Vähemmän ja kalliimpia autoja
Kauppalehden suomalaiselle automaahantuojille ja myyntiliikkeille tekemästä kyselykierroksesta selviää, autojen hinnoissa on nousupaineita. Useat merkit ovat nostaneet tai ovat nostamassa hintojaan muutamalla prosentilla.
Hintoja nostavat logistiikkakustannusten lisäksi kohonneet tehdashinnat.
Myös valmistajien intressit muuttuvat. Kun osista on pulaa, saatavilla olevista komponenteista tehdä kalliimpia autoja.
Kun valmistaja tekee polttomoottori-, hybridi- ja sähköversioita, monimutkainen valikoima syö kannattavuutta.
”Asiakkaamme on ilmoittanut jo puolitoista vuotta sitten, että toistaiseksi he keskittyvät volyymin sijasta kannattavuuteen. Se näkyy heidän tuloksessa ja valmistusmäärissä”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f4cecdc3-83f9-418f-a148-75a1d6a97c76?ref=ampparit:876a
AJONEUVOTUUTINEN3.5.2022
Komponenttipula hidastuttaa uusien autojen rekisteröintejä – tilauskanta paisuu!
Komponenttipula hidastuttaa uusien autojen rekisteröintejä merkittävästi ja on kasvattanut tilauskannan poikkeuksellisen pitkäksi.
Uusien autojen tilauskanta on kasvanut lähes kolminkertaiseksi verrattuna siihen, mitä se on normaalisti. Tämä johtuu siitä, että uusien autojen saatavuus on tällä hetkellä poikkeuksellisen huono.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/komponenttipula-hidastuttaa-uusien-autojen-rekisterointeja-tilauskanta-paisuu/
Täysin ymmärrettävä valinta resurssirajoitteisessa tilanteessa. Jos valitsemaan joutuu, käytettävissä olevista komponenteista pitääkin tehdä mieluummin suuren katteen tuotteita.
Polkupyörien valmistajat näyttävät olevan vielä vaikeammassa tilanteessa. Meidän perheessä yksi pyöräilijä tilasi jo hyvissä ajoin talvella uuden pyörän, jonka hinnalla pääsee siihen kerhoon, jossa pyöräilyharrastan tunnistaa siitä että polkupyörä on kalliimpi kuin auto.
Vielä maaliskuussa pyörä luvattiin toimittaa huhtikuun aikana. Nyt se ilmeisesti odottaa tehtaalla sähkövaihtajaa muuten valmiiksi koottuna.
Pula siitä ja tästä on tosi outo ilmiö. Tavara, jota ennen sai viikossa parissa, voi odotuttaa nyt kuukausia. Eikä kukaan kerro tarkalleen, miksi.
Uskon, että Tracktest on kanssani samaa mieltä, että sen täytyy johtua maailmaa johtavista liskoihmisistä, jotka nyt ovat kohdistaneet meihin tavallisiin tallaajiin pahan silmän. Mistä muustakaan voisi olla kyse? Pula alkoi kauan ennen Ukrainan sotaa eikä korona vuonna 2021 alkuvuodesta vielä ollut ongelmia ainakaan niiden tavaroiden kohdalla, mitä minä olen tarvinnut.
"Ostakoot keskiluokka autonsa käytettynä ja varakkaille valmistamme uusia"
Mukavaa lukea otsikosta olevansa varakas. Mutta toisaalta miljonäärinä kuoleminen ei ole koskaan kuulunut suunnitelmiini. Miksi en panostaisi myös kulkuvälineeseen?
Polkupyörän otin eilen talvisäilöstä käyttöön. Se olisi museorekisteri-ikäinen, jos rekisteröidä pitäisi, mutta täydessä pelikunnossa kun jaksaa ilman sähköapuja. Pitänee ehkä siirtää ykkösasunnon talliin ...
Tuohan toistuu kansallisena kateuspäivänä joka syksy. Nimi lehteen halusi tai.
Sähköavustuksesta on hyötyä vaihteiden vaihtamisessavaikka polkija jaksaisikin. Sähkövaihtajan etuna on vaijerittomuus ja vaihtonappien vapaa sijoitus tangolla millaiselle otteelle tahansa.
Omaan pyörääni on vielä kelvannut vaijerivälitteinenkin vaihtotapahtuma, vaikka kyllä se vaihdevipu alaotteella ajaessa pienen kurkottelun takana onkin.
JOT = Just Olis Tarvinnu?