Luin että dieselkäyttöisiä autoja tuotiin heinäkuussa paljon. Vastaavasti uusien autojen kotimaan myynnin kohdalla dieseleitä oli vain joka kuudes auto.
Toinen mielenkiintoinen havainto on suosituimpien tuontiautojen (Mercedes, BMW, Audi) sekaan ilmaantuneiden erittäin suurina määrinä tuotavien Volvojen, Volkswagenien, Toyotien ja Mitsubishien määrä.
Oma päätelmäni on, että aiempien tuontisuosikkien isojen ja uutena kalliiden dieselautojen rinnalle on noussut toinen suurta ostajakuntaa kiinnostava tuontikohde hybridiautoista. Täyssähköautojen tuontimääräkin on kasvanut, mutta lukumäärät eivät ainakaan vielä yllä tilastokärkeen.
En katsonut koko listaa läpi, mutta ainakin Mitsubishin tullauslista kesäkuulta sisältää yksittäisten GT:n ja Carisman tapaisten lisäksi kolme sivua Outlandereita.
Veikkasin väärin, kun aiemmin kesällä arvioin Skodan tunkevan ensimmäisenä "tavisautona" tuontilistan kärkiryhmään heti kun lataushybridejä alkaa saada käytettynä. Se saattaa tapahtua vieläkin, mutta tätä en osannut ennakoida, että ihan tavallisen näköiset Volkkarit, Toyotat ja Mitsut olisivat siellä kärkiryhmässä jo tänä kesänä. Muutos on nopeaa nyt kun uudehkoja käytettyjä saa ostaa EU-hinnoilla, ja Suomen autovero on noiden osalta varsin pieni.
@▫️ kirjoitti:
Luin että dieselkäyttöisiä autoja tuotiin heinäkuussa paljon. Vastaavasti uusien autojen kotimaan myynnin kohdalla dieseleitä oli vain joka kuudes auto.
Iltalehden jutun mukaan dieseleiden osuus autokannasta peräti kasvaa tuonnin johdosta.
Lainaus: Käytettyjen tuontidieselien suosio kulkee vastavirtaan suhteessa uusien dieseleiden myyntiin Suomessa. Dieseleiden kokonaismäärä ajoneuvokannasta lisääntyy, vaikka uusien myynti vähenee.
Tuontiautojen ikä tuodaan esiin hyvinkin tulkinnanvaraisena, kirjoitetaan " muutaman vuoden ikäisistä" ja todetaan kuitenkin keski-iäksi kahdeksan vuotta. Kahdeksaa vuotta pidän itse korkeana.
@▫️ kirjoitti:
Suomi-autojen keski-ikä on 12,1 vuotta.
Minkä takia muuten katsotaan että tuontiauton pitäisi olla vaihtoehto uudelle autolle.?
Ei kai se lähtökohtainen olettamus olekkaan? Mutta muuten markkinoita peilataan uusien autojen kaupan myötä ja olettamuksia ovat päästöjen pieneminen, liikenteen sähköistyminen jne. Sitten täällä härmässä kuitenkin esim. dieselien osuus kasvaa vaikka esim. @Katukivi viimeksi tällä viikolla julisti ne sukupuuttoon kuolleiksi.
Näin saattaa olla. En kuitenkaan ole sitä mieltä että käytetyn tuontiauton ostajaa pitäisi arvioida ankarammin kriteerein kuin käytetyn Suomi-auton ostajaa. Eli millä perusteella käytetyn tuontiauton ostajan pitää sitoutua vähäpäästöisyyteen jollei käytetyn Suomi-auton ostajalta vaadita tällaista sitoutumista.
Vanhojen dieselien lisääntyminen lienee merkittävä haitta, mutta toisaalta lataushybridien osuus tuontiautoista taitaa olla viidennes taikka neljännes. Vaikea sanoa mikä on kokonaisveikutus, ehkä se on kielteinen ympäristön kannalta.
Auto on käytetty ja rekisteröity EU:ssa – Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen.
Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.
Suomen valtiolta jää arvonlisävero saamatta.
Siitä ollaan huolissaan kun juopot (määristä päätellen juoppoja) hakee verotonta kaljaa Virosta, on jopa sillä varjolla laskettu Suomen verotusta.
Niinpä ja niinkuin tästäkin asiasta ei olisi rakkaita päättäjiä varoitettu. Nyt alkaa vauhdikkaasti lähestymään piste, jossa joudutaan brutaalisti tekemään muutoksia eli hallittu autoveron alasajo saattaa olla kohta mahdotonta toteuttaa.
Tässä vähän vinkkiä auton arvonmääritykseen, Iltasanomat 15.8.2019.
"Autotuojat ja -teollisuus -etujärjestön toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että poliittiset päätökset kannustavat hankkimaan käytettyjä tuontiautoja vähäpäästöisempien uusien autojen sijasta.
Autoverotus suosii ulkomailta käytettyinä tuotuja autoja. Ne saavat niin sanotun epävarmuusvähennyksen, mitä uusissa autoissa ei ole, Kallio kertoo.
Auton verotusarvoa määritettäessä tuontiautolle myönnettävä epävarmuusvähennys on 10 prosenttia. Sen saavat 2–8 vuotta vanhat autot. Yli 8 vuotta vanhoissa autoissa vähennys on jopa 15 prosenttia. Syynä kaavamaisiin lukuihin on se, että aikaisemmin tuomioistuimet olivat tukossa käytettyjen tuontiautojen arvonmäärityskiistojen vuoksi.
Siitä haluttiin kertaheitolla eroon, ja tehtiin tällainen hihasta ravistettu epävarmuusvähennys, Kallio sanoo."
@▫️ kirjoitti:
Näin saattaa olla. En kuitenkaan ole sitä mieltä että käytetyn tuontiauton ostajaa pitäisi arvioida ankarammin kriteerein kuin käytetyn Suomi-auton ostajaa. Eli millä perusteella käytetyn tuontiauton ostajan pitää sitoutua vähäpäästöisyyteen jollei käytetyn Suomi-auton ostajalta vaadita tällaista sitoutumista.
Vanhojen dieselien lisääntyminen lienee merkittävä haitta, mutta toisaalta lataushybridien osuus tuontiautoista taitaa olla viidennes taikka neljännes. Vaikea sanoa mikä on kokonaisveikutus, ehkä se on kielteinen ympäristön kannalta.
En minä moiti kuluttajaa, kuluttaja tekee omalta kohdaltaan aina tarkoituksenmukaisimman ratkaisun. Ja omalla rahalla maksavalle se merkitsee usein hinta/laatusuhteen puntarointia.
Jos jotain pitää moittia niin tilastonikkareita jotka tulkitsevat autokannan kehitystä täällä uusien autojen myynnin mukaan.
Autoveron poisto lisäisi rajusti käytettyjen tuontia, mistä jäisi alv:kin valtiolta saamatta.
Tuotaessa käytetty auto maahan siitä on maksettava autoveroa. Veroprosentti on porrastettu ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Henkilöautojen veroprosentin suuruus vaihtelee 2,7 ja 50 prosentin välillä vuonna 2019.
Mikäli autosta ei ole saatavilla hiilidioksidipäästötietoa, veroprosentti määräytyy auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Kovasti olen yrittänyt katsella Ruostista autoa itselleni. Vielä en ole löytänyt yhtään mikä kannattaisi tuoda sieltä vs jo Suomeen tuodut. En tiedä paljonko siellä on tinkivaraa hinnoissa, mutta listahintojen perusteella en ole löytänyt sopivaa.
Haussa on ollut 2011 -> Touareg, X5/X6 tai ML. Kilsat maks. 250tkm ja varusteina navi, muistipenkit, adapt vakkari, tehdasasenteinen koukku. Toki noiden lisäksi muutakin, mutta näillä varusteilla varustetut autot on muutenkin varusteltuja oikeastaan jokainen.
Mutta, noista vaikkapa Touareg. Halvin taisi olla tällä viikolla Ruotsissa 15000,- kruunua. Siihen hakukulut (ja mahdolliset hukkareissut) ja verot yms touhut niin hiljaista pitelee. KAmux myi nenäni edestä Suomessa vastaavan hintaan (pyyntihinta) 20900,-
Luin että dieselkäyttöisiä autoja tuotiin heinäkuussa paljon. Vastaavasti uusien autojen kotimaan myynnin kohdalla dieseleitä oli vain joka kuudes auto.
Toinen mielenkiintoinen havainto on suosituimpien tuontiautojen (Mercedes, BMW, Audi) sekaan ilmaantuneiden erittäin suurina määrinä tuotavien Volvojen, Volkswagenien, Toyotien ja Mitsubishien määrä.
Oma päätelmäni on, että aiempien tuontisuosikkien isojen ja uutena kalliiden dieselautojen rinnalle on noussut toinen suurta ostajakuntaa kiinnostava tuontikohde hybridiautoista. Täyssähköautojen tuontimääräkin on kasvanut, mutta lukumäärät eivät ainakaan vielä yllä tilastokärkeen.
En katsonut koko listaa läpi, mutta ainakin Mitsubishin tullauslista kesäkuulta sisältää yksittäisten GT:n ja Carisman tapaisten lisäksi kolme sivua Outlandereita.
Veikkasin väärin, kun aiemmin kesällä arvioin Skodan tunkevan ensimmäisenä "tavisautona" tuontilistan kärkiryhmään heti kun lataushybridejä alkaa saada käytettynä. Se saattaa tapahtua vieläkin, mutta tätä en osannut ennakoida, että ihan tavallisen näköiset Volkkarit, Toyotat ja Mitsut olisivat siellä kärkiryhmässä jo tänä kesänä. Muutos on nopeaa nyt kun uudehkoja käytettyjä saa ostaa EU-hinnoilla, ja Suomen autovero on noiden osalta varsin pieni.
Toinen yleisvaikutelma kuluvan vuoden tuontitilastosta on, että ennätysmäisen viime vuoden tuontimäärät tulevat tällä vauhdilla ylittymään reilusti.
Itse asiassa VW on jo ohittanut Audin. Ja tosiaan noista 928:sta Mitsubishista lähes kaikki taitavat olla Outlander-lataushybridejä.
"Tammi - kesäkuu 2019
Mercedes-Benz 4 021 kpl
Volvo 3 367 kpl
BMW 2 751 kpl
Volkswagen 1 723 kpl
Audi 1 495 kpl
Toyota 1 074 kpl
Mitsubishi 928 kpl
Ford 779 kpl
Skoda 400 kpl
Lexus 319 kpl"
Käytettynä tuodun auton keskimääräinen hinta oli 23.000 euroa (Ilmeisesti Suomi-hinta).
https://www.is.fi/autot/art-2000006201980.html?fbclid=IwAR0dbNZNjoAsF2QC-tmn6wyhTwe25i5vtCfZcVbq2vxZviqexTXcmd-O1No
Heinäkuu mukana tilastoissa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/209ab839-d97a-4792-97e3-5d2130658479
Iltalehden jutun mukaan dieseleiden osuus autokannasta peräti kasvaa tuonnin johdosta.
Lainaus: Käytettyjen tuontidieselien suosio kulkee vastavirtaan suhteessa uusien dieseleiden myyntiin Suomessa. Dieseleiden kokonaismäärä ajoneuvokannasta lisääntyy, vaikka uusien myynti vähenee.
Tuontiautojen ikä tuodaan esiin hyvinkin tulkinnanvaraisena, kirjoitetaan " muutaman vuoden ikäisistä" ja todetaan kuitenkin keski-iäksi kahdeksan vuotta. Kahdeksaa vuotta pidän itse korkeana.
Suomi-autojen keski-ikä on 12,1 vuotta.
Minkä takia muuten katsotaan että tuontiauton pitäisi olla vaihtoehto uudelle autolle.?
Aika hyvä näkökulma.
Ei kai se lähtökohtainen olettamus olekkaan? Mutta muuten markkinoita peilataan uusien autojen kaupan myötä ja olettamuksia ovat päästöjen pieneminen, liikenteen sähköistyminen jne. Sitten täällä härmässä kuitenkin esim. dieselien osuus kasvaa vaikka esim. @Katukivi viimeksi tällä viikolla julisti ne sukupuuttoon kuolleiksi.
Näin saattaa olla. En kuitenkaan ole sitä mieltä että käytetyn tuontiauton ostajaa pitäisi arvioida ankarammin kriteerein kuin käytetyn Suomi-auton ostajaa. Eli millä perusteella käytetyn tuontiauton ostajan pitää sitoutua vähäpäästöisyyteen jollei käytetyn Suomi-auton ostajalta vaadita tällaista sitoutumista.
Vanhojen dieselien lisääntyminen lienee merkittävä haitta, mutta toisaalta lataushybridien osuus tuontiautoista taitaa olla viidennes taikka neljännes. Vaikea sanoa mikä on kokonaisveikutus, ehkä se on kielteinen ympäristön kannalta.
Auto on käytetty ja rekisteröity EU:ssa – Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen.
Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.
Suomen valtiolta jää arvonlisävero saamatta.
Siitä ollaan huolissaan kun juopot (määristä päätellen juoppoja) hakee verotonta kaljaa Virosta, on jopa sillä varjolla laskettu Suomen verotusta.
Suomen hieno päästöpohjainen autovero toimii juuri niinkuin sen voi olettaakin toimivan. ”päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi”
https://www.is.fi/autot/art-2000006205369.html?ref=rss
Niinpä ja niinkuin tästäkin asiasta ei olisi rakkaita päättäjiä varoitettu. Nyt alkaa vauhdikkaasti lähestymään piste, jossa joudutaan brutaalisti tekemään muutoksia eli hallittu autoveron alasajo saattaa olla kohta mahdotonta toteuttaa.
Tässä vähän vinkkiä auton arvonmääritykseen, Iltasanomat 15.8.2019.
"Autotuojat ja -teollisuus -etujärjestön toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että poliittiset päätökset kannustavat hankkimaan käytettyjä tuontiautoja vähäpäästöisempien uusien autojen sijasta.
Autoverotus suosii ulkomailta käytettyinä tuotuja autoja. Ne saavat niin sanotun epävarmuusvähennyksen, mitä uusissa autoissa ei ole, Kallio kertoo.
Auton verotusarvoa määritettäessä tuontiautolle myönnettävä epävarmuusvähennys on 10 prosenttia. Sen saavat 2–8 vuotta vanhat autot. Yli 8 vuotta vanhoissa autoissa vähennys on jopa 15 prosenttia. Syynä kaavamaisiin lukuihin on se, että aikaisemmin tuomioistuimet olivat tukossa käytettyjen tuontiautojen arvonmäärityskiistojen vuoksi.
Siitä haluttiin kertaheitolla eroon, ja tehtiin tällainen hihasta ravistettu epävarmuusvähennys, Kallio sanoo."
En minä moiti kuluttajaa, kuluttaja tekee omalta kohdaltaan aina tarkoituksenmukaisimman ratkaisun. Ja omalla rahalla maksavalle se merkitsee usein hinta/laatusuhteen puntarointia.
Jos jotain pitää moittia niin tilastonikkareita jotka tulkitsevat autokannan kehitystä täällä uusien autojen myynnin mukaan.
Autoveron poisto lisäisi rajusti käytettyjen tuontia, mistä jäisi alv:kin valtiolta saamatta.
Tuotaessa käytetty auto maahan siitä on maksettava autoveroa. Veroprosentti on porrastettu ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Henkilöautojen veroprosentin suuruus vaihtelee 2,7 ja 50 prosentin välillä vuonna 2019.
Mikäli autosta ei ole saatavilla hiilidioksidipäästötietoa, veroprosentti määräytyy auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Voihan sen autoveron jättää poistamatta, mutta ongelmat vain syvenevät vuosi vuodelta.
Tietysti autovero pitäisi poistaa, aika parantaa haavat.
Tältä hallitukselta sitä on turha vaiva odottaa.
Eikö se ilmastonkannalta ole sama missä sillä dieselillä ajetaan, toisaalta suomessa aikakin on biodieseliä.
Noin 4.000 - 5.000 euroa säästöä per auto jos ostaa Ruotsista. Näillä säästöillä ei huvita pahemmin tukea suomlaisia autokauppiaita.
https://www.is.fi/autot/art-2000006206732.html
Käytetty on aina vaihtoehto saman hintaluokan uudelle.
Kovasti olen yrittänyt katsella Ruostista autoa itselleni. Vielä en ole löytänyt yhtään mikä kannattaisi tuoda sieltä vs jo Suomeen tuodut. En tiedä paljonko siellä on tinkivaraa hinnoissa, mutta listahintojen perusteella en ole löytänyt sopivaa.
Haussa on ollut 2011 -> Touareg, X5/X6 tai ML. Kilsat maks. 250tkm ja varusteina navi, muistipenkit, adapt vakkari, tehdasasenteinen koukku. Toki noiden lisäksi muutakin, mutta näillä varusteilla varustetut autot on muutenkin varusteltuja oikeastaan jokainen.
Mutta, noista vaikkapa Touareg. Halvin taisi olla tällä viikolla Ruotsissa 15000,- kruunua. Siihen hakukulut (ja mahdolliset hukkareissut) ja verot yms touhut niin hiljaista pitelee. KAmux myi nenäni edestä Suomessa vastaavan hintaan (pyyntihinta) 20900,-