Ajatelkaapa aktiivijousitusta jossa öljyiskunvaimentien nesteen jäykkyyttä kautta löysyyttä hallitaan sähköisesti ajoneuvoissa.
Myös kaasu/öljyiskun vaimentimien yhdistelmän kaasua voidaan hallita tiheytymään ja ohenemaan sähköisesti.
Nesteellinen automaattivaihteisto voidaan sähköisesti lukita jäykäksi jolloin se matka-ajossa ei kuluta enempää polttoainetta kuin H kaavion
mekaaninen vaihteisto.
Eteenpäin katsova lidartutka havaitsee ajoneuvon liikkuessa edessä töyssyn jolloin ajoneuvon tietokone löystyttää jousitusta sopivasti iskua pehmentämään.Tämä vain vasemmalle tai oikealle, tai molemmin puolin.
Kierrejousen metalli voidaan kiderakennetta sähköisesti ohjaamalla saada jäykistymään ja löystymään. Aktiivi jousitus.
Putosin kartalta. Voitko antaa öljyn viskositeetin muuttamiseen perustuvia linkkejä, koska asia on ainakin minulle uusi?
Tunnen venttiilien virtausta säätävien iskunvaimentimien ja joustinelementin useampaan ilmakammioon perustuvan auton kallistamisen ja töyssyyn varautumisen periaatteen. Turbiiniautomaateissa on käytetty jo vuosikymmeniä sähköohjattuja mekaanisia kytkimiä estämään turbiinin luisto. Mutta mihin autoihin on asennettu nämä perinteisesti mekaniikalla rakennetut ominaisuudet öljyn ominaisuuksia sähköisesti muuttaen?
Planeettavaihtein toteutettu automaatti ei välttämättä kuluta manuaalivaihteistoa enempää, mutta turbiinin lukituksen lisäksi tarvitaan myös muita suunnitteluvalintoja kompensoimaan planeettavaihteiston useampien hammasvälitysten vuoksi suuremmasta tehohäviöstä aiheutuva manuaalivaihteistoa huonompi hyötysuhde.
Terve.
Minulla ei ole nettilinkkejä antaa tästä aktiivijousituksesta koska tämä on omaa tuumiskelua.
Muistelen jotta vuonna 1991 oli formula ykkösissä aktiivijousitus sallittu. Jolloin joka formula tallilla oli omia jousitus ratkaisuja aktiivijousitukseksi.
Suosittelen hakemaan tietoa netistä.
Sähköinen hissijousitus seuraava ehdokas.
Johteet jota pitkin jousituskelkka liikkuu ylös alas. Koko pyörä siis liikkuu näin.
Miten vuonna 1994 kielletty aktiivijousitus eroaa nykyisestä jousituksesta ja mitkä olivat sen suurimmat hyödyt?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
Aktiivijousitus oli sekin vain osa kokonaisuutta. Williams kehitti autoon myös luistonestojärjestelmän, joka entisestään paransi auton hallittavuutta.
Williamsin supermenopelien luojat Adrian Newey ja Patrick Head.
Aktiivijousituksen hydraulitoimilaitteita ohjataan sähköisillä servoventtiileillä, jotka toimivat tarkemmin kuin alun perin käytetyt mekaaniset ratkaisut, ja vastaavat paremmin
nopeisiin töyssyihin ja minimoivat niiden vaikutukset autoon. Mekaanisesti ohjatut venttiilit eivät päässeet vaadittuihin toleransseihin, mutta ne taas suodattivat paremmin matalataajuiset auton sisäiset värinät. Pidon optimoinnin kannalta tärkeämpää on kuitenkin
minimoida isojen töyssyjen, kuten kanttikivien, vaikutukset auton ajokorkeuteen, joten
servoventtiilit ovat parempi ratkaisu aktiivijousituksen ohjaukseen.
Ei mullakaan linkkejä ole, mutta eiköhän niitä google löydä. Homma perustuu siihen, että öljyyn laitetaan pientä metallipartikkelia, jota käännellään sähkömagneeteilla. Tämä teknologia tuli autojen iskunvaimentimiin joskus 20 vuotta sitten GM:ltä.
Aktiivijousitus on ollut käytössä henkilöautoissa eri menetelmillä vuosikymmenet. Tässä Citroenin toteutus aiheesta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension
Mercedeksen Active Body Control (joka kallistaa sisäkaarteeseen päin moottoripyörän tavoin) ja Magic Body Control:
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control
Ja sitten uusin versio:
https://www.diplomaticsales.mercedes-benz.com/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/estate-s213/safety.pi.html/mercedes-benz-cars/models/e-class/estate-s213/safety/assistance-systems/chassis
Voihan tuon tehdä rautajousillakin, jos haluaa kikkailla, mutta jos haluat säätää joustomatkan lisäksi myös jousivakiota Magic Body Controlin tai Hydractiven tapaan, tulee vähän monimutkaisempi härveli, koska joudut säätämään vaihtuvalla jousivakiolla olevaa kierrejousta.
Citroenin Hydractive ei ole pahan kallis pitää kunnossa, kun Mersun yhden ilmajousen hinnalla saa Citikkaan kaikki kuusi jousipalloa. Mersun ilma-alustoja olen aiemmin hyljeksinyt kalliiden varaosahintojen vuoksi, kun jousipalkeen puhjetessa ei tonni per nurkka edes riittänyt, ja siihen vielä iältään rajallinen kompressori lisäksi. Nykyään on saatavissa laadukkaita ilmajousia kohtuuhintaan, joten olen jo poistanut tämän valinnan hakuehtoni kieltolistalta.
Kiitos NHB:lle vihjeestä, jota ilman olisin pitänyt koko tarinaa sähköohjatusta öljystä sci-finä. Mitähän mahtaa maksaa litran purkki moista ihmeainetta?
Vai olikohan tämän tarkoitus sittenkin olla induktiivinen, magneettinen tjsp.?
Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa joko suoraan tai välillisesti sähköisesti ohjattuja joustinelementtejä on saatavana monenlaisia ja todellinen tutkimusaihe onkin jousituksen kohtaamien tilanteiden tunnistamisen lisäksi niiden ennustaminen jopa hieman tulevaisuuteen. Homman pihvi on ohjauslogiikassa, siis siinä mitä jousituksen halutaan milloinkin tekekevän eikä enää toimilaitteessa, joka lopulta logiikan antamat komennot toteuttaa.
Montako tynnyrillistä tarvitset?
http://www.lordmrstore.com/lord-mr-products/mrf-140cg-magneto-rheological-fluid
Onkin halpaa kuin saippua.
Tuolla hinnalla on hyvä juttu, että magneettinen perän tyhjennysproppu kerää mahdollisesti vuotavan öljyn talteen