Kierroslukumittari

20 kommenttia

Muutama vuosi sitten käytiin lyhyt keskustelu kierroslukumittarin tarpeellisuudesta. Kommenteissa mittaria pidettiin hyödyllisenä vaihteen vaihtamiskohdan arvioinnissa. Hiljattain luin, että tällä hetkellä 80% uusista autoista on automaatteja. Niissä varvimittaria ei mielestäni tarvita mihinkään. Tilan voisi käyttää hyödyllisempään. Nykyään yleistyvissä elektronisissa mittaritauluissa on ainakin joissakin autoissa mahdollisuus tilankäytön muokkaukseen. Havaintoni mukaan nopeusnäytön niissä voi useinkin muuttaa virtuaaliviisarista numeronäytöksi, mutta kierroslukumittarista ei pääse eroon. Miksi ihmeessä? Nopeusmittari on pakollinen. Siihen riittää numeronäyttö. Polttoaine ja lämpö selviävät pylväsdiagrammista. Ne eivät vie paljon tilaa. Kaiken lopun tilan voisi käyttää navigaattorin, puhelimen, radion ym hallintaan. Ne on kuitenkin useimmiten sijoitettu kojetaulun keskelle reilusti sivuun näkökentästä. Mikä pyhä lehmä se kierroslukumittari oikein on?

  
  • muokattu 23.11.2021 12:33

    Kierroslukumittari on jäänne ajasta jolloin autot oli rautaa ja kuskit karvaisia, tupakkaa polttavia alfauroksia.
    Oikeasti sitä kierroslukumittaria tarvitsee vain ne, jotka uskottelee sitä itselleen.
    En sano, että se pitää poistaa, mutta se pitäisi saada näytöstä syrjään.

    Sitten, kun välityksiä voi muuttaa (ketjuvetoinen moottoripyörä), niin silloin kierrosluku on hyvä lisäinformaatio.

    Toisaalta, mihin tarvitaan lämpömittaria? Kaksi valoa, sininen ja punainen riittää oikein hyvin.
    Viisarinäyttöaikaan eräällä automerkillä oli lämpömittari, joka näytti 90+ astetta.
    Jäähdytysnesteen lämpötila saattoi olla jotain 60 -105+ asteen väliltä.
    Kun kysyttiin, että miksi näin, niin kerrottiin, että kuljettajalle riittää informaatioksi, että kaikki on okei.
    Herkemmät kuljettajat saattaisi hätääntyä, jos lämpömittarin viisari seilaisi koko ajan.

    Nykyään riittää selkeä polttoaine- ja nopeustieto.
    Muut numerot voi olla sitten siellä valikkojen takana itse muokattavissa, että mitä infoa haluaa näytölle.

      
  • Lämpömittari on tarpeellinen jos on vähäistä tai enemmän ymmärrystä auton toiminnasta. Puolet kuskeista ei reagoi mitenkään ellei viisari kelaa punaiselle ja summeri ala soida, mahdollisesti höyry konepellin alta herättää osan. Esimerkiksi normilämpö on silloin kun viisari osoittaa ylös, klo 12 suuntaan. Jos viisari ei syystä tai toisesta nousekaan kuin klo 10 kohdalle tai vähemmän, edes pidemmässä reissussa, autossa on vika. Harvojen autojen diagnostiikka osaa herjata mitään tästä.

      3
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Lämpömittari on tarpeellinen jos on vähäistä tai enemmän ymmärrystä auton toiminnasta. Puolet kuskeista ei reagoi mitenkään ellei viisari kelaa punaiselle ja summeri ala soida, mahdollisesti höyry konepellin alta herättää osan. Esimerkiksi normilämpö on silloin kun viisari osoittaa ylös, klo 12 suuntaan. Jos viisari ei syystä tai toisesta nousekaan kuin klo 10 kohdalle tai vähemmän, edes pidemmässä reissussa, autossa on vika. Harvojen autojen diagnostiikka osaa herjata mitään tästä.

    Meidän rouvalle autot on punaisia tai harmaita.
    Rouva kertoo, että työkaveri oli vaihtanut autoa ja uusi auto on punainen.
    Sen jälkene on turha kysyä tarkentavia kysymyksiä.

    Samalle rouvalle on turha kertoa lämpömittarin toiminnasta.
    Punainen ja sininen valo on paljon tehokkaampia, paitsi että nykyisen auton sininen väri on kaksi kertaa aiheuttanut sen, että rouva on luullut sen tarkoittavan jotain vikaa...

    Joten jo se lämpömittari heiluisi ja näyttäisi eri lukemia eri kuormitustilanteissa, niin minun puhelin soisi usein.

    On vaan parempi, kun auto ei anna mitään informaatiota silloin, kun kaikki on okei.

      
  • @Josef kirjoitti:

    Toisaalta, mihin tarvitaan lämpömittaria? Kaksi valoa, sininen ja punainen riittää oikein hyvin.
    Viisarinäyttöaikaan eräällä automerkillä oli lämpömittari, joka näytti 90+ astetta.
    Jäähdytysnesteen lämpötila saattoi olla jotain 60 -105+ asteen väliltä.

    Taidan tunnistaa tuosta lämpömittarista erään TDI-DSG:n, sininen ja punainen valo on myös tuttu. Itse pidän kuitenkin enemmän mittarista.

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Lämpömittari on tarpeellinen jos on vähäistä tai enemmän ymmärrystä auton toiminnasta. Puolet kuskeista ei reagoi mitenkään ellei viisari kelaa punaiselle ja summeri ala soida, mahdollisesti höyry konepellin alta herättää osan. Esimerkiksi normilämpö on silloin kun viisari osoittaa ylös, klo 12 suuntaan. Jos viisari ei syystä tai toisesta nousekaan kuin klo 10 kohdalle tai vähemmän, edes pidemmässä reissussa, autossa on vika. Harvojen autojen diagnostiikka osaa herjata mitään tästä.

    Meidän rouvalle autot on punaisia tai harmaita.
    Rouva kertoo, että työkaveri oli vaihtanut autoa ja uusi auto on punainen.
    Sen jälkene on turha kysyä tarkentavia kysymyksiä.

    Samalle rouvalle on turha kertoa lämpömittarin toiminnasta.
    Punainen ja sininen valo on paljon tehokkaampia, paitsi että nykyisen auton sininen väri on kaksi kertaa aiheuttanut sen, että rouva on luullut sen tarkoittavan jotain vikaa...

    Joten jo se lämpömittari heiluisi ja näyttäisi eri lukemia eri kuormitustilanteissa, niin minun puhelin soisi usein.

    On vaan parempi, kun auto ei anna mitään informaatiota silloin, kun kaikki on okei.

    Joo, vaimot ja muut jotka ei autoista mitään ymmärrä, ovat varmaan mielenkiintoisia asiakkaita marmorien huoltotiskeillä, ihmetellään, että miten voi olla, että kone leikkasi tai jakoketju poikki, ihan yht’äkkiä? Jaa ääntä, no jotain kuulu, en osaa tarkentaa.
    Meillä vaimo ajoi kerran töistä kotiin ja auton jarrukilven ja levyn välissä oli kivi. Ääni (ihan hirveä vinkuna) kuului noin 500m päähän muttei kuulemma auton sisälle koska stereot.

      1
  • @Josef kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Punainen ja sininen valo on paljon tehokkaampia, paitsi että nykyisen auton sininen väri on kaksi kertaa aiheuttanut sen, että rouva on luullut sen tarkoittavan jotain vikaa...

    Sininen valo saattaa aiheuttaa tottumattomalle sen että luulee ajavansa pitkillä ja vetää valoviiksestä...

      2
  • @Josef kirjoitti:
    Meidän rouvalle autot on punaisia tai harmaita.
    Rouva kertoo, että työkaveri oli vaihtanut autoa ja uusi auto on punainen.
    Sen jälkene on turha kysyä tarkentavia kysymyksiä.

    Samalle rouvalle on turha kertoa lämpömittarin toiminnasta.

    Ovatko auton toiminnasta mitään ymmärtämättömät rouvat riittävä syy käyntinopeusmittarin poistamiseen? Jos karkeasti puolet asiakaskunnasta ei katso jotain tarpeelliseksi, niin pois vaan? Tällä periaatteella vain minimaalisen kuluttajakunnan tarvitseman lämmityslaitteen saa poistaa ensimmäisten turhakkeiden joukossa, heti suksiluukun ja vetokuulan jälkeen.

    Aloittajalle: käyntinopeusmittarin hyvä puoli on, että siitä näkee mottorin käyntinopeuden myös automaattivaihteisessa autossa. Ellei tämä tieto sinua kiinnosta, voit katsoa jonnekin muualle ajaessasi.

    Minun autossani ei maantienopeudella kahden napsun pakkovaihto alaspäin erotu korviin lainkaan, joten silloin kun pakkovaihtoja on joko tarpeen tai järkevää tehdä, on oikein hyvä että näkee vallitsevan käyntinopeuden ennen kuin vetää liipaisimesta. Ellei sinun tarvitse tehdä ikinä pakkovaihtoja automaatilla, aja toki menemään itsestään vaihtuvin vaihtein. Mutta lakkaa kiusaamasta meitä joiden elämään kuuluu myös sinulta salattuja perävaunun vedon, jyrkkien alamäkien ja lift-off oversteerin tapaisia asioita. Jos tätä on pakko kommentoida, pyydän välttämään lapsellista sudittelua, kiitos.

    Hitsaa toki tunturin huipulta alas tullessasi jarrulevysi ihan niin kuumaksi kuin sinusta on tarpeen, mutta anna meidän muiden laskeutua varovaisemmin automaatin moottorijarrutusta hyödyntäen.

      2
  • muokattu 24.11.2021 13:19

    @Josef kirjoitti:
    Joten jo se lämpömittari heiluisi ja näyttäisi eri lukemia eri kuormitustilanteissa, niin minun puhelin soisi usein.

    Kiitos tästä. Huomaan olevani onnellinen mies. Teknologia-ammattilainen pohjoismainen täysijärkinen nainen puolisona on etuoikeus, jota ei joka päivä muista arvostaa, kun ei ymmärrä millaista elämä voisi olla. Käytännön asiat elämässä ovat helppoja, kun perheen toista autoa ajaa labransa kunnosta vastaava käyttöohjeita ammatikseen lukeva, toteuttava ja kirjoittava täysipäinen ihminen.

    Minulle tulee täsmäpalautetta tyyliin "kotiin tullessa hidastetöyssyn ulosjoustossa kolahdus oikealta edestä - voitko katsoa onko jotain irti vai onko nivel mennyt väljäksi"

    tai "jarruttaessa rahinaa takaa. Ei äännä kiihdytyksessä eikä vakionopeudella".

    Viimeisin vastaava palaute uudemman auton kanssa oli tosin päivän vitsi minulle:
    Rva: "tää auto kettuilee mulle!!!"
    GLE: (säikähtää, mikä siitä nyt kilahti ja onko kallista) "mikä hätänä?"
    Rva: "polttoainevaroitus syttyi"
    GLE: "niin tietenkin, onhan sillä ajettu jo pitkästi toista tuhatta"
    Rva: "Joojoo, vaan nyt se kyselee, että haluanko sen navigoivan huoltoasemalle"
    GLE: "???"
    Rva: "Luuleeko tämä härveli tosiaan, ette Volvokuski muka osaa huoltoasemalle itsekin, häh?"

    :smiley:

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Punainen ja sininen valo on paljon tehokkaampia, paitsi että nykyisen auton sininen väri on kaksi kertaa aiheuttanut sen, että rouva on luullut sen tarkoittavan jotain vikaa...

    Sininen valo saattaa aiheuttaa tottumattomalle sen että luulee ajavansa pitkillä ja vetää valoviiksestä...

    Täällä on eri kuskien jälkeen Widescreen näyttöpanelissa eri asetukset.

    Tuossa on muuten aloittajankin ongelman ratkaisu. Vaihda siihen käyntinopeusmittarin tilalle jotain sellaista dataa mitä pidät käyntinopeutta tärkeämpänä ajamisen kannalta. Vaikka karttapohja tai kulutus- ja jäljellä olevan rangen tiedot tai kääri koko kieppikello nopeusmittarin ympärille, jolloin se ei vie käytännössä tilaa lainkaan.

      
  • Pitääkö minun olla huolissani, kun autossani ei ole ollenkaan käyntinopeus- eikä moottorin lämpötilamittaria? Öljynpaineen merkkivaloakaan en ole nähnyt?

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Meidän rouvalle autot on punaisia tai harmaita.
    Rouva kertoo, että työkaveri oli vaihtanut autoa ja uusi auto on punainen.
    Sen jälkene on turha kysyä tarkentavia kysymyksiä.

    Samalle rouvalle on turha kertoa lämpömittarin toiminnasta.

    Ovatko auton toiminnasta mitään ymmärtämättömät rouvat riittävä syy käyntinopeusmittarin poistamiseen? Jos karkeasti puolet asiakaskunnasta ei katso jotain tarpeelliseksi, niin pois vaan? Tällä periaatteella vain minimaalisen kuluttajakunnan tarvitseman lämmityslaitteen saa poistaa ensimmäisten turhakkeiden joukossa, heti suksiluukun ja vetokuulan jälkeen.

    Aloittajalle: käyntinopeusmittarin hyvä puoli on, että siitä näkee mottorin käyntinopeuden myös automaattivaihteisessa autossa. Ellei tämä tieto sinua kiinnosta, voit katsoa jonnekin muualle ajaessasi.

    Minun autossani ei maantienopeudella kahden napsun pakkovaihto alaspäin erotu korviin lainkaan, joten silloin kun pakkovaihtoja on joko tarpeen tai järkevää tehdä, on oikein hyvä että näkee vallitsevan käyntinopeuden ennen kuin vetää liipaisimesta. Ellei sinun tarvitse tehdä ikinä pakkovaihtoja automaatilla, aja toki menemään itsestään vaihtuvin vaihtein. Mutta lakkaa kiusaamasta meitä joiden elämään kuuluu myös sinulta salattuja perävaunun vedon, jyrkkien alamäkien ja lift-off oversteerin tapaisia asioita. Jos tätä on pakko kommentoida, pyydän välttämään lapsellista sudittelua, kiitos.

    Hitsaa toki tunturin huipulta alas tullessasi jarrulevysi ihan niin kuumaksi kuin sinusta on tarpeen, mutta anna meidän muiden laskeutua varovaisemmin automaatin moottorijarrutusta hyödyntäen.

    Ei tässä olla mitään poistamassa, mutta kun on eri näkemyksiä.

    jos toinen tuo oman näkökulman aiheen ja se on eri kuin itsellä, niin asiaa voi lähestyä monella tavalla.
    Tyrmääminen on hyvä ja todella usein käytetty vaihtoehto.

    Toiset on vaan vajavaisempia kuin toiset, mutta ilman niitä heikompilahjaisia ei ei parhaat erottuisi sniin hyvin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Pitääkö minun olla huolissani, kun autossani ei ole ollenkaan käyntinopeus- eikä moottorin lämpötilamittaria? Öljynpaineen merkkivaloakaan en ole nähnyt?

    :smiley: :+1:

      
  • muokattu 24.11.2021 14:15

    @Josef kirjoitti:
    Ei tässä olla mitään poistamassa, mutta kun on eri näkemyksiä.

    Kuten varmaan huomasitkin, kohdistin kritiikkini aloittajan ehdotukselle, joka sisälsi sanatarkasti tämän ajatuksen:

    @Sulevi3 kirjoitti:
    Niissä varvimittaria ei mielestäni tarvita mihinkään. Tilan voisi käyttää hyödyllisempään.

    Minä reagoin ehdotukseen käyttää minulle hyödyllisen kieppikellon tila jollekin muulle hyödyllisempään ja minulle vähemmän tärkeään tarkoitukseen.

    Omasta mielestäni myös perustelin näkökantani ymmärrettävällä tavalla ja vielä erityisesti liikenteeseen sopimattomat sudittelut ulos rajaamalla. Aloittajan ei edelleenkään tarvitse ajaa autoaan tunturin huipulle, ei vetää raskasta perävaunua, joka venyttää automaatin vaihto-ohjelman äärirajoilleen eikä liukkaan näköistä mutkaa varovaisesti lähestyessään korostaa moottorijarrutusta kaasun nostaessaan. Mutta tämän keskustelun seurauksena nyt hänkin tietää, missä tilanteissa joku muu saattaa hänelle turhaa käyntinopeusmittaria vilkaista. Toivon hänen myös hyväksyvän käyntinopeusmittarin olemassaolon meille, jotka sitä käytämme. Ehdotin jo hänellekin vaihtoa kuljettajan konffaamaan näyttöpaneliin, johon saa valita haluamaansa tietoa.

      2
  • muokattu 24.11.2021 14:30

    Käsittääkseni olemme täsmälleen sen syyn alkulähteillä, jonka seurauksena uusien autojen käyttöliittymässä on lähes jokaiselle kuljettajalle jotain tarpeetonta. Mitään ei silti uskalleta poistaa, koska myyntiesitteeseen pitää saada markkinoinnin tueksi niin paljon ominaisuuksia kuin mahdollista. Ja softallahan niitä saa varioiduksi melko sulavasti. Tai tässä tapauksessa "sulautetusti", kuten ammattislangilla sanotaan.

    Tuollaiseen Widescreen cockpit autoon ei voi tilata käyttöohjekirjaa korimallin ja vuosimallin perusteella, vaan varaosana toimitettavan käyttöohjekirjan tilaukseen pitää antaa auton koko VIN-koodi mukaan, että tietävät minkä softaversion kirja pitää toimittaa.

    Auton käyttöliittymä kantaa mukanaan historian painolastia osin valmistajien ja osin meidän käyttäjien muutosvastaisuuden tai vanhojen tottumusten vuoksi. Oma ihmettelyn aiheeni on ollut vaihdetanko, jolla ei enää vuosikymmeniin ole ollut mekaanista yhteyttä vaihteistoon. Silti vain pitää asentaa vaihdetanko muki- ja puhelintelineen kohdalle vaikka "etiäppäin", "taateppäin", "pysähytä" ja "vapaa" painonapit riittäisivät.

    Polestar on kuulemma tehnyt hienon oivalluksen poistamalla sähköautossa tarpeettoman starttinapin. Riittää kun istuu ratin taakse, napsauttaa vaihteen päälle ja polkaisee Pohjantähden liikkeelle. Tuota vaihteen valintaa ei oikein uskalla tunnistaa kuljettajan katseen suunnasta tjsp, joten jokin valinta ehkä tarvitaan. Mutta koska se valinta lähtee asiaan perehtyneelle kontrollerille bittijonona sarjaväylällä kuten vaikkapa lasinpyyhkimien tai valojenkin käynnistyskäskyt, ei vaihteenvalintakaan tarvitse lasinpyyhkimien tai valojen tapaan muutamaa valintaa kummempaa sähkökatkaisinta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Ei tässä olla mitään poistamassa, mutta kun on eri näkemyksiä.

    Kuten varmaan huomasitkin, kohdistin kritiikkini aloittajan ehdotukselle, joka sisälsi sanatarkasti tämän ajatuksen:

    @Sulevi3 kirjoitti:
    Niissä varvimittaria ei mielestäni tarvita mihinkään. Tilan voisi käyttää hyödyllisempään.

    Minä reagoin ehdotukseen käyttää minulle hyödyllisen kieppikellon tila jollekin muulle hyödyllisempään ja minulle vähemmän tärkeään tarkoitukseen.

    Omasta mielestäni myös perustelin näkökantani ymmärrettävällä tavalla ja vielä erityisesti liikenteeseen sopimattomat sudittelut ulos rajaamalla. Aloittajan ei edelleenkään tarvitse ajaa autoaan tunturin huipulle, ei vetää raskasta perävaunua, joka venyttää automaatin vaihto-ohjelman äärirajoilleen eikä liukkaan näköistä mutkaa varovaisesti lähestyessään korostaa moottorijarrutusta kaasun nostaessaan. Mutta tämän keskustelun seurauksena nyt hänkin tietää, missä tilanteissa joku muu saattaa hänelle turhaa käyntinopeusmittaria vilkaista. Toivon hänen myös hyväksyvän käyntinopeusmittarin olemassaolon meille, jotka sitä käytämme. Ehdotin jo hänellekin vaihtoa kuljettajan konffaamaan näyttöpaneliin, johon saa valita haluamaansa tietoa.

    Mulla voi hybridissäni täysin hyödyttömän kierroslukumittarin vaihtaa ihan yhtä hyödyttömään teho/latausmittariin - tai no voi siitä teho/latausmittarista katsoa että jarruttaa niin vähän että auto jarruttaa vain sähkömoottorilla tai sitten painaa kaasua vain niin vähän ettei polttomoottori käynnisty. Muissa siitä kiekkamittarista on enemmän hyötyä - ja varsinkin käsivaihteisessa autossa ihan oikeasti hyötyä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Käsittääkseni olemme täsmälleen sen syyn alkulähteillä, jonka seurauksena uusien autojen käyttöliittymässä on lähes jokaiselle kuljettajalle jotain tarpeetonta. Mitään ei silti uskalleta poistaa, koska myyntiesitteeseen pitää saada markkinoinnin tueksi niin paljon ominaisuuksia kuin mahdollista. Ja softallahan niitä saa varioiduksi melko sulavasti. Tai tässä tapauksessa "sulautetusti", kuten ammattislangilla sanotaan.

    Tuollaiseen Widescreen cockpit autoon ei voi tilata käyttöohjekirjaa korimallin ja vuosimallin perusteella, vaan varaosana toimitettavan käyttöohjekirjan tilaukseen pitää antaa auton koko VIN-koodi mukaan, että tietävät minkä softaversion kirja pitää toimittaa.

    Auton käyttöliittymä kantaa mukanaan historian painolastia osin valmistajien ja osin meidän käyttäjien muutosvastaisuuden tai vanhojen tottumusten vuoksi. Oma ihmettelyn aiheeni on ollut vaihdetanko, jolla ei enää vuosikymmeniin ole ollut mekaanista yhteyttä vaihteistoon. Silti vain pitää asentaa vaihdetanko muki- ja puhelintelineen kohdalle vaikka "etiäppäin", "taateppäin", "pysähytä" ja "vapaa" painonapit riittäisivät.

    Polestar on kuulemma tehnyt hienon oivalluksen poistamalla sähköautossa tarpeettoman starttinapin. Riittää kun istuu ratin taakse, napsauttaa vaihteen päälle ja polkaisee Pohjantähden liikkeelle. Tuota vaihteen valintaa ei oikein uskalla tunnistaa kuljettajan katseen suunnasta tjsp, joten jokin valinta ehkä tarvitaan. Mutta koska se valinta lähtee asiaan perehtyneelle kontrollerille bittijonona sarjaväylällä kuten vaikkapa lasinpyyhkimien tai valojenkin käynnistyskäskyt, ei vaihteenvalintakaan tarvitse lasinpyyhkimien tai valojen tapaan muutamaa valintaa kummempaa sähkökatkaisinta.

    Ei ole XC40P8:ssa eikä Tesloissakaan starttinappia, liekö täyssähköautoissa missään? Uusissa Tesloissa voi myös valita käyttääkö automaattista vaihteen valintaa vai rattivipua. Automaattisen valinnan pitäisi älytä kameranäkymästä (ja ehkä jostain muustakin), peruutetaanko vai ajetaanko eteenpäin. Vähän skeptisesti suhtaudun tuohon, mitenkä mahtaa käytännössä toimia...

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Pitääkö minun olla huolissani, kun autossani ei ole ollenkaan käyntinopeus- eikä moottorin lämpötilamittaria? Öljynpaineen merkkivaloakaan en ole nähnyt?

    Olisitko kiinnostunut jos akun lämpötilan voisi nähdä? Siitäkään harvat autoilijat ymmärtäisi mitään mutta jos viikonlopun seisoneen auton joutuisi kaivamaan lumipenkasta kadun varresta ja akun lämpötila olisi -25 C ja ulkomittarissa sama lukema, olisiko kaikki ok?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ei ole XC40P8:ssa eikä Tesloissakaan starttinappia

    Hyvä!

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Pitääkö minun olla huolissani, kun autossani ei ole ollenkaan käyntinopeus- eikä moottorin lämpötilamittaria? Öljynpaineen merkkivaloakaan en ole nähnyt?

    Olisitko kiinnostunut jos akun lämpötilan voisi nähdä? Siitäkään harvat autoilijat ymmärtäisi mitään mutta jos viikonlopun seisoneen auton joutuisi kaivamaan lumipenkasta kadun varresta ja akun lämpötila olisi -25 C ja ulkomittarissa sama lukema, olisiko kaikki ok?

    Kyllä periaatteessa kiinnostaisi nähdä moniakin arvoja varsinkin Teslan akkuun liittyen. OBD-mokkulan avulla sieltä saisikin tietoa ulos. Ja jos olisi nörtin vikaa, niin ostaisin RaspberryPien ja onkisin tiedot Teslan API-rajapinnasta ja alkaisin säilöä PC:lle kaikenlaista tilastotietoa. Vaan ei niin paljoa kuitenkaan kiinnosta, että näkisin vaivan. Tiedän yhden teslailijan, joka on nähnyt sen vaivan ja pystyy seuraamaan suoraan autosta reaaliaikaisesti vaikkapa lämmityksen sähkönkulutusta yms. ja tallentamaan tietoja kotikoneen kovalevylle ja/tai pilveen.

    Teslan puhelinsovelluksesta ei tällä hetkellä saa historiatietoja, ei edes ajopäiväkirjaa. Se on minusta puute.

    Niin, jos ulkona olisi -25 ja akku olisi -25, niin ei kai auttaisi kuin kokeilla, miten auto käyttäytyy ja luottaa siihen, että auton järjestelmissä on otettu huomioon kylmän vaikutus. Mitä muuta voisin tehdä? Auton manuaalin mukaan autoa ei saa säilyttää kovin pitkään muistaakseni -30 asteessa vai olikohan -35. Kokemusperäisesti täällä eteläisessä Suomessa meren rannalla ei ole kovinkaan suuri pelko, että noin kylmää olisi kuin korkeintaan hetkellisesti.

    Viime talvena oli muutamana kertana ulkona -25 ja auto pelitti ihan ok esilämmitettynä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Pitääkö minun olla huolissani, kun autossani ei ole ollenkaan käyntinopeus- eikä moottorin lämpötilamittaria? Öljynpaineen merkkivaloakaan en ole nähnyt?

    Olisitko kiinnostunut jos akun lämpötilan voisi nähdä? Siitäkään harvat autoilijat ymmärtäisi mitään mutta jos viikonlopun seisoneen auton joutuisi kaivamaan lumipenkasta kadun varresta ja akun lämpötila olisi -25 C ja ulkomittarissa sama lukema, olisiko kaikki ok?

    Kyllä periaatteessa kiinnostaisi nähdä moniakin arvoja varsinkin Teslan akkuun liittyen. OBD-mokkulan avulla sieltä saisikin tietoa ulos. Ja jos olisi nörtin vikaa, niin ostaisin RaspberryPien ja onkisin tiedot Teslan API-rajapinnasta ja alkaisin säilöä PC:lle kaikenlaista tilastotietoa. Vaan ei niin paljoa kuitenkaan kiinnosta, että näkisin vaivan. Tiedän yhden teslailijan, joka on nähnyt sen vaivan ja pystyy seuraamaan suoraan autosta reaaliaikaisesti vaikkapa lämmityksen sähkönkulutusta yms. ja tallentamaan tietoja kotikoneen kovalevylle ja/tai pilveen.

    Teslan puhelinsovelluksesta ei tällä hetkellä saa historiatietoja, ei edes ajopäiväkirjaa. Se on minusta puute.

    Niin, jos ulkona olisi -25 ja akku olisi -25, niin ei kai auttaisi kuin kokeilla, miten auto käyttäytyy ja luottaa siihen, että auton järjestelmissä on otettu huomioon kylmän vaikutus. Mitä muuta voisin tehdä? Auton manuaalin mukaan autoa ei saa säilyttää kovin pitkään muistaakseni -30 asteessa vai olikohan -35. Kokemusperäisesti täällä eteläisessä Suomessa meren rannalla ei ole kovinkaan suuri pelko, että noin kylmää olisi kuin korkeintaan hetkellisesti.

    Viime talvena oli muutamana kertana ulkona -25 ja auto pelitti ihan ok esilämmitettynä.

    Niin autohan lämmittää akkua, joten ei kai se akku -25 asteeseen menekään paitsi, jos unohdan auton pakkaseen parkkiin niin pitkäksi aikaa, että auton ajoakku tyhjenee tyystin. Silloin voikin olla kallis remppa eli ajoakun vaihto edessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit