Sähköauton ajoneuvovero

8 kommenttia
muokattu 27.10.2021 12:26

Lainaus Ilta-Sanomien jutusta:
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.

Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html

Mitä mahtaa tarkoittaa:
Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

Polttomoottoriautojen suurta ajoneuvoveron nostoa...?

  
  • @Josef kirjoitti:
    Lainaus Ilta-Sanomien jutusta:
    Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.

    Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html

    Mitä mahtaa tarkoittaa:
    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Polttomoottoriautojen suurta ajoneuvoveron nostoa...?

    No eikö tuo ole aika itsestään selvää. Ajoneuvoveron perusverohan on co2 päästöihin sidottu, ja jos 0g/km päästelevän perusveron osuus nousee 53,29€/v -> 118,29€/v, niin silloinhan tuo on se "lähtökohta" eli pienin mahdolinen perusveron osuus, ja enemmän kuin 0g/km maksavat sitten enemmän. Jos haluttaisiin että korotus kohdistuu ainoastaan sähköautoihin, niin silloin pitäisi korottaa ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuutta sähköautoille (nykyään 1,5c/pv/100kg).

      
  • muokattu 27.10.2021 18:52

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Lainaus Ilta-Sanomien jutusta:
    Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.

    Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html

    Mitä mahtaa tarkoittaa:
    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Polttomoottoriautojen suurta ajoneuvoveron nostoa...?

    No eikö tuo ole aika itsestään selvää. Ajoneuvoveron perusverohan on co2 päästöihin sidottu, ja jos 0g/km päästelevän perusveron osuus nousee 53,29€/v -> 118,29€/v, niin silloinhan tuo on se "lähtökohta" eli pienin mahdolinen perusveron osuus, ja enemmän kuin 0g/km maksavat sitten enemmän. Jos haluttaisiin että korotus kohdistuu ainoastaan sähköautoihin, niin silloin pitäisi korottaa ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuutta sähköautoille (nykyään 1,5c/pv/100kg).

    Tuo olikin aika mielenkiintoinen ajatus - sähköautojen autoveron poisto vaikuttaisi myös muiden kuin sähköautojen ajoneuvoveroon? Tähän saakka on puhuttu että vain täyssähköautojen ajoneuvovero nousisi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Tuo olikin aika mielenkiintoinen ajatus - sähköautojen autoveron poisto vaikuttaisi myös muiden kuin sähköautojen ajoneuvoveroon? Tähän saakka on puhuttu että vain täyssähköautojen ajoneuvovero nousisi.

    Itse ainakin kiinnitin huomion tuohon heti kun ruvettiin puhumaan ajoneuvoveron perusverosta, koska se määräytyy samoin tavoin kaikille ajoneuvoille käyttövoimasta riippumatta, eli siis co2 päästöjen mukaan. Ajoneuvoveron käyttövoimavero-osuudella tuo korotus olisi voitu kohdistaa pelkästään täyssähköihin. (Tai sitten koko ajoneuvoveron laskentaperuste tulisi muuttaa).
    En muista tarkkaa uutisointia, mutta onko jossain mainittu ettei muiden kuin täyssähköajoneuvojen vero nousisi? Omasta mielestäni uutisointi on ollut vaan sitä että täyssähköiltä poistetaan autovero ja että tämä kompensoidaan nostamalla täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa, joka tarkoittaa automaattisesti että muidenkin verot nousevat laskentaperusteen mukaisesti - tätä vain ei ole "muistettu" mainita tarpeeksi selkeästi.

      
  • Tämä minkin pohdin, että onko nyt toimittajalla termit ja oikoluku osunut ihan kohdalleen.

    Ymmärän myös tuon niin, että 118,29€/v olisi uusi lähtötaso.
    Jos tupruttavan ajoneuvovero olisi alhaisempi kuin sähköauton, niin silloin CO-taulukolla voidaan viskata virkamiestä.

    Niin ja se käyttövoimavero vielä sitten omana osana.
    Sitä olisi ollut helpompi nostaa kuin ajoneuvoveroa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Lainaus Ilta-Sanomien jutusta:
    Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.

    Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html

    Mitä mahtaa tarkoittaa:
    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Polttomoottoriautojen suurta ajoneuvoveron nostoa...?

    No eikö tuo ole aika itsestään selvää. Ajoneuvoveron perusverohan on co2 päästöihin sidottu, ja jos 0g/km päästelevän perusveron osuus nousee 53,29€/v -> 118,29€/v, niin silloinhan tuo on se "lähtökohta" eli pienin mahdolinen perusveron osuus, ja enemmän kuin 0g/km maksavat sitten enemmän. Jos haluttaisiin että korotus kohdistuu ainoastaan sähköautoihin, niin silloin pitäisi korottaa ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuutta sähköautoille (nykyään 1,5c/pv/100kg).

    Tuo olikin aika mielenkiintoinen ajatus - sähköautojen autoveron poisto vaikuttaisi myös muiden kuin sähköautojen ajoneuvoveroon? Tähän saakka on puhuttu että vain täyssähköautojen ajoneuvovero nousisi.

    Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo 65 euron korotus koskee ainoastaan 1.10.2021 jälkeen rekisteröityjä - autoverosta vapautettuja - täyssähköautoja. Kaikkien muiden osalta tuo 53,29 euron "lähtötaso" säilyy ennallaan. (Todennäköisesti ainakin jonkin aikaa...)

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Lainaus Ilta-Sanomien jutusta:
    Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.

    Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html

    Mitä mahtaa tarkoittaa:
    Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.

    Polttomoottoriautojen suurta ajoneuvoveron nostoa...?

    No eikö tuo ole aika itsestään selvää. Ajoneuvoveron perusverohan on co2 päästöihin sidottu, ja jos 0g/km päästelevän perusveron osuus nousee 53,29€/v -> 118,29€/v, niin silloinhan tuo on se "lähtökohta" eli pienin mahdolinen perusveron osuus, ja enemmän kuin 0g/km maksavat sitten enemmän. Jos haluttaisiin että korotus kohdistuu ainoastaan sähköautoihin, niin silloin pitäisi korottaa ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuutta sähköautoille (nykyään 1,5c/pv/100kg).

    Tuo olikin aika mielenkiintoinen ajatus - sähköautojen autoveron poisto vaikuttaisi myös muiden kuin sähköautojen ajoneuvoveroon? Tähän saakka on puhuttu että vain täyssähköautojen ajoneuvovero nousisi.

    Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo 65 euron korotus koskee ainoastaan 1.10.2021 jälkeen rekisteröityjä - autoverosta vapautettuja - täyssähköautoja. Kaikkien muiden osalta tuo 53,29 euron "lähtötaso" säilyy ennallaan. (Todennäköisesti ainakin jonkin aikaa...)

    Juuri noin olen käsittänyt asian itsekin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo 65 euron korotus koskee ainoastaan 1.10.2021 jälkeen rekisteröityjä - autoverosta vapautettuja - täyssähköautoja. Kaikkien muiden osalta tuo 53,29 euron "lähtötaso" säilyy ennallaan. (Todennäköisesti ainakin jonkin aikaa...)

    Juuri noin olen käsittänyt asian itsekin.

    Toki tuo on mahdollista, onhan ajoneuvoveron perusveron osuuden kriteereihin tehty muutoksia aikaisemminkin (esim. v 2004 kun kokonaismassaan perustuva perusveron laskentatapa muuttui co2 päästöihin pohjautuvaan, jolloin käyttöön tuli kaksi eri taulukkoa). Toinen asia mikä askarruttaa on se, että miksi tätä korotettua veroa aletaan perimään vasta kahden vuoden kuluttua, siis 1.10.2023. Eri lehtiartikkeleissa on mainittu että "Veron korottaminen koskisi esityksen mukaan takautuvasti kaikkia päivämäärän 1.10.2021 jälkeen rekisteröityjä täyssähköautoja" ja että se perustuisi "vielä julkistamattomiin vuoden 2023 verotaulukoihin".
    Oma arvaukseni on, että taustalla valmistellaan tuota vuoden 2023 perusverotaulukkoa, jossa lähtötaso co2 päästöjen mukaan on juurikin tuo 118,29€ 0g/km co2.

    Arvauksia miten tuo vero peritään takautuvasti esim. "käytetyn täyssähköauton kaupassa", eli jos täyssähköauto on ensirekisteröity 2.10.2021 (kuuluu korotetun veron piiriin, eli vero tullaan perimään takautuvasti kuluneelta kahdelta vuodelta alkaen 1.10.2023). Kuka tuon takautuvan vero-osuuden maksaa, jos auto vaihtaa omistajaa esim. 30.9.2023? auton uusi omistaja, vaiko hän, joka käytti ajoneuvoa tuon parin vuoden ajan ennekuin korotettua veroa ruvettiin perimään takaisin?

      
  • allekirjoittaneella tuli ajatuskatkos... eli ei sitä veroa varmaan takautuvasti peritä tuolta ajalta, vaan ruvetaan perimään 1.10.2023 niiltä autoilta jotka on rekisteröity 1.10.2021 jälkeen...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit