Kaikki tietävät, että kesärenkaan pienin sallittu urasyvyys on 1,6 mm ja talvirenkaan 3 mm.
Mutta entäs sitten kun talvirengasta käyttää kesärenkaana, onko pienin sallittu urasyvyys edelleen 3 mm?
"Talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat 1. kesäkuuta 2020. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm." https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-renkaat
Ilmeisesti "vaadittuna aikana" kulutuspintaa pitää olla vähintään 3 mm, vaikkei keli edellyttäisikään talvirenkaan käyttöä? Tämä viimeinen kysymys ei koske minua koska en aio ajaa talvella alle 3 mm kulutuspinnalla, mutta keväällä jäi yhteen autoon kolmesta vanhat kitkarenkaan alle, kun kesärenkaatkin olivat jo edellisenä syksynä kuluneet loppuun. Nyt niissä näyttää olevan kulutuspintaa tasan 4 mm ja uudet talvirenkaat ovat jo tallissa odottamassa. Kesä sujui erinomaisesti vanhoilla kitkoilla, ovat yllättävän taloudelliset ja karkealla asfaltilla hiljaisemmat kuin mitkään kesärenkaat, ajettavuuskin on paljon paremmalla tasolla kuin samoilla renkailla uutena.
Kyllä ne märälläkin toimivat. Itse asiassa sekä märällä että kuivalla kesäkelillä pito on huomattavasti parempi kuin käytännössä koskaan talvella ja talvellakin niillä pärjätään. (On tietysti kesärengas ääritilanteissa kesällä aivan toista luokkaa.)
Toki noin, mutta kun hyvään pitoon pyritään, miksi tehdä talvi ympärivuotiseksi, jolloin mm. on käytössä alennetut nopeusrajoitukset. Kaksi muutakin asiaa pitää muistaa. Ensinnäkin talvirenkaan vesiliirto-ominaisuudet on kesärenkaisiin verrattuna surkeat. TM:n testissä kulunut kesärengas oli yhtä hyvä kuin uusi tai uudehko talvirengas. Ilmeisesti kulmikas kuviomuoto ei vaan toimi vedessä. Tästä voi päätellä, mikä on kuluneen talvirenkaan kyky vedessä.
Toinen juttu on se, että kuski ei tee ratkaisuja absoluuttisten ominaisuuksien mukaan, vaan sen perusteella, miltä asiat tuntuu. Hiljainen rengas kuivalla kesäkelillä voi tuntua hyvältä, mutta totuus on toinen.
Ei, vaan kesärenkaan vaatimukset on voimassa kesällä. Mutta talvirenkaita ei kannata kesällä käyttää. Ominaisuudet ovat luokattomat.
Jep, näinhän tuolla näyttää lukevan:
"Talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat 1. kesäkuuta 2020. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm."
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-renkaat
Ilmeisesti "vaadittuna aikana" kulutuspintaa pitää olla vähintään 3 mm, vaikkei keli edellyttäisikään talvirenkaan käyttöä? Tämä viimeinen kysymys ei koske minua koska en aio ajaa talvella alle 3 mm kulutuspinnalla, mutta keväällä jäi yhteen autoon kolmesta vanhat kitkarenkaan alle, kun kesärenkaatkin olivat jo edellisenä syksynä kuluneet loppuun. Nyt niissä näyttää olevan kulutuspintaa tasan 4 mm ja uudet talvirenkaat ovat jo tallissa odottamassa. Kesä sujui erinomaisesti vanhoilla kitkoilla, ovat yllättävän taloudelliset ja karkealla asfaltilla hiljaisemmat kuin mitkään kesärenkaat, ajettavuuskin on paljon paremmalla tasolla kuin samoilla renkailla uutena.
Niin kauan on mukavaa, kun saa ajaa kuivalla kelillä vailla yllätyksiä.
Kyllä ne märälläkin toimivat. Itse asiassa sekä märällä että kuivalla kesäkelillä pito on huomattavasti parempi kuin käytännössä koskaan talvella ja talvellakin niillä pärjätään. (On tietysti kesärengas ääritilanteissa kesällä aivan toista luokkaa.)
Toki noin, mutta kun hyvään pitoon pyritään, miksi tehdä talvi ympärivuotiseksi, jolloin mm. on käytössä alennetut nopeusrajoitukset. Kaksi muutakin asiaa pitää muistaa. Ensinnäkin talvirenkaan vesiliirto-ominaisuudet on kesärenkaisiin verrattuna surkeat. TM:n testissä kulunut kesärengas oli yhtä hyvä kuin uusi tai uudehko talvirengas. Ilmeisesti kulmikas kuviomuoto ei vaan toimi vedessä. Tästä voi päätellä, mikä on kuluneen talvirenkaan kyky vedessä.
Toinen juttu on se, että kuski ei tee ratkaisuja absoluuttisten ominaisuuksien mukaan, vaan sen perusteella, miltä asiat tuntuu. Hiljainen rengas kuivalla kesäkelillä voi tuntua hyvältä, mutta totuus on toinen.
https://www.autotalli.com/artikkeli/ajatko-kitkarenkailla-lapi-vuoden--taman-taulukon-katsottuasi-mielesi-saattaa-muuttua
Erilaisia renkaita erilaisissa keleissä.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/