600, 0-100 km/h (näyttäisi kuluvan noin 3 sec.): https://www.youtube.com/watch?v=BFsJvKWUf2c
Harley-Davidson 1200 Roadster, 0-100 km/h 6 sec. (näyttäisi kuluvan enemmän kuin 6 sec.): https://www.youtube.com/watch?v=IxkiEwDQAv0
Suuresta väännöstään huolimatta Harley-Davidson 1200 Roadster on kuitenkin hitaampi kiihtymään 0-100 km/h, kuin nämä kaksi pyörää joissa ei ole lähellekään niin suurta vääntöä kuin Harley-Davidson 1200 Roadsterissa.
Väite 4: Customeissa on kaikkein mukavin ajoasento.
Vastaus: On totta että customissa on mukavampi ajoasento kuin kyykyssä, mutta customin ajoasennon seurauksena myös ajo-ominaisuudet ovat huonot. Matkapyörissä, supermotoissa, enduroissa, allroadeissa ja monissa muissakin ei-custom-pyörissä on kuitenkin mukava ajoasento, ja niitä ajaessa ei paikat kipeydy, mutta niissä ei silti ole huonot ajo-ominaisuudet niin kuin customeissa on.
Väite 5: Customien moottorit kestää paljon enemmän ajoa kuin minkään muun moottoripyörän, jotenka custom on paras pyörä jos ajaa paljon.
Vastaus: Kuutiotilavuuteensa nähden oikein tehoton moottori kestää varmasti enemmän ajoa kuin korkeaviritteisemmät moottorit. Moottorin kestävyys onkin ainoa hyvä asia custom-pyörissä. Se ei kuitenkaan tee todellakaan customista täydellistä moottoripyörää. Jos haluaisi täydellisen moottoripyörän matka-ajoon ja kestämään lähes loputtomasti ajoa, niin silloin tulisi alkaa valmistaa matkapyöriä (ei siis customeita vaan matkapyöriä kuten BMW R 1200 RT) todella matalaviritteisellä nelisylinterisellä moottorilla. Ei siis tulisi käyttää matalaviritteistä V2-moottoria niin kuin customeissa, vaan tulisi käyttää matalaviritteistä nelisylinteristä moottoria koska se kestäisi vielä enemmän ajoa. Nyt meillä olisi pyörä joka on mukava ajaa, mutta jossa on myös hyvät ajo-ominaisuudet, ja joka kestää ajoa vielä enemmän kuin customit. Huonoa olisi nyt kuitenkin heikko suorituskyky ihan kuten customeissakin.
Customit ovat lähinnä kaupungissa tapahtuvaan cruisailuun tarkoitettuja moottoripyöriä.
Väite 1: Ulkonäkö lieneekin tärkein ominaisuus.
Väite 2: Ne äänet taitaa joillekin olla ne tärkeimmät. Hämmästyttävän paljon 'pakoputkivikaisia' yksilöitä esiintyykin juuri Harrikoissa. Erityisominaisuus on suht hiljainen käynti ihan pintakaasulla, tyhjäkäynnin läheisyydessä ajettaessa -vaikka äänenvaimentimia ei olisi lainkaan. Mutta kaasua avattaessa talojen ikkunat säröytyy ja taulut putoilevat seniltä. Poliiseille olis töitä...
Väite 3: Vääntöä löytyy. Joo, itse pidän myös max 2-sylinterisistä moottoreista. Niiden käyntiäänessä on mieltä rauhoittavia piirteitä.
Väite 4: Ajoasento. Mun perse ei puutumatta kestä ajoasentoa jossa kädet ja jalat sojottaa eteenpäin. Mutta siksi kai customeissa on 10-15litran tankki -saa usein nousta tankkaamaan ja kun käy maksamassa vielä kassalle niin tulee jaloiteltua samalla. Ei kyllä toisaalta kestä ranteet ja olkapäät myöskään noiden kyykkypyörien nojaamista. Valitsenkin oman pyöräni 'nakujen' valikoimista.
Väite 5: Kestävyys? Ainakin Harrikka-kavereiden kertomuksista ei voi vetää sellaista johtopäätöstä, että ne olis kauheen kestäviä. Varmaan jos joku todella osaava kasaa sellaisen koneen huolella ja omistaja huollattaa sen piteetillä niin kestäähän nekin. Itsellä on 15v vanha japsiromu, josta ei ole kolmen vuoden aikana muuta ruuvailla kuin öljytulppia auki ja kiinni. Luotettavuuden takaavat vesijäähdytys ja kardaaniveto -maltillisen viritysasteen ohella (650cc/37kW).
Mutta customista saa kyllä ihan moottoripyörän näköisen rakentamalla. Katso vaikka esimerkkiä tästä:
http://www.rycamotors.com/
Muuttuu LS-Suiza aika vekkulin näköiseksi klassikoksi.
Moottoripyörät ovat aikuisten leikkikaluja. Ainoa olennainen ominaisuus on niiden tarjoama viihdearvo, jonka määrittelee pyörän käyttäjä. Mitkään kiihtyvyyden kaltaiset ominaisuudet eivät rajoita käyttöä. Hevosvoimat ja sekunnit kiinnostavat lähinnä onanistia. Joku pitää muoviluodista ja joku toinen pitää kromin kiillosta. Aika turha alkaa arvostelemaan toisen valintaa.
...yksi juttu: meteli.
Jostain kumman syystä moottoripyöristä innostuvat toimistorotat vaihtavat vakioputkensa ympäristöä piinaaviin hormeihin.
Melun järjetöntä tuottamista ei voi puolustella millään. Viagraa saa apteekista.
Pateettisen säälittävää.
Viime viikolla satuin ikkunaan kun Turun Harri-jengi lähti kaupungista Kaarinaa kohden. Ihmettelin kun ikkunat eivät alkaneet helistä lainkaan? Totuus selvisi kun Harri-lauma oli melkein kohdalla: niiden perässä tuli Panda-Volkkari
Ai kun ajettiin pehmoisella ranteella...
Huvittavana yksityiskohtana, että normaali 5 hengen nykyaikainen perhediesel kiihtyy paremmin, kulkee kovempaa ja kuluttaa vähemmän kuin Harrikat.
Niitä kai ostetaan retroina siinä iässä kun alkaa tulla potenssiongelmia tai ei muuten enää saa naista.
En toki mitenkään vastusta harrastuksia, mutta kyse on siis samasta kuin muidenkin papparaisten ajakulussa vanhojen autojen harrastuksessa.
Nunchaku:
Tuossa avauspostauksessa kaiken trollauksen välissä mainittu jollekin HD:lle 0-100 ajaksi 6 sekuntia? Siinä alkaa olemaan perhedieseleillä jo haastetta aika tavalla. Jos perhefarkut menee vieläkin ohi, niin löytyyhän HD:llä huomattavasti tehokkaampiakin malleja. Google löytää esimerkiksi varttimailin ajaksi 12,5 sekuntia. Harvempi dieselfarkku pysyy mukana. http://www.popularmechanics.com/cars/news/4216203
Kun löi googleen hakusanat harley ja kiihtyvyys, niin ensimmäisten linkkien joukossa oli tuo sama aloituspostaus monella muulla foorumilla. Mikähän motivoi kirjoittajaa trollailemaan tuohon tyyliin vähän siellä sun täällä?
NHB:
En tiedä, mutta tosiaan löytyi vaikka kuinka monta:
Tiede:
http://www.tiede.fi/keskustelut/vapaa-sana-f5/customit-ovat-huonoja-moottoripyoria-t50105.html
Motot:
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=80779
Suomi24:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9541766
Iltalehti:
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=512272
Plaza:
http://keskustelu.plaza.fi/moottori/moottoripyorat/1858727/customit-ovat-huonoja-moottoripyoria/
MP-Forum:
http://www.mp-foorumi.com/forum/showa.php?fid=6&tid=3835&fpage=&PHPSESSID=fe1e0e079ca0363600f4b1e10ccf4bcb
lista jatkuu loputtomiin ja sama juttu löytyy varmasti Pirkka lehdestäkin. Keskustelun avaajalla vaikuttaa olevan tyhjäkäynti "vähän" isolla.
Keskustelun aloittaja ajaa ilmeisesti jotain asiaa, kun joka paikkaan pitää tuota typerää aloistustaan kopioida. Onko syynä sitten vaan motoristien ärsyttäminen vai mikä, jää vähän epäselväksi.
MTV3 Maxilla pyörii hyvä motoristiohjelma eli Tie vie. Siinä Martti ja Aku Syrjä eli Eppujen solisti ja rumpali kiertävät erilaisilla moottoripyörillä keikoilla ja haastattelevat moottoripyörien omistajia ja myös HD-kerhon tiloissa on käyty ja yövyttykin. Osa ohjelmassa haastatelluista on julkkiksia ja osa vähemmän julkkiksia. Aake Kalliala sanoi ohjelmassa hyvin Harley Davidsonista, jonka omisti aiemmin, että "se on maailman kallein puolivalmiste".
Mutta harrikat ei ole ainoita customeita ja kaikilla japanilais-merkeilläkin on custom-mallistonsa. Onhan customien joukossa ulkonäöltään todella upeita pyöriä, vaikkeivat kuljekaan kuten muut mallit. Ei moottoripyöräilyn ideana ole useimmille kaahailu ja ilman viritysputkia nykyaikaisten customien äänet on EU-määräysten takia hyvinkin vaimeita. Joku haluaa customin ja joku toinen nopean kyykkypyörän ja joku matkapyörän ja antaa kaikkien valita sellainen moottoripyörä kuin haluavat. Minusta ainakin moottoripyöräily on hieno harrastus, vaikka oma pyörä onkin vielä hakusessa.
Kaveripiirissä on monenlaista ja kokoista moottoripyörää 600-5700 kuution väliltä. Hyvin niillä kaikilla on matkaa pystynyt tekemään kaikki kulkee vähintään satasta eikä tarvii vielä täysillä päästellä. Kiihtyvyydessä jos hävii sekunnin, niin pitää seuraavalla taukopaikalla nousta pyörän päältä vähän ripeämmin ettei joku ehdi kahvijonossa kiilaamaan väliin. Oikeesti ei ainakaan meikäläinen aja pyörällä kilpaa eikä suorituskyvyllä ole suurtakaan merkitystä. Mukavalta kyllä tuntuu, kun suurimmalla vaihteella voi ajaa 50km/h nopeudesta alkaen ilman tarvetta vaihtaa pienemmälle. Itse tykkään isoista nakupyöristä ja muutenkin sellaisista malleista jotka eivät ole kovin katettuja. Ominaisuuksista tärkeitä on hyvä kantavuus ja vähintään 300km toimintasäde ettei tarvi aina taukoa pitää huoltiksella.
Nunchaku:
Tapasi mukaan puhut taas aivan puuta heinää. Tuo NHB:n postaama alle 12,5s aika varttimailille on sellainen, ettei siihten pysty yksikään tämän hetken dieseli, eikä oikeastaan pääse edes lähelle. Bemarimiehenä sinua varmasti kiinnostaa, se etteivät esimerkiksi M3 tai M5 pysy tuon perässä. Eli kannatta valoissa kauheasti kiihdytellä siitä naftaraksuttimellasi jos H-D on vieressä. Voi meinaan käydä aika nolosti.
Vaan tokihan tuon johtopäätöksen olisi voinut joku muu tehdä noista tehopainosuhteistakin. avalliset autot ottavat isommilta customeilta niin rumasti turpaan, ettei kulkupuolesta pitäisi jäädä mitään epäselvää.
Yleensä se diesel-mallinen bemari tai mersu ostetaan kun ikäännytään... Katsopa huvin vuoksi noiden autojen ostanjien keski-ikiä, varsinkin diesel-koneisten.
Heh heh. Bemarimiehellä keulii näköjään vaikkei ole edes harrikkaa. Siinä vaiheessa kun M-Bemareihin tulee noin 1000 hv tehoja päästään samoihin teho-painosuhteisiin kuin noissa räväkämmissä harrikoissa.
Nyt kun vähän selasin nettiä, niin löytyihän niitä aikoja harrikoille. Mm. VRSC-V Rod 11,38s neljännesmaili. 0-60 mph (96 km/h) 3,52s ja 0-100 mph (160 km/h) 8,22s. Näyttäkääpä minulle diesel-auto joka pystyy moiseen.
Pari päivää sitten joku Skoda Superbilla ajava arviolta n. keski-ikäinen neropatti koitti valoista haastaa Triumph Rocketia. Arvaahan sen, miten siinä kävi. Sainpa kuitenkin hyvät naurut. Menee samaan sarjaan sen Ducati vs. 3-sarjalainen kanssa, jota jouduin myös todistamaan.
Uudessa Bikessä on mittailtu kiihtyvyyksiä erilaisille moottoripyörille. H-D Dyna Wide Glide sai ajat 3,9 s 0-100 km/h ja 11, 7 s vartille. Nunchaku voisi kertoa, että mikä "normaali 5 hengen nykyaikainen perhediesel" kiihtyy paremmin?
Custom ei ole omakaan suosikkini, mutta otsikon voisi muuttaa ihan aloittelijalle varoituksena vaikkapa muotoon "Customit eivät ole niin helppoja ajaa kuin kylmistä tyypeistä voisi kuvitella".
Ajaminen ei sitten olekaan aivn yhtä helppoa ja kevyttä kuin kylmät tyypit antaisivat olettaa, etenkin kokemattomalle motoristin uraansa aloittelevalle. Tämä ei tietenkään tarkoita että Custom olisi merkki kuljettajan kokemattomuudesta.
Ja ei kai helpolla pääseminen olekaan moottoripyörän oston tärkein motiivi?
(paitsi että pyörän valinnan se minulla ratkaisi, eikä siinä ole yhtään enempää järkeä kuin moottoripyöräilyssä muutenkaan)
Paras vain ostaa sellainen, mikä itseä miellyttää, koska vahvin peruste moottoripyörän valinnalle on joka tapauksessa "mä halusin tällasen".
Usein jopa mieli muuttuu harrastuksen aikana. Oman ensimmäisen pyörän resepti oli ehdottomasti enintään twini ja oikean moottoripyörän näköinen naku.
Ajaminen kiinnosti, joten seuraavan pyörän vaatimus oli yhtä luonnollisesti nelisylinterinen ja vähintään puolikatettu. Nyt on alla täysin muoviin kääritty customin painoinen matkajaava, jolla ajaa vaivatta 1000 km päähän työkokoukseen eivätkä muut edes huomaa yhden osallistujan saapuneen moottorippyörällä. Ei ennen kuin pois lähtiessä tapaamme hotellin respassa, minulla liituraidat, solmiot, PC ja viikon vaihtovaatteet sivulaukkuun pakattuna, nahat päällä ja ruukku kainalossa.
Mutta jos joku haluaa ajaa vaikka möhköendurolla tai customilla, niin eipä ole minulta pois. Päinvastoin, erilaisia pyöriä olisi kiva lainata vaikka kesäiseksi viikoksi, vaikka omaani en annakaan vielä pois. Mutta nyt ainakin ihan aluksi olisi kiva ajaa viikko H-D softaililla, Aprilia SRV 850 skootterilla, BMW 1600 GT:lla ja Kawa ZX-12:lla.
hino:
Kevari vaati jonkin verran sopeutumista ja ryhmän nuorin kuljettaja sai A1-vuosinaan ajaa ehkä vähän reilunkin osuuden ryhmän vetäjänä. Vetäjänä siksi, että kevari saa mennä menojaan eikä mahdollisten ohitusten jälkeen tarvi odotella muita. Jos pienen pyörän kuski löytää ohituspaikan, tulevat muut pian perässä. Blackbirdin kuskin on vähän vaikea arvioida yli 100 kW pienemmälle teholle sopivaa ohituspaikkaa, joten parempi antaa tehorajoitteisen kuljettajan päättää itse voiko ohittaa. Ellei voi sitten ajetaan harvassa jonossa 100 m välein rahtari-80 etteivät ainakaan isot autot saa kiinni ja pienet heitetään ohitse saman tien.
25 kW rajoitettu väliluokan pyörä ei enää aiheuta mitään säätöä, vaan kulkee ryhmän mukana normaaliin tapaan.
Radalla melkein mikä tahansa muu kuin kallistusvarojensa rajoitettama custom menee lähinnä sen mitä kuski osaa. Ellei osaa, ei tuoreen vuosimallin muoviluoti ja Pepsodent-puku uusin polvipaloin auta, vaan ohi vilahtelee nuoria teiniviiksiä pienemmillä pyörillään, nätisti kaartuvia nahkapuvun takamuksia, joista näkee että ratakaadon jälkeen mattamustaksi tervatun sportin kuljettaja ei mene kaarteita pallit ulkona ja painuupa välillä ohitse myös harmaapartainen pappa ladonoven kokoisen pleksin takana ryhdikkäästi istuen.
Radalla nopeuden ratkaisee pitkälle kuskin taito, liikenteessä riskinottovalmius.
Minulle tulee lähinnä mieleen ihana -60 luku tai sitten 50-luvun loppu. Silloin oli parhailla pojilla jopa Jawa Sixdays 250. Sitten tulivat nuo japsipojat. He vain tappoivat itsensä noilla ylitehokkailla..? Valtiovallankin oli pakko panna tuohonn touhuun jotain toppia.
Nyt asia on pääsääntöisesti järkiintynyt. Jos pitää olla yli 200 hv niin siitä vaan.
Paremman näköistä moottoripyörää kuin Harley Davidson forty-eight on kyllä vaikea löytää.
Ostin Honda VF1100C = V65 Magna Hikolta 1983 (sanottiin 9 tulleen Suomeen). Edelleen kuin uusi. Vain etuvilkkujen kumivarret väsyivät viisi vuotta sitten, ja Otto hankki uudet Belgian Honda-varastosta. Guinnessin ennätysten kirjan mukaan pyörä oli maailman nopein = 275 km/h viiden vuoden ajan. Itse olen ajanut sillä Euroopassa kaksi päällä 250km/h "matkanopeutena". Ja on very custom!
En tiedä kuka on kersana vienyt joiltakin tikkarin kädestä jos ei ole muuta tekemistö kuin yrittää perustella miksi oma näkemys ja mielipide miten ihmisten tulisi harrastaa on niin tärkeä että sitä tulee toitottaa suu vaahdossa netissäkin. Säälittävää...