LVM:n mietinnön mukaan valtio tukisi sähköautojen hankintaa 30 - 50 miljoonalla eurolla vuosittain. Jos vaikkapa 30 miljoonaa jaetaan 40.000 autolla niin tukisummaksi saadaan 750 euroa per auto.
Tai jos ajatellaan että tuki olisi riittävä per auto, esimerkiksi 3.000 euroa, niin tuki riittäisi 10.000 autolle per vuosi.
Ei taida tuo aiottu sähköautotuki riittää autokannan puoliosan sähköistämiseen vuoteen 2025 mennessä. Ottaen myös huomioon että vasta noin 12 vuoden kuluttua sähköauto on yhtä edullinen ostaa kuin polttomoottoriauto.
Ei eurokaan sähköauto hankintatukea, dieselien verotuki pois, niin saadaan ohjattua hankintapäätöksiä sähkö ja hybriditekniikkaan.
Suomessa polttoaineita verotetaan objektiivisen ja tekniikkaneutraalin energiaveromallin pohjalta. Dieselöljyn energiasisältövero on kuitenkin 25,95 senttiä per litra lievemmin verotettua kuin sen veromallin mukaan tulisi olla.
Kyllä minäkin voin dieselverosta luopua. Sehän olisi reilu peli, että se maksaa joka kuluttaa.
Päästöjen verotus ei tarvitse eikä saa suosia mitään tekniikkaa. Riittää kun ohjataan pieniin päästöihin. Eri päästönormit bensa- ja dieselmoottoreille on sairas idea. Ei ilma tiedä mistä putkesta savu tulee, joten nyt ihan aluksi vaikka EU6 normien tiukimmat vaatimukset yhdistäen tulisi hyvä lähtökohta.
Mistä tuo 12v tulee? Jo nyt tietyt mallit ovat suht kilpailukykyisiä, esim Teslat, etron ja I-Pace.
Muutenkin kannattaisi vertailla elinkaarikuluja, eikä ostohintoja. Tämä on toki vaikeampaa, mutta karkeita laskelmia voi hyvinkin tehdä. Etenkin jos aikoo ajaa auton "loppuun".
Suomi ja ilmastotalkoot:
http://data.footprintnetwork.org/?fbclid=IwAR3iHYhcjxUP6t_QVoIfGyR3_OtfG6aTvQ4kgwVHCAMvlhznGtY40pV6Ygc#/
Viimeisin tutkimus kertoo että vuosina 2026 - 2028 sähköautot ja polttisautot ovat samoissa hinnoissa (pitkän rangen sähköautot).
Oma kommenttini on että sähköauton hankintatuen tulee olla vaikuttava jos halutaan että autokannan sähköistyminen edes alkaa.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190408/nya-siffror-da-blir-elbilen-billigare-att-kopa-an-forbranningsbilen/
Minä taas näen niin, että vaikkapa patteri-Niron ei tarvitse monta vuotta vanheta, niin se alkaa kelvata ilman selittelyitä yksinkertaista ja luotettavaa kakkosautoa kaipaavalle. Hankintatuki tulee käytetyn arvon alenemasta.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/sahkoauton-hankintatuki
Kaikki hankintatuet on sanonko mistä....käyttäisivät nuokin rahat latausverkkojen tukemiseen jos ylimääräistä on.
No kun vaikkapa tehokkaimman bensa-Konan ja patteri-Konan hankintahintaero on nyt 200.000 kruunua Ruotsissa, niin tuskin molemmat autot saman arvoisia ovat parin vuoden kuluttua, etenkin jos käytetyillä sähköautoilla on kysyntää.
Autoliiton Pasi Nieminen esitti Ylen haastattelussa että sähköauton hankintatuki saisi olla 3.000 - 4.000 euroa tuon parin tonnin sijaan.
Vuotta 2030 povataan siksi vuodeksi jolloin sähköautot alkavat olla hinnaltaan samaa luokkaa kuin polttomoottori-autot. Tässäkin on se varaus että tuotantohinnat eivät ole sama asia kuin yleiset vähittäismyyntihinnat.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/73cb27c3-314d-4de7-8a81-b15c9ee1ea74
Koko teksti. Tulee kai myös huomata se että autoalan ajama ilmastostrategia poikkeaa siitä mitä ministeriö päättää strategiaksi.
"Juuri kun autoala oppi elämään autoverokeskustelun kanssa, keksittiin uusi: käyttövoimakeskustelu.
Näin kuvaa autokaupan tämän hetken kuumaa perunaa Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja, Wetteri Yhtiöiden toimitusjohtaja, kauppaneuvos Heikki Häggkvist.
Autoalan ennusteen mukaan sähköautojen osuus kasvaa lähivuosina hyvinkin maltillisesti. Taustalla ovat tutut syyt: sähköautojen kalleus, niiden toimintamatkan rajoitukset ja latausinfran puute.
– Täyssähköautojen kauppa lähtee Suomessa voimakkaammin liikkeelle vasta vuonna 2028, kun niiden hinta laskee, arvelee Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Autoala piti torstaina vuosikokousseminaarinsa Helsingissä.
Rissan mukaan sähköautojen tuotantokustannukset painuvat bensiiniautojen tuotantokustannusten tasolle vasta vuonna 2030. Siinä vaiheessa ne ovat jo edullisempia valmistaa kuin dieselautot, tosin kuluttajahinnat ovat eri asia kuin tuotantohinnat.
Sähköistyminen eteneekin nopeimmin hybridiautojen kautta. Autoalan mukaan myös bensiinin ja dieselin kysyntä jatkuu vakaana, vaikkakin niiden osuudet alenevat ja niihin tulee hybridivoimalinjoja.
Vuonna 2025 täyssähköautojen osuuden henkilöautojen ensirekisteröinneistä ennustetaan olevan noin yhdeksän prosenttia, tätä nykyä se on 0,6 prosenttia.
Ladattavien hybridien osuus olisi 2025 jo 16 prosenttia, kun viime vuonna osuus oli 4,1 prosenttia.
Vuonna 2030 sähköautoja olisi autoalan ennusteen mukaan autokannassa noin 360 000.
Autoalalla on ilmastostrategia, jonka mukaan autokannan uusiutumista pitäisi edistää esimerkiksi autoveron portaittaisella alentamisella.
Tehokasta autokannan uusimista olisi autoalan mukaan myös pienipäästöisten työsuhdeautojen hankkimisen tukeminen verotuksen kautta. Suomessa on noin 80 000 työsuhdeautoa, ja niitä uusitaan vuosittain noin 25 000. Nuo autot myydään yrityskäytön jälkeen yksityisille.
Autoala uskoo, että mikäli sen ajama ilmastostrategia toteutuu, saattaisi sähköautojen määrä olla yli jo puoli miljoona vuonna 2030."
Ok, kiitos vastauksesta! Katsotaan, miten ala kehittyy. Nythän Tesla on jo pistänyt 3 SR -mallit myyntiin ja tuotanto on käynnistetty, ne tulevat olemaan jo erittäin kilpailukykyisiä hinnaltaan. Jos VW pitää lupauksensa ja tuo ensi vuonna Golfin hintaisia sähköautoja markkinoille, niin se on jo merkittävä edistysaskel.