Koska sähkömoottori toimii myös jarruna ja jarrutuksen voimakkuutta voi säätää, niin se tarkoittaa ennakoivan ajon taitajalle ongelmia perinteisten jarrujen ja etenkin jarrulevyjen ruostumisen osalta, varsinkin takajarrujen osalta.
Raskaissa ajoneuvoissa käytetään mangneettijarruja apujarruina.
Kuka on se joka kehittää sähköjarrut (magneetti tmv) jonka myös viranomaiset hyväksyvät (Bosch?).
Silloin jäisi yksi huoltokohta vähemmän (jarrupalojen vaihto) ja katsastusmieskin pääsisi vähemmällä
Ilmeisesti pitäisi kuitenkin olla hätäjarrupainike jos vaikka sähköt jarrujärjestelmästä häviävät.
Vielä on tekniikassa kehitettävää.
Ennakoivan kuljettajan auton jarrut ruostuvat pilalle jo nyt, mutta nykytekniikan jarruilla sähköveto tulee todennäköisesti laajentamaan ongelman useampiin kuljettajiin.
Katsoin autoni takajarrulevyjä tänään - ja todellakin! Niissä on ohut pintaruoste.
Se tosin poistui yhdellä kunnon jarrutuksella maantienopeudesta.
Problem solved.
Reipas jarrutus kerran viikossa pitää levyt kiiltävinä. Tällaisen ohjeen sain aikoinaan MB:n huollosta. Samalla käsijarrun pitävyyden palautuskikan kertoivat.
Sateella jos pääsee vesi roiskumaan levylle, niin pintaruoste syntyy välittömästi. Tuo ei ole vaarallista.
Ei niin, mutta jos kevytkenkäinen kuljettaja jatkaa ennakoivaa ajoaan vuosia, alkaa takajarruihin tulla lopulta ongelmia.
Rouvan autoon vaihdoin pilalle ruostuneet takalevyt viiden vuoden jälkeen. Sen jälkeen on otettu käyttöön jarrujen herkistely jokaisessa renkaanvaihdossa ja jokaista autoa käy välillä ajamassa vähän raskasjalkaisempikin kuljettaja.
Miksi muuten autojen jarrulevyjä ei tehdä samasta ruostumattomasta tavarasta kuin moottoripyörien?
Setä ajoi 250 000 kilometriä ensiasennuspaloilla, eikä jarrut ruostuneet. Kyllä siinä jotain muutakin on pelissä kuin vain ennakointi.
Ruostumattoman teräksen valurautaa huonompi lämmönjohtavuus on auton jarruissa ongelmallinen. Valuraudalla on myös hyvät kitkaominaisuudet. Valurauta on halpa ja hyvä mateeriaali autojen jarruihin. Keveiden moottoripyörien suurien suorassa ilmavirrassa olevien levyjen lämmön hallinta on helmpompaa. Valuraudan hauraus olisi myös ongelmallinen isohalkasijaisissa ja ohuissa moottoripyörän levyissä. Täysin suojattomina myös sade ruostuttaisi moottoripyörien levyjä nopeasti.
En tiedä, mitä tapahtui, mutta Rouvan Volvoon uutena tehtaalla asennetut takalevyt menivät kitkapinnan paksun ruosteen vuoksi romuksi lähes kulumattomina.