Öljyjen viskositeetin = sitkaisuuden muuttaminen sähköisesti.

11 kommenttia

Ajatelkaapa aktiivijousitusta jossa öljyiskunvaimentien nesteen jäykkyyttä kautta löysyyttä hallitaan sähköisesti ajoneuvoissa.
Myös kaasu/öljyiskun vaimentimien yhdistelmän kaasua voidaan hallita tiheytymään ja ohenemaan sähköisesti.
Nesteellinen automaattivaihteisto voidaan sähköisesti lukita jäykäksi jolloin se matka-ajossa ei kuluta enempää polttoainetta kuin H kaavion
mekaaninen vaihteisto.
Eteenpäin katsova lidartutka havaitsee ajoneuvon liikkuessa edessä töyssyn jolloin ajoneuvon tietokone löystyttää jousitusta sopivasti iskua pehmentämään.Tämä vain vasemmalle tai oikealle, tai molemmin puolin.
Kierrejousen metalli voidaan kiderakennetta sähköisesti ohjaamalla saada jäykistymään ja löystymään. Aktiivi jousitus.

  
  • muokattu 31.01.2021 15:43

    Putosin kartalta. Voitko antaa öljyn viskositeetin muuttamiseen perustuvia linkkejä, koska asia on ainakin minulle uusi?

    Tunnen venttiilien virtausta säätävien iskunvaimentimien ja joustinelementin useampaan ilmakammioon perustuvan auton kallistamisen ja töyssyyn varautumisen periaatteen. Turbiiniautomaateissa on käytetty jo vuosikymmeniä sähköohjattuja mekaanisia kytkimiä estämään turbiinin luisto. Mutta mihin autoihin on asennettu nämä perinteisesti mekaniikalla rakennetut ominaisuudet öljyn ominaisuuksia sähköisesti muuttaen?

    Planeettavaihtein toteutettu automaatti ei välttämättä kuluta manuaalivaihteistoa enempää, mutta turbiinin lukituksen lisäksi tarvitaan myös muita suunnitteluvalintoja kompensoimaan planeettavaihteiston useampien hammasvälitysten vuoksi suuremmasta tehohäviöstä aiheutuva manuaalivaihteistoa huonompi hyötysuhde.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Putosin kartalta. Voitko antaa öljyn viskositeetin muuttamiseen perustuvia linkkejä, koska asia on ainakin minulle uusi?

    Tunnen venttiilien virtausta säätävien iskunvaimentimien ja joustinelementin useampaan ilmakammioon perustuvan auton kallistamisen ja töyssyyn varautumisen periaatteen. Turbiiniautomaateissa on käytetty jo vuosikymmeniä sähköohjattuja mekaanisia kytkimiä estämään turbiinin luisto. Mutta mihin autoihin on asennettu nämä perinteisesti mekaniikalla rakennetut ominaisuudet öljyn ominaisuuksia sähköisesti muuttaen?

    Planeettavaihtein toteutettu automaatti ei välttämättä kuluta manuaalivaihteistoa enempää, mutta turbiinin lukituksen lisäksi tarvitaan myös muita suunnitteluvalintoja kompensoimaan planeettavaihteiston useampien hammasvälitysten vuoksi suuremmasta tehohäviöstä aiheutuva manuaalivaihteistoa huonompi hyötysuhde.

    Terve.
    Minulla ei ole nettilinkkejä antaa tästä aktiivijousituksesta koska tämä on omaa tuumiskelua.
    Muistelen jotta vuonna 1991 oli formula ykkösissä aktiivijousitus sallittu. Jolloin joka formula tallilla oli omia jousitus ratkaisuja aktiivijousitukseksi.
    Suosittelen hakemaan tietoa netistä.
    Sähköinen hissijousitus seuraava ehdokas.
    Johteet jota pitkin jousituskelkka liikkuu ylös alas. Koko pyörä siis liikkuu näin.

      
  • muokattu 31.01.2021 18:05

    Miten vuonna 1994 kielletty aktiivijousitus eroaa nykyisestä jousituksesta ja mitkä olivat sen suurimmat hyödyt?

    MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

    • Eroaa hyvinkin paljon. Se oli hydraulinen jousitus ja tietokone ohjasi auton jousituksen korkeutta. Nyt kärjistetysti sanottuna auto on hitaissa nopeuksissa korkealla ja kovissa nopeuksissa se painautuu melkein rataa vasten. Jos käytössä olisi aktiivijousitus, auto pystyttäisiin pitämään vauhdista riippumatta optimaalisessa korkeudessa aerodynamiikan kannalta. Se muuttaisi autoa paljon ja voisi myös tehdä auton aerodynamiikasta paljon aggressiivisempaa.

    Aktiivijousitus oli sekin vain osa kokonaisuutta. Williams kehitti autoon myös luistonestojärjestelmän, joka entisestään paransi auton hallittavuutta.

      
  • Williamsin supermenopelien luojat Adrian Newey ja Patrick Head.­

      
  • Aktiivijousituksen hydraulitoimilaitteita ohjataan sähköisillä servoventtiileillä, jotka toimivat tarkemmin kuin alun perin käytetyt mekaaniset ratkaisut, ja vastaavat paremmin
    nopeisiin töyssyihin ja minimoivat niiden vaikutukset autoon. Mekaanisesti ohjatut venttiilit eivät päässeet vaadittuihin toleransseihin, mutta ne taas suodattivat paremmin matalataajuiset auton sisäiset värinät. Pidon optimoinnin kannalta tärkeämpää on kuitenkin
    minimoida isojen töyssyjen, kuten kanttikivien, vaikutukset auton ajokorkeuteen, joten
    servoventtiilit ovat parempi ratkaisu aktiivijousituksen ohjaukseen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Putosin kartalta. Voitko antaa öljyn viskositeetin muuttamiseen perustuvia linkkejä, koska asia on ainakin minulle uusi?

    Ei mullakaan linkkejä ole, mutta eiköhän niitä google löydä. Homma perustuu siihen, että öljyyn laitetaan pientä metallipartikkelia, jota käännellään sähkömagneeteilla. Tämä teknologia tuli autojen iskunvaimentimiin joskus 20 vuotta sitten GM:ltä.

      
  • muokattu 01.02.2021 12:58

    @jyrppä kirjoitti:
    Terve.
    Minulla ei ole nettilinkkejä antaa tästä aktiivijousituksesta koska tämä on omaa tuumiskelua.

    Aktiivijousitus on ollut käytössä henkilöautoissa eri menetelmillä vuosikymmenet. Tässä Citroenin toteutus aiheesta:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension

    Mercedeksen Active Body Control (joka kallistaa sisäkaarteeseen päin moottoripyörän tavoin) ja Magic Body Control:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control

    Ja sitten uusin versio:

    https://www.diplomaticsales.mercedes-benz.com/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/estate-s213/safety.pi.html/mercedes-benz-cars/models/e-class/estate-s213/safety/assistance-systems/chassis

    Sähköinen hissijousitus seuraava ehdokas.
    Johteet jota pitkin jousituskelkka liikkuu ylös alas. Koko pyörä siis liikkuu näin.

    Voihan tuon tehdä rautajousillakin, jos haluaa kikkailla, mutta jos haluat säätää joustomatkan lisäksi myös jousivakiota Magic Body Controlin tai Hydractiven tapaan, tulee vähän monimutkaisempi härveli, koska joudut säätämään vaihtuvalla jousivakiolla olevaa kierrejousta.

    Citroenin Hydractive ei ole pahan kallis pitää kunnossa, kun Mersun yhden ilmajousen hinnalla saa Citikkaan kaikki kuusi jousipalloa. Mersun ilma-alustoja olen aiemmin hyljeksinyt kalliiden varaosahintojen vuoksi, kun jousipalkeen puhjetessa ei tonni per nurkka edes riittänyt, ja siihen vielä iältään rajallinen kompressori lisäksi. Nykyään on saatavissa laadukkaita ilmajousia kohtuuhintaan, joten olen jo poistanut tämän valinnan hakuehtoni kieltolistalta.

    Kiitos NHB:lle vihjeestä, jota ilman olisin pitänyt koko tarinaa sähköohjatusta öljystä sci-finä. Mitähän mahtaa maksaa litran purkki moista ihmeainetta?

      
  • muokattu 01.02.2021 13:09

    @jyrppä kirjoitti:
    Sähköinen hissijousitus seuraava ehdokas.
    Johteet jota pitkin jousituskelkka liikkuu ylös alas. Koko pyörä siis liikkuu näin.

    Vai olikohan tämän tarkoitus sittenkin olla induktiivinen, magneettinen tjsp.?

    Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa joko suoraan tai välillisesti sähköisesti ohjattuja joustinelementtejä on saatavana monenlaisia ja todellinen tutkimusaihe onkin jousituksen kohtaamien tilanteiden tunnistamisen lisäksi niiden ennustaminen jopa hieman tulevaisuuteen. Homman pihvi on ohjauslogiikassa, siis siinä mitä jousituksen halutaan milloinkin tekekevän eikä enää toimilaitteessa, joka lopulta logiikan antamat komennot toteuttaa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Kiitos NHB:lle vihjeestä, jota ilman olisin pitänyt koko tarinaa sähköohjatusta öljystä sci-finä. Mitähän mahtaa maksaa litran purkki moista ihmeainetta?

    Montako tynnyrillistä tarvitset?
    http://www.lordmrstore.com/lord-mr-products/mrf-140cg-magneto-rheological-fluid

      
  • @NHB kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Kiitos NHB:lle vihjeestä, jota ilman olisin pitänyt koko tarinaa sähköohjatusta öljystä sci-finä. Mitähän mahtaa maksaa litran purkki moista ihmeainetta?

    Montako tynnyrillistä tarvitset?
    http://www.lordmrstore.com/lord-mr-products/mrf-140cg-magneto-rheological-fluid

    Onkin halpaa kuin saippua. :smiley:

      
  • muokattu 01.02.2021 17:49

    Tuolla hinnalla on hyvä juttu, että magneettinen perän tyhjennysproppu kerää mahdollisesti vuotavan öljyn talteen :smiley:

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit