Ei ehkä aivan sellainen mielikuva TM:stä kuin toivoisi

34 kommenttia
2»
  • @Karrette kirjoitti:
    Ei se olisi autokauppiaan vika ollut että vaihtoauton arvo menee uuden auton ostossa Valtiolle, vaan äänestäjien jotka äänestivät autoveron kannattajat hallitukseen (mm. SDP).

    Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”

    Mielestäsi valtiontalous on nyt velkansa maksanut.

      1
  • @Karrette kirjoitti:
    Varmasti jokaisella toimittajalla on omat suosikkinsa jotka vaikuttavat arvosteluihin, eli makuasiat voivat vaikuttaa. Samalla tavalla kuin nastarenkaat voittavat Suomessa, mutta eivät Ruotsissa ja Norjassa. Kumpi on oikeassa?

    Tietenkin minäkin toivon ettei esiinny dopingia, mutta lehtitesti ja tieteellinen tutkimus on lopulta eri asioita.

    Rengastestikohuissa oli kyse siitä että Nokian renkaat manipuloi testejä ja tietyt lehdet pyrkivät lakaisemaan tämän maton alle - sekä siitä että TM ilmoitti boikotoivansa yhden maahantuojan renkaita testeissään sen jälkeen kun tämän halparenkaat olivat ilmeisimmin pärjänneet odottamattoman hyvin Tekniikan Maailmassa näkyvästi mainostavalle kalliille merkkirenkaalle -- nämä halparenkaat tiputettiin testituloksista pois mutta kuitenkaan toisia saman maahantuojan edustamia halparenkaita, jotka eivät pärjänneet yhtä hyvin, ei pudotettu -- eli Tekniikan Maailma boikotoi tätä maahantuojaa varsin valikoiden. Lisäksi Tekniikan Maailma väittää vuodesta toiseen ostavansa testeissä käytetyt renkaat kaupasta, mutta ei ole koskaan ilmoittanut montako kertaa näin on todella tehty vuosien aikana -- samalla kun maahantuoja taas väittää Tekniikan Maailman nimenomaan pyytäneen heiltä testiin ilmaiseksi sellaisia renkaita jotka olisi kaupan hyllyltäkin hankittavissa.

    Kyse ei siis ole makuasioiden vaikuttamisesta.

      
  • @Tilaaja5 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Varmasti jokaisella toimittajalla on omat suosikkinsa jotka vaikuttavat arvosteluihin, eli makuasiat voivat vaikuttaa. Samalla tavalla kuin nastarenkaat voittavat Suomessa, mutta eivät Ruotsissa ja Norjassa. Kumpi on oikeassa?

    Tietenkin minäkin toivon ettei esiinny dopingia, mutta lehtitesti ja tieteellinen tutkimus on lopulta eri asioita.

    Rengastestikohuissa oli kyse siitä että Nokian renkaat manipuloi testejä ja tietyt lehdet pyrkivät lakaisemaan tämän maton alle - sekä siitä että TM ilmoitti boikotoivansa yhden maahantuojan renkaita testeissään sen jälkeen kun tämän halparenkaat olivat ilmeisimmin pärjänneet odottamattoman hyvin Tekniikan Maailmassa näkyvästi mainostavalle kalliille merkkirenkaalle -- nämä halparenkaat tiputettiin testituloksista pois mutta kuitenkaan toisia saman maahantuojan edustamia halparenkaita, jotka eivät pärjänneet yhtä hyvin, ei pudotettu -- eli Tekniikan Maailma boikotoi tätä maahantuojaa varsin valikoiden. Lisäksi Tekniikan Maailma väittää vuodesta toiseen ostavansa testeissä käytetyt renkaat kaupasta, mutta ei ole koskaan ilmoittanut montako kertaa näin on todella tehty vuosien aikana -- samalla kun maahantuoja taas väittää Tekniikan Maailman nimenomaan pyytäneen heiltä testiin ilmaiseksi sellaisia renkaita jotka olisi kaupan hyllyltäkin hankittavissa.

    Kyse ei siis ole makuasioiden vaikuttamisesta.

    Tavallaan ne on makuasioita. Otetaan mukaan tuotteita joita ei pitäisi ottaa, mutta otetaan siksi että halutaan.

    Kun lukee muitakin vertailuja saa sen tieteellisen tuloksen. Jos jokainen testi antaa tasaisesti saman tuloksen on testi luotettava, jos jokin testi antaa poikkeavan tuloksen on se mielenkiintoinen, mutta silloin pitää tutkia miksi se poikkeaa.

    Ymmärrän kyllä hyvin pointtisi. Lehdessä lehden tavalla, sanontaa mukaillen. Itse olen odottanut 17/2010 testin tyyppistä uusintaa missä verrataan käytettyjä tuotteita, eli miten äkkiä testivoittaja putoaa kärjestä häntäpäähän. Alin sallittu urasyvyys talvirenkaassa on 3 mm ja nastoja saa irrota vaikka kuinka monta kunhan renkaiden välillä ei ole yli 25% eroa niiden määrässä. Eli ei vain uutena, vaan miten usein pitää vaihtaa että saa sen mitä testi "lupaa".

      1
  • Oli muuten vuoden viimeinen (tai tulevan vuoden ensimmäinen) lehti pitkästä aikaa sisällöltään kokonaisuudessaan luettava - kiitos siitä!

    Vähän kummastutti esimerkiksi Kian monitoiminäytön ja sen rullien kehuminen Sportagen yhteydessä - muistelen että aiemmin samaa käyttöliittymää oli haukuttu sekavaksi - mutta ehkä tässä oli koeajolla eri testaaja.

    Mutta kokonaisuutena lehdessä oli harvinaisen vähän ohi selattavaa sisältöä - ei tarvinnut kesken saunonnan turvautua menneen hyvän ajan Tekniikan Maailmaan tällä kertaa.

    Aika monta sivua oli taas täytetty suurilla kuvilla ja vähällä asialla, mutta sentään mainokset ovat muuttaneet verkkokampanjoiksi lähes täysin - ei löydy montaa mainosta nykyisestä lehdestä.

    Toki hieman harmillista on että lehti muuttaa muotoaan tuollaiseksi koosteeksi tuoreimmista verkossa julkaistuista artikkeleista, mutta ehkä se tosiaan on tulevaisuutta.

    Painetun sanan aika näyttää olevan ohi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit