Kertokaapa viisaat millainen ero on sähköauton kulutuksessa, jos siinä on talvella käytössä vastukset lämmitystä varten, tai sitten lämpöpumppu? Asia tuli esiin, kun Polestar 2 Launch Edition -malleissa on vain vastus lämmitykseen.
@Mikko297 kirjoitti:
Kertokaapa viisaat millainen ero on sähköauton kulutuksessa, jos siinä on talvella käytössä vastukset lämmitystä varten, tai sitten lämpöpumppu? Asia tuli esiin, kun Polestar 2 Launch Edition -malleissa on vain vastus lämmitykseen.
Yksinkertainen vastaus: Mitä kylmempää, sitä pienempi ero kulutuksessa ja lämpöpumppu ei riitä ainoaksi lämmönlähteeksi - aivan kuin kodin lämpöpumpuissa. Suurin hyöty lämpöpumpusta on keväisin ja syksyisin, kovilla pakkasilla ei käytännön hyötyä.
@Mikko297 kirjoitti:
Kertokaapa viisaat millainen ero on sähköauton kulutuksessa, jos siinä on talvella käytössä vastukset lämmitystä varten, tai sitten lämpöpumppu? Asia tuli esiin, kun Polestar 2 Launch Edition -malleissa on vain vastus lämmitykseen.
Minulla on Model X ja siinä on vain vastuslämmitys. En osaa verrata, mitä lämpöpumppu vaikuttaisi asiaan, mutta olen ajanut Teslalla nyt vähän yli vuoden eli yksi pakkastalvi on takana. Kulutus nousi melko paljon pakkasilla, mutta en joutunut lataamaan sen useammin kuin muutenkaan. En pitäisi lämpöpumppua missään tapauksessa kynnyskysymyksenä, jos autoa valitsen. Vastuslämmityksen kanssa pärjää ihan ok.
@Mikko297 kirjoitti:
Kertokaapa viisaat millainen ero on sähköauton kulutuksessa, jos siinä on talvella käytössä vastukset lämmitystä varten, tai sitten lämpöpumppu? Asia tuli esiin, kun Polestar 2 Launch Edition -malleissa on vain vastus lämmitykseen.
Yksinkertainen vastaus: Mitä kylmempää, sitä pienempi ero kulutuksessa ja lämpöpumppu ei riitä ainoaksi lämmönlähteeksi - aivan kuin kodin lämpöpumpuissa. Suurin hyöty lämpöpumpusta on keväisin ja syksyisin, kovilla pakkasilla ei käytännön hyötyä.
Epäilen että lämpöpumpulle ohjattava ilma ei täysin ole tuulenviimaa vaan osa otetaan ajoneuvon sisältä kompensoimaan lämpöpumpun vaatimaa ilmamäärää. Eli niinsanottu puolikas kierto?
@Mikko297 kirjoitti:
Kertokaapa viisaat millainen ero on sähköauton kulutuksessa, jos siinä on talvella käytössä vastukset lämmitystä varten, tai sitten lämpöpumppu? Asia tuli esiin, kun Polestar 2 Launch Edition -malleissa on vain vastus lämmitykseen.
Yksinkertainen vastaus: Mitä kylmempää, sitä pienempi ero kulutuksessa ja lämpöpumppu ei riitä ainoaksi lämmönlähteeksi - aivan kuin kodin lämpöpumpuissa. Suurin hyöty lämpöpumpusta on keväisin ja syksyisin, kovilla pakkasilla ei käytännön hyötyä.
Epäilen että lämpöpumpulle ohjattava ilma ei täysin ole tuulenviimaa vaan osa otetaan ajoneuvon sisältä kompensoimaan lämpöpumpun vaatimaa ilmamäärää. Eli niinsanottu puolikas kierto?
Tarkoitatko, että autossa on poistoilmalämpöpumppu vai tarkoitatko puolikasta sisäilman kierrätystä?
@Lukija31722 kirjoitti:
Tarkoitatko, että autossa on poistoilmalämpöpumppu vai tarkoitatko puolikasta sisäilman kierrätystä?
siis epäilen, että lämpöpumpun hyötysuhdetta ja sisäilman kosteutta säädetään osittaisella sisäilman kierrätyksellä jotta sisäilma ei tuntuisi 'liian' kuivalta, tämä vain epäilys...
Lämpöpumpulle auton sisäilmaa? Siinähän onkin ideaa. Lämmittää paljon tehokkaammin, kun sisään otettava ilma on jo valmiiksi lämmintä. Vaarana tietysti, että tulee liian lämmin, kun se sisään menevä ilmakin koko ajan lämpiää, jolloin tuleva ilma lämpenee vielä lisää jne. Tässähän alkaa olla jo ikiliikkujalle aihiota😊
@HybridRules kirjoitti:
Lämpöpumpulle auton sisäilmaa? Siinähän onkin ideaa. Lämmittää paljon tehokkaammin, kun sisään otettava ilma on jo valmiiksi lämmintä. Vaarana tietysti, että tulee liian lämmin, kun se sisään menevä ilmakin koko ajan lämpiää, jolloin tuleva ilma lämpenee vielä lisää jne. Tässähän alkaa olla jo ikiliikkujalle aihiota😊
Monissa taloissa käytetään poistoilmalämpöpumppua, jossa ilmanvaihdon lämmin poistoilma kulkee lämpöpumpun lämmönvaihtimen kautta, jossa sen lämpö otetaan talteen ja ulos puhalletaan jopa ulkoilmaa kylmemmäksi kylmentynyt ilma. Autoissa poistoilman lämmön talteenoton suurimmaksi ongelmaksi varmaankin tulisi ilman sisältämä kosteus - se pyrkisi jäädyttämään lämmönvaihtimen jääkalikaksi, jolloin sitä pitäisi sulatella liian usein tukkoonjäätymisen estämiseksi.
Yksinkertainen vastaus: Mitä kylmempää, sitä pienempi ero kulutuksessa ja lämpöpumppu ei riitä ainoaksi lämmönlähteeksi - aivan kuin kodin lämpöpumpuissa. Suurin hyöty lämpöpumpusta on keväisin ja syksyisin, kovilla pakkasilla ei käytännön hyötyä.
Minulla on Model X ja siinä on vain vastuslämmitys. En osaa verrata, mitä lämpöpumppu vaikuttaisi asiaan, mutta olen ajanut Teslalla nyt vähän yli vuoden eli yksi pakkastalvi on takana. Kulutus nousi melko paljon pakkasilla, mutta en joutunut lataamaan sen useammin kuin muutenkaan. En pitäisi lämpöpumppua missään tapauksessa kynnyskysymyksenä, jos autoa valitsen. Vastuslämmityksen kanssa pärjää ihan ok.
Epäilen että lämpöpumpulle ohjattava ilma ei täysin ole tuulenviimaa vaan osa otetaan ajoneuvon sisältä kompensoimaan lämpöpumpun vaatimaa ilmamäärää. Eli niinsanottu puolikas kierto?
Tarkoitatko, että autossa on poistoilmalämpöpumppu vai tarkoitatko puolikasta sisäilman kierrätystä?
siis epäilen, että lämpöpumpun hyötysuhdetta ja sisäilman kosteutta säädetään osittaisella sisäilman kierrätyksellä jotta sisäilma ei tuntuisi 'liian' kuivalta, tämä vain epäilys...
Lämpöpumpulle auton sisäilmaa? Siinähän onkin ideaa. Lämmittää paljon tehokkaammin, kun sisään otettava ilma on jo valmiiksi lämmintä. Vaarana tietysti, että tulee liian lämmin, kun se sisään menevä ilmakin koko ajan lämpiää, jolloin tuleva ilma lämpenee vielä lisää jne. Tässähän alkaa olla jo ikiliikkujalle aihiota😊
Monissa taloissa käytetään poistoilmalämpöpumppua, jossa ilmanvaihdon lämmin poistoilma kulkee lämpöpumpun lämmönvaihtimen kautta, jossa sen lämpö otetaan talteen ja ulos puhalletaan jopa ulkoilmaa kylmemmäksi kylmentynyt ilma. Autoissa poistoilman lämmön talteenoton suurimmaksi ongelmaksi varmaankin tulisi ilman sisältämä kosteus - se pyrkisi jäädyttämään lämmönvaihtimen jääkalikaksi, jolloin sitä pitäisi sulatella liian usein tukkoonjäätymisen estämiseksi.