Autonvalmistajat joutuvat miettimään tuotantoaan ja myytävien autojensa co-päästöjä ensi vuonna. Hyvä!
Jos tavoitteeseen 95g/km keskiarvo ei näytä toteutuvan, on aina mahdollisuus pienentää tai lopettaa isopäästöisten autojen valmistus siksi aikaa kunnes täyssähkö ja hybridien myynti on sillä tasolla, että päästödirektiivi sen sallii. Eivät autot maailmasta lopu, niitä saa käytettynäkin.
Ehkä on järkevämpää rajoittaa tuotantoa, kuin maksaa EU:lle sakkoja, vai kuinka on?
Suuripäästöisissä varianteissa ja malleissa on monesti myös isot katteet, joista luopuminen voi kirpaista pahemmin kuin nuo sakot. Eiköhän siellä osata laskea se, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Suomessa sitten lisätään noiden sakkojen päälle autovero. Tavallaan tuo sakko tarkoittaa vain sitä että EU ottaa käyttöön suomalaistyyppisen autoveromallin, mutta paljon lievempänä.
Kerro vähän vertailulukuja?
Kiitos näistä sanoista.