Voisi kuvitella että pitkää sähkörangea ja totuudenmukaista rangen ilmoitusta arvostetaan mutta niin vain kävi Autozeitungin testissä että Nissan Leaf taisi jäädä testissä jumboksi vaikka sähkörange oli pisin eli 346 km eikä se paljon poikennut ilmoitetusta rangesta 385 km. BMW i3:ssa oli sähkörange vain 200 km mutta silti se taisi olla "parempi" kuin Nissan Leaf. Kian Soulissa oli sähkörange 342 km, vakmistajan ilmoitus 452 km.
Tuossa vielä toimintamatkat BMW - KIA - Nissan. Kuten huomataan niin Nissanin rangeilmoitus on siis varsin totuudenmukainen. BMW i3 kai on jäämässä pois tuotannosta ja uusi sähköautosukupolvi tulee, mikä voidaan lukea BMW:n puolustukseksi. Toinen automalli jossa on vain 200 kilometrin range on tuo Mazdan uusi sähköauto.
Reichweite (Test/WLTP) 200/270 km 342/452 km 346/385 km
Nykyisin BMW i3:n ajoakun energiasisältö on 42,2 kWh, mikä on lähes kaksinkertainen alkuperäiseen 22 kWh:n energiasisältöön verrattuna. Niiden välissä ehti olla vuonna 2016 esitelty 33,2 kWh ajoakku. Nykyisin toimintamatka on WLTP:n mukaan 285–310 kilometriä, minkä takia apumoottori on jätetty kokonaan pois Euroopassa myytävistä versioista. BMW i3 sai lisäaikaa vielä viisi vuotta joten BMW vaihtanee ajoakun tehokkaampaan vielä kerran.
BMW i3 oli edistyksellinen sähköauto vuonna 2013, ja sille on luvassa lisäaikaa vielä ainakin viisi vuotta.
https://tekniikanmaailma.fi/bmw-i3-oli-edistyksellinen-sahkoauto-vuonna-2013-ja-sille-on-luvassa-lisaaikaa-viela-ainakin-viisi-vuotta/
Jos testaisin sähköautoja niin tärkein arviointiperuste olisi toimintamatka sähköllä. Muu olisi toisarvoista.
Näyttää löytyneen tähän vertailuun jostain vielä myös tuollainen 33,2kWh malli i3:sesta, jossa siis kapasiteetiltaan puolet pienempi akku verrattuna noihin muihin testattaviin, mutta toki lyhyemmäksi se sähkörange jäisi sillä 42,2kWh:n akullakin verrattuna muihin. Pienin kulutushan tuossa bemarissa on mutta selittynee myös sillä että muut painavat enemmän isomman akuston ja raskaan korirakenteen vuoksi.
Ketjun aloittaja on kaivanut vanhan kesällä tehdyn vertailun. Vertailun pisin range 448 kilometriä mitattiin Kialle.
Olipa taas vanha vertailu kun oli kesällä 2019 tehty. Näitä testejä ei pahemmin tarvitse kaivaa esiin kun ne tuolla lehden etusivulla pyörivät.
31.12.2019 päivätyssä jutussa (en tiedä onko testi näin tuore) olivat ranget BMW - Kia - Nissan seuraavat.
Reichweite (Test/WLTP)
254/270 km (BMW)
342/452 km (Kia)
346/385 km (Nissan)
https://www.autozeitung.de/bmw-i3s-kia-e-soul-nissan-leaf-e-vergleichstest-197601.html?image=16
Akkukoot Bemari - Kia - Nissan
Lithium-Ionen-Batterie/42,2 kWh (tuo suurempi akku ehkä ?)
Lithium-Ionen-Polymer-Batterie/64,0 kWh
Lithium-Ionen-Batterie/62,0 kWh
Tehot
135 kW/184 PS
150 kW/204 PS
160 kW/217 PS
joku virhe varmaan ollu tuolla autozeitungin webisivuilla viimeviikolla(?). Avasin saman linkin uudeleen ja nyt tuolla taulukossa on tosiaan BMW i3s:n kohdalla ihan eri luvut kuin viimeviikolla, eli nyt taulukon mukaan akku on 42,2kWh ja WLTP 254/270 km (kun samat luvut toisessa avoinna olevassa viimeviikon chrome-tabissa samalta webisivulta ovat akku 33,2kWh ja WLTP 200/270 km). Tuosta i3:sta on tosiaan kaksi eri versiota olemassa. toinen (i3) on 125kW moottorilla (WLTP 285-310 km) ja toinen tämä testissäkin oleva (i3s) "sportti" joka on 135kW moottorilla ja jonka WLTP on lyhyempi. Akku on sama.
Pieni rangen ero näyttää olevan I3:n ja I3ässän välillä.
"In the standard 168bhp i3, it provides a range of 193 miles, or up to 34 miles more than the predecessor model, under the newly introduced Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
In the more performance-orientated 181bhp i3s, the new battery is claimed to bring a 25-mile improvement in range at an official 177 miles under WLTP."
Eli 193 mailia vastaan 177 mailia. 311 km vastaan 285 km.
Jostakin syystä tuo teho 181 BHP poikkeaa Autozeitungin ilmoittamasta tehosta 184 BHP.
Ilmoittamani tiedot ovat Autocarista syyskuulta 2018.
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-paris-motor-show/updated-bmw-i3-gets-longer-range
Pieni ero on, mutta ero kuitenkin. Sama vaikutushan se on tuolla polttomoottoripuolellakin, eli kun laitetaan samaa koriin vähän tehokkaampaa moottoria ja madalletaan alustaa/muutetaan jousitusta sporttisemmaksi/muutetaan rengastusta leveämmäksi ja matalaprofiilisemmaksi ja lätkästään hintalappuun muutama tonni lisää, niin kyllä se kulutuslukema yleensä kasvaa (=sähköpuolella toimintamatka lyhenee).
Juuri näin.
No tuo i3 poistunee tuotannosta parin vuoden sisällä, ikävää on jos tilalle ei tule vastaavaa sähköistä tila-autoa.
Eivät saksalaiset käytä bhp:tä vaan DIN:n mukaista hp:tä. Noiden eri hevosvoimien kuuluu olla eri tehoisia.
"Eivät saksalaiset käytä bhp:tä vaan DIN:n mukaista hp:tä. Noiden eri hevosvoimien kuuluu olla eri tehoisia."
Okei.
i3:n rengastus on hupaisan näköinen, mutta kyllä se oikeastaan toimii aika pirteästi tuollaisessa kaupunkiohjuksessa. Joku pitää ohjausta yliherkkänä maantiellä, mutta kyllä se pikku pyörityksessä on varsin ketterä auto.
BMWn mukaan valmistus lopetetaan 2024 ja ennen sitä tulee vielä aikakin yksi battery upgrade
"We will continue to build the i3 until 2024,” a BMW spokesman is quoted by local newspaper Leipziger Volkszeitung. But not in the current version with the 42.2 kWh battery. Due to the extended production period, the i3 should receive another update of the battery and the operating concept. The speaker did not mention a start date for the model maintenance. (Lähde: https://www.electrive.com/2019/12/12/bmw-wants-to-produce-the-i3-til-2024/)
Lähes 300 000 kilometriä alkuperäisillä jarruilla!
Saksalainen Helmut Neumann osti vuonna 2014 uuden BMW i3 -sähköauton. Sittemmin auton mittariin on kertynyt noin 280 000 kilometriä.
Huolimatta kovasta käytöstä, ei Neumann ole joutunut huollattamaan autonsa jarruja vielä kertaakaan. Sekä jarrulevyt että -palat ovat yhä alkuperäiset.
BMW i3 luottaa monen muun sähköistetyn auton tavoin energian regenerointiin. Kun kaasupolkimen nostaa ylös esimerkiksi risteystä lähestyttäessä, hidastaa auto vauhtiaan voimakkaasti, vaikkei jarruun koskisi lainkaan.
Energian talteenotto auttaa pidentämään auton toimintamatkaa, sillä akku latautuu hieman jokaisessa hidastuksessa, mutta sen lisäksi se säästää jarruja.
Neumann kertoo ajaneensa autollaan myös Alpeilla, eikä hänen tarvinnut käyttää jarrupoljinta edes jyrkissä alamäissä.