Sähköautot.

4 kommenttia

Ajattelin näistä autojen akkujen latauksesta,että eikö olis helpompi vaihtaa ajoakut ikään kuin takkais auto.Esim.kolme eri kokoa akuille ja helppo vaihto paikka autoihin,joka olis pikaliittimellä kinnitetty.Samalla tulisi tehokkaat lataus pisteet ja sähkö tulisi riittämään.Näin pystyttäisiin käyttämään autoja tehokkaammin.

  
  • Teslahan tätä oli kokeillut, mutta luopui ideasta.

    Tässä ideassa on vain liian monta epäkäytännöllistä tekijää. Suurimpana ongelmana se, että moderneissa sähköautoissa akkupaketti on koteloitu osaksi "runkoa", eli niitä ei sieltä hevillä irroitella. Kaikki liittimet, jäähdytys/lämmitysjärjestelmät yms pitäisi irroittaa ja kiinnittää uudelleen.

    https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/03/i-pace-12.jpg

    Lisäksi kaikkiin vaihtopisteisiin pitäisi asentaa järeät nostolaitteet, joilla satojen kilojen painoisia akkuja siirreltäisiin.

    Sitä paitsi se latausnopeus on issue vain lähinnä joillain poikkeuksellisin pitkillä siirtymillä, vaikka pk-seudulta Lappiin. Toki tämäkin ongelma alkaa pikkuhiljaa väistymään, kun akku riittää kuskin rakkoa pidemmälle. Vaikkapa kolmen tunnin välein tehtävä pysähdyksen aikana auto latautuu suht hyvin esim ruokailun aikana. Akkutekniikan kehittyessä ongelma pienenee entisestään.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Teslahan tätä oli kokeillut, mutta luopui ideasta.

    Tässä ideassa on vain liian monta epäkäytännöllistä tekijää. Suurimpana ongelmana se, että moderneissa sähköautoissa akkupaketti on koteloitu osaksi "runkoa", eli niitä ei sieltä hevillä irroitella. Kaikki liittimet, jäähdytys/lämmitysjärjestelmät yms pitäisi irroittaa ja kiinnittää uudelleen.

    https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/03/i-pace-12.jpg

    Lisäksi kaikkiin vaihtopisteisiin pitäisi asentaa järeät nostolaitteet, joilla satojen kilojen painoisia akkuja siirreltäisiin.

    Sitä paitsi se latausnopeus on issue vain lähinnä joillain poikkeuksellisin pitkillä siirtymillä, vaikka pk-seudulta Lappiin. Toki tämäkin ongelma alkaa pikkuhiljaa väistymään, kun akku riittää kuskin rakkoa pidemmälle. Vaikkapa kolmen tunnin välein tehtävä pysähdyksen aikana auto latautuu suht hyvin esim ruokailun aikana. Akkutekniikan kehittyessä ongelma pienenee entisestään.

    Kirjoitin minäkin kuukausia sitten, että vaihtoakut pitäisi olla. Ja niin pitäisi. Se vaatisi vain standardin akkujen kiinnitysratkaisun ja liikenneasemille vaihtoautomaatit. Autoissa voisi olla kiinteä akku luokkaa 20kWh ja toinen vaihdettavissa oleva akku, jonka voi pitää autossa silloin, kun haluaa. Ei nestekaasupullojakaan odottaessa täytetä vaan jätetään hylsy kauppaan ja otetaan täysi mukaan.

    Olen nyt ajanut kaikki ajoni ladattavalla hybridillä n. 15kk ajan ja ikään kuin testimielessäkin yrittänyt ladata auton aina kun mahdollista reissuilla. Olisin käytännössä kaikilla pitkillä matkoilla jäänyt tyhjien akkujen kanssa tienposkeen tai sitten olisin joutunut käyttämään tunteja lataamiseen ja latauspaikan etsimiseen.

    Tulipa pyörähdettyä Otepäässä. Vaikka Virossa on latausasemaverkosto kovastikin tiheä kartan mukaan, niin Otepään Pyhäjärven hotellilla oli tarjota vain karavaanarien 1-vaihesähköä, koska vaunuparkissa oli tilaa. Lataamiseen tarkoitettua tolppaa ei ollut. Hiki-Otepää-Hiki taitaa olla liikaa kaikille täyssähköautoille. Mutta ladattavalla hybridillä ei ollut muuta ongelmaa kuin nopeudenmittauspöntöt. 50km/h rajoitus ja nopeutta 57km/h ja tiketti kotiin paluupostissa.

      
  • Kotimaisessa Toroidionissa on myös tuo mahdollisuus akun vaihtoon:
    https://www.toroidion.com/technology/land-vehicle-powertrain

      
  • Noh, voin vakuuttaa, että vaihtoakkuihin perustuvaa laajamittaista käytäntöä ei ole tulossa ja sille on ihan syynsä. Kukaan merkittävä toimija ei moisia kehittele vakavissaan.

    Ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa, jos akut ovat mainitun kaasupullon kokoisia, voisi jotain tuollaista ehkä tulla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit