50 v sitten koeajossa oli Peugeot 504 jossa oli viskoosikytkin jäähdyttimen puhaltimen siivikossa.
Kun jäähdytyspuhallin jäähdytti otti se tehoa 6 hevosvoimaa tekstin mukaan.
Nykyisissä sähköflekteissä teho on noin luokkaa 100 wattia. Olikohan tuo 6 hevosta mistä saatu tieto
1 hevonen on 1360 wattia.
Moottorin kampuran jatkona olevalla puhaltimella on vähän samanlainen ongelma kuin moottorin kierrosten tahtiin pyörivällä vesipumpullakin. Nuo pitää mitoittaa siten, että saadaan suuri jäähdytysteho hitaassa vauhdissa myös matalilla moottorin kierroksilla. Tuon vuoksi nuo pyörivät valtavasti liian kovaa moottorin korkeilla kierroksilla ja enegiaa hukkuu silloin hevosvoimakaupalla.
Vaikka sähköinen puhallin ottaakin paljon vähemmän tehoa kuin perinteinen mekaaninen, niin sata wattia kuulostaa selvästi alakanttiin olevalta luvulta. Hevosvoimien ja wattien suhde menee toisin päin.
600W näyttää lukevan tuossa oman kulkineen fanin kyljessä, eli siis n. puoli hevosvoimaa.
W212 E osallistuu myös 600 W tehoisella tuulettimella.
Onhan nyt varmasti kaikilla sama puhallin kourassa? NHB, ZeiMZei ja GLE syynäävät auton nokalla jäähdyttimen yhteydessä olevaa tuuletinta. Ettei vain aloittajalla ole vaikkapa lämmityslaitteen puhaltimen moottori?
Hihnakäyttö nostaa mekaanisen tuulettimen tehonkulutusta, joten sen jatkuvasti pyörivän rupelin energiankulutus nousee vielä tehoeroakin suuremmaksi.
Samalla hihnalla voi pyöriä myös laturi, joka ruokkii tuulettimen sähkön nälkää. Tähän lisäksi tulevat laturin, akun ja sähkömoottorin häviöt. Paljonko arvelet häviöissä olevan eroa?