Jos otetaan pyöreä luku - miljoona autoa vaihtuu polttiksesta sähköksi. Hankintahinnan ALV voi jättää laskelmista sivuun koska riippuu arvosta, ei tekniikasta.
Keskimääräinen ajosuorite 18.000 km/a.
1) Touran R-Line Family 1,5 TSI EVO 110 kW DSG-automaatti - autoveroton hinta EUR 36 940, autovero EUR 6848
2) ID4 Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh - autoveroton hinta EUR 47 450, autovero EUR 0
(verottomat hinnat sisältää ALV)
Touran yhdistetty keskikulutus 5.8 L/100km eli vuodessa kuluu 1044 L bensiiniä, josta valtio kerää valmisteveroa yhteensä 0,7596 EUR/L eli 793 EUR/a. Polttoainemyynnin ALV (1.70e/L - josta ALV ) = 0,408 e/L - vuodessa EUR 426
ID4 arvioitu kulutus 20kWh/100km eli vuodessa menee 3600 kWh, josta valtio kerää sähköveroa (2,79372 c/kWh) EUR 100,57/a. ALV koko sähköstä (myyntihinta 0,15 e/kWh, sis siirron) on luokkaa 130e/a.
Autoja on siis miljoona, niillä ajetaan 10 vuotta ja autoveron määrä jyvitetään yhdelle vuodelle 1/10.
Valtio kerää vuodessa
Touran: 1.903 e/a x 1 miljoona autoa = 1,9 miljardia
ID4: 230 e/a x 1 miljoona autoa = 0,23 miljardia.
Jotta sama summa tulisi kerättyä, sähköautoilta pitäisi laskuttaa 1673 euroa per auto vuosittain jotain muuta veroa.
Tuossa mainittiin Valmet Rautpohja. Olen siellä joskus käynyt ja tilanne saattaa olla niinkin yksinkertainen, ettei pysäköintialue riitä kaikille ja pienellä maksulla houkutellaan työntekijöitä jättämään auto kotiin jos töihin muutenkin pääsee, esim pyörällä tai kävelemällä. Jyväskylä on laaja paikka ja Valmetilla käydään luultavasti naapurikunnistakin töissä. Ei taida aamulla klo 6 alkavaan työvuoroon ihan kaikista paikoista päästä julkisilla. Toivottavasti joku lukija tietäisi tarkemmin niin saadaan selvyyttä. Valtion luulisi tukevan työssäkäyntiä kaikin keinoin, ei pitäisi olla syytä yhtään laittaa kapuloita rattaisiin.
Jos otetaan pyöreä luku - miljoona autoa vaihtuu polttiksesta sähköksi. Hankintahinnan ALV voi jättää laskelmista sivuun koska riippuu arvosta, ei tekniikasta.
Keskimääräinen ajosuorite 18.000 km/a.
1) Touran R-Line Family 1,5 TSI EVO 110 kW DSG-automaatti - autoveroton hinta EUR 36 940, autovero EUR 6848
2) ID4 Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh - autoveroton hinta EUR 47 450, autovero EUR 0
(verottomat hinnat sisältää ALV)
Touran yhdistetty keskikulutus 5.8 L/100km eli vuodessa kuluu 1044 L bensiiniä, josta valtio kerää valmisteveroa yhteensä 0,7596 EUR/L eli 793 EUR/a. Polttoainemyynnin ALV (1.70e/L - josta ALV ) = 0,408 e/L - vuodessa EUR 426
ID4 arvioitu kulutus 20kWh/100km eli vuodessa menee 3600 kWh, josta valtio kerää sähköveroa (2,79372 c/kWh) EUR 100,57/a. ALV koko sähköstä (myyntihinta 0,15 e/kWh, sis siirron) on luokkaa 130e/a.
Autoja on siis miljoona, niillä ajetaan 10 vuotta ja autoveron määrä jyvitetään yhdelle vuodelle 1/10.
Valtio kerää vuodessa
Touran: 1.903 e/a x 1 miljoona autoa = 1,9 miljardia
ID4: 230 e/a x 1 miljoona autoa = 0,23 miljardia.
Jotta sama summa tulisi kerättyä, sähköautoilta pitäisi laskuttaa 1673 euroa per auto vuosittain jotain muuta veroa.
https://www.svd.se/sa-mycket-dyrare-blir-din-bensinbil?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2021-09-16
Sveriges mest sålda bensinbil det här året är Volvos XC40. Bilen släpper ut mellan 146 och 205 gram koldioxid per kilometer.
Utsläppen betyder att skatten höjs från som minst 6 800 kronor till 8 500 kronor per år.
Som mest höjs skatten från 14 500 kronor till 16 300 kronor.
Noinhan tuo naapurimaan hallitus näköjään ehdottaa. Meneekö läpi, on jo toinen juttu.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210906/hojd-skatt-for-fler-bensin-och-dieselbilar-att-vanta-2022-regeringen-vill-fylla-pa-klimatbonuskassan/
https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/ministeriön-selvitys-suomalaisille-autoilijoille-täysin-uusi-lisävero/ar-AAOx7lB?ocid=entnewsntp
Ei tietysti liikuttaisi etätöissä olijaa
Tuossa mainittiin Valmet Rautpohja. Olen siellä joskus käynyt ja tilanne saattaa olla niinkin yksinkertainen, ettei pysäköintialue riitä kaikille ja pienellä maksulla houkutellaan työntekijöitä jättämään auto kotiin jos töihin muutenkin pääsee, esim pyörällä tai kävelemällä. Jyväskylä on laaja paikka ja Valmetilla käydään luultavasti naapurikunnistakin töissä. Ei taida aamulla klo 6 alkavaan työvuoroon ihan kaikista paikoista päästä julkisilla. Toivottavasti joku lukija tietäisi tarkemmin niin saadaan selvyyttä. Valtion luulisi tukevan työssäkäyntiä kaikin keinoin, ei pitäisi olla syytä yhtään laittaa kapuloita rattaisiin.