Renkaiden ilman korvaaminen typellä aiheuttaa sen, että rengaspaine ei muutu lämpötilan mukana, koska ilmasta poiketen typessä ei ole vesihöyryä. Myöskään ajon aikana lämpenevän renkaan typenpaine ei nouse. Pitäisikö typenpainetta nostaa korkeammaksi, kuin käsikirjan mukainen kylmän renkaan ilmanpaine?
"Autoalan Asiantuntijoiden" mukaan, esim. moni opettaja on sitä mieltä että kusetusta koko homma Ei vaikka faktat seisovat heidän nenänsä edessä.
Nostaisin kyllä esim. 0.2bar korkeammaks itse, vaikka "asiantuntijat" väittää kaiken olevan muuttumatonta heidän täysin harhaisissa horinoissaan.
Fysiikan lakien mukaan typpi käyttäytyy aivan samoin lämpötilanmuutoksissa kuin ilmakin (78 % typpeä, 22 % happea, loput muita) eli kaikki ylläoleva on "huuhaata". Kun esim. 300 Kelvinin lämpötila laskee tai nousee 10 %, niin renkaan todellinen ilmanpainekin laskee tai nousee 10 % ja sama muillakin prosenttiluvuilla. ( 300 K = 27 °C ja kun siitä vähennetään 10 % jää lämpötilaksi -3 °C. Jos renkaassa on tuossa 27 °C lämpötilassa mittarin mukaan 2,0 bar painetta (=ylipaine, joten todellinen paine on 3,0 bar) ja lämpötila laskee -3 °C:een eli 10 % niin paine laskee 10 % eli 2,0 bar - 0,3 bar = 1,7 bar. Jos taasen mennään kolmeenkymmeneen pakkasasteeseen (eli vähennystä 20 %), niin painetta on jäljellä enää 1,4 bar oli renkaassa sitten typpeä, ilmaa tai vaikka heliumia)
Radalla ei tarvitse pudottaa paineita ennen kulutuspinnan renkaan sivuihin liimautuviksi roiskeiksi sulattavia vetoja ja rengaspaine pysyy paremmin hallinnassa eri nopeuksilla ajettaessa.
Mutta mitä konkreettista etua typpitäytöstä on liikenteessä ajettaessa?
Näköjään tämä täysin fysiikan lakien vastainen väite paineesta on luettavissa ihan TM:stäkin:
https://tekniikanmaailma.fi/renkaat-kannattaa-tayttaa-typella-nain-se-kay/
TM voisi vähän kertoa lisää, mihin väite perustuu - kaasun tilayhtälöt kun pätevät kaikkiin kaasuihin. Hyvin, hyvin pieneltä osin vastaus voisi löytyä renkaassa olevan ilman sisältävän veden tiivistymisestä/höyrystymisestä mutta mikään muu asia ei tue väitettä typen ilmaa vähäisemmistä paineenmuutoksista lämpötilan muuttuessa.
Ei mitään havaintoa siitä mihin tuo perustuu, mutta olen antanut itselleni kertoa oikeasti kuuman renkaan paineen nousun typpitäytöllä pienemmäksi kuin ilmalla? Tai ainakin paineen nousun vaikutuksen ajamiseen?
Itse olen ajanut vain ilmatäytöllä, joka vaatii rata-ajossa selkeän paineen alentamisen. Ei siksi, että tarkoitus olisi ajaa vajain painein vaan estämään riekaleiksi sulavan renkaan ylipaine nopeilla kierroksilla. Typpitäyttöä en ole itse kokeillut, joten kylmän renkaan ja ratakierrossetiltä palaavan renkaan paine-erosta typpitäytöllä ei ole omakohtaista kokemusta.
Paljonko joudut pudottamaan painetta typpitäytöllä? Entäs ilmatäytöllä?