Hinnat alkaen automallit

8 kommenttia

Mielestäni TM voisi kiinnittää huomiota myös hinnat alkaen automalleihin. Monille olisi paras vaihtoehto ostaa uusi auto ilman ylimääräisiä hintaa nostavia hilavitkuttimia tai isompia moottoreita. Joskus olisi mukava lukea hinnat alkaen mallien vertailu. Hinnalla on väliä, vai mitä muut ajattelevat asiasta?

  
  • Tässähän liikutaan jokaisen omakohtaisesti määrittämällä mukavuusalueella, suurin osa uusista autoista Suomesta ostetaan ns karvalakkimalleina joissa varustelu on hinnat alkaen malli. Testeissä on yleensä Suomen oloihin sopiva malli maltillisilla mausteilla lisättynä. Pohjolan oloihin tärkeä varuste on tietenkin lohkolämmitin jos ei ole lämmintä tallia mistä pääsee liikkeele, varuste on omiaan silloin kun ollaan kaukana kotoa tai lähdetään lämmitystolpalta kylmillä keleillä. Oma valintani on ollut jo pitkään käytetty mukavuuspainoitteinen menopeli. Nämä ovat makuasioita mutta jokainen valitsee omista lähtökohdistaan itselleen sopivat varustee ja lisävarusteet. Lisävarustevalikoimat ovat nykyisin niin laajat ettei ole ihme jos suurin osa ei koko pakettia tarvitse eikä niitä edes mieti. Omasta näkökulmastani ajatellen lisävarusteet ovat hieno juttu ja lisäävät matkustusmukavuutta ja on hienoa jos auto missä vietetään aikaa on myös hiljainen kaikkien muiden ominaisuuksien lisäksi. Mielipide isosta moottorista ja sitä myöten isosta autosta on ajettavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan kokemuksena paketti joka vie mennessään näin olen asiat omasta kokemuksesta sisäistänyt. Turvallisuus on tärkein tekijä omassa ajattelussani ja se kulkee aina mukana "uutta" autoa valitessani.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tässähän liikutaan jokaisen omakohtaisesti määrittämällä mukavuusalueella, suurin osa uusista autoista Suomesta ostetaan ns karvalakkimalleina joissa varustelu on hinnat alkaen malli. Testeissä on yleensä Suomen oloihin sopiva malli maltillisilla mausteilla lisättynä. Pohjolan oloihin tärkeä varuste on tietenkin lohkolämmitin jos ei ole lämmintä tallia mistä pääsee liikkeele, varuste on omiaan silloin kun ollaan kaukana kotoa tai lähdetään lämmitystolpalta kylmillä keleillä. Oma valintani on ollut jo pitkään käytetty mukavuuspainoitteinen menopeli. Nämä ovat makuasioita mutta jokainen valitsee omista lähtökohdistaan itselleen sopivat varustee ja lisävarusteet. Lisävarustevalikoimat ovat nykyisin niin laajat ettei ole ihme jos suurin osa ei koko pakettia tarvitse eikä niitä edes mieti. Omasta näkökulmastani ajatellen lisävarusteet ovat hieno juttu ja lisäävät matkustusmukavuutta ja on hienoa jos auto missä vietetään aikaa on myös hiljainen kaikkien muiden ominaisuuksien lisäksi. Mielipide isosta moottorista ja sitä myöten isosta autosta on ajettavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan kokemuksena paketti joka vie mennessään näin olen asiat omasta kokemuksesta sisäistänyt. Turvallisuus on tärkein tekijä omassa ajattelussani ja se kulkee aina mukana "uutta" autoa valitessani.

    Mistä olet tilaston saanut mistä näkyy että myydyimmät autot on hinnat alkaen varusteilla?
    Ja meillä oikeilla kantakaupunkilaisilla ei ole mitään käyttöä lohkolämmittimelle.
    Tietääkseni keskustelujen perusteella et ole koskaan ostanut uutta autoa.

      
  • Se mitä avauspostauksessa tarkoitin on se, että yleisesti toivotaan autokannan uudistuvan. Uudistumisella on suora vaikutus autokannan ympäristöystävällisyyteen ja turvallisuuden kehitykseen. Monilla autonostajilla vain on se tilanne, että esim. lastenhoitokulujen, harrastuskulujen, asuntolainojen ym. kulujen jälkeen ei ole järkevää käyttää rahaa yhtään enempää autonhankintaan kuin on välttämätöntä. Myönnän, että tehokkaampi moottori ja parempi varustus ovat toki mukavia ominaisuuksia. Siitä ei siis ole kyse. Lohkolämmitin on tietysti tärkeä lisävaruste jos on sähkötolppa käytössä. Sehän myös säästää polttoainekuluja ja pienentää päästöjä.
    Käytetty autohan on tietysti aina edullisempi vaihtoehto, mutta nyt ajattelenkin nimenomaan uuden auton hankintaa. Mielenkiintoinen parivertailu olisi esim. Uusi Toyota Coralla ja uusi Ford Focus hinnat alkaen malleina. Ilman mitään hintaa nostavia tehtaan alkuperäisvarusteita. Sopivia parivertailun autoja on toki paljon muillakin merkeillä. Hinnat alkaen autoja riittäisi varmasti jopa laajemmankin vartailun järjestämiseen. Ainahan voi myös tehdä ihan normaalin yhden auton autotestin jostain uudesta hinnat alkaen mallista.

      
  • muokattu 22.09.2019 14:57

    Uuteen autoon joutuu hankkimaan ainakin talvirenkaat (alkaen peltivanne tai alkuperäinen kallis alumiinivanne) ja kumi- tai tekstiilimatot lattialle.

    Osa aiemmin mielenkiintoisista lisävarusteista on nykyään vakiona, kuten esimerkiksi ESP-ajonvakautus ja ilmastointi. Turbo-tekniikka puolestaan on poistanut laiskat moottorit markkinoilta lähes kokonaan, eli joitakin perinteisiä kierroskoneita on vielä saatavilla.

    Tärkeämpää on miettiä sitä hankkiiko farmarimallin, vaiko tila-auton, ja missä kokoluokassa. Tuossa huomattiin jo että Yaris ja Fiesta ovat lapsiperheelle pienet.

    Kustannusten osalta on hyvä huomioida takuuaika, eli riittääkö 2 vuotta vai haluaako 3-7 vuotta. Jos osamaksua on 3-5 vuotta ei korjauskuluihin ehkä riitä säästöjä jos tapahtuu jokin isompi hajoaminen.

      
  • muokattu 22.09.2019 18:22

    Aiemmin oli sellainen automalli kuin VW Passat Luxline ja se oli aika karu. Nyt kai tuo on jäänyt pois onneksi,

      
  • AitoSuomiAuto ilman mitään varustelua 😀

      
  • muokattu 26.09.2019 17:14

    Varmaan karvalakkimallienkin vertailu olisi kiinnostava. Vielä kiinnostavampi olisi saman mallisarjan eri versiot niin varusteiden kuin moottorinkin osalta. Mitä rahalla saa ja kasvaako kulutus, jos tehoa tulee lisää.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    kasvaako kulutus, jos tehoa tulee lisää.

    Riippuu tapauksesta. Jos lisäteho tehdään sähköllä, säästö on helpoo saavuttaa.

    Jos mäntämoottoriin ahdetaan lisää tehoa isommilla vaihteilla ja pienemmällä käyntinopeudella ajettavaksi, voidaan saada aikaan lisähintainen muutos, jonka kuljettaja voi käyttää joko parempana suorituskykynä tai parempana polttoainetaloutena oman valintansa mukaan. Tässä tapauksessa vertailun tulos riippuu käyttötilanteesta eikä kulutuksen lasku ole yhtä varmaa kuin mäntämämoottori hybridisoiden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit