@Lukija1367 kirjoitti:
Suurin osa uusista autoista menee yritysten leasing/autoetu käyttöön ja firmoissa on huomattu että talolle halvinta on sähköauto, sitten lataushybridin käyttöedulla. Se ajaa vahvasti sähköautoihin päin ja markkinoille ei jatkossa tule samaan malliin niitä 3-4 vuotta vanhoja yritysautoja joissa on diesel tai bensakone.
Onko todella niin, että suurin osa uusista autoista menee yrityksille? Mistä tiedät tuon? Siis onko joku tilasto asiasta olemassa?
On varmaan jotain automalleja ja hintaluokkia, missä tuon voi olettaa pitävän paikkansa, mutta päteekö se koko uusien autojen myyntiin?
Sehän on ihan selvä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joten eiköhän ne tule jatkossakin olemaan uusia halvempia.
Esimerkiksi uusi Model S maksaa alkaen 94 k€. Halvimmat 100-akkuiset Ässät lähtevät Nettiauton mukaan siitä 70 tonnin päältä (2017 Model S 100D, luokkaa 60-100 tkm ajettuja). Nelivuotiaan ero uuteen on siis noin 20 tonnia, joka on sen verran suuri ero, että ostajia löytynee, mutta mistään romahduksesta ei voida puhua.
Kuullosti niin uskomattoman pieneltä arvonpudotukselta, että oli pakko tutustua asiaa. Jos itse olisin ostamassa tuon hintaista autoa ja säästäisin 20k sillä että tyytyisin 4 vuotta vanhaan, ei paljoa tarvitse miettiä mihin valita kallistuisi. No taruahan tämä olikin. Kuten muutkin kalliit autot myös Tesla kadottaa arvoaan vaudikkaasti.
20 tonnia ei ole ollut arvonlasku vaan myyntihintojen ero (uusi ja käytetty) liikkeessä Suomessa, Suomi-hinnoista kts esimerkki 2 viestin lopusta. Jos/kun Saksan (tai Ruotsin) hintoihin tukeutuu niin todellinen arvo 2017 mallilla on autoveron kanssa 60-70keur / 100tkm-30tkm . Ja jos auto maksaa uutena ~100keurt, 20keurin arvonalennus muuttuukin 30-40keurin pudotukseksi. Tosin outoa, että monen 2017 mallin ilmoituksessa Ruotsissa mainitaan auton maksanee uutena luokkaa 130k€ eikä tuota 100k€, jolloin arvon lasku on 60-70k€ vuonna 2017 autonsa ostaneelle. Kun en aja Teslalla en tarkaan tiedä, mallien hintahistoriaa, mutta muistelen, että uuden Teslan hintoja on heiluteltu sinne tänne yhdessä vaiheeessa. Autonomistaja on varmasti tyytyväinen maksumies tälläisessä tapauksessa, Tälläisessä tapauksessa toivottavasti on leasing tai firman auto.
Muutama esimerkki mobile.de sivustolta:
Esimerkki1. Puoli vuotta vanha S-malli 17tkm, 80keur Saksassa, hinnasta sulanut ~ 20k€.
Esimerkki2. Tesla S 100D Ludic 2017 70tkm, hinta 62k€ (Hollannissa), vastava (ikä&ajomäärä) auto Ludic+ nettiautossa 84k€. Paljon hinta pompsahtaa Suomen rajalla, tai sitten *+' merkillä on aivan mieletön hintaa nostava vaikutus (en tiedä mitä '+' tarkoittaa). Huiman 30% lisän käytetysssä autossa '+' tuo hintaa tai sitten vain peruspilkkimistä autoliikkeltä, epäilen jälkimmäistä. (Viimeksi kun ostin tuon hintaluokan käytetyn auton hintaero oli 25k€ Suomi-liike ja itse haettuna ruotsalaisesta liikeestä. Ihan hyvä päiväkorvaus risteilylle Tukholmaan ja takaisin.) Mobilen ilmoituksessa auto ilman '+' sanotaan maksenee uutena 168k€, onhan sitä tuossakin arvon alenemaa.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit
Tuolta löytyy tilastoja. Sekin mikä on jako yritykset ja yksityiset.
Kuullosti niin uskomattoman pieneltä arvonpudotukselta, että oli pakko tutustua asiaa. Jos itse olisin ostamassa tuon hintaista autoa ja säästäisin 20k sillä että tyytyisin 4 vuotta vanhaan, ei paljoa tarvitse miettiä mihin valita kallistuisi. No taruahan tämä olikin. Kuten muutkin kalliit autot myös Tesla kadottaa arvoaan vaudikkaasti.
20 tonnia ei ole ollut arvonlasku vaan myyntihintojen ero (uusi ja käytetty) liikkeessä Suomessa, Suomi-hinnoista kts esimerkki 2 viestin lopusta. Jos/kun Saksan (tai Ruotsin) hintoihin tukeutuu niin todellinen arvo 2017 mallilla on autoveron kanssa 60-70keur / 100tkm-30tkm . Ja jos auto maksaa uutena ~100keurt, 20keurin arvonalennus muuttuukin 30-40keurin pudotukseksi. Tosin outoa, että monen 2017 mallin ilmoituksessa Ruotsissa mainitaan auton maksanee uutena luokkaa 130k€ eikä tuota 100k€, jolloin arvon lasku on 60-70k€ vuonna 2017 autonsa ostaneelle. Kun en aja Teslalla en tarkaan tiedä, mallien hintahistoriaa, mutta muistelen, että uuden Teslan hintoja on heiluteltu sinne tänne yhdessä vaiheeessa. Autonomistaja on varmasti tyytyväinen maksumies tälläisessä tapauksessa, Tälläisessä tapauksessa toivottavasti on leasing tai firman auto.
Muutama esimerkki mobile.de sivustolta:
Esimerkki1. Puoli vuotta vanha S-malli 17tkm, 80keur Saksassa, hinnasta sulanut ~ 20k€.
Esimerkki2. Tesla S 100D Ludic 2017 70tkm, hinta 62k€ (Hollannissa), vastava (ikä&ajomäärä) auto Ludic+ nettiautossa 84k€. Paljon hinta pompsahtaa Suomen rajalla, tai sitten *+' merkillä on aivan mieletön hintaa nostava vaikutus (en tiedä mitä '+' tarkoittaa). Huiman 30% lisän käytetysssä autossa '+' tuo hintaa tai sitten vain peruspilkkimistä autoliikkeltä, epäilen jälkimmäistä. (Viimeksi kun ostin tuon hintaluokan käytetyn auton hintaero oli 25k€ Suomi-liike ja itse haettuna ruotsalaisesta liikeestä. Ihan hyvä päiväkorvaus risteilylle Tukholmaan ja takaisin.) Mobilen ilmoituksessa auto ilman '+' sanotaan maksenee uutena 168k€, onhan sitä tuossakin arvon alenemaa.