Suomi on maailman 10. edullisin maa hankkia auto

35 kommenttia
«1
muokattu 13.08.2021 14:02

Auton hankintaan tarvitaan vain 92 % vuosituloista. Ruotsalainen tarvitsee auton hankintaan 76 prosenttia vuosituloista. Edullisimmat maat ovat Australia ja USA, joissa riittää vajaa 50 prosenttia vuosituloista.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/sverige-det-femte-billigaste-landet-att-aga-bil-i/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb&fbclid=IwAR2H5K9OKaloqEWS3VZ-iQ18l8xp0ouzaaTuhbuXX6afjOGs7kkUqiulnuo

  
  • muokattu 13.08.2021 14:30

    @▫️ kirjoitti:

    Auton hankintaan tarvitaan vain 92 % vuosituloista. Ruotsalainen tarvitsee auton hankintaan 76 prosenttia vuosituloista. Edullisimmat maat ovat Australia ja USA, joissa riittää vajaa 50 prosenttia vuosituloista

    "Äga bil" tarkoittaa auton omistamista, ei hankkimista ("köpa", "skaffa"...).

    Voisi ajatella, että siinä on isomminkin eroja siihen, millä hinnalla auto hankitaan eri maissa, siis ostetaan suomenkielellä. Ja siitähän se kertoo osaltaan se Suomen autojen keski-ikäkin juuri.

    Johdannossa sanotaan näin:
    Halvimpien ja kalleimpien maiden selvittämiseksi on verrattu tekijöitä, kuten ostohintoja, vakuutuksia, polttoainekustannuksia ja korjauksia, ja verrattu kunkin maan keskipalkkaan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @▫️ kirjoitti:

    Auton hankintaan tarvitaan vain 92 % vuosituloista. Ruotsalainen tarvitsee auton hankintaan 76 prosenttia vuosituloista. Edullisimmat maat ovat Australia ja USA, joissa riittää vajaa 50 prosenttia vuosituloista

    "Äga bil" tarkoittaa auton omistamista, ei hankkimista ("köpa", "skaffa"...).

    Jos vuosituloista kuluu 92 prosenttia auton omistamiseen, niin melko vähän jää rahaa muihin kuluihin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @▫️ kirjoitti:

    Auton hankintaan tarvitaan vain 92 % vuosituloista. Ruotsalainen tarvitsee auton hankintaan 76 prosenttia vuosituloista. Edullisimmat maat ovat Australia ja USA, joissa riittää vajaa 50 prosenttia vuosituloista

    "Äga bil" tarkoittaa auton omistamista, ei hankkimista ("köpa", "skaffa"...).

    Voisi ajatella, että siinä on isomminkin eroja siihen, millä hinnalla auto hankitaan eri maissa, siis ostetaan suomenkielellä. Ja siitähän se kertoo osaltaan se Suomen autojen keski-ikäkin juuri.

    Johdannossa sanotaan näin:
    Halvimpien ja kalleimpien maiden selvittämiseksi on verrattu tekijöitä, kuten ostohintoja, vakuutuksia, polttoainekustannuksia ja korjauksia, ja verrattu kunkin maan keskipalkkaan.

    Siellä sanotaan myös "köpa och äga en ny bil", eli kyllä tässä nyt puhutaan kuitenkin uuden auton ostamisesta ja omistamisesta.

      
  • muokattu 10.09.2021 07:44

    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

      
  • @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Hyundai IONIQ electric MY20 38 kWh 136 hv Comfort
    Autoveroton hinta 38 390,26 €
    Autovero 999,74 €
    Kokonaishinta 39 390,00 €
    Vuotuinen ajoneuvovero 179,21 €
    Näin on näppylät, ja ajoneuvovero nousee ties kuinka korkealle ja sitä maksetaan koko auton elinkaari.

      1
  • muokattu 10.09.2021 08:33

    Jännää nähdä miten tuon ajoneuvoveron laskentatapa muuttuu. Noiden sähköautojen osalta on nyt puhuttu koko ajan ajoneuvoveron perusosan korotuksesta (ei siis käyttövoimaveron korotuksesta). Perusverohan on tähän asti määräytynyt hiilidioksidipäästöjen mukaan riippumatta käyttövoimasta, esim. WLTP mittaus tavan mukaan vuodelle 2021:

    CO2 g/km veron määrä (€)
    0 => 53,29
    70 => 83,58
    80 => 89,42
    90 => 96,36
    100 => 103,66
    110 => 112,05
    120 => 120,81
    jne...
    ts. jos laskentatapaa ei muuteta ja 0g/km päästävän päästävän perusosa nousee, niin silloin kyllä nousee nuo isompipäästöisenkien perusosat...

    vai olikohan tässä sittenkin koira haudattuna, eli unohdettiin mainita että jos 0g/km perusosaa korotetaan laskentatapaa muuttamatta, niin silloin nousee myös muiden perusosa automaattisesti...

      
  • Sähköautojen autovero poistuu, ajoneuvovero nousee, ja niin tukee käymään joka budjetissa tästä eteenpäin, sillä kompensoidaan bensaveron verokertymän vaje, kun sähköautot yleistyy.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähköautojen autovero poistuu, ajoneuvovero nousee, ja niin tukee käymään joka budjetissa tästä eteenpäin, sillä kompensoidaan bensaveron verokertymän vaje, kun sähköautot yleistyy.

    Täysin samaa mieltä, mutta jos ajoneuvoveron perusosa nousee sähköautoille vaikka 50€/vuosi, niin kyllä se silloin nousee vähintään sen 50€/vuosi myös niille 120g/km päästäville polttiksillekin - tätä vaan ei ole muistettu mainita tuossa budjettiriihessä, vaan puhutaan vain sähköautojen ajoneuvoveron perusosan korotuksesta.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Sähköautojen autovero poistuu, ajoneuvovero nousee, ja niin tukee käymään joka budjetissa tästä eteenpäin, sillä kompensoidaan bensaveron verokertymän vaje, kun sähköautot yleistyy.

    Täysin samaa mieltä, mutta jos ajoneuvoveron perusosa nousee sähköautoille vaikka 50€/vuosi, niin kyllä se silloin nousee vähintään sen 50€/vuosi myös niille 120g/km päästäville polttiksillekin - tätä vaan ei ole muistettu mainita tuossa budjettiriihessä, vaan puhutaan vain sähköautojen ajoneuvoveron perusosan korotuksesta.

    Jep, sitä tilannetta ei tule että sähköautojen suhteellista kilpailukykyä polttiksiin nähden heikennettäisiin. Toki sitten kun polttomoottoriautot ovat irrellevantteja, eli n. vuonna 2035-2040 voidaan sähköautojakin taas verottaa mielin määrin.

      1
  • muokattu 10.09.2021 11:38

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

      
  • muokattu 10.09.2021 12:12

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

    Kyllä minä tietysti tuon kokonaisuuden hahmotan, pienellä provokaatiollahan minä sen kirjoitin. Silti minusta on kaiken autoveromussutuksen jälkeen koomista että "vihervasemmistolainen" hallitus on ainoa joka on tosiasiallisesti poistanut autoveron, yhtään miltään. Jos ja kun tämä nyt jää päälle, niin efektiivisesti autovero on poissa viimeistään 2030 kun polttiksia ei kukaan enää osta.

    Minkä auton hommasit?

      
  • muokattu 10.09.2021 12:19

    @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

    Kyllä minä tietysti tuon kokonaisuuden hahmotan, pienellä provokaatiollahan minä sen kirjoitin. Silti minusta on kaiken autoveromussutuksen jälkeen koomista että "vihervasemmistolainen" hallitus on ainoa joka on tosiasiallisesti poistanut autoveron, yhtään miltään. Jos ja kun tämä nyt jää päälle, niin efektiivisesti autovero on poissa viimeistään 2030 kun polttiksia ei kukaan enää osta.

    Minkä auton hommasit?

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

    Kyllä minä tietysti tuon kokonaisuuden hahmotan, pienellä provokaatiollahan minä sen kirjoitin. Silti minusta on kaiken autoveromussutuksen jälkeen koomista että "vihervasemmistolainen" hallitus on ainoa joka on tosiasiallisesti poistanut autoveron, yhtään miltään. Jos ja kun tämä nyt jää päälle, niin efektiivisesti autovero on poissa viimeistään 2030 kun polttiksia ei kukaan enää osta.

    Minkä auton hommasit?

    Ei se sähköautojen hankintaveron poisto iso summaltaan ole, mutta hieno juttu joka tapauksessa että vihdoin EU:hun liittyminen tuottaa vapaata kauppaa. Harmi vaan että sellaisen uushankinta vaatii joko vuokraamisen, tai paljon vapaata pääomaa. Eli sitä ei ole tarkoitettu lapsiperheille, tai asuntovelallisille / -vuokraa maksaville.

    Yleinen autoveron alentaminen olisi vaikuttanut tehokkaasti sekin - nythän se 3600 euron vaihtoauton arvo menee autoveroon (joskus jää jotakin yli varsinaiseen autoon, mutta monasti se ei edes riitä autoveroon), eli saa kokea mitä sosialismi on jos ostaa uuden polttomoottoriauton.

    Päädyin tracktestin kanssa samaan ryhmään, eli Freude am Fahren. Ja totta on että sekin että sivutuotteena ainakin minulle tulee myös se Kraft durch Freude.

      
  • muokattu 10.09.2021 12:27

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

    Kyllä minä tietysti tuon kokonaisuuden hahmotan, pienellä provokaatiollahan minä sen kirjoitin. Silti minusta on kaiken autoveromussutuksen jälkeen koomista että "vihervasemmistolainen" hallitus on ainoa joka on tosiasiallisesti poistanut autoveron, yhtään miltään. Jos ja kun tämä nyt jää päälle, niin efektiivisesti autovero on poissa viimeistään 2030 kun polttiksia ei kukaan enää osta.

    Minkä auton hommasit?

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

    Polttomoottoriautoja myydään ihan samaan tahtiin kuin nyt? Lyödäänkö vetoa?

    Minkälainen autovero panssarivaunuilla on? Tai armeijan kalustolla nyt ylipäänsä?

    Edit: En ole kuullut näitä "panssarivaunut sähköllä" höpinöitä miltään muulta taholta kuin sellaisilta jotka yrittävät laittaa sanoja toisten suuhun. Sellaisilta, siis yleensä sähköautovastustajilta, useampaankin kertaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

    Panssarimiehenä uskoisin että eri maiden puolustusvoimat eivät ole riippuvaisia siivilikaluston tekniikasta, tai että kalustoa tankattaisiin ABC-asemalla.

    Toisaalta onhan niitä laivojakin ja sukellusveneitä jotka kulkevat ydinvoimalla.

      1
  • muokattu 10.09.2021 12:51

    @Karrette kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

    Panssarimiehenä uskoisin että eri maiden puolustusvoimat eivät ole riippuvaisia siivilikaluston tekniikasta, tai että kalustoa tankattaisiin ABC-asemalla.

    Toisaalta onhan niitä laivojakin ja sukellusveneitä jotka kulkevat ydinvoimalla.

    Polttoainetta valmistetaan niin kauan kuin on käyttäjiä. Siviilikalustoa tarvitaan sodan aikana, jokainen aliupseeri tietää tämän oli sitten panssariprikaatissa tai lennostossa. Sodan aikaan kaikki maastoajoneuvot ja kuorma-autot otetaan armeijan käyttöön. Aivan samoin kuin hevoset otettiin armeijan käyttöön 1939. Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan turha sellaista on vääntää. Asioista pitää voida puhua ilman, että lähdetään henkilökohtaisellaa tasolla irvailemaan toista mieltä oleville. Tuo on todellla lapsellista käytöstä. Toista mieltä olevat ovat toisen leirin kusitolppana, mutta hyvään keskusteluun kuuluu se että ollaan myös toista mieltä. Armeija tankkaa siellä missä milloinkin liikkuu, jopa siellä ABC-asemalla jos tarve vaatii.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

    Panssarimiehenä uskoisin että eri maiden puolustusvoimat eivät ole riippuvaisia siivilikaluston tekniikasta, tai että kalustoa tankattaisiin ABC-asemalla.

    Toisaalta onhan niitä laivojakin ja sukellusveneitä jotka kulkevat ydinvoimalla.

    Polttoainetta valmistetaan niin kauan kuin on käyttäjiä. Siviilikalustoa tarvitaan sodan aikana, jokainen aliupseeri tietää tämän oli sitten panssariprikaatissa tai lennostossa. Sodan aikaan kaikki maastoajoneuvot ja kuorma-autot otetaan armeijan käyttöön. Aivan samoin kuin hevoset otettiin armeijan käyttöön 1939. Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan turha sellaista on vääntää. Asioista pitää voida puhua ilman, että lähdetään henkilökohtaisellaa tasolla irvailemaan toista mieltä oleville. Tuo on todellla lapsellista käytöstä. Toista mieltä olevat ovat toisen leirin kusitolppana, mutta hyvään keskusteluun kuuluu se että ollaan myös toista mieltä. Armeija tankkaa siellä missä milloinkin liikkuu, jopa siellä ABC-asemalla jos tarve vaatii.

    Niin no, ne uudet siviiliautot nyt kuitenkin tulevat viimeistään 2030 olemaan lähes poikkeuksetta sähköisiä. Polttoaineita tietysti myydään pidempäänkin, mutta ajan myötä (eli 2040 mennessä) sen jakelu tulee vähenemään dramaattisesti sekä volyymin että jakelupisteiden lukumäärän osalta.

    Mitä armeijaan tulee, niin he hoitavat huoltovarmuuden parhaaksi katsomallaan tavalla. Käyttänevät polttoaineita sanan varsinaisessa merkityksessä vielä pitkään, joten käytännössä joutuvat varastoimaan sitä bio- tai fossiilisena versiona sen verran kuin katsovat tarpeelliseksi. Ei varmasti tule olemaan helppoa, mutta niin se vaan menee.

    Se on sitten eri juttu soditaanko seuraavalla kerralla vanhaan malliin, vai jotenkin toisin. Kenraalit rakentanevat skenaariot ja varautuvat niihin sitten.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Niin no, ne uudet siviiliautot nyt kuitenkin tulevat viimeistään 2030 olemaan lähes poikkeuksetta sähköisiä. Polttoaineita tietysti myydään pidempäänkin, mutta ajan myötä (eli 2040 mennessä) sen jakelu tulee vähenemään dramaattisesti sekä volyymin että jakelupisteiden lukumäärän osalta.

    Väärin. arvattu, polttomoottoriautojen valmistusta ei ole vielä lopetettu, ja lopettumispäivästä mee vuosikymmeniä, että polttomoottoriautoja pörrää kaduillamme.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Niin no, ne uudet siviiliautot nyt kuitenkin tulevat viimeistään 2030 olemaan lähes poikkeuksetta sähköisiä. Polttoaineita tietysti myydään pidempäänkin, mutta ajan myötä (eli 2040 mennessä) sen jakelu tulee vähenemään dramaattisesti sekä volyymin että jakelupisteiden lukumäärän osalta.


    Väärin. arvattu, polttomoottoriautojen valmistusta ei ole vielä lopetettu, ja lopettumispäivästä mee vuosikymmeniä, että polttomoottoriautoja pörrää kaduillamme.

    Arvaus se tietysti onkin. Mutta minun arvaukseni on että 2030 lopussa rekisterissä on miljoona sähköautoa eikä uusia polttiksia juurikaan siviilikäyttöön enää myydä. Siitä 10v niin käytössä olevatkin polttomoottoriautot ovat marginaalissa

    Mutta se on tosiaan vain arvaus, jokainen voi esittää omansa

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Niin no, ne uudet siviiliautot nyt kuitenkin tulevat viimeistään 2030 olemaan lähes poikkeuksetta sähköisiä. Polttoaineita tietysti myydään pidempäänkin, mutta ajan myötä (eli 2040 mennessä) sen jakelu tulee vähenemään dramaattisesti sekä volyymin että jakelupisteiden lukumäärän osalta.


    Väärin. arvattu, polttomoottoriautojen valmistusta ei ole vielä lopetettu, ja lopettumispäivästä mee vuosikymmeniä, että polttomoottoriautoja pörrää kaduillamme.

    Juuri näin! Mad Maxit pörrää kaduilla pitkään ja näissä piireissä polttomoottoriautot ovat arvossaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    No niin, ratkesi sitten sekin 63 vuotta vanha keskustelu siitä mikä hallitus poistaa autoveron. Kävi ilmi että sen teki SDP-Vihreät-Keskusta-RKP-Vasemmisto -kombo. Niin se elämä yllättää.

    Se poistuu vain täyssähköautoilta, eli tavallisen auton tai hybridin uus- tai käytettynä EU:sta tuodun hankinta on edelleen "sakon paikka". ´*

    Sikäli koomista että vasemmistohallitus helpottaa "Tesla-eliitin" verokuormaa, samalla kun vasemmiston oletetut äänestäjät maksavat verot. Ja on se käytetty Ruotsin-tuonti pääsääntöisesti puhtaammilla EURO-lähipäästöillä kuin se tavallinen Suomi-auto.

    Huomasin että pystyin vaihtamaan uudempaan juuri Ruotsin-tuonnin ansiosta (Sven Svensson ajaa suomalaisen autosta pois ne uudet kilometrit). Väliraha jäi sellaiseksi että vaihto alle 50 g/km päästöihin oli taloudellisesti järkevää - ja nyt työmatkat menee pelkällä sähköllä.

    ´* "...kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.”

    Kyllä minä tietysti tuon kokonaisuuden hahmotan, pienellä provokaatiollahan minä sen kirjoitin. Silti minusta on kaiken autoveromussutuksen jälkeen koomista että "vihervasemmistolainen" hallitus on ainoa joka on tosiasiallisesti poistanut autoveron, yhtään miltään. Jos ja kun tämä nyt jää päälle, niin efektiivisesti autovero on poissa viimeistään 2030 kun polttiksia ei kukaan enää osta.

    Minkä auton hommasit?

    Eihän tuohon ole aikaa kuin kymmenen vuotta, polttomoottoriautoja myydään silloin ihan samaan tahtiin kuin nyt. Polttoainetta valmistetaan aivan varmasti vielä 30 vuoden päästä. Kaikki ei liiku sähköllä se on aivan varmaa. Eri maiden armeijat eivät liiku sähkön voimalla vai väittääkö joku näin? Haluan kuulla kuka ensimmäisenä tokaisee panssarivaunun olevan sähköllä toimiva vuonna 2030.

    Ihan vaan tiedoksi. Porsche suunnitteli hitlerille sähkömoottoreilla toimivan pansarivaunun II maailmansotaan, jotka muutettiin rynnäkkötykeiksi sattuneista syistä.
    Voimansiirto oli moderni. Vetopyöriä pyöritti kaksi Siemens–Schuckert-sähkömoottoria, joita käytti kaksi generaattoria kahden vesijäähdytteisen 12 litran V-12 Maybach HL 120 TRM -bensiinimoottorin välityksellä.
    Eli aika helppoa olisi generaattorit korvata noista hybrideistä nykyaikaisella akulla ja sotatilanteessa nopeassa etenemisessä voisi jopa löytää vihollisen alueelta sähköä helpommin kuin kerosiinia.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Elefant

    Toiseksi Nato edellyttää kaikkien sotakoneiden toimivan lentopetroolilla maasta ilmaan ja Suomikin on sitoutunut Nato yhteensopivaan polttoaineeseen. Voi olla vähän ongelmia hornetien lentää ABC:n polttoaineilla.

      
  • muokattu 10.09.2021 19:50

    Google-Topi sekoilee taas oikein huolella. Helppo huomata, että armeija on jäänyt kokonaan väliin. Google ei korvaa koulutusta, eikä tee kopioijasta asiantuntijaa. Siviilipalveluksessa ei näitä opita sekin on selviö. Voisit joskus olettaa, että muutkin tietävät jotakin ilman tätä google hässäkkää. Tätä tointa hoidat kuin leipätyötä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005354322.html

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Google-Topi sekoilee taas oikein huolella. Helppo huomata, että armeija on jäänyt kokonaan väliin. Google ei korvaa koulutusta, eikä tee kopioijasta asiantuntijaa. Siviilipalveluksessa ei näitä opita sekin on selviö. Voisit joskus olettaa, että muutkin tietävät jotakin ilman tätä google hässäkkää. Tätä tointa hoidat kuin leipätyötä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005354322.html

    Pakko myöntää, etten kauheasti kiinnostu armeijan puuhista vaikka satuin olemaan Parolan panssarijääkäreissä majuri -80 luvun alkupuolella.
    Oikeasti sivistyneissä länsimaissa ei sotia enää ratkota panssarivaunuilla eikä muillakaan kalustoilla vaan hakkerit lamauttaa nykyaikaisen Infrastruktuurin eikä millään tee mitään ja käydään neuvotteluja lunnaista tai antautumisesta.
    Panssarivaunut toimivat enään kehittymättömissä maissa missa ei nykyaikaista Infrastruktuuria edes ole.

    Eli sivistyneiden maiden "panssarivaunu on jo täyssähköinen hakkeri"

      
  • Kannattaa välillä katsoa uutisia, niin ei tule puhuttua höpöjä. 2035 jälkeen EU-alueella ei enää myydä uusia pöristimiä, vaikka joku sellaisen hankkimista erehtyisi tuolloin vielä harkitsemaan.

    Olen kohtalaisen varma siitä, että uusien polttisten kauppa EU:ssa käytännössä loppuu vielä kuluvan vuosikymmenen aikana. Jotain erikoiskäyttöön tarvittavia polttiksia saattaa toki vielä olla kaupan.

      
  • muokattu 15.09.2021 18:47

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kannattaa välillä katsoa uutisia, niin ei tule puhuttua höpöjä. 2035 jälkeen EU-alueella ei enää myydä uusia pöristimiä, vaikka joku sellaisen hankkimista erehtyisi tuolloin vielä harkitsemaan.

    Olen kohtalaisen varma siitä, että uusien polttisten kauppa EU:ssa käytännössä loppuu vielä kuluvan vuosikymmenen aikana. Jotain erikoiskäyttöön tarvittavia polttiksia saattaa toki vielä olla kaupan.

    Olen tätä pohtinut. Nyt ennusteiden mukaan käyttäjien vähentyessä bensiinin ja dieselin hinta nousee. Minun mielestä tämä tarkoittaisi merkittäviä veronkorotuksia koska tyypillisesti markkinataloudessa tuotteen kysynnän väheneminen laskee hintoja, ei nosta. 2030-luvulla normaali käytettyjen autojen kauppa käynee vielä normaalisti - edelleen täyssähköinen 15 vuotta vanha V70 neliveto loistaa poissaolollaan - minkä isohkon täyssähköauton mallit yleistyvät siten, että niitä saa käytettynä noin viidellä tonnilla vuonna 2030?. Tulevina vuosina Suomessa myydään vielä satoja tuhansia polttiksia jotka vuonna 2031 ovat alle 10-vuotiaita - minusta on toiveajattelua, että ne menisivät yhtä-äkkiä paaliin. Muutenkin olen aika skeptinen, että esimerkiksi volkkari lopettaisi polttisten tuotannon globaalisti lähimmän kymmenen vuoden aikana - markkinoita on EU:n ulkopuolella, Intiaan tarvitaan vähintään kymmeniä miljoonia, ehkä satoja miljoonia autoja ja Afrikka on vasta autoistumisen alkutaipaleella, en oikein usko noiden markkinoiden sähköistymiseen lähivuosina. Jo nyt on kehitetty EURO 6 luokan mallit, niiden kauppa käy kehitysmaihin vuosisadan loppuun asti. Monet isot autonvalmistajat vetäytyy Intiasta koska on vaikea valloittaa markkinaosuutta - suositut autot siellä on Suzuki tyyppiset pienet ja halvat autot jotka ovat luotettavia eli tehdään niinkuin hyväksi havaittu, ei kehitetä kvartaaleittain uusia ominaisuuksia ja sähköhärpäkkeitä, jotka ovat riski luotettavuudelle.
    Mietin vain miten sähköautoihin saadaan sellaiset verot, että noin 8 miljardin verotuotto on korvattu kun autoverot ja polttoaineverot hiipuvat? Verotuotto niiden viimeisen miljoonan polttiksen kohdalla on pieni potti koska autot ovat vanhoja ja niillä ajavat seniorit vain pakolliset matkat.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kannattaa välillä katsoa uutisia, niin ei tule puhuttua höpöjä. 2035 jälkeen EU-alueella ei enää myydä uusia pöristimiä, vaikka joku sellaisen hankkimista erehtyisi tuolloin vielä harkitsemaan.

    Olen kohtalaisen varma siitä, että uusien polttisten kauppa EU:ssa käytännössä loppuu vielä kuluvan vuosikymmenen aikana. Jotain erikoiskäyttöön tarvittavia polttiksia saattaa toki vielä olla kaupan.

    Olen tätä pohtinut. Nyt ennusteiden mukaan käyttäjien vähentyessä bensiinin ja dieselin hinta nousee. Minun mielestä tämä tarkoittaisi merkittäviä veronkorotuksia koska tyypillisesti markkinataloudessa tuotteen kysynnän väheneminen laskee hintoja, ei nosta.

    Kannattaa muistaa, että halvimmat öljyesiintymät käyvät samalla vähiin ja volyymin väheneminen nostanee jalostuksen ja jakelun hintaa.

    Mietin vain miten sähköautoihin saadaan sellaiset verot, että noin 8 miljardin verotuotto on korvattu kun autoverot ja polttoaineverot hiipuvat? Verotuotto niiden viimeisen miljoonan polttiksen kohdalla on pieni potti koska autot ovat vanhoja ja niillä ajavat seniorit vain pakolliset matkat.

    Samaa verotuottoa ei tarvitse suoraan kerätä. Tuontiöljyn korvaaminen kotimaisella energialla ja sähköistymisen positiiviset vaikutukset suomalaiselle teollisuudelle kompensoivat veronkeräyksen vähentymistä .

      1
  • @NHB kirjoitti:

    Samaa verotuottoa ei tarvitse suoraan kerätä. Tuontiöljyn korvaaminen kotimaisella energialla ja sähköistymisen positiiviset vaikutukset suomalaiselle teollisuudelle kompensoivat veronkeräyksen vähentymistä .

    Ei onnistu, tuhon kun lisätään polttomoottorien huollot ja korjaukset verot
    Valtion verotulot tieliikenteestä (milj. euroa)
    Liikennepolttoaineista kerätty vero 2 635
    Polttoaineiden alv 1 207

      1
  • Tarvinneeko sitä veroa nyt ihan yksi yhteen kerätäkään. Eihän ne huollot ja korjaukset kokonaan poistu vaikka vähenevätkin, ja myös sähkössä on valmistevero ja alv.

    Muitakin verotuskohteita on.

    (Epä)terveellisyysvero on valmistelussa, joskin pelkkänä virvoitusjuomien sokeriverona, mutta kuitenkn. Ehkä yleistä alvia voisi korottaa prosenttiyksikön verran?

    Ja, kyllähän sieltä jotain kilometriveroja ja käyttömaksuja vielä tulee.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    Ja, kyllähän sieltä jotain kilometriveroja ja käyttömaksuja vielä tulee.

    Se on varma, valtionvelkaa otetaan surutta, työpaikat menee kohti matalapalkkoja, tuloverot ja kulutuksen alvin verot sulaa samaan tahtiin.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Tarvinneeko sitä veroa nyt ihan yksi yhteen kerätäkään. Eihän ne huollot ja korjaukset kokonaan poistu vaikka vähenevätkin, ja myös sähkössä on valmistevero ja alv.

    Muitakin verotuskohteita on.

    (Epä)terveellisyysvero on valmistelussa, joskin pelkkänä virvoitusjuomien sokeriverona, mutta kuitenkn. Ehkä yleistä alvia voisi korottaa prosenttiyksikön verran?

    Ja, kyllähän sieltä jotain kilometriveroja ja käyttömaksuja vielä tulee.

    Lataussähkön verothan eivät edes sisälly nykyisenkaltaiseen liikenteen verotulojen määrittelyyn.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit