Joulukuussa 2021 uusia henkilöautoja rekisteröitiin 6 526. Henkilöautoista 24,2 prosenttia oli täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin yhteensä 2 875, mikä on 12,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tilastokeskuksen julkistamissa luvuissa ei ole mukana Ahvenanmaan ajoneuvoja.
Volkswagen oli Suomen eniten rekisteröity täyssähköautomerkki Suomessa vuonna 2021, todetaan K-Auton tiedotteessa.
Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin 2 411 kappaletta markkinaosuuden ollessa 23,7 %. Tällä osuudella Volkswagen oli markkinajohtaja Suomen täyssähköautomarkkinalla vuonna 2021.
Toiseksi suosituin sähköautomerkki oli Tesla lukemalla 1 516 autoa.
Sähköautojen luvatussa maassa.
Tesla möi Norjassa vuonna 2021 yhteensä 20 395 sähköautoa, VW-ryhmä 31 225 sähköautoa.
Aika nopea on muutos ollut 25 euroopassa
Tuulilasi-lehden vakiostatistiikan mukaan marraskuussa 2021 myytiin 6678 uutta autoa, joka oli -9,5% vuoden 2020 samaan ajankohtaan.
Bensiiniautojen tiputus oli peräti -28% kun täyssähköautojen nousu oli +358%. Vaikuttaako dramaattiselta?
Kun nuo sitten laitetaan luvuiksi, niin bensapolttiksiä meni kuitenkin 3554 kpl ja täyssähköautoja 957 kpl.
Ihan vain havainnollistaaksemme, ettei kannata niin hirveästi tuijotella vain prossia. Bensapolttiksien osuus oli kuitenkin vielä 53% ja täyssähkäreiden 14%.
Kun markkinoille tulee täyssähkäreistä koko ajan lisää malleja valittavaksi niin kiinnostus lisääntyy, ei kait se ole kumma juttu. Vielä kun tulevat lähemmäksi kuuluisaa uusien hankintahinnan keskiarvoa - ja allekin reilusti - ostajia kiinnostavilla korimalleilla, niin osuudet voivat vaihtaa nopeastikin paikkaa.
Samaisen lehden (1/2022) pääkirjoitus uskoo dieseliin vielä vähäpäästöisenä polttiksena. Ja Liikenteen päästökauppa -raportissa toteaa, että kyllähän autot ilman muuta sähköistyvät pikkuhiljaa.Jonkun ennusteen mukaan päästöttömät autot eivät vielä vuosikausiin ole ns. tavallisen kuluttajan tavoitettavissa korkeiden hintojen takia. Jos tästedes sähköautojen markkinaosuus olisi 25% (autojen vuosimyynti 120000), niin päästötavoitteen edellyttämä 700 000 sähköauton olemassaolo Suomessa on kaukainen haave, n. 25 vuoden päässä.
Latausinfran todetaan myös olevan lastenkengissä.
Oma arvaukseni on, että vaikka prosenttiluvut ovatkin suuria kehityksen alkuvaiheessa, sähköautojen osalta kasvuprosentit tulevat olemaan poikkeuksellisen suuria myös nyt jatkossa useiden vuosien ajan. Syy tähän prognoosiini on, että markkina on edelleenkin mallivalikoiman ja tuotantokapasiteetin rajoittama, mikä pitää myös hintoja vakiintunutta kilpailutilannetta ylempänä. Ketsuppipullosta ei ole edes saatu kunnolla korkkia auki vielä.
Lanttiakaan en laita tämän arvaukseni puolesta, koska en ole lainkaan uhkapeluri, mutta sidon arvaukseni osuuteen koko myynnistä enkä kappalemääriin (en siis ennusta markkinan muutosta vaan sähköauton osuuden kasvua koko markkinasta).
Samaa mieltä, ja olen sen sanonut ääneen aiemminkin. Kannan uudistumista kuvatessa luvuista puuttuu usein harmaatuonti. Jo nyt ladattavien osuus käytettynä maahantuoduista autoista on suuri, vaikka valikoimaa ei ole vielä nimeksikään. Jahka isoilta markkinoilta alkaa vapautua ID3:sia, Model 3:sia ja muuta tuotavaksi saakka, niin niiden osuus tulee olemaan huima.
@740 GLE kirjoitti:
Tuota, luinko tuon oikein? Koska sähköautovalikoima on pieni ja hinnat kovat, niin nousuprosentit ovat siksi kovat?
Eikös se olisi nurinkurinen prognoosi?
Korkki on avattu, se osa siitä joka tuo sen annostelureiän esiin. Koko korkki lähtee pois, kun sähköautoja myydään kuten polttiksia nyt.
Tuo on helppo veikata kenen vaan. Ihan siten vaan jos tarkistaa vertaa lukuja vaikka parilta edelliseltä vertailuvuodelta.
Et. Oliko yllätys?
Luinko tuon oikein?
@740 GLE:
No ei välttämättä, olet välillä vaikeaselkoinen, joten parempi on aina kysyä, onko ymmärtänyt oikein. Eikös sillä vältetä epäselvyyksiä, jotta voi keskittyä varsinaiseen argumentointiin.
Sinä tosiaan kirjoitat minusta kyllä niin, että sähköautojen myyntiprosentti kohoaa siksi, että ne ovat kalliimpia ja niitä on vähemmän valikoimassa. Koska niin tuon voi lukea, mutta saat tietenkin tyhmempää valistaa.
Yritä välttää tyypillisistä kapulakieltäsi, kiitos. Selkosuomi edesauttaa virhetulkintoja, katsos.
Alkuperäinen versiosi vielä kerran:
Eiköhän tuolla tarkoiteta sitä, että nyt nähtävät suuret kasvuprosentit pysyvät jatkossakin korkeina, koska markkinoille tulee lisää valikoimaa ja tuotantomäärät kasvavat. En edes tajua, miten tuota voisi mitenkään muuten edes ymmärtää, mutta netissä kaikki on mahdollista.
Maaliskuussa tullaan rekisteröimään enemmän sähköautoja, kuin huhtikuussa. Tästä voisin melkein lyödä vaikka vetoa.
Tilastollista kasvua ekstrapoloimalla koko 2022 vuodelle sähkäreiden osuus olisi noin 25% ja kappalemäärällisesti noin 25 000. Paljon riippuu siitä, miten pahasti globaali komponenttipula vielä rassaa (todnäk pahasti) ja minkä verran uutta tuotantokapasiteettia saadaan tulille. Pelkästään Teslan Berliinin tehdas saattaa nostaa Suomen lukuja, jos tuotanto saadaan nopeasti vauhtiin.
@Ruuhkamies kirjoitti:
No katsotaan.
Minusta hän kirjoitti niin, että mallivalikoima on rajallinen ja tuotantokapasiteetti myös, siksi hinnat pysyvät korkealla. Yleensä kasvuprosentit kasvavat kun tarjonta laajenee ja hinnat tippuvat, ainakin minusta.
Oikein yrittämällä tuon voi tulkita niin, että autojaan yleisesti kalliimmasta päästä hankkivat saattavat vaihtaa kalliin autonsa kalliiseen, eli sähköistettyyn. Prosentit voivat olla isoja, mutta määrällisesti pienet. Ei siis mikään jokapojan trendi. Suomessa myytäneen enemmän ns. keskihintaisia uusia autoja jatkossakin, käytännössä polttiksia, tai hybridejä.
Kun valikoima on niin hyvässä kuosissa, ettei sähköistettyä autoa koeta erikoisuudeksi, saati sen kummemmin kalliiksi, vaan ns. normiksi, niin ketsuppipullon kansi lähtee irti annosteluosa mukanaan.
Tuulilasi veikkasi, että siihen menee hetki jos toinen. Jossakin välissä käytettyjen valikoimakin paranee reippaasti nykyisestä. Niiden hintataso pyörii Suomessa keskimäärin 7000-10000 euron nurkilla. Kyllä sekin kertoo paljon siitä, mitä sähköautoilussa tulee tapahtua ennen kuin ovat valtavirtaa. Joka on vääjäämätöntä sitku.
Eikö tämä tunnu aika luonnolliselta kehitykseltä tarjontaa rajoittavien esteiden poistuessa ja tarjonnan laskiessa hintoja?
Ruuhkamies arveli että oli tarkoitettu sitä, että nyt nähtävät suuret kasvuprosentit pysyvät jatkossakin korkeina, koska markkinoille tulee lisää valikoimaa ja tuotantomäärät kasvavat.
@740 GLE kirjoitti:
Tarkoittaako tuo kapulakielinen "tarjontaa rajoittava este" mallivaihtoehtojen, eli valikoiman lisääntymistä? Mikset sitten alun perin kirjoittanut niin, suomeksi? Vai mitä se tarkoittaa?
Sinä kuitenkin kirjoitit että sähköautojen osalta kasvuprosentit tulevat olemaan poikkeuksellisen suuria myös nyt jatkossa useiden vuosien ajan. Syy (KOSKA) markkina on edelleenkin (eli PYSYY) mallivalikoiman ja tuotantokapasiteetin rajoittama. Minusta tuo nyt vaan on just päinvastoin.
Mutta jos olet tarkoittanut samaa kuin Ruuhkamies, niin laajentuva tarjonta saattaa lisätä kysyntää, en ole eri mieltä. Laskeeko se hintoja, se riippuu kategoriasta johon uutuus tulee. Jos kaikki ovat isoja sedaneita tai citymaastureita, niin vähänpä se kiinnostaa "Polo-luokan" ostajaa. Ei välttämättä myöskään silloin, jos hintaan tulee 10-15k€ lisää vain sähköistämällä.
Jos sähköistystekniikka (akkuteknologia yms) edistyy sellaiseen suuntaan, joka mahdollistaa paremman tarjonnan kaikkiin autosegmentteihin ja laajempiin hintakategorioihinkin vielä, niin varmasti prosentit kasvavat.
Voiko siihen sitten prognoosina muuta heittää kuin että "kysyntä lisää tarjontaa joka laskee hintoja", vai onko se "tarjonta lisää kysyntää". Mikä siinä on (ollut) ettei täyssähkäreitä julkisteta laajemmin kuten em. autosegmentteihin. Onko "rajoittavia esteitä" kuinka pitkään vielä...
Jätän tähän, koska en osaa keskustella kanssasi.
What ever...